Ridträning av travare

Många äldre travare tycker det är kul att bli ridna för omväxlings skull, det kan ge en nytändning.

Ska man byta ut ett körpass mot ett ridpass, så ska man anpassa ridningen så det motsvarar vad du hade velat åstakomma med ett körpass. Ofta har man ju ett förbestämt träningsmönster, anpassat efter just den hästen, och då måste man ju ta hänsyn till det.

men vill man "bara" motivera hästen så kan man rida runt i skogen och umgås på vilodagarna.

hos oss används inga börjessadlar, enbart stubben, dressyr o hoppsadlar=)

Det är lite olika med sadlar. När jag jobbade som praktikant hos en travtränare använde jag min westernsadel på hans hästar. Travtränaren hade en obekväm dressyrsadel som egentligen behöver stoppas om! Den skavde liksom och satt inte så bra på hästen.
Sen finns det ju andra sadlar som man kan ha på alla hästar, och så finns det ju montésadlar. de är lika bra!

nää men sadlarna sitter bra, man får ju passa in dom efter hästarna...

Jösses! :eek: Taggarna utåt idag.
Jag bara menade att en hel del travare får se banan och liten motionsslinga då de körs, samma dag ut och dag in, tröttande för huvudet. Tyvärr så är milsvida körvägar i skog och mark en ovanlighet. Men de som har det kan skatta sig lyckliga.
Då tycker jag att ridning i skog och mark är både främjande för hästens psyke samt att det är nyttigt att gå i kuperad terräng jämfört med att springa på en slät bana.

Och, nej, jag har inte haft några synpunkter på vad du gör med dina hästar och dina hästägares krav. Det var icke det min fråga gällde.

Jag tycker att det är jätte bra att rida travare..
MAn mjukar upp dom så att dom inte är lika stela..
Å jag tycker att man ska ha en väl passande sadel..
För det är en sån oerhörd hjälp om man har en bra sadel... :) // mia :bump:

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 411
Senast: Roxy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar