Sv: Ridspö

jag har spö med när jag rider. mest för att jag ibland får hoppa av och leda henne över extra läskiga saker. och då är ett spö bra att ha då det hindrar henne från att knuffa på mig. har ingen vidare respekt för mig.
men däremot skulle jag aldrig slå henne. har slagit till henne med spöet en gång, och det stressade bara upp och hon förstod inte alls varför. så nu har vi med spö, emn använder det alltså inte.

tider jag i paddock eller inhägnat har jag inte spö alltså. :)

Jag har spö när jag rider ut för säkerhets skull... Ibland får hon för sig att stanna å testa lite å då behövs det endast användas lite grann för att hon ska förstå. Vill helst inte "fastna" framför nån bil... Använder det ej i onödan.

DET FINNS NATURLIGTVIS MÅNGA VÄLFUNGERANDE FÖRENINGSDRIVNA RIDSKOLOR OXÅ!!.. men det är min uppfattning att den privata ridskolan är ett bättre alternativ än den föreningsdrivna...[/QUOTE]

Absolut, håller med helt och hållet. Under en period hade jag inga egna hästar och då red jag i Hudiksvall, HRPK, och faktiskt, där trivdes jag mycket bra...nu bor jag i Småland och det blir lite långt dit ;) ...men har sett några klubbar här som känns hyfsat bra...men ingen som jag blivit medlem i än...
:cool:

Jag och min häst är fortfarande på väldigt låg basicnivå, dvs vi kan svänga och böja för vikt och tygelhjälper, gå sidvärtes för innerskänkel, öka/minska takten för sittben och... eh, ja, typ inget mer.... Ytterskänkeln har vi introducerat lite lätt, ska fortsätta nu på torsdag när jag har instruktören med. :D

Alltså, vi är inte på sådan nivå att spöet behövs än, hon är även såpass lyhörd att det inte behövs någon som helst förstärkning av några hjälper. Min koordination är inte helt bra än heller, så ett spö skulle nog stjälpa mer än hjälpa just nu. Har smygtränat lite från marken, försökt att "peta in" bakben osv, men jag har inte riktigt rätt timing än.

Tackar tackar! mycket bra sagt! Jag använder också heller spö än sporrar, sporrar har jag bara på träningar och tävlingar..

Jag är också vääldigt noga med att när man utbildar hästar att man aldrig använder sporrar, därför har jag också hästar som går fram för skänklen..

Man blir ju mörkrädd när man är på lc/lb tävlingar för storhästar när en del sitter med svansporrar, rullsporrar och långa som 5cm sporrar så kommer jag men min små 15mm.. Det tackar jag min ponnytid för..att man fått lära sig att rida ordentligt..

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
  • Omröstning Omröstning
Träning Vid träning enskilt, hur föredrar ni att ha framridningen?
Svar
10
· Visningar
1 722
Senast: Piaff
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama