Ridsportartiklar i fredags,,,

A

ang

Nån mera än jag som läste artikeln om ridning och veterinärer i senaste ridsport? De hade testat några hästar med duktig beridare, som då inte alls hade samma besvär med takt eller visandet av begynnande hältor... I många av de fallen var det snarae så att ryttaren skulle tränas än att hästen borde behandlas av vet.

Vad tror ni?! Jag tycker det är bra att man börjar få upp ögonen för det hela, även om det helt säkert är ett känsligt ämne. För i förlängningen är det ju inte bara träningen, utan även utrustning, hovar, underlag osv som spelar roll...

Sen var det också en artikel om foder som var riktigt spännande, vilket ju också hör i hop med prestation och fysisk form.

Men en bra ryttare balanserar ju upp hästens snedheter etc.. Så då syns de ju inte..?

Är den ridspor fortf. ute i handeln? Har försökt hitta en affär som har tidningen, men det är ju stört omöjligt. :mad:

Den filosofin följer nog den veterinär jag varit hos senaste gångerna. Hon hade tydligen också hållt någon slags föreläsning eller så om detta. Min tränare är helt inne på det spåret också "ryttarfel" är en vanlig kommentar... :o :crazy:

Nina, tidningen kom i fredags till prenumeranter och alltså i går i butik. Så den borde finnas...

SaraMara, tycker det är intressant att det uppmärksammas - för om vi inte ens vill tänka tanken så är vi förmodligen ute och cyklar. Vet att du haft problem med käre Battis, men du är ju en ägare som tänker i alla banor och just det tror jag många av oss behöver lära oss!

Och just ryttarproblem kan jag lätt relatera till. Har börjat "bygga om sitsen" för några månader sedan och tänk vad pållen går bra när matte sköter sitt :devil:

"Min" veterinär rekommenderar faktiskt en del hästägare att ta ridlektioner. Många rider sönder sina hästar och det gynnar ju ingen i längden.

Tycker det är synd att just ryttarens ridning inte ifrågasätts oftare. Själv har jag tidigare hela tiden frågat "ÄR det jag som rider sönder honom?" - men aldrig fått några klara direktiv.

Att nu få höra att mycket antagligen beror på felaktig ridning - men samtidigt få tips om en skicklig tränare känns som ett lyft för mig. Hellre "ryttarfel" än att hästen utan anledning bara går sönder var fjärde månad - jag kan ju alltid lära mig rida om jag bara ger mig f-n på det! :D

Visserligen en tuff insikt - men en insikt man som hästägare har ett ansvar att ta till sig när man får det förklarat för sig. Nu är ju inte alla skador av denna typ givetvis, men för mig som haft återkommande ledinflammationer känns det ju nära till hands... :o

Och i samma nummer står ett reportage om dressyrhästens nya "yrkessjukdom" :confused: något fel på framknäna som opereras, det roliga är ju att det drabbat bl a Peter Markne,hans sambo Per och hästen Zancor samt Mattias Janssons Morell.

Vad fan är detta!! Enl artikelförfattaren blir hästen överansträngd i underarmarna för att hästen lyfter sina framben så högt i piaff :confused: *gapskrattar* :rofl:
samt kanske rids "lite" enformigt.

Jag skulle mer tippa på att hästarna blir grymt överansträngd i framknäna just därför att det hänger för mkt i framvikt , på bogarna :devil:

Och att det just skulle drabba dessa ryttare är väl ingen tillfällighet eller? :angel:

Hmm, nu gör jag inte "reklam" eller så, men en känd tränare inom ak. ridkonst (ej Bent) hade för ett tag sedan möte med ett försäkringsbolag där de ville veta vad hennes (eller barockridningens) hemlighet var "era hästar går ju aldrig sönder! och jag har hört att ni kan rida skadade hästar friska?!" :D

Så försäkringsbolagen kanske betalar ryttares ridlektioner istället för behandling av vet i framtiden :p :D

fio, jag såg även den artiken och tänkte direkt på islandshästarna då jag själv har sånna raggsockar. Och de går faktiskt inte sönder pga höga lyft - även om självfallet många kunde ridas i en trevligare form...

Brukar inte en hältutredning ske utan ryttare?

Är det inte självklart att man kollar en "med ryttare halt häst" UTAN ryttare?

Och självklart beror hästens hälta på något, dåligt foder, ryttarens sits, sned häst, dålig sadel, "tygelhälta", dåligt underlag, gammal skada, ny skada, överbelastning o.s.v. Men vad det beror på spelar ingen roll när det gäller hurvida man SKA behandla en halt häst eller inte. Är den halt ska den ju behandlas, och är det ryttarens oförmåga på hästryggen som ställer till belastningsskadorna så får man försöka åtgärda detta OCKSÅ. Det ena utesluter inte det andra, snarare tvärtom.

@Joneya

Men om man undersöker hela hästen inifrån och ut utan att hitta något fel måste man ju gå vidare. Ett exempel i texten (mkt grovt återgivet!) var en häst som några gånger per varv "tappade" eller ryckte upp ena benet eller något sådant. När beridaren red hästen hände det inte, och beridare menade att den här oregelbundenheten kom sig av att ryttaren hade ojämn kontakt med hästens mun.

Och man akn ju behandla en halt häst till förbannelse och förtvivlan - om felet kommer från ryttaren så lär den ju bli halt igen och igen och igen.

@Nina

Å ena sidan kan förstås en skicklig ryttare balansera upp en sned häst. Å andra sidan kan en dålig ryttare försätta hästen ur balans och göra den sned...

Jag läste båda artiklarna med stort intresse och tänkte tankar som jag inte ska återge här... :devil:

Menar ni att man undersöker en häst som går lite orent några steg under ryttare men inte utan?
Är det inte helt självklart att en häst har samma kroppsuppfattning som människor? Är det inte självklart att en häst kanske, precis som oss, inte går sådär jättestadigt i alla steg, SÄRSKILLT inte om ryttaren ifråga rider med kontakt med munnen (eftersom tungan har nervfunktioner som kan låsa upp hela ryggraden ut till svansroten, och detta sker väldigt lätt bara man råkar ta lite i tyglarna)?

Är det bara jag som ser som självklarthet att man måste se till hur hästen går under olika ryttare?

joneya, det är inte självklart att ryttarens/ ägarens del av hälta eller ohälsa alltid uppmärksammas om du åker till en veterinär.

Jag håller med dig om att det borde vara en självklarhet, men eftersom det i dag inte är det så välkomnar jag det faktum att det börjar tas upp i tidningar och inom veterinäryrket - för någonstans måste ju förändringen börja.

Att någon rider är ju en utmärkt del av en hältUTREDNING. På Strömsholm är en av ridlärarna (eller nu jobbar han ju inte som ridlärare längre) ihop med veterinärerna och rider vid behov.

det är inte ovanligt att ridning ingår i hälturedningar,
men det beror ju på symptomen.

Men det är ju klart, sitter man och rider hästen på framdelen, så lägger man vikten där, och då syns ju hältorna bättre!!

Tycker i övrigt att det är jättebra att även veterinärer börjar få upp ögonen och ser att det finns mer av hästen än bara upp till knät! ;)

Joneya , du har nog missuppfattat lite här, självklart så undersöker veterinären hästen för hälta UTAN ryttare först. MEN när dom inte hittar något så förtsätter utredningen oftast med longering och ridprov, på så sätt kommer det tydligt fram om det är ett ryttarfel eller inte.

Tycker det är en jättebra sak att någon annan sitter upp och rider hästen , för som ryttare blir man ofta hemmablind och kanske inte märker smygande snedheter osv.

Aha. Så man tror att det är fel på hästen om den är ohalt utan ryttare och halt med ryttare?
Så att om jag går rent utan ryggsäck och börjar halta med en lite snedpackad ryggsäck, så har jag ett fel någonstans som en läkare kan hitta?

Men det är bra att veterinärer gå steget längre och även tar reda på varför saker uppstår. Har hört mycket klagomål om att många bara behandlar utan att se till VARFÖR de olika åkommorna uppstått.

Smygande snedheter märks väl av egen kiropraktor och equiterapeft (även bra massörer känner igen snedheter)?
Däremot är det nog jättebra att se sin häst under en bättre ryttare ibland, så att man förstår vilka begränsningar som man själv sätter på hästen.

Aha. Så man tror att det är fel på hästen om den är ohalt utan ryttare och halt med ryttare?

:confused: :confused: Nej men fattar du inte :confused:

Det är ju just det man inte tror och därför sätter man upp en proffesionell beridare för att se om det är ett ryttarfel som gör att hästen blir halt. Om det visar sig att det är så är det meningen att beridaren skall hjälpa ryttaren att komma tillrätta med sin ridning genom lektioner osv.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 603
Senast: mackan
·
Samhälle http://katerinamagasin.se/ny-sexbrottsstudie-90-av-gruppvaldtakter-i-sverige-begas-av-man-med-utomeuropeisk-harkomst/ Så denna artikel...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
19 604
Senast: durachiny
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 888
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka