Sv: Ridtid

*knapplån*

Stämmer in i kören som snarare är förvånad över hur LÄNGE en del rider på ridbanan.
På sätt och vis förstår jag eftersom hästen måste bli härdad inför ev. tävlingar och intensiva träningar, men ibland märks det ganska tydligt att hästen blir trött och om den jobbar bättre på slutet får man intrycket av att de gått så länge att de blivit bedövade :angel: men alla gör såklart inte så.

Håller med om att konditionsträningen sköts bäst ute, inte på ridbana. Hellre kvalitet än kvantitet på banan, men det är klart - för vissa behövs det lite längre uppvärmningstid eller tid att "komma igång".

OAVSETT VAD DU TÄNKT DIG PÅ BANAN ÄR DET VIKTIGT ATT SLUTA I TID! En trött häst presterar sämre ta till vara på det possitiva o trava av din häst i låg form ca 5 min, det ger en effektiv utmatning av slaggprodukter i musklerna. Sen är det dags för den avslappnande skritten...

jag kan aldrig i förväg bestämma mig för hur länge jag ska rida. dock har jag som strikt regel att alltid skritta fram på lång tygel mist 10 min, samma med avskrittning. därefter joggar vi lite och arbetar med lösgörande arbete, tills han känns lösgjord och varm i kroppen. Jag brukar alltid ta galoppen FÖRE det huvudsakliga arbetet, då har min häst fått röra sig i alla gångarter, och behöver inte gå och samla energi inför den, som han tycker, underbart roliga galoppen! :D
Därefter kan jag träna på dagens "huvudämne", och där varierar tiden. jag sitter inte och tragglar bara för att få tiden att gå, utan om det fungerar bra så avslutar jag ganska snabbt. ibland kan det däremot ta ett tag innan vi är riktigt överrens och då blir ridpasset lite längre.

Jag brukar aldrig rida längre än 40 min själv (kanske beror det på att min häst har usel kondis...;)) inkl. fram och avskrittning. Däremot har jag alltid en plan om vad jag ska göra under det passet... Ute rider jag mellan 40 min - 70 min (vi har inte speciellt stora skogar....).

För tränare blir det längre tid (mellan 60-70 min).

Tack! :bow:

Häromveckan hörde jag faktiskt en gammal kompis berätta att hennes förra tränare menade att man skulle upprepa minst 20 gånger om hästen gjort något bra. Detta för att få in känslan....

Kompisen är en klok människa som genast bytte tränare :D

Häromveckan hörde jag faktiskt en gammal kompis berätta att hennes förra tränare menade att man skulle upprepa minst 20 gånger om hästen gjort något bra. Detta för att få in känslan....

Kompisen är en klok människa som genast bytte tränare :D

Men shit! :crazy:
Visst är det bra att nöta in en känsla, men 20 gånger samma pass? Det låter snarare som något man lär sig på ett halvår! :p Om det nu är ryttarens känsla man ska nöta in.

Jag rider 5 ggr i veckan på medryttarponny, hon är en duracell-kanin av naturen och dessutom i god kondition. :d När jag ska rida dressyr brukar jag först rida ut en vanlig uteritt på en timme med skritt, trav och någon lång galopp så hon blir lite varm. Sedan rider jag i normala fall lektion i ca en halvtimme och sedan skrittar jag av henne. Det är ett ganska hårt pass, men fungerar utmärkt på henne. Du lär känna om det är lagom för din häst. :)

jag rider 4 oliak hästar, 2 araber som är familjens, 1 halvblod som jag rider 1 ggn/v o en travare som jag kör lite monté på 1 ggn/v, de 2 sista eftersom jag pluggar på annan ort ocg är där månd- fredag förmiddag.
Det som jag märker mest är att olika hästar kräver olika typer av träning. allt är så himla individuellt. halvblodet tex är en typisk paddockhäst. hans ägare vågar knappt rida ut med honom för att han blig så pigg och glad *eller het och bråkig som hon säger* när han får komma ut. Denna häst krävs nästan ingen framridning innan man startan med själva jobbandet, 5 minuter brukar räcka. så länge man sedan jobbar igång lite lungt och bygger på med momenten successivt så kan jag hålla på i nån timme utan problem. Fast jag vill hellre arbeta med honom i skogen, just för att han verkligen "vaknar" och bjuder så bra. Dessutom måste ju nån ta bort honom från banan! :P
Vår ena arab är 19 år och har tävlat upp till arab-SM i fälttävlan, men pga av att hans ben inte klarade det så har han i princip varit avställd i 2-3 år, och de senaste åren dessförinnan varit mer o mer sparsamt riden. Fick honom i februari, och har nu satt igång honom rejält. Med honom gör jag 1 timme dressyr för tränare i veckan, och en timme hoppning för tränare. Detta klarar han utmärkt, men man får lägga upp träningen helt annorlunda. han måste skritta och jogga fram ca 15 minuter innan man kan börja jobba, och sedan får man jobba igång honom i snabba tempoväxlingar och sedan jobab på volter för att han ska börja vakna och lyssna på en. Det är en fruktansvärt svårriden gammal gubbe! först efter 20 minuters jobbande brukar det gå att verkligen jobba med honom, så efter en timme ungefär så har man en häst i kanonform! just på grund av detta så kan jag hålla på att traggla i paddocken i 1-1 1/2 timme, såtillvida att han får ett par småpauser att pusta ut lite. Men jag får i alla fall belöning för mödan, då han efter den tiden kan göra i princip alla höga skolor! :D
den sista araben är distanshäst, även om han aldrig gått högre än 80 km, men alltid med fina resultat. Men å andra sidan har varken jag eller mamma tid att träna honom så mycket som det skulle behövas, och så rids han i både dressyr och hoppning, så vi satsar ju inte stenhårt på att komma upp i 160 km-klasserna heller!XD
Denna hästen behöver inte heller mer än kanske 10 minuters uppvärmning, och sedan kan man jobba på i en timme utan problem. Han är jättefint musklad och i fin form och kondition, så långa pass är inga problem. tvärtom så brukar han bli lite lugnare och mer sammarbetsvillig efter en halvtimme eller så...
Det viktigaste är väl knappast hur lång tid man rider, utan att man gör det utäfter vad hästen klarar och trivs bäst med, och vad det är för mål man har med sin rifning. Sedan bör man ju alltid ha ett mål med ridningen för varje gång. tex "idag ska jag jobba på att flytta", "idag ska jag jobba på gallopfattningar", eller "idag ska jag ha en häst som går fram"... När man väl valt detta så har man ju någonting man ska nå upp till, och sen håller man inte på med detta tills dess att hästen seriöst tröttnat och inte tycker att det är roligt längre...

Eller det här är iaf min uppfattning! ;)

jag försöker att allt som oftast skritta ut en runda köra lite sidvärts över någon traktor väg ochg någon framdelsvändning i de få svängarna => 10-15 min

när jag kommer in på ridbanan är gubben uppvärmd och klar och då sätter uppvärming delux och huvudridningen igång, dvs. sidvärts, volter, tempoväxlingar, halter, avsaktningar igångsättningar med mera sedan rullar jag över till mera trav i arbetet som jag nyss gjorde i skritt sedan får han skritta lite i mitten av passet sedan så kör jag igång i trav galopp när jag samlat ihop han igen och efter som vi är på ruta ett i galoppen och ruta två i traven (inte ridit han så länge :D ) såå blir det ett varv i galopp där mitt mål är att få en bra igång och avsakning.

sedan avskrittningen är olika brukar jobba på lite längre tygel i skritt (traven är ingen ide att försöka göra det i :smirk: ) hälst i en djupare och lägre form
sedan skrittar jag av. => 5 -10 min

jag rider också korta pass. jag tycker inte det är shysst att nöta upp till 2 timmar på ridbana.

jag rider ca 15-30 min pass. (på den yngre, och 20-40 min på den äldre)
det är ingen idé att nöta för länge, ngt enstaka pass kan ha blivit längre men det finns även pass som blivit kortare. sitter upp, rider, avslutar när det känns bra. skrittar gärna av i skogen.
faktiskt riktigt sällan jag ridit en hel timme på bana.
givetvis kan skogspass bli längre eller vid tävling.

Senast ändrad av en moderator:

Sen finns det ju dem som rider väldigt kort.
antingen är den unga hopptjejen som kommer upp och rider en kvart (sammanlagt), endast i galopp fram och tillbaka och lite skritt däremellan. Då menar jag inte jobbar i galoppen, utan bara galoppar varv på var.
Sen finns det den andra som står och pysslar i en timme eller två, byltar på hästen med alla sorts täcken, skrittar en kvart och är sen tillbaka ch ställer sig ännu en timme på stallgången, nog för att det är bra att pyssla om hästen, men jag är inte förvånad att hästen håller på att springa ur skinent när den står där varje dag.
Vetrinären har redan varit där och klagat på att hästen är för tjock och kan bli halt om inget gjörs åt det.

Kan du visa mig någon lagbok, där det står att man varje ridpass måste:

• Rida si och så länge
  • trava någon gång under passet
  • galoppera någon gång under passet
  • träna dressyrövningar av någon sort under passet
  • ens korta upp tygeln och jobba hästen under passet

Jag rider för HÄSTENS skull, inte för att bara JAG ska må bra och ha kul.

Jag vill också att min häst ska må bra och ha roligt.

Varje ridpass ska inte vara en börda för hästen, att den står i hagen eller i stallet... "Åh, NEJ!!! nu kommer den där igen..."

• Jag kan stå i stallet och borsta i över två timmar
  • Jag kan stå och bara mysa med hästen
  • När jag sen sätter på utrusning och går ut för att sitta upp, känner jag efter vilket humör jag och hästen är på
  • Är jag arg eller upprörd/ledsen över något, då rider jag inte ett långpass på dressyrbanan utan då tar jag en lugn promenad på lång tygel och pratar med hästen
  • Mår vi bra och är pigga och glada, kan jag en solig dag rida ut över gärdena och upp i skogen. Men det kan räcka att skritta på lång tygel, lika väl som att ta någon ny sträcka där jag provar att trava för att galoppera NÄSTA uteritt. Nya vägar är alltid spänannde. Uteritterna blir ofta över en timme faktiskt Men som sagt, jag har aldrig läst någon lagbok där det står att jag måste galoppera
  • En annan dag kan vi vara på bushumör och då blir det nog rätt mkt rejs i skogen med en hel del trav och galopp, samt samlande dressyrarbete på vägen hem, med skolor, övergångar mellan gångarter och så vidare, korta galoppfattningar innan sista kvarten är lång tygel över gärdena hem igen.
  • Ett riktigt dressyrpass kan bestå av volter och vändningar samt lite skolor, får jag sen hästen loss och dit jag vill på ett tidigt stadium, då sitter jag int eoch tjatar, tjatar och tjatar med den övningen för att den ska sitta klockrent. Utan då SLUTAR jag dagens pass när det går bra, även om det bara är efter 18 minuters ridning.

:idea::idea::idea:

Tar man hästen direkt från stallet på morgonen, behöver den oftast en stunds längre uppvärmning för att få leda upp sig. Men har den gått i hagen hela dagen, så har den redan rört sig en hel del i hagen och då kan det gå fortare att komma igång i arbete.

Ska jag rida allihop brukar jag låta dom gå i walkern 30 min - 1 tim.

Men skrittar i 10 - 15 min i båda varv, travar lite volter och värmer dom så dom blir mjuka på båda håll.

Sen blir det en av bocknings runda i några varv...och sen börjar jag jobba dom ordetligt och skrittar ut 15 min oftast

Har man skrittmaskin är ju det ultimat tycker jag, har precis fått det till vårat stall. Men har använt skrittmaskin mycket tidigare då jag även håller på med galoppörer.
JAg tycker det passar utmärkt i vårt stall, brukar släppa hästarna på maskin när jag mockar och fixar maten. Dels får man dem ur vägen, eftersom dem kommer in från hagen fort och dels får man dem framskrittade.

jag är förvånad hur länge folk sitter och nöter på sina hästar!

jag skrittar fram i 5-15 min, beroende på väderlek och om hästen gått i hage eller stått på box innan, värmer upp i alla gångarter i låg form, rakt och böjt spår, sidvärts, övergångar mm, ca 10 min och jobbar med det jag tänkt mig som mål för dagen sen. det kan bli allt mellan 3-30 min, men oftast max kring 10. travar ner ett par varv och skrittar tills hästen slutat flåsa och hjärtrytmen gått ner. min häst är sällan mkt svettig efter ett nomalt pass.
sammanlagt 25-45 min alltså.
har alltid ett mål för dagen, jobbar med det och när jag är nöjd slutar jag (ex övergångar. när hästen känns mjuk och fin i övergångarna, varför nöta och göra 100 till??)

folk i regel nöter för mycket tycker jag (speciellt dressyrryttare??).
häste presterar sämre och sämre ju tröttare den är och den bästa belöningen för alla hästar är att få avsluta när det är kul och det går bra!

kondition tränar jag kanske hellre i skogen, ex intervaller, och då kan ju passen bli längre, upp emot 60 min.
då orkar min häst jobbiga träningar som är lite längre (upp till 1,5 h), tävlingar där jag rider flera klasser/dag och har fortfarande kvar lusten till att "vardagsprestera"!

Håller helt och hållet med dig!! Och skrämmande tycker jag är att många ryttare skrittar fram hästen och sedan är det upp i "tävlingsform" och hoppar över den låga formen där man får igång och med sig ryggen!!:(
Såå...viktigt! Sluta när det går bra och hästen är mjuk och fin!! Sitt inte och nöt!
:banana:

Detta satt jag faktiskt o funderade på häromdan... träna efter klockan eller resultatet?

När jag var yngre kollade jag klockan noga o gjorde si o så beroende på tid men nu kan mina pass vara mycket olika långa beroende på vilket resultat jag nått. Gör hästen den grejjen jag tänkt mig bra med en gång varför fortsätta tjaja o förstöra ett bra minne? Hellre ut en tur i skogen om det gick "för lätt" på dressyrbanan:)

*KL*

Det jag reagerar mest på är att dessa ryttares hästar står inne i en box 23½ timmar och sen rids hårt i en halv timme borde inte hästar ha ett större behov av att röra på sig än så.

Brukar också sluta träna när det går riktigt bra men jag fortsätter att jogga och skritta hästen ett tag just för att den ska få röra lite mer på sig.

Jag rider för HÄSTENS skull, inte för att bara JAG ska må bra och ha kul.

Men tror du inte att HÄSTEN lika gärna hade gått i en stoor hage med massor att äta hela dagarna och kompisar den trivs med? :crazy:
Jag är med på "jag rider dressyr för hästens skull" eftersom det innebär att man försöker utveckla hästen på ett sätt som är skonsammare, men att man skulle rida för hästens skull låter bakvänt :rofl: hur vet du att den inte hellre går och skrotar, blir tömkörd, få springa lös i paddocken, blir körd osv som inte innefattar ryttare på ryggen? :p

Har ett exempel från i somras när jag och min kompis jobbade på ett ridläger och en familj kommer till stallet och frågar om deras 4-åriga dotter skulle kunna få rida lite på shettisen nästa dag. Av någon anledning säger jag och min kompis ja till det, och följande dag hinner vi knappt äta lunch och rusar ner till stallet för att hämta hästen. En timme senare sitter vi där och familjen har fortfarande inte dykt upp. Inte ens ett litet telefonsamtal hade de lyckats ringa. Det var bara att släppa ut shettisen och gå tillbaka igen. Hela vår välbehövda lunchrast hade gått. Det värsta var dagen efter, då familjen kommer tillbaka, och frågar om de kunde rida då istället...

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 684
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 977
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar