Ridtips för erfaren "nybörjare"

Skreppur

Trådstartare
Hej, jag behöver lite tips på vad jag kan göra med min tinker. Jag är vad man kan kalla en erfaren nybörjare.

Idag så travade vi lite volter, snett igenom.. Men jag vill att hästen ska ha något att göra hela tiden och inte tråka ut sig :)
Vad är era ridtips/olika ridvägar i paddock för en sådan som jag? Hästen vill säga är otrolig lättriden och lyhörd.

Sv: Ridtips för erfaren "nybörjare"

Jag är egentligen jättedålig på sånt här eftersom jag nästan aldrig rider på ridbana. Men de tips jag kan ge, är...
1. Rid olika dressyrprogram (du kan ju förenkla dem lite också om du vill rida svårare men hästen inte är redo för alla moment)
2. Försök få in så många serpentiner över medellinjen du bara kan
3. Rid 3 eller 5 serpentiner över medellinjen, snett igenom, 3 eller 5 serpentiner, snett igenom, 3 eller 5 serpentiner, snett igenom osv
4. Gör en caprillibana (dvs som ett lätt dressyrprogram med lite hinder, bommar, slalom etc.)

Du kan ju träna halter och igångsättningar, övergångar mellan olika gångarter vid bestämda platser. Ändra platserna då och då.

Ridvägarna i olika gångarter sträva efter att göra dina övningar perfekt.

Sätt ut lite koner att rida runt så tvingas du att inte ex. gena i hörnen.

Besök den lokala ridskolan, titta på några lektioner och få lite ideér därifrån.

En bra ovning ar att borja med en stor volt, sedan gor man den mindre och mindre. Tillslut vander man nastan upp pa sej sjalv, och da gor man volten storre och storre. Borja med en 20 meters, sedan gor du den till en 18 m -15 m -10 m - 5 m - 3m - 5 m -10 m osv.
Det ar bra traning for sitsen och for balansen.

Tempovaxlingar ar alltid bra.

Hoppar ni? Annars kanske det ar dags att borja pa grunden till hoppning och ha med bommar, eller kanske t o m sma hinder.

Jag rekommenderar ocksa att ga till en ridskola och kolla in lektionerna, da far man mycket tips och ideer.

tempo växlingar öka på långsidan och korta på kortsidan och tvärtom:) cerpentiner, minska och förstora volten i alla gångarter:) skänkelvikning, träna halter och igångsättningar. och förstås bra tips.. förenkla dressyr program:)

Tack för alla tips!

Vad har ni för roliga tips åt en häst som inte tycker om att arbeta som läätt blir uttråkad?

Aldrig mer än fem steg på samma sätt. Håll hästen alert och överraskad hela tiden. En vanlig långsida på ridbanan hinner du med fem sex olika saker. Här är ett förslag på vad du kan göra i arbetstrav: Hörnpassering, räta ut, flytta in bakdelen och rid förvänd öppna 3-4 steg, flytta ut bakdelen, rakrikta, flytta in framdelen, rid öppna 3-4 steg, flytta ut framdelen, rakrikta, rid framåt 3-4 steg i mellantrav, ta upp till arbetstrav (nu är du nog framme vid nästa hörnpassering). Genom att lägga in en 10 meters volt, vända över ridbanan och byta varv, lägga in en halt osv så kan du variera ännu mer. Om du håller på max fem steg med allt du gör så kommer din häst att vara uppmärksam och du själv kommer rida MYCKET bättre eftersom du måste vara steget före hästen hela tiden för att hinna med. Men du - nöj dig med korta ridpass eftersom både du och hästen blir trötta av detta!

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 884
Senast: Ramona
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 414
Senast: Sesca
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
839
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama