Sv: Ridtid
jag rider 4 oliak hästar, 2 araber som är familjens, 1 halvblod som jag rider 1 ggn/v o en travare som jag kör lite monté på 1 ggn/v, de 2 sista eftersom jag pluggar på annan ort ocg är där månd- fredag förmiddag.
Det som jag märker mest är att olika hästar kräver olika typer av träning. allt är så himla individuellt. halvblodet tex är en typisk paddockhäst. hans ägare vågar knappt rida ut med honom för att han blig så pigg och glad *eller het och bråkig som hon säger* när han får komma ut. Denna häst krävs nästan ingen framridning innan man startan med själva jobbandet, 5 minuter brukar räcka. så länge man sedan jobbar igång lite lungt och bygger på med momenten successivt så kan jag hålla på i nån timme utan problem. Fast jag vill hellre arbeta med honom i skogen, just för att han verkligen "vaknar" och bjuder så bra. Dessutom måste ju nån ta bort honom från banan! :P
Vår ena arab är 19 år och har tävlat upp till arab-SM i fälttävlan, men pga av att hans ben inte klarade det så har han i princip varit avställd i 2-3 år, och de senaste åren dessförinnan varit mer o mer sparsamt riden. Fick honom i februari, och har nu satt igång honom rejält. Med honom gör jag 1 timme dressyr för tränare i veckan, och en timme hoppning för tränare. Detta klarar han utmärkt, men man får lägga upp träningen helt annorlunda. han måste skritta och jogga fram ca 15 minuter innan man kan börja jobba, och sedan får man jobba igång honom i snabba tempoväxlingar och sedan jobab på volter för att han ska börja vakna och lyssna på en. Det är en fruktansvärt svårriden gammal gubbe! först efter 20 minuters jobbande brukar det gå att verkligen jobba med honom, så efter en timme ungefär så har man en häst i kanonform! just på grund av detta så kan jag hålla på att traggla i paddocken i 1-1 1/2 timme, såtillvida att han får ett par småpauser att pusta ut lite. Men jag får i alla fall belöning för mödan, då han efter den tiden kan göra i princip alla höga skolor!
den sista araben är distanshäst, även om han aldrig gått högre än 80 km, men alltid med fina resultat. Men å andra sidan har varken jag eller mamma tid att träna honom så mycket som det skulle behövas, och så rids han i både dressyr och hoppning, så vi satsar ju inte stenhårt på att komma upp i 160 km-klasserna heller!XD
Denna hästen behöver inte heller mer än kanske 10 minuters uppvärmning, och sedan kan man jobba på i en timme utan problem. Han är jättefint musklad och i fin form och kondition, så långa pass är inga problem. tvärtom så brukar han bli lite lugnare och mer sammarbetsvillig efter en halvtimme eller så...
Det viktigaste är väl knappast hur lång tid man rider, utan att man gör det utäfter vad hästen klarar och trivs bäst med, och vad det är för mål man har med sin rifning. Sedan bör man ju alltid ha ett mål med ridningen för varje gång. tex "idag ska jag jobba på att flytta", "idag ska jag jobba på gallopfattningar", eller "idag ska jag ha en häst som går fram"... När man väl valt detta så har man ju någonting man ska nå upp till, och sen håller man inte på med detta tills dess att hästen seriöst tröttnat och inte tycker att det är roligt längre...
Eller det här är iaf min uppfattning!