Sv: Ridsport är en rikemanshobby
Gubben har fått precis allt om bakfoten. Samtidigt som han tjatar om okunskap skriver han bl a
"Upplysningsvis så ska en häst kunna äta 16 timmar per dygn - hur ser det ut? En tuss hö som vägs upp?
Hästen vet säkert hur mycket den ska äta" (Nepp, en hårt tränande häst har ett visst näringsbehov, en gammal pensionär ett annat, en shetlandsponny ett tredje, så nej det blir nog svårt att hitta bete/hö som passar perfekt)
"Ridning och motion blir sparsmakad trots att
en häst kräver lika mycket motion som en hund" (att jämföra med en hund tycker jag är lite konstigt, dessutom beror det helt på individen även om hästar ska motioneras)
"Småknotten som lallar omkring i ridskolorna och borstar hästar tillför ingenting" (Jag vet vad "småknotten" i mitt stall skulle göra om de inte ryktade hästar, de skulle vandalisera, röka, dricka och bli ett samhällsproblem. Flera av tjejerna har inte världens bästa familjesituation och det är fantastiskt att de kan åka till stallet där de kan sysselsätta sig, träffa kompisar och förstå att man ska ta hand om varandra genom att lära sig ta hand om djur.)
Ridning är Sveriges näst största sport, därför förstår jag inte hur han kan skriva såhär: "Ridsporten är en lyxfritid för ett
fåtal unga." Och så många rikemansbarn kan det bara inte finnas i Sverige.
Anledningen till att många inte har råd att rida är ju för att hästar är dyra i drift, målet borde alltså vara att se till att fler får prova på (inte bara hänga i stallet) denna hälsosamma och roliga sport.
Jag rider på en ridskola i stan med lyckliga hästar som går ut varje dag. I styrelsen sitter de föräldrar som är mest engagerade. De kommer till städdagar i sina slitna träningsoveraller och lagar och grejar för att deras döttrar ska kunna rida. Tack vare kommunens hjälp kan ridskolan drivas vidare, utan dem hade det aldrig gått. Eleverna har nämligen inte råd att betala för nödvändig tillbyggnad av kontorsdelen och vi klarar inte av att fixa alla nedfallna träd. Mer stöd till vanliga, fattiga ridskolor som ger barn och ungdomar en meningsfull fritid!