Sv: Ridskolor utvecklar inte elever?
jag håller med Mysaan, jag har en tjej som rider hos mig, hon har ridit på ridskola och rider i den högsta/bästa gruppen, men här hos mig skulle jag mer bedöma henne som osäker nybörjare. Jag begär inte att hon ska rida min häst i perfekt form,men jag vill kunna begära att hon säger ifrån när hästen går och drar i tyglarna, och slänger huvudet åt alla håll. Jag får varje gång påpeka åt henneatt ta lite mer bestämt i tyglarna så slutar hon direkt. Min häst är lite sur av sig emellanåt, och kan lyfta lite på frambenen 10cm när man tar tag i tyglarna för hon vill helt enkelt inte arbeta,men detta händer bara första gången sen är hon super, och min medryttare blir då superrädd. Och är man så högt uppe i en grupp på ridskolan tycker inte jag att man ska bli rädd för en sådan struntgrej.
Min andra häst tar kommandot på 5 röda om han märker att ryttaren är lite osäker, och det gör han med henne, det han då gör är att bråka, backa etc, och det är bara att driva på så slutar han, men det klarar/törs hon inte.
Jag har själv aldrig gått på ridskola,men som jag tycker verkar det som de flyttar upp eleverna i de högre grupperna för fort? rätta mig om jag har fel då jag har noll koll.
Men bara för att man rider i "den högsta" gruppen på ridskolan behöver det ju inte betyda att man ligger på en viss nivå, utan bara att man är bättre än de andra där.... Så jag tror inte man flyttar upp elever för tidigt, för det handlar ju bara om att de bästa ryttarna rider i den bästa gruppen - men om högstanivån är låg på ridskolan så blir ju inte den bästa gruppen så bra!
*KL*
Jag red på ridskola i ungefär 4-5 år, och jag lärde mig supermycket. Men då hade jag visserligen ridit lite privat innan, hos en gubbe som lärde mig lite grunder typ: skritt, trav, galopp, stanna, starta, styra, rida lätt... Efter ett halvår på ridskolan blev jag uppflyttad från nybörjargruppen till en bättre grupp, fick rida några gånger privat för ridskolechefen för att riktigt "nå upp" till den nivå de var på. Efter ett år fick jag byta grupp igen, för då hade jag kommit längre än de andra där. Då började jag i en hoppspecial också, och ett halvår senare var jag på min första lokala LD. Ett halvår senare bytte jag till en "bättre" hoppspecial, och bytte vanlig grupp till en bättre. Bytte sedan hoppspecial en gång till till den näst "bästa" och började i den näst bästa eller bästa (minns inte) dressyrspecialen också.
Så nog kan man utvecklas på ridskolan, där jag red var det inte p.g.a. en låg lägstanivå som man flyttades uppåt utan det fanns rätt många riktigt duktiga ryttare. Kan iof sig tillägga att hela den tiden jag red på ridskola hade jag även medryttarhästar som jag red mer eller mindre regelbundet. Sista halvåret hade jag en ponny som min egen, red henne 6 dagar i veckan och tävlade med henne och tränade hoppning på henne en gång i veckan (inte på ridskolan) och red även en stor häst nästan varje dag. Tävlade även nästan varje helg, klubb eller lokal, både hoppning och dressyr, ibland på "min" ponny, ibland på ridskoleponny eller -häst.
Var garanterat inte lika duktig som om jag hade haft en egen häst i fyra år och ridit lektion på den två dagar i veckan, men tycker jag hann komma långt på fyra år. Inte minst så blev jag betydligt bättre på att rida olika typer av hästar än jag hade blivit om jag hade haft en egen häst istället. Men den ridskolan hade även elever som tävlade LA i hoppning och dressyr på tävlingar utanför klubben, ett lag i allsvenskan i både hoppning och dressyr på i alla fall ponny som alltid låg högt upp. I Hippokampen (tror det var första året den fanns) hade vi en skitduktig tjej och ponny med och de utklassade de andra..... gick dessvärre inte vidare till scandinavium p.g.a. att vår lilla ponny som var med i körningen tyckte det var väääldigt roligt att bråka.. Vi vann dessutom ofta ponnycuperna i både hopp och dressyr, och tror det gick bra i stockholmscuperna (stor häst) också.
Blev väldigt långt nu men jag tror att det beror på vilken ridskola man hamnar på. En del kanske inte vill att hästarna ska tävlas, andra vill det. En del är dåliga på att utveckla eleverna, en del inte. En del har svårt att fånga upp talangerna, en del inte. Det är som med vanliga skolor och som med allting, det finns det som är dåligt men också det som är bra. Sen tror jag att man måste rida privat också för att komma "någonstans" man lär sig inte så extremt mycket på att bara rida lektion på ridskolan. Men får man enbra grund där är det inte svårt att hitta medryttarhästar att vidareutveckla sin ridning på.