Sv: Ridtid

På ridbanan rider jag sällan mer än 30 minuter då jag jobbar hästen. Sen tillkommer uppvärmning och avskrittning som jag är väldigt noga med. Däremot rider jag ut så är nog genomsnittsridturen 2-3 timmar. Har jag lite bråttom då kan de bli så lite som 1 timme.

Då tror jag inte att du har förstått om du förknippar ridning med att kämpa emot :angel:

Att rida utan ansträngning anser jag är att åka häst.... och det kommer jag at tycka tills jag blir motbevisad... Självklart är du välkommen att motbevisa, men då med bilder hur du får en häst att jobba i rätt form utan att du som ryttare ansträger dig alls! :p

Du är ju tydligen helt övertygad om att jag inte kan rida och vill bara se bilder där du får det bekräftat att jag inte kan rida en häst i form. :smirk: Du får tro vad du vill om min ridning..

Jag har aldrig sagt att jag inte anstränger mig alls när jag rider, självklart krävs det en viss ansträngning, men det har mycket, mycket mer att göra med kroppskontroll, tajming, balans och känsla än kondition.

Personligen tycker jag att man ser sorgligt många ryttare (både hopp och dressyr) som sitter och jobbar mot sin häst och håller i den alldeles för mycket framtill - det blir man garanterat trött av och det kräver antagligen rätt bra kondition från ryttarens sida.

Då tror jag inte att du har förstått om du förknippar ridning med att kämpa emot :angel:

Att rida utan ansträngning anser jag är att åka häst.... och det kommer jag at tycka tills jag blir motbevisad... Självklart är du välkommen att motbevisa, men då med bilder hur du får en häst att jobba i rätt form utan att du som ryttare ansträger dig alls! :p

Mitt mål inom ridningen är att aldrig behöva bli trött (men så hoppar/markarbetar(cavaletti)/konditionsrider jag sällan utan mest "ren" dressyr och uteritter i skritt på långa tyglar).
Just för att när hästen går i bra balans med självbärighet så ska det nästan bara behövas tanke och lite känsla i kroppen - småå hjälper för att få den göra som jag vill. Det ska inte vara svårt, varken för mig eller hästen, däremot kan det vara jobbigt - för hästen! :p
Men det är som sagt målet. För att komma dit kan man behöva ta till större/mer hjälper för att lära hästen innebörden och för att den inte hunnit få så bra grunder att man kan finlira.

Att "jobba" med hästen behöver inte vara fysiskt, snarare ser jag mer upp till de som aldrig blir trötta eftersom det betyder att de har så vältimade och effektiva hjälper som möjligt.
På lite lägre nivå än så tycker jag inte det nödvändigtvis är DÅLIGT att bli trött av att rida, nu när jag försöker träna upp sitsen t ex kan mage och rygg bli mycket trötta för att det är ovant, men när ridlärare t ex uppmuntrar elever som är helt sjöblöta av svett och helt slut efter ett ridpass för att man kämpat bra, då tycker jag något känns fel :p (har varit med om det själv, och just i det fallet kände jag mig snarare misslyckad).

Håller med om att fram/avskrittning är det viktigaste! Jag rider ytterst sällan på ridbanan då den känns så liten.. Rider en fd. travare med stort steg och en aning för lite muskler för att orkar gå kort inne i padocken. Jobbar honom ordentligt ute i skogen istllet. Det finns en perfekt lång sträcka längs med en åker där man kan jobba på intervaller eller igångsättningar.
För tillfället jobbar jag på att lära honom jogga, så han kan trava lugnt utan att rusa på halvlång tygel. Är oftast ute i ca 1-1½timme och då är han oftast inte ens trött, utan skulle med största sannolikhet orka i 1timme till :P
Avslutar alltid med att kliva av sista sträckan innan vi kommer till stallet så även jag får skrittas av.
Har faktiskt blivit frågad av andra om jag ramlat av eftersom jag kommer gående :P

Du är ju tydligen helt övertygad om att jag inte kan rida och vill bara se bilder där du får det bekräftat att jag inte kan rida en häst i form. :smirk: Du får tro vad du vill om min ridning..

Jag har aldrig sagt att jag inte anstränger mig alls när jag rider, självklart krävs det en viss ansträngning, men det har mycket, mycket mer att göra med kroppskontroll, tajming, balans och känsla än kondition.

Personligen tycker jag att man ser sorgligt många ryttare (både hopp och dressyr) som sitter och jobbar mot sin häst och håller i den alldeles för mycket framtill - det blir man garanterat trött av och det kräver antagligen rätt bra kondition från ryttarens sida.

Jag sa att du är Välkommen att motbevisa mitt påstående... men fram tills jag ser något annat så kommer jag inte att tro dig ;)

Att hålla i sig framtill är fel... håller med!

Mitt mål inom ridningen är att aldrig behöva bli trött (men så hoppar/markarbetar(cavaletti)/konditionsrider jag sällan utan mest "ren" dressyr och uteritter i skritt på långa tyglar).
Just för att när hästen går i bra balans med självbärighet så ska det nästan bara behövas tanke och lite känsla i kroppen - småå hjälper för att få den göra som jag vill. Det ska inte vara svårt, varken för mig eller hästen, däremot kan det vara jobbigt - för hästen! :p
Men det är som sagt målet. För att komma dit kan man behöva ta till större/mer hjälper för att lära hästen innebörden och för att den inte hunnit få så bra grunder att man kan finlira.

Att "jobba" med hästen behöver inte vara fysiskt, snarare ser jag mer upp till de som aldrig blir trötta eftersom det betyder att de har så vältimade och effektiva hjälper som möjligt.
På lite lägre nivå än så tycker jag inte det nödvändigtvis är DÅLIGT att bli trött av att rida, nu när jag försöker träna upp sitsen t ex kan mage och rygg bli mycket trötta för att det är ovant, men när ridlärare t ex uppmuntrar elever som är helt sjöblöta av svett och helt slut efter ett ridpass för att man kämpat bra, då tycker jag något känns fel :p (har varit med om det själv, och just i det fallet kände jag mig snarare misslyckad).

När jag läser det du skrivit så säger jag bara AMEN to that... men nu till verkligheten :p Det är mycket mycket sälland man ser en så kännslig häst så att du knappt behöver några hjälper... jag har varit med om det ja, men det är fruktansvärt sälland där hästarna är så lyhörda, offtast är dom förstörda av oss människor tragiskt nog...

När jag är på ridbanan rider jag sällan mer än en halvtimma. Det har hänt att jag suttit av redan efter en kvart när hästen gjort något riktigt bra.
Skogsturerna, däremot, kan bli långa :cool:

Immer

Samma med mig, fast jag brukar behöva lite mer än 15 min med min häst. ;)
Däremot tycker jag att det ger mer att rida alla dagar i veckan och rida kortare pass, än att rida länge och sällan.

När jag läser det du skrivit så säger jag bara AMEN to that... men nu till verkligheten :p Det är mycket mycket sälland man ser en så kännslig häst så att du knappt behöver några hjälper... jag har varit med om det ja, men det är fruktansvärt sälland där hästarna är så lyhörda, offtast är dom förstörda av oss människor tragiskt nog...

Nja, det vete sjutton. JAG blir som sagt trött ändå just nu eftersom mage/rygg är för ovan vid "bra sits" (hade riduppehåll på ca 1½-2 år och då försvann sitsen snabbt...) men kusen min är extremt självgående och lyssnar bra för sitsen, man behöver aldrig känna att man tar i. Och skulle det behövas förstärkning brukar en rejäl smackning eller EN vältajmad hjälp räcka för att "få tillbaka" till det där lätta. Min förra häst var ännu mer lätt i hjälperna, lyssnade i princip på tanken. Sen kan man såklart få ta till större eller fler hjälper när man ska lära in något nytt, men ju bättre man är på att klura ut vilken hjälp som löser det hela och exakt när den skall användas - desto mindre energi går det åt till att korrigera eller förstärka.
Med detta i ryggsäcken så tror jag att i grunden är de flesta hästar känsliga och "lättridna" men att det lätt förstörs, och det kanske är det du menar? Tror dock att det går att plocka fram igen när man kommit längre i utbildningen och lyckats renodla sina hjälper och fått hästen välskolad. Även de mest tungridna hästarna kan kännas "lätta" när en del duktiga ryttare suttit upp :p

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 684
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 977
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar