Ridsport är en rikemanshobby

(GT)
Moderaten Jonas Ransgård går till attack mot Göteborgs kommun med anledning av uteblivna bidrag till ridsporten i Göteborg och i förorterna. Jag tar mig för pannan...
Hur har egentligen Jonas Ransgård tänkt i grunden? För att detta ska få bäring vill jag upplysa om mina år som fotograf på uppdrag av dels Mountain Horse Intl. AB, Hästmagazinet och även Stallmagasinet.

http://www.gt.se/ledare/1.831471/ridsport-ar-en-rikemanshobby

Sv: Ridsport är en rikemanshobby

Jag tycker inte det är fel i sig med det här systemet som Billdal har. Det som blir fel är att de kräver bidrag från kommunen när de tillämpar en sådan här modell.

Samma i vår ridklubb, kanske ska maila och bjuda in honom att titta på hur vi har det och göra ett reportage om oss.
Men det som han skriver är inte helt fel, bara att många tar det som han drar alla ridskolor över en kam och det är ju lätt att uppfatta det så om man inte känner till stadsdelen Billdal, företaget Mounain Horse (även om de väl inte är det lyxigaste av alla) osv.

Fast varför skulle det vara fel att då också kräva bidrag från komunen?

Mvh

Tora

Billdal liknar säkert en heldel klubbar, självklart ska inte kommunerna eller skattebetalares pengar gå till klubbar som utesluter vissa personer. Inte heller ska skattebetalarnas pengar gå till kubbar som i Styrelsen har personer med eget ekonomiskt intresse, i klubben eller genom klubben.
I Falkenberg finns en sådan klubb som borde få bidragen indragna.
Låt pengarna gå till ungdomsverksamheter som inte är "privata".
Kommunerna borde vara mer noga med vilka dom ger pengarna till, hur klubbarna arbetar, om dom utesluter vissa människor, egenintressen i styrelse osv... innan dom ger ut pengar. Verkligen kontrollera inte bara köpa rakt av vad som står i ansökningarna. Varför vara så släpphänt med dessa pengar i en del kommuner?!

Därför att en förening som ska ha bidrag från kommunen ska väl vara till för alla. Alla ska alltså ha samma rättigheter/skyldigheter oavsett ekonomisk standard (heter det så?), etnisk bakgrund osv.
Jag tror att det är för att de inte uppfyller vissa av de här kraven som gjort att bidragen uteblivit (obs att jag inte VET bara MISSTÄNKER).
Men jag tycker det är fel att skriva att ridsporten i sig är en rikemanssport, för så är det inte.

Gubben har fått precis allt om bakfoten. Samtidigt som han tjatar om okunskap skriver han bl a

"Upplysningsvis så ska en häst kunna äta 16 timmar per dygn - hur ser det ut? En tuss hö som vägs upp? Hästen vet säkert hur mycket den ska äta" (Nepp, en hårt tränande häst har ett visst näringsbehov, en gammal pensionär ett annat, en shetlandsponny ett tredje, så nej det blir nog svårt att hitta bete/hö som passar perfekt)

"Ridning och motion blir sparsmakad trots att en häst kräver lika mycket motion som en hund" (att jämföra med en hund tycker jag är lite konstigt, dessutom beror det helt på individen även om hästar ska motioneras)

"Småknotten som lallar omkring i ridskolorna och borstar hästar tillför ingenting" (Jag vet vad "småknotten" i mitt stall skulle göra om de inte ryktade hästar, de skulle vandalisera, röka, dricka och bli ett samhällsproblem. Flera av tjejerna har inte världens bästa familjesituation och det är fantastiskt att de kan åka till stallet där de kan sysselsätta sig, träffa kompisar och förstå att man ska ta hand om varandra genom att lära sig ta hand om djur.)

Ridning är Sveriges näst största sport, därför förstår jag inte hur han kan skriva såhär: "Ridsporten är en lyxfritid för ett fåtal unga." Och så många rikemansbarn kan det bara inte finnas i Sverige.

Anledningen till att många inte har råd att rida är ju för att hästar är dyra i drift, målet borde alltså vara att se till att fler får prova på (inte bara hänga i stallet) denna hälsosamma och roliga sport.
Jag rider på en ridskola i stan med lyckliga hästar som går ut varje dag. I styrelsen sitter de föräldrar som är mest engagerade. De kommer till städdagar i sina slitna träningsoveraller och lagar och grejar för att deras döttrar ska kunna rida. Tack vare kommunens hjälp kan ridskolan drivas vidare, utan dem hade det aldrig gått. Eleverna har nämligen inte råd att betala för nödvändig tillbyggnad av kontorsdelen och vi klarar inte av att fixa alla nedfallna träd. Mer stöd till vanliga, fattiga ridskolor som ger barn och ungdomar en meningsfull fritid! :mad:

Ja om man hade uteslutit ridskolelever för att de inte hade gott om pengar då hade det varit en annan sak. Men här är det frågan om folk som vill stå uppställda med sina hästar på anläggningen.

Jag hade inte velat stå på den anläggningen för jag har inte minsta lust att ha min box som en bostadsrättsförening men jag tycker inte det är direkt fel av en förening att göra så.

Sen om man står på ridskolan med sin häst så får man köpa ridhuskort fast man står där, för det mesta så brukar det ju ingå i stallhyran.

Det hade varit väldigt intressant att höra hur klubben resonerar. Är det tex så att själva stallhyran är väldigt låg? Att man har gjort så här för att klubben behövde kontanter till mangebygget som faktiskt mest har kommit ridskoleryttarna (som man inte selekterar) till nytta.

Mvh

Tora

*kl*
Vem har han tänkt ska fixa fram ungdomsgårdar och liknande som kommer att behövas till alla hästtjejjer som blir utan ett ställe att gå till om ridskolor stängs??? :angel:
Eller är det bättre att de springer på stan och hamnar i gud vet vad för elände.... :mad:

Var och kollade när mina kusin var på hopptävling i helgen.

Såg bara EN gammal Volvo med gammal transport.
Resten var V70 eller Jeepar av olika slag.
Det flesta har fläng nya transporter med egna namnet på.

Att en stallplats kostar över 2.000:- nära staden.
Plus alla övriga omkostnader
Plus alla träningar. Min kusin rider för tränare två gånger i månaden
som kostar 250:-/gång.

Är man då inte ensam barn i familjen, så måste det betyda
att föräldrarna tjärnar ganska bra, eller hur?

Det är ofta stor skillnad på "de vanliga ridskoleryttarna" och de som har råd att tävla på lite högre nivå. I dessa artiklar ondgör han sig ju även över ridskoleryttarna, vilka inte alls behöver lägga ut dessa stora summor.

...oj, såg att flera redan skrivit liknande svar.

Ja om man hade uteslutit ridskolelever för att de inte hade gott om pengar då hade det varit en annan sak. Tora
Det var ju precis det han skrev, att vissa uteslöts av den orsaken, stämmer det inte så hade han ju fel i det han skrev:confused:
Som sagt systemet är det inget fel på, inte på ridskolan heller, den verkar super men det jag hakade upp mej på var att vissa inte fick gå där och att de ändå krävde bidrag.
Skulle också tycka det var intressant att få ett svar från ridklubben.

Att man har gjort så här för att klubben behövde kontanter till mangebygget som faktiskt mest har kommit ridskoleryttarna (som man inte selekterar) till nytta.
Visste inte att det var därför det var "insats" på 35000 kr. Fast isf är det väl lite gnetet att ta ridhuskort av privatryttarna, om de stått för fiolerna..:smirk:

Det var ju precis det han skrev, att vissa uteslöts av den orsaken, stämmer det inte så hade han ju fel i det han skrev:confused:
Som sagt systemet är det inget fel på, inte på ridskolan heller, den verkar super men det jag hakade upp mej på var att vissa inte fick gå där och att de ändå krävde bidrag.
Skulle också tycka det var intressant att få ett svar från ridklubben.

Fast det var frågan om vilka som fick lov att stå uppstallade där, alltså vilka som fick ha sina hästar inackorderade där inte ridskoleelever.

Mvh

Tora

Visste inte att det var därför det var "insats" på 35000 kr. Fast isf är det väl lite gnetet att ta ridhuskort av privatryttarna, om de stått för fiolerna..:smirk:

Nej de är inte de som har stått för hela fiolen bara sin del av kakan. Ridhuskortet är väl för att täcka underhållet som tex harvning osv. Lånet är väl bara för byggandet. Men jag är som sagt inte 100 på hur de har lagt upp saken. Men misstänker att det är något åt det hållet.

Mvh

Tora

:bow::bow: Instämmer! Blev så arg att jag var bara tvungen att skriva ett mail och ventilera mina åsikter om artikeln. :devil:

Kicki :)

KL
Jag må vara trött men jag uppfattade artikeln som att han INTE ville att pengarna skulle gå till snobbsport dvs de rikas privat hästklubbhus utan att de skulle gå till en kommunal ridskola istället där alla får vara med. Har jag helt missuppfattat denna artikel?:confused:

KL

Ni som är intresserade, ta och googla lite på hans namn. Då får man fram lite matnyttigt - han är emot det mesta, allt från politiker till bilar, gillar att kasta sten osv:angel:

Man behöver inte vara psykolog för att förstå att denna man inte är frisk.

En sådan man kan bara bemötas på ett sätt: IGNORERA.
Det enda han är ute efter är debatt, han kommer aldrig att ändra åsikter.

/Malin

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka