Sv: Ridspö

Bill skrev:
Trampade jag på en öm tå? Du skulle behöva gå en kurs i horsemanship kanske till och med westernridning, så att du också får lära dej nåt, för det verkar som det finns tomt utrymme upptill som behöver fyllas! Virrpanna har väl nån annan döpt dej till?!

Du..jag har inte tid.... har man över 30 hästar att se till och några personal dessutom... 20 timmar lektioner och uppe på detta 2 "egna" hästar att rida samt allt pappersarbete det innebär att vara egenföretagare så känner man sig lätt virrig ibland... så därav namnet...

Om du anser att jag e tom i huvudet och bör gå en kurs och rida w så får du komma med en förklaring av vad du grundar detta på... i annat fall får jag väl se det som ett påhopp av ytterligare en western människa som vill vara förmer.....
Jag kunde valt att skriva betydligt mer om vad jag tycker om de w ryttare jag mött men avstår då jag inte tycker det tjänar något syfte att ägna sig åt pajkastning...

Och ang. kursern du förslog så gick jag på sådant 93-94-95... men jag bytte inte ut hjämen till hatt för det... mycket av det jag gör är grundat på de erfarenheter jag fick med mig från då och jag har inte något emot Horsemanship, tvärtom... bara vissa av dem som tror sig utöva det och deras attityd!

har aldrig spö på min häst.
på jobbet har jag alltid det för jag håller på och rider in mina passhästar, man vet aldrig vad dom hittar på för hyss..

Jag kan bara svara för mig själv.

jag har det som hjälp då mina skänklar inte når alltid.

Ja jag är kort! :mad: Då måste man ha lite hjälp. :angel:

Som andra skriver så har jag spöt men använder inte det oftast.

Det där luktar skryt så et bara ryker, det är önskedrömmar med alla dina hästar mm. Det där kan du köra upp i .... på nån som är lättlurad. Mej imponerade det inte på! Virrpanna! :rofl:

Jag rider alltid med spö.
Det är bra att ha när man jobbar hästen uppsuten och från marken då man kan använda spöt där man inte kommer åt med dom andra hjälperna då man kan vara mer precis med ett spö.

Har även piskat en häst så den fick svulnader av pisken :devil: men den hade bara två val att röra på benen eller drunkna i en mosse.

Kram

...ops... ja nu har jag ju inte någon lust att avslöja vem jag är då hela meningen för mig i detta forum är att få vara anonym och kunna bolla åsikter utan att riskera att bli påhoppad irl. Det handlar om min inkomst och att ha din typ efter mig i en insändare eller dylikt... nej tack!

Annars hade det varit trevligare att vara oanonym... men som sagt vem fan vågar det och samtidigt sticka ut med egna åsikter???

Bill.. det är möjligtvis en önskedröm för en 15 åring att driva eget stall....har du jobbat med häst så du vet hur mycket arbete det är??
Knappast något att vara avis på... Det är ett sätt att leva och inte något glidar jobb...

Stick ut med dina åsikter du...vi är några som gör det ju.

Jag rider western och förstår vad du har sett men, som jag sa i ett tidigare inlägg: Skit finns i alla läger!

Nu ska jag dessutom ändra mig ;) Var på AR-clinic i går och såg vitsen av ett spö. Liksom en aha-upplevelse för min del. Ska börja rida mina enligt AR-tekniken och kommer att införskaffa mig ett dressyrspö :o

:cool:

Om du har så mycket hästar och så mycket lektioner och pappersarbete som du påstår, hur f..n hinner du hänga här på Buke då?

(OBS! Påhopp OBS!) :devil:

Ride on skrev:
Om du har så mycket hästar och så mycket lektioner och pappersarbete som du påstår, hur f..n hinner du hänga här på Buke då?

Inte särskilt snällt påhopp!
:mad:
Jag studerar psykiatri, jobbar extra som skötare inom psykiatri, har två hästar, två hundar och två katter samt familj som ska ha mat och tvättat m.m. Jag hinner ju med att hänga på Buke så varför skulle inte Virrpannan göra det? :cool:

Piraja skrev:
Stick ut med dina åsikter du...vi är några som gör det ju.

Jag rider western och förstår vad du har sett men, som jag sa i ett tidigare inlägg: Skit finns i alla läger!

Nu ska jag dessutom ändra mig ;) Var på AR-clinic i går och såg vitsen av ett spö. Liksom en aha-upplevelse för min del. Ska börja rida mina enligt AR-tekniken och kommer att införskaffa mig ett dressyrspö :o

:cool:

Roligt för dig!

Så... du kanske blir en "galen dressyrtant" du med inom sinom tid... vem vet... :D

Piraja skrev:
Inte särskilt snällt påhopp!
:mad:
Jag studerar psykiatri
Oh herreguuud, ja då kommer världen att klappa ihop omgående.

(Ännu mera påhopp) :devil:

Ride on skrev:

Puss på dig..... :love:

Senast ändrad av en moderator:

Håll med om att dú NÄSTAN skrev "dina idiotiska inlägg", erkänn :devil:

Nu lämnar jag er för en stund, men innan ni vet ordet av är jag tillbaks. :bump:

RideOn-fullständigt hopplös.

Ha ha ;) jag har förflutet som dressyr fantast, dock ej till tävling, men ledsnade på attityderna i ridklubbarna som jag hade närhet till. Där sågs hästen som ett redskap som en maskin och där fick spöt tala om hästen inte fattade...eller sporrar med för den delen. Där fanns absolut ingen förfining. Dagligen hördes otrevliga tillrop som negligerade hästen som individ. Så jag blev en skogsluffare som av en händelse halkade in på western (ett gäng med mjuka metoder där hästen ska må bra av det vi gör)...sen flyttade jag söderut från Hälsingland, fortsatte med western i en mycket trevlig klubb med känsla för hästarna och så råkade jag hamna på den här clinicen igår och blev helt såld ;)

Piraja skrev:
Ha ha ;) jag har förflutet som dressyr fantast, dock ej till tävling, men ledsnade på attityderna i ridklubbarna som jag hade närhet till. Där sågs hästen som ett redskap som en maskin och där fick spöt tala om hästen inte fattade...eller sporrar med för den delen. Där fanns absolut ingen förfining. Dagligen hördes otrevliga tillrop som negligerade hästen som individ. Så jag blev en skogsluffare som av en händelse halkade in på western (ett gäng med mjuka metoder där hästen ska må bra av det vi gör)...sen flyttade jag söderut från Hälsingland, fortsatte med western i en mycket trevlig klubb med känsla för hästarna och så råkade jag hamna på den här clinicen igår och blev helt såld ;)

Jo, jag vet tyvärr alltför väl hur det är ställt på en del ridskolor...

Varför tror du jag driver eget? För att får undervisa på hästar som är friska, tillräckligt utbildade och fritt få lägga upp och planera mitt arbete... Jag har jobbat nästan 10 år på ridskolor och jag vet precis hur svårt många ridlärare/ridskolechefer har det när de skall arbeta under en styrelse och hur det är att vilja men inte kunna undervisa på ett korrekt sätt för att hästarna inte håller måttet vare sig fysiskt eller psykiskt... Det blir tillslut så att man antingen får välja mellan att blunda och lägga ned sin ambitions nivå eller sluta med yrket...
Om man väljer att acceptera situationen tror jag man förlorar en del av sig själv och därmed även respekten för dem man arbetar samman med.. nämligen hästarna och eleverna.. Men ingen som valt att arbeta med häst har gått in i yrket med inställningen att hästar är maskiner... man väljer yrket för att man har en brinnande kärlek till hästen... inget annat.. (verkligen inte pga, lön eller arbetstider...)

DET FINNS NATURLIGTVIS MÅNGA VÄLFUNGERANDE FÖRENINGSDRIVNA RIDSKOLOR OXÅ!!.. men det är min uppfattning att den privata ridskolan är ett bättre alternativ än den föreningsdrivna...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
  • Omröstning Omröstning
Träning Vid träning enskilt, hur föredrar ni att ha framridningen?
Svar
10
· Visningar
1 722
Senast: Piaff
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama