Sv: Ridtid

:idea:Neej jag tycker att du rider normalt långtid .Eller jag rider så länge med men mina vänner brukar inte rida mer än ca25 min...

*KL*

Jag kontrar med at 90% av ryttarna slutar rida när DOM inte orkar längre o skyller på att hästen blir trött. Om ryttare orkar brukar det vara mycket lättare för hästen i sin tur att orka.

Under många år levde jag i den vanföreställningen att ett ridpass skulle vara ett träningspass även för mej. Det hände att jag bokstavligen rann av hästen efter passet.

På gamla dar har jag insett att man inte alls behöver bli trött, anfådd eller svettig när man rider ;)

Immer

Under många år levde jag i den vanföreställningen att ett ridpass skulle vara ett träningspass även för mej. Det hände att jag bokstavligen rann av hästen efter passet.

På gamla dar har jag insett att man inte alls behöver bli trött, anfådd eller svettig när man rider ;)

Immer

Om svetten rinner skulle jag rekomendera ÖKAD motion utöver ridningen.

Hur många tränar 3-4dagar utöver ridningen så man är svettig o mår bra?

Nä jag tror dom flesta har för dålig kondis och gör det lättaste... skyller på hästen :angel:

Med min förra medryttar häst värmde jag för hand 10 min sen skrittade 15-20 minuter och sen jogga lösgörande 5-10min... Sen rida ordentligt i 20-30 min.... När det går som bäst slutade jag, hoppa av spännde upp gjorden och lösgjorde hästen för hand i skritt 10-20min ofta gick hon lös bakom så vi la in ledarskaps övningar som hon älskade... Hon var 13år och rätt sliten tävlingshäst(hopp) kan tilläggas...

Det beror helt på vilken häst man har vad den orkar, vad den behöver för dagen osv. men jag vet mer och mer oavsett ålder hur viktigt det är att skritta fram dem länge, helst utan ryttare på ryggen! och självaklrt jogga av dem och skritta av dem

Nä jag tror dom flesta har för dålig kondis och gör det lättaste... skyller på hästen :angel:

Men ridning handlar betydligt mer om kroppskontroll än kondition. Så jag håller helt med Immer att man ska inte alls behöva bli trött, anfådd eller svettig när man rider.

Men ridning handlar betydligt mer om kroppskontroll än kondition. Så jag håller helt med Immer att man ska inte alls behöva bli trött, anfådd eller svettig när man rider.

Kroppskontroll? Så du får inte hög puls o blir varm när du rider?

Har man tillräcklig kontition ska du inte behöva bli svettig ;)

Kroppskontroll? Så du får inte hög puls o blir varm när du rider?

Varm blir jag väl, men hög puls nej, inte om passet går bra. Om man får hög puls och blir andfådd/svettig så gör man något fel anser jag. Oftast beror det på att man jobbar mot hästen och/eller spänner sig och/eller håller i hästen. Visst kan det hända att jag blir trött och svettig av att rida men då är jag sällan nöjd när jag sitter av. Inte då pga att jag är svettig utan för att ridningen helt enkelt inte gick så bra, oftast för att hästen och jag inte riktigt hittade varandra.

Varm blir jag väl, men hög puls nej, inte om passet går bra. Om man får hög puls och blir andfådd/svettig så gör man något fel anser jag. Oftast beror det på att man jobbar mot hästen och/eller spänner sig och/eller håller i hästen. Visst kan det hända att jag blir trött och svettig av att rida men då är jag sällan nöjd när jag sitter av. Inte då pga att jag är svettig utan för att ridningen helt enkelt inte gick så bra, oftast för att hästen och jag inte riktigt hittade varandra.

Du har ingen bild på när du utövar din ridning med kroppskontroll? *nyfiken*

tyvärr inte. Har bara gamla ridbilder från när jag var yngre och de är inte representativa för hur jag rider idag.

Men det är en vanlig missuppfattning att ridning skall vara som ett träningspass för ryttaren. Det är ju hästen som ska jobba, inte du ;)

tyvärr inte. Har bara gamla ridbilder från när jag var yngre och de är inte representativa för hur jag rider idag.

Men det är en vanlig missuppfattning att ridning skall vara som ett träningspass för ryttaren. Det är ju hästen som ska jobba, inte du ;)

Det är sant att hästen ska jobba... men du ska ju i din tur inte bara "åka" häst heller ;)

kl

jag skrittar alltid 10 min (på lång tygel), för att hästen ska komma igång o då kan man ju själv tänka lite på hur man sitter osv.
sedan blir det väl ca 20-40 min arbete
därefter 10 min skritt på lång tygel alternativt att jag går med hästen

men jag vill poängtera att jag ibland vissa pass bara skrittar, å då blir det inte så långt pass. men jag skulle absolut inte bara börja galoppera utan att ha skrittat igång hästen först..

Just nu cyklar jag nästan 2 timmar per dag till och från stallet - då är det bra att inte bli alltför trött av ridningen! :rofl:

Förstår hur Immer tänker för rider man BRA då krävs det givetvis lite muskler (magmuskler, ryggmuskler) för att hålla bra balans och hållning, men hästen ska göra grovjobbet. Sen beror det såklart på hur man rider, distansritt eller terränghoppning är givetvis jobbigare än dressyr utan lättridning i lugnt - normalt tempo med en häst som är känslig för hjälperna och i balans.

Just nu cyklar jag nästan 2 timmar per dag till och från stallet - då är det bra att inte bli alltför trött av ridningen! :rofl:

Förstår hur Immer tänker för rider man BRA då krävs det givetvis lite muskler (magmuskler, ryggmuskler) för att hålla bra balans och hållning, men hästen ska göra grovjobbet. Sen beror det såklart på hur man rider, distansritt eller terränghoppning är givetvis jobbigare än dressyr utan lättridning i lugnt - normalt tempo med en häst som är känslig för hjälperna och i balans.

Helt korrekt ... Amen to that!

man kan väl göra ett mellanting?:idea:

ridning är ingen konditionssport. men muskler behöver man.;)
man blir kanske svettig, varm och trött av ett givande pass, men ett pass behöver inte vara tröttande för att vara givande.

om man blir trött beror ju på om man rider ut eller på bana, nivå, teknik och framförallt person. vissa svettas mkt, andra litet. vissa hästar är tröga, pigga elr mitt emellan.
det finns säkert massa olika faktorer som jag har glömt, men det viktiga är att man rider för att det är kul, och ev. för att man vill komma någonstans. :idea:

Så bara för att jag inte sitter och kämpar emot och håller i min häst med mycket hand så 'åker' jag? :smirk:

Då tror jag inte att du har förstått om du förknippar ridning med att kämpa emot :angel:

Att rida utan ansträngning anser jag är att åka häst.... och det kommer jag at tycka tills jag blir motbevisad... Självklart är du välkommen att motbevisa, men då med bilder hur du får en häst att jobba i rätt form utan att du som ryttare ansträger dig alls! :p

Jag är noga med framskrittning o nedskrittning på mina hästar. Men är sällan på volten mer än en halvtimme, sen sticker vi ut på kortare/längre uteritt.

Jag tycker att fram och avskrittning är mkt viktigt! JAg brukar alltid skritta fram ute i 15-20 min, sen rida 40min - 60 min (inklusive avskrittning dåe). :)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 684
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 977
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar