Sv: Ridtid

Fast man orkar mer, ju mer tränad man är. Det måste väl gälla hästar också. Kajsa Bergkvist t(bara ett exempel, Helge!) tränar nog mer än en halvtimme om dan även om hon gör ett par bra hopp i början av sitt träningspass. Mycket grundkondition behövs om man ska orka få det att se lätt ut. Jag tror att många hästar går alldeles för lite i förhållande till vad vi kräver av dem när vi kommer ut på tävling. Men det är viktigt med varierad träning, inte bara nöta på volten, men jag tror inte man kan komma ifrån att det tar tid att få en god kondition.

Självklart!:bow:

kajsa hoppar nog inte mer en ett, två hopp på sin maxhöjd och hon gör det definitivt inte varje träning!

men de flesta vanliga ryttare tränar inte på samma nivå, motsvarande, som ex kajsa bergkvist.
det är svårt att veta var gränsen uppbyggande/nedbrytande både fysiskt och psykiskt faktiskt befinner sig.:idea:

allmännt vet jag inte om de planlösa timmar många ryttare lägger ner på ridbanan faktiskt ger så mycket mer kondition än om de tränat mer koncentrerat och intensivt med kortare pass och mer genomtänkt koncept!

Nej, men hon kanske hoppar 1,50 ett antal gånger för att träna tekniken. Dessutom tränar hon säkert en hel del kondition, utöver den specifika teknikträningen. Och det kanske är den "joggingen/styrketräningen" du ser nån ryttare hålla på med.

Konditionsträning är inte att sitta och tjata på en volt i timmar eller sitta och tjata skänkelvikning i timmar. Konditionsträning gör man ute i skogen eller ute på ett fält med intrevaller tex.

Tajger
Jag tror att många hästar går alldeles för lite i förhållande till vad vi kräver av dem när vi kommer ut på tävling.

Absolut. Men då gäller det att man tränar kondition med sin häst. Kajsa får ingen bättre kondition utav att träna tekniken. Den får hon när hon springer, den använder hon sedan när hon tävlar. Samma med hästar. Jag anser inte att hästen bygger konditionen på banan när man sitter och rider skänkelvikningr i timmar. Nä ut och rid i skogen, i backar med intrevallträning.

När jag är på ridbanan rider jag sällan mer än en halvtimma. Det har hänt att jag suttit av redan efter en kvart när hästen gjort något riktigt bra.
Skogsturerna, däremot, kan bli långa :cool:

Immer

Samma här. Går min häst som en klocka på ridbanan brukar jag avsluta rätt fort.

Men ute i skogen kan jag vara i timtal.

Alla har väl tyvärr inte tillgång till bra ridvägar, då är det ju ridbanan som gäller, även för konditionsträningen. Själva har vi fantastiska skogsvägar (tack, travet) runt knuten, så våra hästar går max två-tre gånger på bana/ridhus i veckan.

När jag rider dressyr på min medryttarhäst blir det max en halvtimme aktivt jobb.
Ibland kortare (om allt sitter som det skall) ibland aningens längre.
Dock så kräver hästen att man tar allt i ett lugnt tempo för hon är väldigt pigg och blir hon uppstressad så funkar ingenting.
Då är det bara att gå "back to basic" för att hon skall lugna sig.

Skrittar alltid fram och av ca 10 minuter, oftast genom att gå jämte hästen. Efter framskrittningen blir det joggning i trav och lite lösgörande, samt galopp. Vissa hästar verkar det passa bättre att rida mycket galopp på, och lägga den nästan först, andra hetsar gärna upp sig av galopp och då blir det mest trav. Därefter skrittpaus och det arbete jag har tänkt göra, inklusive flera skrittpauser, totalt ca en timme.
Jag tycker att en hel del ryttare slarvar med fram och avskrittning, jag har fått lära mig att hästen håller bättre av det.

KL

Brukar värma upp med lugn skritt kanske 10-15 minuter sen travar jag i "fri" trav men långa tyglar.

Efter passet som brukar bli sammanlagt en timme skrittar vi ut en skritt runda i skogen.

En lektion på ridskolan är ca 45 min och eftersom jag är van vid den lektionsplaneringen blir det oftast runt 45 min även när jag rider privat. På 45 min hinner jag med uppvärmning, en eller två olika övningar beroende på hur mycket man gör av varje och hur hästen går och såklart trava av och skritta av. Min filosofi är att varje ridpass ska göra häst och ryttare starkare så att hästen orkar bära upp sig allt bättre och ryttaren bättre kan hjälpa till att uppnå detta. Att man sedan lär sig nya övningar ser jag mer som en förutsättning för att uppnå målet: Ett samspelt ekipage som lätt kan göra olika övningar utan att bli trötta men en gång. Om nu vår kära Kajsa Bergkvist vill bygga upp myskler fr att kunna göra bra hopp slutar hon inte bara för att de första fem minuterna styrketräning gick bra. Med detta inte sagt att man ska harva runt men om man inte tränar kan man inte bli bättre.

generellt sätt så lägger jag alltid ned tid på att skritta fram och av. 15-30 min både innan och efter.
men själva rid biten varjerar kraftigt beroende på vad jag vill uppnå med passet och hästen utbildningspunkt och även mål.

När jag är på ridbanan rider jag sällan mer än en halvtimma. Det har hänt att jag suttit av redan efter en kvart när hästen gjort något riktigt bra.
Skogsturerna, däremot, kan bli långa :cool:

Immer

samma här!

dock har jag märkt efter att precis varit påväg att skaffa medryttare att de där med att rida länge sitter i från ridskolan...en tjej sa till mig att de är så svårt att rida när man har en hel timme på sig och inte vet vad man ska göra hela den timmen.... :smirk: och vem har sagt att man ska rida en hel timme? -jo men jag trodde man skulle göra de för de gör vi på ridskolan :p

När jag rider (dressyr) i paddocken så blir det inte längre än ca 15-30 min arbete (exkl fram och avskrittning). Hoppar jag blir det däremot betydligt längre, för det är mycket roligare ;)
När jag rider ut rider jag helst i 3-4 timmar åt gången, men det beror på hur jag jobbar den veckan, och hur hästen känns.

Personligen tycker jag inte om att skritta fram och av på ridbanan, jagtycker det är så tråkigt att bara gå där varv på varv i typ 10 min. Därför rider jag för det mesta fram ute ca 15 - 20 min. Hinner då med alla gångarter på lite halvlånga tyglar bara för att komma igång och få lite framåtbjudning. Sedan brukar jag fortsätta framridningen på ridbanan och sedan börja arbeta relativt fort och håller till på ridbanan ca 15-30 min, rider sedan av ute antingen bara skrittar en sväng om jag travat av på ridbanan det kan även hända att jag rider ut en "längre" tur i alla gångarter. Jag varierar min ridning väldigt mycket.

Ena medryttarhästen har jättesvårt att komma igång och få med energin + att han är väldigt väldigt motsträvig och nstel i början av passen, så han behöver oftast skritta lääänge på lång tygel innan jag kan börja plocka ihop och börja jobba. Rider oftast ut på honom och då kan det bli pass uppemot ibland tre timmar (oftast 1-2) då jag skrittar/travar i kanske en 20-30 min, sedan jobbar jag vanligen på någon stubbåker el dylikt med lösgörande innan jag skrittar/travar/galopperar hemåt - det finns en bra raksträcka där han brukar få sträcka ut och strecha överlinjen samtidigt som han får bygga lite kondis - och sedan skrittar jag i åtmindstone 10 min.
Rider jag bara på motsvarande ridbana (finns ingen men säg att jag rider i hagen eller bara på en åker) så blir det mycket kortare ridning för han tycker det är så trist och då blir vi bara osams...

Jag rider nog oftast med ett genomsnitt på ungefär en kvart när jag rider på banan. Då skrittar jag fram i skogen, en kvart ungefär - går in på banan och tränar på det vi skall och sedan skrittar vi av i skogen i en kvart.

Hela träningspasset med fram/avskrittning blir då förstås kring 45 min men själva tränandet blir bara sisådär en kvart.

Fast både jag och hästet ogillar ju banan förstås :D så vi gör plågan kort...

*KL*

Det finns väldigt dåligt med ridvägar här i trakten och man måste rida mycket på asfalt för att komma ut i alls.

Flera av dom ryttare jag har reagerat på har sina hästar inne eller i frimärks stora hagar ( som två-tre boxar i storlek) och jag undrar dom inte skulle behöva röra på sig lite mer.

Är inte låst på att jag ska rida en viss tid det jag beskrev var ett genomsnitt utan försöker anpassa mig till vad hästen behöver det kan bli allt från 40min till 1½ tim beroende på dagsformen men jag är alltid mycket noga med att värma upp ordentligt och skritta av ordentligt.

jag skrittar ca:5-10 minuter på longa tyglar och sedan så skrittAR jag på korta tyglar ca 5 min..sedan joggar jag framm henne några varv i lättridning sedan nedsittning och volter skrittar sedan efter de nåra varv sedan arbets galopp och sedan lite mer arbeten..

Det har hänt att jag suttit av redan efter en kvart när hästen gjort något riktigt bra.

Immer
Det DÄR tyckte jag var väldigt roligt att höra! :bow:
Alldeles för få använder ett avslut som beröm när hästen har åstadkommit nåt bra.
Oftast vill de att hästen ska göra samma sak bra ett par ggr till. Och då blir det inte alls som de har tänkt sig!

Stort beröm åt DIG! :bow:

Det beror helt på hästen. Min nuvarande skulle aldrig palla rida dressyr så "länge".
Jag brukar rida runt 1 timme, max. Oftast runt 30-45 min, när jag rider dressyr själv. När jag tränar för tränare blir det sammanlagt ca 1,5 timme.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 685
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 977
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar