N
neferra
Sv: Ridtid
Självklart!
kajsa hoppar nog inte mer en ett, två hopp på sin maxhöjd och hon gör det definitivt inte varje träning!
men de flesta vanliga ryttare tränar inte på samma nivå, motsvarande, som ex kajsa bergkvist.
det är svårt att veta var gränsen uppbyggande/nedbrytande både fysiskt och psykiskt faktiskt befinner sig.
allmännt vet jag inte om de planlösa timmar många ryttare lägger ner på ridbanan faktiskt ger så mycket mer kondition än om de tränat mer koncentrerat och intensivt med kortare pass och mer genomtänkt koncept!
Fast man orkar mer, ju mer tränad man är. Det måste väl gälla hästar också. Kajsa Bergkvist t(bara ett exempel, Helge!) tränar nog mer än en halvtimme om dan även om hon gör ett par bra hopp i början av sitt träningspass. Mycket grundkondition behövs om man ska orka få det att se lätt ut. Jag tror att många hästar går alldeles för lite i förhållande till vad vi kräver av dem när vi kommer ut på tävling. Men det är viktigt med varierad träning, inte bara nöta på volten, men jag tror inte man kan komma ifrån att det tar tid att få en god kondition.
Självklart!
kajsa hoppar nog inte mer en ett, två hopp på sin maxhöjd och hon gör det definitivt inte varje träning!
men de flesta vanliga ryttare tränar inte på samma nivå, motsvarande, som ex kajsa bergkvist.
det är svårt att veta var gränsen uppbyggande/nedbrytande både fysiskt och psykiskt faktiskt befinner sig.
allmännt vet jag inte om de planlösa timmar många ryttare lägger ner på ridbanan faktiskt ger så mycket mer kondition än om de tränat mer koncentrerat och intensivt med kortare pass och mer genomtänkt koncept!