Kanske är det detta som ligger till grund för att vissa får vara med och andra inte:
citat från Billdals ridklubbs hemsida:
"Fördelning av lediga stallplatser
Kölistan är upprättad i den ordning medlemmar har anmält intresse för stall- plats. Ny köande medlem läggs till sist på listan.
Med tanke på att alla typer av insatser från våra medlemmar är nödvändiga för att driva klubben och vår utökade verksamhet, förbehåller sig dock styrelsen rätten att i kön prioritera hästägare som kan och aktivt vill hjälpa till i vår ideella verksamhet.
Alla nya stallplatser fördelas av styrelsen med hjälp av kölistan. Där får den som står i tur för stallplats också redogöra för hur han/hon kan bidra till att utveckla verksamheten i stallet. Allt för att undvika godtycke och orättvisor. Med detta vill styrelsen förtydliga att medlem som inte är beredd att bidra till klubbens verksamhet inte heller kommer att erbjudas plats i stallet.
Ett krav på nya stallplatsinnehavare är att de är beredda på att ta över borgensåtagande hos Föreningssparbanken som den tidigare stallplatsinnehavaren har. Detta förutsätter att den nye hyresgästen kan godkännas som borgensman av banken. Nya borgensåtaganden kan inte upprättas. Vissa boxplatser har kontanta lån knutna till dem då borgensåtaganden inte kunnat upprättas. Nya hyresgäster till dessa stallplatser skall kunna överta kontanta lån till klubben på 35 000 kr per plats genom att betala aktuell skuld till ursprunglig hyresgäst."
Jag tolkar det som att man ska betala 35000 kr för en stallplats som "insats" och sedan kunna redogöra för hur man kan bidra till klubben om man står uppstallad där, vilket ju gör att styrelsen på så vis har mandat att flytta om i kön. Vad som sedan avgör det hela kan ju alltid diktas ihop om den de "vill" ska ha platsen får den. Jag tror inte jag skulle ha råd med en insats på 70000 kr för mina två hästar alltså skulle jag nog aldrig ha chansen att stå uppstallad där, antagligen heller inte betala stallhyran som tydligen anges i kontraktet och också kan vara olika....