Ridskoleryttare..

P

PonnyBus

Hej alla!

Jag har funderat på en sak.. Jag är ridskoleryttare men jag har ju en medryttarhäst och de flesta av mina kompisar har egna hästar.. När man rider på de hästarna hör man hela tiden att man tar i för mycket.. Är det bara jag som är hård eller kan man skylla på "ridskolebetteendet".

Ridskolehästarna är ju oftast mycket okänsliga och för att ens få igenom ett ledande tygeltag måste man ju seeeegdra får att få ens en liten eftergift.. (Detta gäller ju inte alla ridskolehästar!).
Nästan alla hjälper man ger är stora och okänsliga (!).

På då privathästar som ofta är lite mer följsamma har jag jättesvårt att rida med så lätta hjälper som möjligt.. De går ofta bakom handen eller lägg av att jobba helt.

Sen med ridskolehästarna... När man sitter upp på dom och tänker sig att det är en mjuk och följsam häst, och ger mjuka och fina hjälper, händer det absolut ingenting.. Vad gör man då? Är det då rätt att bli hårdare i sina hjälper? För när dom väl ger efter och blir sådär mjuka och föjsamma blir ju jag oxå det men det är frpgan om vägen dit... ^^

Nu vill jag att personer som har stor erfarenhet av ridskolehästar svarar. Jag har hört tusen gånger vad privatryttare tycker och tänker om detta, som ens aldrig har suttit på en ridskolehäst..

Hoppas på svar och itressanta synviklar..

/ PonnyBus

PS. Hopapr ingen dödar mig för detta inlägget :angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ridskoleryttare..

Ridskolehästarna kanske tycker att "åh va skönt emd en som inte bråkar och har sig, men å andra sidan var den inge intressant så jag sover väl vidare då.." ;) Det räcker liksom inte med att vara mjuk och följsam, man måste kunna presentera sina förslag på rätt sätt och aktivera hästen. Så den tycker det är roligt. För det är ju det ridningen går ut på :D Är du hård mot hästen kommer den tycka du är jättejobbig och troligen tillslut ge upp men då har ni suttit ett helt pass och motverkat varandra = destruktivt och dåligt. Gör det Roligt för hästarna. Många tempoväxlingar, försök variera vägarna så gott det går om du rider i grupp osv. Att rida är som att prata: ingen vill lyssna om man skriker, tjatar, är otrevlig eller bara ointressant;) Själv rider jag inte med hårdare hjälper på ridskolehästar, snarare tvärtom. Jag måste vara ännu mjukare för att de inte ska tröttna.
 
Sv: Ridskoleryttare..

Ja. Men hur definierar du mjuk då?
Om jag ska vara "mjuk" sitter jag där och gör mest ingenting känns det som..

Självklart gör jag mycket tempoväxlingar och sidvärtsrörelser för att få hästen att jobba och sätta bakbenen under sig...
Men jag ger en hjälp tills jag får effekten jag vill ha och sen ger jag min eftergift..

Det är bara det att på en ridskolehäst som är lite "hårdare" än andra hästar får man vara lite övertydlig och överdriva hjälpen mycket.. Det är där jag kan känna mig lite "hård" i handen osv..

Samma med lata ridskolehästar.. Vad gör man? Jag vill inte sitta där och nöta därför väcker jag dom i början med massa temopväxlingar o flaxar runt en stund o sen börjar "arbetet"...
 
Sv: Ridskoleryttare..

Jag har själv varit "hård" ridskoleryttare i många år, tills jag fick en ny ridlärare. Hon accepterade inga "seghjälper", utan hästen skulle ta skänkeln eller tygeltagen direkt.

Nu hade vi iofs aldrig bara "typiska" ridskolehästar på stallet jag red, det fanns både knäppisar och jätteheta hästar, så jag har väl aldrig varit så inkörd i gnata-ridningen, men det är någonting man själv får tänka på när man rider. Att om man ger en hjälp, så ska det hända NU, man ska inte behöva tjata i 5 minuter innan det händer någonting..
 
Sv: Ridskoleryttare..

Nej. Det är jag med på. Ska hästen trava ska den ta hjälpen direkt, alltså inte 10 skrittsteg först, men det är inte det jag är ute efter heller..Åh vad jag förklarar dåligt :confused: ;)
 
Sv: Ridskoleryttare..

När man är mjuk och följsam är man just det. Avlappnad, inga spänningar i kroppen, följer hästens rörelser och skicka inga ofrivilliga signaler. Det är först då man kan börja ge rätt hjälper. Mjuk och passiv är inte samma sak. 99,9% av fallen är inte hästen fysiskt hårdare för hjälperna, den bara väljer att inte lyssna. Jag brukar tex rida en ridskolehäst på somrarna och har alltid tyckt att han är väldigt hård i munnen. Men i somras när jag äntligen börjat få lite bättre hand är hästen helt mjuk. Alla hästar vare sig de är lata eller inte behöver få jogga igång lite innan själva arbetet börjar. Vissa behöver mer tid än andra men alla behöver lite. Det låter på dig som att du ligger kvar i hjälpen tills hästen reagerar, sant? Det är inte speciellt praktiskt, för man spänner sig fel då. Gör som Pippi (om du nu har sett/läst henne) säg till en gång snällt, hjälper det inte säg till en gång med mer pondus, funkar inte det så säg till ordentligt.
 
Sv: Ridskoleryttare..

hmm det är ju det här jag menar.. Hästarna lyssnar inte på hjälpen jag ger dom första två gångerna och då måste man "ta i".. Därför menar jag att jag lätt fastna i dessa "hårda" hjälperna mest hela tiden.. eller något.. Jag vet nog itne vad jag menar själv ^^
 
Sv: Ridskoleryttare..

men samtidigt känner jag att det inte handlar om det.. Min ridlärare uppmanar ju mig ofta till att "ta mer".. ? Kanske bara jag som känner mig hård och elak? Får aldrig någon kritik för det på protokoll efter tävlingar utan det är just när jag rider privathästar..
 
Sv: Ridskoleryttare..

Då tycker jag officiellt illa om din ridlärare:mad: Tycker du att du tar i mkt och blir hård när du rider ridskolehästarna och din ridlärare vill du ska ta mer så är det med största säkerhet du som har rätt. När jag bara red på ridskolan klassades jag som mjuk, följsam och rent mesig när jag red. Min privatridlärare har ägnat ett och ett halvt år åt att skälla på mig för jag är för hård i mina hjälper :angel: Jag lovar och svär att jag inte blivit hårdare sen jag slutade på ridskolan... Ridskoleridläraren din är säkert inkörd i sitt starkast-vinner argument. Det kanske är effektivt men inte tusan är det trevligt.
 
Sv: Ridskoleryttare..

hmm.. Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det.. Min ridlärare är väldigt omtyckt och nerringd för att alla vill träna för henne, även privatryttare. När jag rider privat för henne är det oftast en annan sak. Då kan hon skälla på mig för att jag kortade tyglarna för "hårdhänt" eller liknande.. Såå.. Kan det inte bero på att på vissa ridskolehästar , att man faktiskt måste ta i lite mer för att få "önskad effekt"?

De hästar jag upplever detta på är barnponnysarna som nästan bara går barnlektioner och som oftast inte är vana att gå på detta sättet..
Jag upplever absolut inte samma ska på storhästarna (vissa isf). Dom är mera känsliga och där kan man lite mer finlira :d

Någon annan som har en synvinkel?
 
Sv: Ridskoleryttare..

Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det.. Min ridlärare är väldigt omtyckt och nerringd för att alla vill träna för henne, även privatryttare.
Jag vet en jättepopulär ridlärare (både privat och på ridskola) som uppmuntrar sågning och slår hästar med träns. Så vad andra vill ha är inte alltid det man själv letar efter.

Kan det inte bero på att på vissa ridskolehästar , att man faktiskt måste ta i lite mer för att få "önskad effekt"?

Man kan förstärka hjälper utan att bli hård.
 
Sv: Ridskoleryttare..

Jag vet en jättepopulär ridlärare (både privat och på ridskola) som uppmuntrar sågning och slår hästar med träns. Så vad andra vill ha är inte alltid det man själv letar efter.


Man kan förstärka hjälper utan att bli hård.

Sån är hon absolut inte! *missförstånd*
Det är nog jag som har en annorlunda synvinkel på "hård".. ? kanske därför vi missuppfattar varandra?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ridskoleryttare..

*raderat* min dator soim cepar
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ridskoleryttare..

Jag säger inte att din ridlärare är sån. Det jag menar är att man kan inte gå på en ridlärares popularitet för att veta hur bra den är. Vilken är din syn på hård då?
 
Sv: Ridskoleryttare..

Klart att man till viss del kan gå på popularitet.. saken är den bara att ryttarna vills e resultat och olika tränare har olika metoder för att uppnå det (slåpiskaskrika) :angel: nää skämt åsido..

hmm, jag vet ju inte hur ja ska förklara >_< Hur förklarar du hårdi handen så kan jag säga emot hur jag tycker? :angel:
 
Sv: Ridskoleryttare..

oj jag som är så dålig på att förklara... uhm... hård hand = oflexibel och oföljsam. Fel handställning. Spänd... Och det går inte att vara mjuk i handen utan att vara avslappnad i hela kroppen. Sen finns det ju alternativ värrre än att "bara" vara allt det där, dvs man joxar en massa också. Ett bra sätt att se om en tränare är bra är ju då först och främst att titta på hur den undervisar men också att titta på hur dens elever rider.
 
Sv: Ridskoleryttare..

alltså, för mig är hård hand när man inte släpper efter i rätt tid och att man "joxar" mkt..
men det undrar jag också..

"joxa" det är enligt mig när man bara rör på händerna utan att veta varför för att få hästen att böjja på nacken..
 
Sv: Ridskoleryttare..

Eller så joxar man fullt medvetet för att få hästen att böja på halsen. Det är också en variant :(
 
Sv: Ridskoleryttare..

Ja fy! En i mitt medryttarstall är verkligen hemsk. En dag när vi red tillsammans i paddocken gjorde hon hallt och satt och såga/joxa.. hennes mamma frågade vad hon gjorde och hon svarade "han ska böjja på nacken"

Där står han med allt benen åt helveti, men äsch!
HAN BöJJER JU PÅ NACKEN, YEY! :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: cassiopeja
·
B
Utrustning Kimblewick, pelham, fullcheek, kandar, postkandar, jaktkandar, gagbett ... Det finns mängder av olika bett och hävstångsbett, och det...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: Belleriet
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp