Sv: Ridspö

Jag använder spö, dels för att komma åt att peta där jag inte når med min kropp, dels som livräddare på uteritter. När hästen slår på en tvärstopp mitt på en hårt trafikerad 90-väg vill åtminstone inte jag vara utan spö.

Sporrar undviker jag däremot, för jag har inte tillräckligt stabila skänklar för att kunna vara helt säker på att de inte kommer åt hästen när de inte ska det.

Givetvis inte, det är ju både olagligt och livsfarligt. :confused:

Men emellanåt måste jag korsa en hårt trafikerad väg med hastighetsbegränsning på 90 km/h (där de flesta kör bra mycket fortare än så).

Törs man fråga hur hästen har lärt sej det? Du har slagit den, eller??

Reykur skrev:
Nu vet jag inte om någon annan skrivit detta, jag orkade inte läsa igenom hela tråden..
men, nu blir jag uppriktigt sagt irriterad! :mad: Spö och framförallt sporrar är till för att ge hästen så precisa och exakta hjälper som möjligt. Det förfinar och ger ett tydligare språk.

Våld? vem har nämnt något om våld? varken spö eller sporrar är till för att "klå upp" hästen :smirk:

...Precis!!!

Bill skrev:
Törs man fråga hur hästen har lärt sej det? Du har slagit den, eller??

Självklart! Vad tror du...

...på samma sätt som de western folk jag sett dra i sin sabla rep o knut grimma så hästen vet den gör ont och därmed inte gör motstånd.... eller dragit i ett skarpt bett så den undviker handen... eller lagt ned sin pålle så den vet vem som bestämmer... eller psykat den genom ledarskapsövningar så den förstår att den e lägst i rang... osv.... Hästar lär genom behag och obehag...

Western folket går på kurser och lär sig en massa saker som ex. lastning och att hantera hästen vid hand... saker som alla vi andra gör dagligen utan att kalla oss för experter och know howare...

Jag ger inte ett dugg för western ridningen här i landet om vi inte snackar dem som är rent proffs... ärligt, alla jag vet (klart jag känner bara en handfull) som börjat med western är dåliga ryttare inom den engelska ridningen som vill göra sig förmer genom att rida western och kunna slå sig på bröstet och sedan kunna tala om för oss andra att de e bättre....och dessutom mer hästvänliga...

Virrpannan skrev:
här på buke verkar det ibland som om alla tror man e en elak kärring som vill slå hästar och att man e kass i största allmänhet ..
Ja varför är du på Buke egentligen om du inte är kass i största allmänhet?

RideOn- Fullständigt vansinnig :bump:

Ride on skrev:
Ja varför är du på Buke egentligen om du inte är kass i största allmänhet?

RideOn- Fullständigt vansinnig :bump:

Befogad fråga... Började med att jag såg en tråd om ridläraren i halland som vart anmälld för djurplågeri... därefter har det bara rullat på.... Insåg att detta är ett forum där många påverkas och delar sina åsikter med andra och då diskutioner roar mig så har det helt enkelt blivit en vana/ovana att ge mitt bidrag till er... helt gratis!!! för alla att begrunda... annars tar jag 400 kr tim. Så bara passa på!

Kram på dig oxå.... asg... :D ... sympati hoppar... :bump:

Virrpannan skrev:
Började med att jag såg en tråd om ridläraren i halland som vart anmälld för djurplågeri... därefter har det bara rullat på....
Ja du, ibland frågar man sig hur det är ställt med vissa individer. Jag har rekommenderat en kille att sluta med hästar och börja köra folkrace i stället - för hästens bästa. Jag svarar på trådar, ibland för att jag har några råd att ge men det har även hänt att jag "någon enstaka gång" :angel: gett mig in i en diskussion för den allmänna villervallans skull. Jag försöker se det komiska i vardagen och visst finns den, om inte annat så får man skapa den själv för i den här världen behöver det verkligen skrattas i vardagen, så jäklig som världen ser ut. Jag började rida i vuxen ålder, var nästan 30 och när jag dök i backen första gången och reste mig upp med truten full av sågspån, hästskit i hjälmen och brallorna på trekvart :eek: blev jag nog impregnerad för hela livet. Ett liv utan hästar och hästfolk är numera helt otänkbart. Även om "galna dressyrtanter" är mångdubbelt farligare än folkilskna hästar. :D

Kram på dig Virrpannan

Reykur skrev:
Nu vet jag inte om någon annan skrivit detta, jag orkade inte läsa igenom hela tråden..
men, nu blir jag uppriktigt sagt irriterad! :mad: Spö och framförallt sporrar är till för att ge hästen så precisa och exakta hjälper som möjligt. Det förfinar och ger ett tydligare språk.

Våld? vem har nämnt något om våld? varken spö eller sporrar är till för att "klå upp" hästen :smirk:

Likväl händer det dagligen över hela landet, att ryttaren blir förbannad på hästen och använder redskapen med syfte att göra illa :mad:

Snacka om att dra alla över en kam! :eek:

Det du säger dig veta om westernryttare här i landet skiljer sig inte från den stora massan av andra ryttare...Sk*t pågår i alla läger :cool:

He he.. nu var det ju så att jag som den galna dressyrtant jag e ifrågasatte den hårda kritiken mot ridläraren... :angel:

Kram tillbax!

rider ibland med spö, ofta hoppspö eftersom min häst blir lite för framåt med något som är längre(fråga mig inte varför, han har varit sån sen han kom till mig). Använder det inte ofta, men om jag gör det så är det för att få lite extra hjälp att plocka in bakben eller liknande.

starcraft skrev:
rider ibland med spö, ofta hoppspö eftersom min häst blir lite för framåt med något som är längre(fråga mig inte varför, han har varit sån sen han kom till mig). Använder det inte ofta, men om jag gör det så är det för att få lite extra hjälp att plocka in bakben eller liknande.

Om din häst blir "het" för att du har spö med dig är den rädd för spöet och har fått för mycket av det någon gång tidigare utan att förstå varför = den har fått stryk helt enkelt och dessutom vet den att spöet betyder "mera framåt".. kombinationen blir het häst .... du kan försöka lära den av med rädslan genom att smeka, klia och inte plocka in några bakben ett tag... tyvärr kanske det aldrig går då hästar har ett minne som e fantastiskt långt....

Om din häst inte slutar vara rädd för spöet får du rida utan helt enkelt... har två sådana (lektions) hästar själv i stallet... och de har inte gått att hjälpa dem... de blir heta (rädda) om ryttaren har spö... nu är dessa hästar känsliga och de lyder bra på mitt kroppspråk samt röst, alltså spö behövs inte ofta alls och då det skulle behövts får jag gå in och förstärka från mitten (röst o kropp)... de går att rida dem med spö alltså, men det tjänar dåligt syfte då dessa två mentalt spänner sig och inte slappnar av...

Jag ser inte heller att du kan plocka in några bakben med hjälp av spö ur den synvinkeln.... för att samla en häst bör den vara harmonisk inte stressad..... eller det "går" men resultatet bli inte önskvärt, det blir en mycket spänd häst...

lite trött, sorry på virrigt svar av virriga mig...

Senast ändrad av en moderator:

Virrpannan skrev:
Självklart! Vad tror du...

...på samma sätt som de western folk jag sett dra i sin sabla rep o knut grimma så hästen vet den gör ont och därmed inte gör motstånd.... eller dragit i ett skarpt bett så den undviker handen... eller lagt ned sin pålle så den vet vem som bestämmer... eller psykat den genom ledarskapsövningar så den förstår att den e lägst i rang... osv.... Hästar lär genom behag och obehag...

Western folket går på kurser och lär sig en massa saker som ex. lastning och att hantera hästen vid hand... saker som alla vi andra gör dagligen utan att kalla oss för experter och know howare...

Jag ger inte ett dugg för western ridningen här i landet om vi inte snackar dem som är rent proffs... ärligt, alla jag vet (klart jag känner bara en handfull) som börjat med western är dåliga ryttare inom den engelska ridningen som vill göra sig förmer genom att rida western och kunna slå sig på bröstet och sedan kunna tala om för oss andra att de e bättre....och dessutom mer hästvänliga...

Trampade jag på en öm tå? Du skulle behöva gå en kurs i horsemanship kanske till och med westernridning, så att du också får lära dej nåt, för det verkar som det finns tomt utrymme upptill som behöver fyllas! Virrpanna har väl nån annan döpt dej till?!

Virrpannan skrev:
Har alltid spö när jag rider samt ibland sporrar och spöet skall mina elever även ha och använda!

Mina hästar reagerar oftast för små hjälper och vi använder spöet som en förstärkning till skänkeln om hästarna av någon anledning inte reagerar fullgott vid lätt skänkel tryck. Eftersom alla hästar har en god känsel så känner de skänkelns inverkan och vill de ändå inte gå fram tillräckligt för att kunna ridas mellan skänklen och handen är det självklart att förstärka med spö för att korrigera dem att reagera på ett lättare skänkel tryck. Inte ens mina nybörjare tillåts sitta och banka eller klämma med sina skänklar då jag ser detta som en styggelse.
Däremot använder inga elever sporrar innan de kommit upp på LA nivå.. vilket jag vet att en del andra ridskolor förutspråkar redan på ett mycket tidigt stadium av utbildningen, särskilt på tröga hästar... total fel enligt mitt sätt att se på saken... fast det e klart, det ser ju kanske inte lika "hemskt" ut att gnaga med en porre på en lat lektionskuse jämfört med att rappa till den en gång... själv föredrog jag nog spörappet före att sitta med revbenen mellan två metall piggar vilket jag sett för många gånger och dessutom hört ridlärare uppmuntra eleverna att driva mer med dessa vapen på.... huuuua...

Vill verkligen införa spö rekomendation på ridskolorna och en ordentlig information om varför man använder spö och förbjuda sporrar i all ridning under LA nivå.

Signalpråket är något som vi lär hästen och det är lika viktigt att sedan lära eleverna att använda detta korrekt, dvs. sitta rätt och använda små hjälper. Därför får även barnen rida med spö så fort de sitter rakt och följsamt och håller handen stilla.

En gång skall man behöva be om reaktion med skänklen, därefter förstärker vi med röst och tredje gången vi behöver ge signal om samma sak då hästen nochalerat signalen skall spöet förstärka. Detta reulterar i att vi inte har några hästar som stannar på spåret, går in i mitten eller ut i hörnen och parkerar, de är lätta att rida och göra övergångar med. Mina elever kan lära sig sitta korrekt och inverka korrekt utan att driva sig blåa... på ungefär två års ridskole ridning rider de flesta elever i grundform (lite åldersberoende) och de förstår vad de gör och vilka reaktioner de får på sina hjälper. Hästarna håller bättre då de rör sig mer rätt och oftare rids i form med bjudning och inte bara nedsågade av en rörig hand i undertempo.

Det är kontroversiellt av någon märklig anledning att undervisa på detta sätt, varför vet jag inte... att skrika att eleverna skall driiiiiiva är tydligen mer accepterat. Har elever som gått vidarutbildningar på naturbruksgymnasium och där fått sitta med sporrar utan spö och fått order om att driva (med sporre!!!) på lata hästar.... Då de frågat efter spö fick de inte använda detta utan det förklarades att de skulle lära sig använda sina ben!!! :eek:
Men för mig handlar det inte om att göra alla lyckliga, det gäller att lära dem som vill rida rida korrekt och att ge mina hästar chansen att få vara pigga, frächa och positiva... istället för slöa och fulla av ovanor och funderingar på hur de skall slippa ifrån arbete...

Nu tycker säkert många att om mina hästar är känsliga och välutbildade så behövs inte spöet... he he he.. men de som tycker så har inte förstått själva poängen... lektionshästar lär sig fort att det är fritt fram att strunta i signalen om man rider utan spö ett tag...

Samma sak gäller ju på den egna hästen, skillnaden är att dem skall man inte behöva förklara för vid varje ridpass... använder sällan spö på mina privata hästar även om jag har det med. Använder inte heller sporren särskilt mycket även om den oxå sitter på..

Bra där :bow: :bow: :bow:

Jag använder bara ridspö till dom som vill ha det... :angel:

Jag använder ett kort spö när jag hoppar och när jag rider ut, men jag har inte använt det till mer än lätta klatschar någon gång ibland.

När jag dressyrar har jag ibland två dressyrspön som jag sticker genom en hälla i byxlinningen på varje sida. Det tvingar mig att hålla handen rätt och stadigare. Spöna rör aldrig hästen.

Jag använder det ibland vid uteritter eftersom min häst får förs rig att stanna ibland, ett pet med spöt och hon går framåt, det anser ajg bättre än att sparka med benen.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
  • Omröstning Omröstning
Träning Vid träning enskilt, hur föredrar ni att ha framridningen?
Svar
10
· Visningar
1 722
Senast: Piaff
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama