Jag minns så tydligt en gång när jag var på ponnyridläger som barn. Där hade de en skriven maxgräns både vad gällde längd och vikt. Ett annat barn hade fått åka dit trots att hen vägde mer än vad som var tillåtet då hen var en erfaren ryttare. Ett annat barn, med helt annan (smalare) kroppsform hade istället valt att ljuga om vikten, för "Det är nog ingen som märker något ändå", och tja, det var aldrig något som kommenterades från något håll alls, troligen just för att hen var smal (längre än det andra tunga barnet).
Där och då kändes det verkligen som om allt handlade om kroppsform och inte faktisk vikt. Sedan förstår jag att det fanns en vits med att ha viktgränser osv, men när det handlade om huruvida man alls fick komma dit eller inte baserat på vikten hemma, då kändes det inte så kul. Man fick redan i anmälningsformuläret fylla i sin längd och vikt.
Idag vägrar jag att ställa mig på vågen ens hos läkare om det inte är ett måste sett till medicinering osv, säger till dem att de kan nog avgöra ändå ifall min vikt är skadlig eller inte. Trots det är jag positiv till viktgränser på ridskolor, just för att där påverkar det levande djur. Och det är ingen mänsklig rättighet att få rida. Men självklart att det i så fall mäts på ett sätt som gör att bara instruktören ser resultatet osv. Och istället för att notera vikten så kanske man kan ha ett dokument för varje ridgrupp där det kryssas i vilken elev som kan rida vilken häst. Helt utan att det nämns någon vikt eller någon gräns.