Ridsport är en rikemanshobby

(GT)
Moderaten Jonas Ransgård går till attack mot Göteborgs kommun med anledning av uteblivna bidrag till ridsporten i Göteborg och i förorterna. Jag tar mig för pannan...
Hur har egentligen Jonas Ransgård tänkt i grunden? För att detta ska få bäring vill jag upplysa om mina år som fotograf på uppdrag av dels Mountain Horse Intl. AB, Hästmagazinet och även Stallmagasinet.

http://www.gt.se/ledare/1.831471/ridsport-ar-en-rikemanshobby

Sv: Ridsport är en rikemanshobby

Jag reagerade också negativt på det han skriver i artikeln. Men samtidigt så har han en poäng om det går till som han skriver här nedan!

Jag håller med Ransgård att pengar skall betalas till dem som bäst behöver dem inom föreningsidrotten. Men detta hugg ter sig patetiskt minst sagt.
Ridsporten är en lyxfritid för ett fåtal unga. Alla barn kan inte bli medlemmar i de fina ridföreningarna. De sållas ut metodiskt av styrelserna.
Där sitter oftast von Rosenstjärt och af Stolpe som ledning och synar garnityret så att de håller hög standard.

Ridanläggningarna i och runt Göteborg ska kunna klara sig själva med tanke på vilka som är betalande medlemmar.
Så bäste moderaten Jonas Ransgård:
Idrott för alla på kommunal basis är att föredra utan utsortering av barn på grund av föräldrarnas kanske svaga ekonomi. Starta en kommunal ridskola som är öppen för alla, då är jag med direkt.

Jag har aldrig hört talas om att man sorterar ut vissa medlemmar till förmån för andra.

Men samtidigt så fick jag höra från en vän som tränar ett pojklag i hockey att han efter terminens slut skulle välja ut de 10 bästa i laget som skulle få fortsätta träna, resterande 10 skulle han be sluta och börja med något annat. :crazy:

Detta är kanske vanligare än vad jag tror? Det var många år sedan jag slutade på ridskola och då var det, som Kung Tulle skriver, "Kajsa" som cyklade eller tog sig till stallet med buss.

/Timsetim

Mailbomba författaren och tidningen, tvinga dom att
skriva en mer djupgående och nyanserad
artikel.
Ytterligare insändare av fotogubben

http://www.stockholmsfria.nu/artikel/6148

Om han nu vill lägga ner 75% av ridskolorna för att hästarna lider kan dom väl stänga 75% av alla golf- och fotbollsklubbar och göra gräsmattorna till bete :devil: För var skulle vi annars göra av alla hästarna? Slakt?

Nä, jag är fortfarande djup imponerad över hur mycket dummt nån kan skriva i en enda artikel

Skulle gärna vilja ha en förklaring till hur han tänker :cool:

Hah vilken idiot till artikelföfattare. Så Kajsa 8 år som älskar hästar och som rider en gång i veckan på den lokala ridskolan är en rikemansdotter?

Hon som kanske inte ens har en egen ridhjälm och säkerhetsväst utan som lånar av ridskolan. Hon som tar bussen eller cyklar dit?

Visst kan Kajsa bo i tex Angered i en liten lägenhet i ett stort grått betonghus! Hennes föräldrar kanske tom är sjukpensionärer eller har lågstatusjobb eller är arbetslösa. Kajsa som sitter barnvakt hos grannen ibland för att få ihop till en del av vad ridningen kostar.

Kajsa en alldeles vanlig tjej som älskar hästar och ridlektionen varje onsdag är höjdpunktern i hennes unga liv.

De flesta ryttare i Sverige är som Kajsa, dom är inte rikare än Nisse som förresten spelar fotboll.

Många hästmänniskor är som jag.....har en liten liten gård man skrapat ihop till. Har en gammal dragbil av modell Volvo 245 rost och en 20 år gammal transport och så en häst förstås. Hästen som man köpt billigt av olika anledningar och som man sköter som ett spädbarn. Vi som inte åker till Thailand på semester i flera veckor varje vinter, vi som inte köper märkeskläder, vi som lägger varje korvöre på en häst- bara för att få umgås varje dag med hästar.

Det är VI som är de i antalet vanligaste hästmänniskorna! Typ "rednecks" med häst!

/KT

kunde verkligen inte sagt det bättre själv:bow::bow::bow:

Räcker också upp en hand:
knegardotter o fortfarande knegare
torpställe på 8 ha
ny Subaru (tjänstebil, makens)
värmlandssläp -89
travare

Rikemanssport??

Mailbomba författaren och tidningen, tvinga dom att
skriva en mer djupgående och nyanserad
artikel.
Ytterligare insändare av fotogubben

http://www.stockholmsfria.nu/artikel/6148

Alltså den här gubbjäveln måste ju ha en stor svidande jävla fis på tvären!!!! Vad är hans problem, vad har ridsporten gjort honom? Precis blivit dumpad av en hästtjej eller något.

Nä nu ska jag banne mig sätta mig och skriva ett argt mail till honom! Jag håller med Snabbe, hjälp till att mailbomba den här idioten. Något måste vi göra för vem är han att sitta och svartmåla ridsporten när han uppenbarligen inte har någon djupare insikt i den alls!

Var och kollade när mina kusin var på hopptävling i helgen.

Såg bara EN gammal Volvo med gammal transport.
Resten var V70 eller Jeepar av olika slag.
Det flesta har fläng nya transporter med egna namnet på.

Att en stallplats kostar över 2.000:- nära staden.
Plus alla övriga omkostnader
Plus alla träningar. Min kusin rider för tränare två gånger i månaden
som kostar 250:-/gång.

Är man då inte ensam barn i familjen, så måste det betyda
att föräldrarna tjärnar ganska bra, eller hur?

Att barnen "sållas av ridklubbstyrelsen" för att bli medlem i ridklubbar var nog det dummaste jag hört. Det är klart vem som helst som har råd att betala avgiften kan bli medlem! Och de pengarna får vanliga människor slita för. Fattar inte vad den här gubben tänkte...

OK, jag håller med er som svarat ovan. men nu råkar jag ha bott i Billdal (ja, iaf i Hovås, så nästan). Billdals ridklubb som nämn i artikeln är inte en klubb för de fattiga direkt, det stämmer säkert på den klubben, det han skriver, men det är ju bara en ridklubb och då i en av Göteborgs lyxigaste kvarter.
Nu för tiden bor vi i ett "vanligt" litet samhälle och står på en "vanlig" kommunal ridskola med hästarna, där vi ständigt lider brist på pengar i föreningen och alla får hjälpas åt så gott vi kan. Här trängs inte rikemanbarnen direkt.
Jag tycker inte han kan jämföra Billdals ridklubb med den genomsnittliga ridklubben. Om det nu är så att alla inte får bli medlemmar i föreningen så kan jag förstå att man nekas bidrag. Jag kan inte det här med föreningar så bra men jag tror inte att man får "välja" sina medlemmar i en förening om man ska ha bidrag.

Det är lite den bild jag också har av de ponnyungar som tävlar på högre nivå, men vad har det egentligen med ridskolorna att göra? Det är ju där de som inte har rika föräldrar håller till. De som inte har råd med egen ponny och dyra måttbeställda ridstövlar. Det är ju tack vare kommunernas ekonomiska stöd till ridskolorna som ridningen har blivit den folkrörelse den faktiskt är idag.

Var och kollade när mina kusin var på hopptävling i helgen.

Såg bara EN gammal Volvo med gammal transport.
Resten var V70 eller Jeepar av olika slag.
Det flesta har fläng nya transporter med egna namnet på.

Att en stallplats kostar över 2.000:- nära staden.
Plus alla övriga omkostnader
Plus alla träningar. Min kusin rider för tränare två gånger i månaden
som kostar 250:-/gång.

Är man då inte ensam barn i familjen, så måste det betyda
att föräldrarna tjärnar ganska bra, eller hur?

Fast man måste nog skilja lite på de som rider på ridskola och de som är ute och tävlar på egna hästar. Sen spelar det också en väldigt stor roll på vilken tävling man är på och var det är någonstans. Tex om det är regional, klubb eller elit.

Jag har svårt att tänka mig att man får en representativ bild av ridsporten om man har varit ute och fotat lite. Vad skribenten gör för misstag är att han blandar ihop de ryttare som är ute och tävlar och syns mycket (men som dock är i minoritet) med alla de andra som kanske bara rider en gång i veckan på ridskolan och som knappt syns alls (men som dock är i majoritet).

Mvh

Tora

Kanske är det detta som ligger till grund för att vissa får vara med och andra inte:

citat från Billdals ridklubbs hemsida:
"Fördelning av lediga stallplatser
Kölistan är upprättad i den ordning medlemmar har anmält intresse för stall- plats. Ny köande medlem läggs till sist på listan.
Med tanke på att alla typer av insatser från våra medlemmar är nödvändiga för att driva klubben och vår utökade verksamhet, förbehåller sig dock styrelsen rätten att i kön prioritera hästägare som kan och aktivt vill hjälpa till i vår ideella verksamhet.
Alla nya stallplatser fördelas av styrelsen med hjälp av kölistan. Där får den som står i tur för stallplats också redogöra för hur han/hon kan bidra till att utveckla verksamheten i stallet. Allt för att undvika godtycke och orättvisor. Med detta vill styrelsen förtydliga att medlem som inte är beredd att bidra till klubbens verksamhet inte heller kommer att erbjudas plats i stallet.

Ett krav på nya stallplatsinnehavare är att de är beredda på att ta över borgensåtagande hos Föreningssparbanken som den tidigare stallplatsinnehavaren har. Detta förutsätter att den nye hyresgästen kan godkännas som borgensman av banken. Nya borgensåtaganden kan inte upprättas. Vissa boxplatser har kontanta lån knutna till dem då borgensåtaganden inte kunnat upprättas. Nya hyresgäster till dessa stallplatser skall kunna överta kontanta lån till klubben på 35 000 kr per plats genom att betala aktuell skuld till ursprunglig hyresgäst."

Jag tolkar det som att man ska betala 35000 kr för en stallplats som "insats" och sedan kunna redogöra för hur man kan bidra till klubben om man står uppstallad där, vilket ju gör att styrelsen på så vis har mandat att flytta om i kön. Vad som sedan avgör det hela kan ju alltid diktas ihop om den de "vill" ska ha platsen får den. Jag tror inte jag skulle ha råd med en insats på 70000 kr för mina två hästar alltså skulle jag nog aldrig ha chansen att stå uppstallad där, antagligen heller inte betala stallhyran som tydligen anges i kontraktet och också kan vara olika....:crazy:

Nej jag hade inte heller haft råd att stå där. Nu är det ganska tydligt att ridklubben vill binda penningstarka hyrestagare som dessutom kan hjälpa klubben på ett eller annat sätt. Det är ju ett sätt att lösa ridklubbars ofta inte alltför bra ekonomi på.

Det är ju inte värre än att vissa golfklubbar har högre elle lägre insats för medlemskap.

Det är inget sätt som jag gillar men risken kanske är att det kommer att bli vanligare då driften av större anläggningar bara blir högre och högre. Nu vet jag inte om Billdals ridklubb har någon ridskola eller inte men ett annat alternativ är ju att höja ridavgifterna.

Faktum är att det är dyrt att driva en hästanläggning och någonstans måste man dra in pengarna ifrån.

Mvh

Tora

Kanske är det detta som ligger till grund för att vissa får vara med och andra inte:

citat från Billdals ridklubbs hemsida:
"Fördelning av lediga stallplatser
Kölistan är upprättad i den ordning medlemmar har anmält intresse för stall- plats. Ny köande medlem läggs till sist på listan.
Med tanke på att alla typer av insatser från våra medlemmar är nödvändiga för att driva klubben och vår utökade verksamhet, förbehåller sig dock styrelsen rätten att i kön prioritera hästägare som kan och aktivt vill hjälpa till i vår ideella verksamhet.
Alla nya stallplatser fördelas av styrelsen med hjälp av kölistan. Där får den som står i tur för stallplats också redogöra för hur han/hon kan bidra till att utveckla verksamheten i stallet. Allt för att undvika godtycke och orättvisor. Med detta vill styrelsen förtydliga att medlem som inte är beredd att bidra till klubbens verksamhet inte heller kommer att erbjudas plats i stallet.

Ett krav på nya stallplatsinnehavare är att de är beredda på att ta över borgensåtagande hos Föreningssparbanken som den tidigare stallplatsinnehavaren har. Detta förutsätter att den nye hyresgästen kan godkännas som borgensman av banken. Nya borgensåtaganden kan inte upprättas. Vissa boxplatser har kontanta lån knutna till dem då borgensåtaganden inte kunnat upprättas. Nya hyresgäster till dessa stallplatser skall kunna överta kontanta lån till klubben på 35 000 kr per plats genom att betala aktuell skuld till ursprunglig hyresgäst."

Jag tolkar det som att man ska betala 35000 kr för en stallplats som "insats" och sedan kunna redogöra för hur man kan bidra till klubben om man står uppstallad där, vilket ju gör att styrelsen på så vis har mandat att flytta om i kön. Vad som sedan avgör det hela kan ju alltid diktas ihop om den de "vill" ska ha platsen får den. Jag tror inte jag skulle ha råd med en insats på 70000 kr för mina två hästar alltså skulle jag nog aldrig ha chansen att stå uppstallad där, antagligen heller inte betala stallhyran som tydligen anges i kontraktet och också kan vara olika....:crazy:

Det verkar ju såklart att Billdals ridklubb är just en snobbridklubb.. Den där journalisten borde komma förbi till vårat stall och kika på våra rosthögar till bilar.. Dom som har hästar här jobbar t.ex. som lärarinna, på callcenter, inom äldrevården osv och många har 1 eller flera barn och är helt vanliga mellanklassmänniskor.. Då kostar stallplatsen inte 35000 i insats plus 5000+ i månaden heller utan 0 i insats och 1200/mån... Vi har inte en häst i stallet som är värd mer än 30000 heller... Jag tror faktiskt det finns fler ridklubbar som våran än det finns snobbklubbar ute i landet..

/ Fredrik

Men ridsporten ÄR dyr. :angel: Så helt fel ute kan han väl inte vara?

Jo ridsport är till och med mycket dyrt. Men de som skribenten fokuserar på är inte den stora vanliga massan som rider utan de som har råd med de lilla extra. Och eftersom det är de som har råd med det lilla extra som oftast är ute och tävlar så är det de som syns och inte lilla Karin som rider en gång i veckan på en ridskola och som faktiskt utgör majoriteten av alla hästintresserade. Kortfattat kan man säga att det är minoriteten som syns men de är inte representativa för majoriteten av de hästinresserade.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Det verkar ju såklart att Billdals ridklubb är just en snobbridklubb.. Den där journalisten borde komma förbi till vårat stall och kika på våra rosthögar till bilar.. Dom som har hästar här jobbar t.ex. som lärarinna, på callcenter, inom äldrevården osv och många har 1 eller flera barn och är helt vanliga mellanklassmänniskor.. Då kostar stallplatsen inte 35000 i insats plus 5000+ i månaden heller utan 0 i insats och 1200/mån... Vi har inte en häst i stallet som är värd mer än 30000 heller... Jag tror faktiskt det finns fler ridklubbar som våran än det finns snobbklubbar ute i landet..

/ Fredrik

Men är det verkligen en snobbridskola? Kan det inte vara så att ridklubben helt enkelt låter de som oftast har mer pengar än genomsnitt Svensson att dra en större del av utgifterna på anlägningen?

Mvh

Tora

Och eftersom det är de som har råd med det lilla extra som oftast är ute och tävlar så är det de som syns och inte lilla Karin som rider en gång i veckan på en ridskola

Mvh

Tora

Men det kan ju fakitskt vara så att lilla Karin rider på ridskola just för att hon inte har råd att ha en egen ponny/häst.
Hade man fått välja så vill man ju helst ha en egen häst och privattränare, än att skumpa omkring på en ridskolehäst 40 min en gång i veckan. Eller?

Det är precis det jag menar. Men de flesta får lov att helt enkelt nöja sig med det eftersom det är dyrt att ha egen häst.

Men om man åker till en tävling så är det ju oftast de som har råd med det lilla extra som syns. Det är då lätt att dra den felaktiga slutsatsen att alla som håller på med hästar har gott om pengar. Men de som syns utåt är oftast inte representativa för den stora "anonyma" massan som håller på med hästar.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Jo så är det ju. Ju mer pengar men har, desto längre kommer man (oftast) inom sporten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka