Ridskolor utvecklar inte elever?

Mysaan

Trådstartare
Jag skriver inte denna tråd för att nervärdera någon utan mest för att jag är förvånad. Jag undrar alltså vad ni har för erfarenheter om liknande grejer och om dte är en vanlig företelse.

Ryttare 15 år. Ridit på samma ridskola i 8 år. Räknas som en av de duktigaste på ridskolan.

Jag var och titta på denna tjej när hon skulle hopptävla i september förra året. Hon hoppade 40-50 cm hinder på en (tyvärr) häst som var alldeles för stor för henne.

Pratade med henne i går för hon ska snart tävla igen och ville att jag skulle komma. Hon har precis börjat tävla 80 cm. :crazy:

Till saken hör då att hon tävlat regelbundet under året som gått. Hon rider 1 gång i veckan i vanlig lektionsgrupp och 1 gång i veckan i ren hoppgrupp.

Sätt upp tjejen på en privathäst och hästen kröker på nacken men gör inget jobb alls som är ärligt. Utan går bara och drar benen efter sig egentligen. Hon klarar alltså inte av och ställa något krav på hsäten. Borde man inte kunna detta efter 8 år på en ridskola?
Borde man inte hunnit mer än kommit upp i 80 cm på över ett år? Alltså hon är inte rädd så det beror inte på det.

Jag är lite fundersam för det verkar som inget händer för henne utvecklingsmässigt.

Sv: Ridskolor utvecklar inte elever?

Jag håller med dig i dina funderingar... sen tror jag det beror mycket på var i landet ridskolan ligger samt storleken på ridskolan. Är själv grundutbildad ( för massor av år sen...) på en mindre ridskola. En mindre ridskola har kanske inte ekonomiska möjligheter att hålla sig med tillräckligt bra hästmaterial för att kunna utveckla eleverna?!

min nuvarande medryttare är 17 och kom för två år sen till min privathäst direkt från samma lilla ridskola där jag en gång red...hon hade då ridit på ridskolan i 7 år och kände att hon inte kom längre där....

Det jag dessutom är förvånad över är att på alla klubbtävlingar så har hälften av alla ridskolehästar någon hjälptygel som nästan ser ut som travarnas uppkäk.

Denna ridskola är inte pytteliten men inte stor heller och alla lovordar den för att den är såååååå bra.

Vill tillägga att jag själv är upplärd på ridskola och tycker att det är superbra att de finns.

Jag vet inte om jag skulle kunna kräva att en 15-åring som endast rider lektion vår och höst, ska kunna rida en stor häst i korrekt form. Antalet ridtimmar är ju inte till jämförelsevis så många som en motsvarande 15-åring med egen häst. Och dessutom rider förmodligen en 15-årig privatryttare en ponny i passande storlek.

Vart har jag skrivit att det handla om en stor häst? Dessutom är tjejen klart längre än mig så längden hänger det inte på.

Men efter 8 år borde man åtmisntone veta hur man "kräver" arbete av en häst eller?

Om det är så att man inte kan begära det så är det i så fall jag som ahde en väldigt hård ridlärare som ung.

Olika på olika ridskolor måste jag få säga. När jag var 15 så tävlade jag LA i både hoppning och dressyr på en lektionsponny. Vi hade massor av placeringar i LB.

Tävlade också en stor unghäst vid det laget. Jag hade ridit då sedan jag var 10 år, så det var inte speciellt länge. Jag utvecklades tillsammans med ponnyn, han var 6 år när han kom och jag red honom från början.

Det är inte alla ridskolor som vill att hästarna ska tävla och hoppa högt. De ska hålla för att gå många lektioner i veckan och hoppa med flera elever än din kompis.
Sen får du också tänka på att även om man rider på ridskola två gånger i veckan så är det inte jättemycket ridning. Jag jobbar lite extra som ridlärare och vi har ca 20 lektioner per termin. Det blir inte jättemycket om man jämför med att ha egen häst.

Ridskolor är jättebra och lär ut mycket bra saker. Men det är faktiskt så att vill man satsa på att bli tävlingsryttare måste man nästan ha egen häst eller iaf rida mycket mer än än två gånger i veckan.
Eller hitta en av de ridskolor som är mer inriktade på tävling och låter eleverna träna mer och åka ut och tävla.

När det gäller att rida hästen i form så tycker jag också att det är ett problem. Jag har en grupp där de håller på att lära sig och jag tjatar allt vad jag kan om hur viktigt det är att hästen har bjudning och jobbar med hela kroppen.
Men det är inte det lättaste på ridskolehästar som inte är vana vid att gå på tyglen och som dessutom kan alla knep för att slippa jobba så mycket som möjligt ;)
Men jag tycker ridlärare måste bli bättre på att lära ut lösgjörande övningar och vad de olika är till för, inte bara visa hur man på bästa sätt drar ihop halsen på hästen. Även använda de mycket mer på lektionerna. Hur lätt är det egentligen att få en stel och motvillig häst att gå i rätt form om man bara sitter och rider runt runt på fyrkantsspåret :angel:

Det är inte alla ridskolor som vill att hästarna ska tävla och hoppa högt. De ska hålla för att gå många lektioner i veckan och hoppa med flera elever än din kompis.
Sen får du också tänka på att även om man rider på ridskola två gånger i veckan så är det inte jättemycket ridning. Jag jobbar lite extra som ridlärare och vi har ca 20 lektioner per termin. Det blir inte jättemycket om man jämför med att ha egen häst. :
Jo jag vet att det inte är jättemycket ridning och jag vet att hästarna ska ridas av fler än min kompis. Men att det skulle bero på att inte ridskolan vill att hästarna ska hoppa högre är det inte vad det gäller denna ridskolan i alla fall. De har hästar som tävlar regelbudnen på 1.00 och 1.10 meter.
Ridskolor är jättebra och lär ut mycket bra saker. Men det är faktiskt så att vill man satsa på att bli tävlingsryttare måste man nästan ha egen häst eller iaf rida mycket mer än än två gånger i veckan.
Eller hitta en av de ridskolor som är mer inriktade på tävling och låter eleverna träna mer och åka ut och tävla.:
Absolut jga säger inte att ridksolor inte är bra för de är det. Vilket jag också skriver i huvudinlägget. Och klart man inte kan bli tävlingsryttare och tävla regelbundet om man inte har egen häst men jag trodde faktikst att man skulle kommit lilte längre på 8 år.
När det gäller att rida hästen i form så tycker jag också att det är ett problem. Jag har en grupp där de håller på att lära sig och jag tjatar allt vad jag kan om hur viktigt det är att hästen har bjudning och jobbar med hela kroppen.
Men det är inte det lättaste på ridskolehästar som inte är vana vid att gå på tyglen och som dessutom kan alla knep för att slippa jobba så mycket som möjligt ;)
Men jag tycker ridlärare måste bli bättre på att lära ut lösgjörande övningar och vad de olika är till för, inte bara visa hur man på bästa sätt drar ihop halsen på hästen. Även använda de mycket mer på lektionerna. Hur lätt är det egentligen att få en stel och motvillig häst att gå i rätt form om man bara sitter och rider runt runt på fyrkantsspåret :angel:
Du har helt rätt. Men det är ju där jag tycker ridskolorna faktiskt verkar brista. När jga gick på ridskola så höll vi oss knappt aldrig på fyrkantsspåret.
Denna tjejen som jag skrev om i huvudinlägget ifrågasatte varför jag inte höll mig på spåret när jga red min travare i paddock vid ett tillfälle. Jag såg ut så här: :confused:
När jga förklara varför får jag till svar: Så ska man inte behöva göra hästen ska bli mjuk ändå. Då undrar man om hon över huvudtaget har ridit en mjukgjord häst som går i rätt form.
Alltså anledninge till att jag inte höll mig på spåret var/är för att han behöver cirkla runt i alla möjliga och omöjliga vägar för att slappna av och lyssna på vad jag vill.

Jag red mååånga år på ridskola, och nej, jag lärde mig inte mycket mer än att hålla mig kvar på vildbasarna. (betraktades som en av de duktigare i gruppen=fick rida vildhästarna) :smirk:

Jag vet dock en annan ridskola där jag red ett kort tag där man verkligen fick lära sig mycket på välskolade hästar.

Så det är nog olika...

Jag var och titta på denna tjej när hon skulle hopptävla i september förra året. Hon hoppade 40-50 cm hinder på en (tyvärr) häst som var alldeles för stor för henne.

Jag kanske missförstod dig, men här beskrev du att hästen var för stor. Du satte också upp henne på en "privathäst" som hon inte kunde rida ihop med hela kroppen. Då antar jag att hon är en kort tjej.

Håller också med Nyrelsi. Antalet ridtimmar hos en riskoleelev som rider 2 ggr/v á ca 45 min/gång, är inte relevant att jämföra med en privatryttare med egen häst. Oavsett antal ridår. Även hästmaterialet har ju betydelse. De flesta ridskolehästar är bra utbildade, men mycket smarta för att slippa jobba och spara energi.

Det är ju samtidigt inte tjejens fel att hon inte har fått tillräcklig utbildning på ridskolan. Där ligger ju ansvaret på instruktören och ridskolechefen att ha ordentligt utbildad personal.

Jo, jag håller med dig! När jag slutade på ridskolan hade jag gått där i 9 år. Jag visste inte hur en häst skulle arbeta för att den skulle bära upp sin ryttare, jag trodde liksom bara att om hästen krökte på nacken så gick den i form... (sågade inte ned hästen, utan lät den gå som den ville eftersom jag inte fått lära mig hur "man skulle göra" för att få hästen mjuk och bärig. Det var liksom bara styra och byta tempo jag fick lära mig. Och jag hade precis utvecklats så mycket så att jag kunde ha en någorlunda kontroll på hästen i galopp, när jag slutade:crazy:

Så jag lärde mig nästan ingenting, men det beror väl lite på vad för sorts ridskola man går på, hur många man är i gruppen osv.

Och när jag fick Ella (min egna häst) var jag helt lyrisk första gången jag fick henne att jobba så mycket att hon slappnade av och sökte sig fram till bettet:D Och nu, nästan 2 år senare är jag så mycket duktigare (känns lite skrytigt att säga det, men enligt mig är det sant!).

Dock tycker jag att ridskolor är jättebra eftersom alla inte har möjlighet att få en egen häst och att få en bra tränare som kan hjälpa en. Och sen är det ju bra också för att man kan testa om hästintresset verkligen är så starkt så att man vill ha en egen häst eller en medryttarhäst, eller liknande^^

Det är ju samtidigt inte tjejens fel att hon inte har fått tillräcklig utbildning på ridskolan. Där ligger ju ansvaret på instruktören och ridskolechefen att ha ordentligt utbildad personal.

Håller jag med dig om :)

mycket kan bero på "hästarnas kvalitet oxå" har själv ett 16 årigt sto som gått 10 år på ridskola. hon kan över huvudtaget inte gå i form, styv och stel i alla sidor. har ridit på ridskola själv i 12 år.

oftast har de oxå köldgräns på tex -15 grader, kallare än så inga lektioner, vilket gör att man missar lektioner på det, samt läger på somrarna vilket alla inte kan åka på.

och kan ju bara tala för mig själv, trots egen häst hoppar jag inte högre än 50 cm

Jag blir lite trött när ridskolor dras över en kam. Det är vad jag har förstått rätt stor kvalitets-skillnad på olika ridskolor.
Rider du på en ridskola med välutbildade hästar och bra instruktörer så utvecklar du din ridning ganska mycket. Om man inte utvecklar sin ridning efter många år, så är det kanske man själv som inte riktigt är ämnad för sporten.
Det som många ridskolor däremot är sämre på är att utveckla hästkunskapen och inte bara ridningen.

jag håller med Mysaan, jag har en tjej som rider hos mig, hon har ridit på ridskola och rider i den högsta/bästa gruppen, men här hos mig skulle jag mer bedöma henne som osäker nybörjare. Jag begär inte att hon ska rida min häst i perfekt form,men jag vill kunna begära att hon säger ifrån när hästen går och drar i tyglarna, och slänger huvudet åt alla håll. Jag får varje gång påpeka åt henneatt ta lite mer bestämt i tyglarna så slutar hon direkt. Min häst är lite sur av sig emellanåt, och kan lyfta lite på frambenen 10cm när man tar tag i tyglarna för hon vill helt enkelt inte arbeta,men detta händer bara första gången sen är hon super, och min medryttare blir då superrädd. Och är man så högt uppe i en grupp på ridskolan tycker inte jag att man ska bli rädd för en sådan struntgrej.

Min andra häst tar kommandot på 5 röda om han märker att ryttaren är lite osäker, och det gör han med henne, det han då gör är att bråka, backa etc, och det är bara att driva på så slutar han, men det klarar/törs hon inte.

Jag har själv aldrig gått på ridskola,men som jag tycker verkar det som de flyttar upp eleverna i de högre grupperna för fort? rätta mig om jag har fel då jag har noll koll.

jag håller med Mysaan, jag har en tjej som rider hos mig, hon har ridit på ridskola och rider i den högsta/bästa gruppen, men här hos mig skulle jag mer bedöma henne som osäker nybörjare. Jag begär inte att hon ska rida min häst i perfekt form,men jag vill kunna begära att hon säger ifrån när hästen går och drar i tyglarna, och slänger huvudet åt alla håll. Jag får varje gång påpeka åt henneatt ta lite mer bestämt i tyglarna så slutar hon direkt. Min häst är lite sur av sig emellanåt, och kan lyfta lite på frambenen 10cm när man tar tag i tyglarna för hon vill helt enkelt inte arbeta,men detta händer bara första gången sen är hon super, och min medryttare blir då superrädd. Och är man så högt uppe i en grupp på ridskolan tycker inte jag att man ska bli rädd för en sådan struntgrej.

Min andra häst tar kommandot på 5 röda om han märker att ryttaren är lite osäker, och det gör han med henne, det han då gör är att bråka, backa etc, och det är bara att driva på så slutar han, men det klarar/törs hon inte.

Jag har själv aldrig gått på ridskola,men som jag tycker verkar det som de flyttar upp eleverna i de högre grupperna för fort? rätta mig om jag har fel då jag har noll koll.
Men bara för att man rider i "den högsta" gruppen på ridskolan behöver det ju inte betyda att man ligger på en viss nivå, utan bara att man är bättre än de andra där.... Så jag tror inte man flyttar upp elever för tidigt, för det handlar ju bara om att de bästa ryttarna rider i den bästa gruppen - men om högstanivån är låg på ridskolan så blir ju inte den bästa gruppen så bra!

*KL*
Jag red på ridskola i ungefär 4-5 år, och jag lärde mig supermycket. Men då hade jag visserligen ridit lite privat innan, hos en gubbe som lärde mig lite grunder typ: skritt, trav, galopp, stanna, starta, styra, rida lätt... Efter ett halvår på ridskolan blev jag uppflyttad från nybörjargruppen till en bättre grupp, fick rida några gånger privat för ridskolechefen för att riktigt "nå upp" till den nivå de var på. Efter ett år fick jag byta grupp igen, för då hade jag kommit längre än de andra där. Då började jag i en hoppspecial också, och ett halvår senare var jag på min första lokala LD. Ett halvår senare bytte jag till en "bättre" hoppspecial, och bytte vanlig grupp till en bättre. Bytte sedan hoppspecial en gång till till den näst "bästa" och började i den näst bästa eller bästa (minns inte) dressyrspecialen också.

Så nog kan man utvecklas på ridskolan, där jag red var det inte p.g.a. en låg lägstanivå som man flyttades uppåt utan det fanns rätt många riktigt duktiga ryttare. Kan iof sig tillägga att hela den tiden jag red på ridskola hade jag även medryttarhästar som jag red mer eller mindre regelbundet. Sista halvåret hade jag en ponny som min egen, red henne 6 dagar i veckan och tävlade med henne och tränade hoppning på henne en gång i veckan (inte på ridskolan) och red även en stor häst nästan varje dag. Tävlade även nästan varje helg, klubb eller lokal, både hoppning och dressyr, ibland på "min" ponny, ibland på ridskoleponny eller -häst.

Var garanterat inte lika duktig som om jag hade haft en egen häst i fyra år och ridit lektion på den två dagar i veckan, men tycker jag hann komma långt på fyra år. Inte minst så blev jag betydligt bättre på att rida olika typer av hästar än jag hade blivit om jag hade haft en egen häst istället. Men den ridskolan hade även elever som tävlade LA i hoppning och dressyr på tävlingar utanför klubben, ett lag i allsvenskan i både hoppning och dressyr på i alla fall ponny som alltid låg högt upp. I Hippokampen (tror det var första året den fanns) hade vi en skitduktig tjej och ponny med och de utklassade de andra..... gick dessvärre inte vidare till scandinavium p.g.a. att vår lilla ponny som var med i körningen tyckte det var väääldigt roligt att bråka.. Vi vann dessutom ofta ponnycuperna i både hopp och dressyr, och tror det gick bra i stockholmscuperna (stor häst) också.

Blev väldigt långt nu men jag tror att det beror på vilken ridskola man hamnar på. En del kanske inte vill att hästarna ska tävlas, andra vill det. En del är dåliga på att utveckla eleverna, en del inte. En del har svårt att fånga upp talangerna, en del inte. Det är som med vanliga skolor och som med allting, det finns det som är dåligt men också det som är bra. Sen tror jag att man måste rida privat också för att komma "någonstans" man lär sig inte så extremt mycket på att bara rida lektion på ridskolan. Men får man enbra grund där är det inte svårt att hitta medryttarhästar att vidareutveckla sin ridning på.

Det är ju helt klart olika ridskolor. Men jag har erfaren heten av samma sak som beskrivs här. Jag har alltid varit minst i min ridgrupp. Började när jag var riktigt liten 5 tror jag, då var det ju ingen "ridning" Utan åka häst vid den åldern. Sen kommer man ju upp i duktigare grupper igenom åren. När jag var 10 började jag rida lite mer på privat hästar och blev medryttare för första gången. och där lärde jag mig en massa. Sen slutade det med att när jag var 13 var jag i högsta gruppen. Jag lärde mig ingen ting. Vilket i längden blev tråkigt att bara rida runt runt. Då red jag i vuxen gruppen. Den mest avancerade. Alla mina kompisar på ridskolan som aldrig hade suttit på en privathäst var kvar i min gammla grupp. Och dom rider fortfarande på ridskola. Nu är jag 18 år. och dom är fortfarande kvar. inte många av dom har ens suttit på privat häst. Sen har jag oturen att vara väldigt kort. Vilket i längden gör det svårt för mig med stora hästar. Men även dom kan man rida när man är lite. Den senaste hästen jag red och tävlade var 1,87 Och lilla jag på 157. Det funkade hur bra som helst. Visst är det långt ner till marken. Och det gör ont när man ramlar av. Men jag rider hällre stor häst eller häst överlag än ponny.

Har hon ridit två dagar i veckan sen hon började, eller är det först senaste året?

Du kan ju inte jämföra med hur det skulle vara om hon hade haft egen häst och red sju dagar i veckan.

Att gå upp 40 cm på ett år tycker jag låter som stora framsteg. Fortsätter hon i samma takt så kommer hon ju tävla grand prix om två år - bara för att få lite perspektiv på det hela.

Sen är det ju inte bara höjden som är utvecklingen. Jag rider också på ridskola två gånger i veckan, och på pappret ser det väl ut som att jag inte utvecklats alls - min första tävling för åtta år sen var 1 m, och nu tävlar jag fortfarande 1 m. Skillnaden är att då kunde jag med nöd och näppe styra runt ridskolans snällaste läromästare, nu rider jag på en av de svårare vi har.

Men visst, vill man klättra i klasserna så är ju inte ridskola det optimala. Ridskolehästarna har ju ett jobb att sköta, man kan inte begära att de ska gå så högt.

Vill hon bli duktig, vill hon tävla, vad har hon för ambitioner? För om man verkligen vill bli duktig och vill vidare får man kanske börja rida oftare, ta privatlektioner osv.

Jag har ridit på ridskola i hela mitt liv (är snart 22 år) och tävlar (sedan 2001) utanför klubben med ridskolehästar. Red upp till FEI på ponny och har nu vinster i LA:4 med stora hästen. Men jag skulle kanske inte kommit så långt om jag ridit en gång i veckan, jag rider 3, under en period 4, lektioner i veckan, rider privatlektioner regelbundet, SER mycket ridning, vilket är jätteviktigt.

Vi har MÅNGA elever på ridskolan som ridit 10, 20 tom. 30 år på ridskola och kan fortfarande knappt känna vilken galopp de rider i, så det behöver inte bara ha med ridskolan som fenomen att göra, och inte heller med ridskolan du pratar om. Man måste också ha egna ambitioner, och om hon har det, varför rider hon kvar på den ridskolan om det inte gagnar hennes intressen?

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 968
Senast: Mia_R
·
Hoppning Som rubriken säger så undrar jag helt enkelt om jag är bra nog! Jag är en 15 årig tjej, som har en lite komplicerad ridvana. Det är så...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 938
Senast: Ezme
·
Träning Nu har ni (kanske) chansen att göra reklam för "er" ras :D Så här är det. Jag kommer någon gång att köpa en ny/en till häst. Och jag har...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 940
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
887
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter