Sv: Ridspö

rider aldrig med spö, jag tycker det är bökigt och ivägen.
Rider inte heller med sporrar, har får dålig kontroll för att våga använda dem

Jag har börjat rida med spö nu i dressyren. Vi har precis börjat med sidvärtsrörelser, och spöt får aggera extra skänkel ibland när bakdelen inte flyttas.
På vägen till och från paddocken är spöet flugviftare. :P

Jag brukar ha spö när jag rider ut som en säkerhetsgrej. Annars händer det att jag rider dressyr med spö också men jag tycker att det är i vägen :crazy:

jag har alltid ett dressyr spö om jag riderpå en ny häst och inte känner till den för då kan jag korrigera rätt del av kroppen i rät sekund,
ja använder den också när jag leder (ute och på promenad) min åring

Inte jag.

Rider western men skulle inte ha något på min häst även om jag red dressyr p g a att det inte behövs. Han är oerhört känslig för alla hjälper.

Sen är jag inte emot om man rider med spö på rätt sätt d v s som en hjälp för att förstärka aktivitet. Alltså inte som bestraffning eller att slå hästen utan bara för att peta till hästen om det behövs.

Eftersom Ride on inte svarar på frågor eller förklarar vad det är för oanade kunskaper han må besitta tycker jag han bör vara mer aktsam om vad han skriver...

Virrpannan skrev:
Eftersom Ride on inte svarar på frågor eller förklarar vad det är för oanade kunskaper han må besitta tycker jag han bör vara mer aktsam om vad han skriver...
Hördödudu, passa dig så du inte åker på spö :devil:

Då jag har en massa att göra, vedpanna att passa, ved som ska huggas, häst som ska skötas och vindfällen att hugga och köra ut så har jag inte haft tid att svara.

Det där med spöanvändning och sporrar la jag av med för många, många år sen när jag fortfarande gick på ridskola i en avlägsen forntid. Dom hästar jag haft- haft hand om har genomgående varit ganska gravt asociala när dom kommit till mig. Steg ett har varit att få dom att lita på mig och få dom att kommunicera, steg två att acceptera ryttare på ryggen. Jag kan inte förklara i detalj varför det fungerar men när jag rider en häst använder jag inte skänkel till att driva hästen med, bara att styra bakkärran med. Jag tänker helt enkelt fram hästen, fråga mig inte hur det funkar men jag tänker hastighet och tempo som jag skulle vilja springa eller gå om jag varit häst. Denna tysta osynliga kommunikation har alltid fungerat, jag har till och med fått hästen att bocka och busa lite försiktigt när jag har varit uppspelt och gärna velat busa själv och larva mig. Är det en massa skogsvägar åt alla håll har jag inget problem att även styra in hästen på den väg jag valt utan att ta i tygel eller säga något alls.

Nix, aldrig på unghästen (stressad av spö).

Kan hända att jag använder spö på äldre och mer erfarna hästar som en extra touch och förstärkning.

:bump:

Jag har med ett spö när jag rider ut för att min häst kan ibland frysa fast och vägra gå framåt. Om jag då viftar med spöet bakom rumpan på henne går hon. Det är en ren säkerhetsåtgärd så att hon inte ska stanna på t ex en järnvägsövergång.

*räcker upp en hand*

har nästan alltid dressyrspö med mig. detta för att hästen är en liten ögontjänare och tror att man slipper göra något när man inte har det :mad: men har man bara spöet i handen så... och så kan man ju peta till lite om det behövs ;)

"Hördödudu, passa dig så du inte åker på spö :devil:"

Jasså ;) e det e hot eller ett löfte..???

"Då jag har en massa att göra, vedpanna att passa, ved som ska huggas, häst som ska skötas och vindfällen att hugga och köra ut så har jag inte haft tid att svara."

Vem har inte att göra...

"Det där med spöanvändning och sporrar la jag av med för många, många år sen när jag fortfarande gick på ridskola i en avlägsen forntid. Dom hästar jag haft- haft hand om har genomgående varit ganska gravt asociala när dom kommit till mig."

Sådana hästar har jag haft ett gäng...

"Steg ett har varit att få dom att lita på mig och få dom att kommunicera, steg två att acceptera ryttare på ryggen."

Jo då det stämmer....

"Jag kan inte förklara i detalj"
.. ops... där blev du flummig...

"...varför det fungerar men när jag rider en häst använder jag inte skänkel till att driva hästen med, bara att styra bakkärran med."

nu är det ju så att det är bogen som styr och bakkärran driver framåt... i min värld alltså....

"Jag tänker helt enkelt fram hästen, fråga mig inte hur det funkar"

... nej, det var ju tydligen ingen idé....
tur du inte är instruktör och är tvungen att förklara....

"men jag tänker hastighet och tempo som jag skulle vilja springa eller gå om jag varit häst."

jo, jag tänker oxå, tänker väldigt mycket... har alltid en plan och försöker vara före hästen...men det är ju en fördel om vi har ett språk då det inte räcker med telepati..

"Denna tysta osynliga kommunikation har alltid fungerat, jag har till och med fått hästen att bocka och busa lite försiktigt när jag har varit uppspelt och gärna velat busa själv och larva mig."

...som om det va något svårt...

"Är det en massa skogsvägar åt alla håll har jag inget problem att även styra in hästen på den väg jag valt utan att ta i tygel eller säga något alls."

hmm...

...du hur fungerar dina metoder på dressyrbanan???

...skrattar massor... nej förlåt att jag narras med dig... tycker det va gulligt att du svarade i alla fall... lycka till i skogen!

Senast ändrad av en moderator:

Jag tål det mesta efter ett hårt liv bland galna dressyrtanter och fullständigt vansinniga ponnyföräldrar och jag tar det mesta med en klackspark, för vad vore livet utan humor? Till och med min häst har humor, om fem minuter ska jag gå ner och natta henne och då anfaller hon nog mej som vanligt när jag nattmockar och sätter tänderna i baken på mig. Gullungen min. :love: Har jag tur kan jag få en spark i baken också när jag går ut genom dyngdörren. Hon är för härlig. :p Men det går väl över när hon blir vuxen, hon är bara 20 år än så. :D

Ler...

Gillar du galna kärringar som sparkar dig i röven... förstod inte det där riktigt....? ;)

Álin skrev:
Ja, ett dressyrspö, förlängda armen.

Använder det bla. till att med en lätt "vipp" korrigera ex. bakdelen eller ett bakben där det är svårt att komma åt i vanliga fall.
Slår aldrig någonsin med det, sällan jag ens vidrör hästen heller för den delen.
På sommaren får spöet agera flugjagare :D
Pållan brukar stanna och visa vart det kliar, så kliar jag henne med spöet. Väldigt praktiskt ;)
Ännu en fördel med den förlängda armen.. :angel:

Fattar inte varför andra skriver samma sak som jag tänkt skriva . :d

Okej, jag säger detsamma som Álin dåh eftersom det hon skrev stämmer in på mitt användande av spö :rofl:

Virrpannan skrev:
Ler...

Gillar du galna kärringar som sparkar dig i röven... förstod inte det där riktigt....? ;)
Det räcker med min fyrbenta kärring, dom tvåbenta är ju fullständigt livsfarliga och slåss ju till och med med spö, :eek: och jag är inte mycket för spanking, :o tycker det är liiite kinky. :o :angel:

Vad använder du spöet till? :confused:

Ofta så verkar många anse att spöet, det används endast till att rappa upp hästen med.
I själva verket är ju spöet som ngn skrev, en förlängning av armen, en av ryttarens hjälper.

Dressyrspö är ju idealiskt att visa en häst sidled med. Tex unghästen som inte förstår skänkeln helt än, eller för att förstärka hjälpen på den utbildade hästen.
Bara att dutta till med dressyrspöet på bakdelen på hästen.

Longerspö vid longering ramar ju in hästen i den mkt bra "trekanten". Utan att man använder det PÅ hästen.

I hoppning så kan ju spöet vara skillnaden mellan en kraschlandning i hindret och ett bra språng om man kommer fel.
Jag hoppar aldrig utan spö.
Kommer man galet, så förstår hästen att den lätta putten med hoppspöet på bogen är "aha jag ska ta i allt jag har".
Likaså om man lite tappat balansen och inte hinner med varken skänkel eller röst. Putt med spöet på bogen.
Att byta ut spöet i hoppning mot tex rösten funkar inte på alla hästar, då de lätt kan tolka väldigt höga röstkommandon fel.

Så förutom i hoppning så låter jag vilken häst jag rider styra om jag har spö. Har mkt sällan det på min nuvarande häst i dressyr, för han har så extremt lätt för sidvärtsrörelser, samt nästan överdrivet mkt motor, så "armförlängningen" behövs inte.
Och i skogen är han orädd och framåt, så ngn "putt" på bogen med spö behövs inte där heller.

Fö så använder inte handikappryttare sitt/sina spön värst ofta på dressyrtävling. Inte så mkt man skulle kunna tro i allafall med tanke på att deras ben är oanvändbara.

Lädernunnan skrev:
Jag har alltid med spö vid ridning men använder det inte. Det är med ifall det skulle hända något och jag då skulle behöva det.

Har inte ägt ett kort spö på flera år, därför att jag känner att det inte ger mig någonting. Hästen blir bara nervös av det, och om det behövs övertalning så går det oftast att tala hästen till rätta på andra sätt än att smiska den framåt.

Har dock ett dressyrspö, som används uteslutande vid longering, som pekpinne, då räckvidden är starkt begränsad. Tycker att det räcker så, och har sällan känt behov av att krama ett spö i handen vid andra tillfällen. Vid ridning ska hästen svara på skänkel, röst och vikthjälper.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
  • Omröstning Omröstning
Träning Vid träning enskilt, hur föredrar ni att ha framridningen?
Svar
10
· Visningar
1 722
Senast: Piaff
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama