Ridskoleryttare..

Sv: Ridskoleryttare..

Man kan vara mjuk med alla hästar. Hästarna känner när en fluga går på kroppen, tror du inte då att de också känner dina skänklar? :p Det är som Lyrazel säger, att hästarna helt enkelt väljer att inte lyssna.

Att vara passiv är inte samma sak som att vara mjuk. Bara för att man inte använder skänklar eller händer betyder inte det att man inte rider. Sitsen är det största verktyget i ridning :idea:
 
Sv: Ridskoleryttare..

Men hur får man dom att lyssna då?
Det vill jag veta :D
 
Sv: Ridskoleryttare..

Ptja, jag lärde mig av ett sursto som dessutom var galet het. Om jag gjorde det minsta fel så snörde hon antingen av mig eller också stack hon med mig. Så jag har inte fått några instruktioner om hur man gör, det har jag fått lista ut själv med hjälp av avbockningar och omkullridningar ;) Men om hästen inte lyssnar, använd spöt. 1 pet/rapp (dask? :D) tills den svarar frammåt, om du så får rappa 5 gånger. När hästen går frammåt, beröm massor och ta tillvara på energin så att du får den frammåt/nedåt istället för bara rusning rakt fram..

Ridning handlar mycket om känsla. Berätta för din ridlärare att du tycker att du rider hårt och att du vill bli mjukare i handen.
 
Sv: Ridskoleryttare..

Jag red på ridskola väldigt länge innan jag skaffade mig medyttarhäst och jag upplevde samma sak sig dig. Privathästar är mer känsliga och då får man ju vara så mjuk som möjligt, och sedan när man hoppar upp på ridskolehästarna så får man ju ta till den hårda sidan. Jag tänker så att, tänk dig själv om en person står och petar på dig hela dagen. Sedan kommer din mamma och petar jätte försiktig, då känner man ju inte det för man är lite "bedövad" av dom hårda petningarna. Lite konstig jämförelse kanske..Så brukar jag tänka i alla fall. Fast man behöver ju inte ta i för full kareta på ridskolehästarna, utan börja mjukt och ta i lite mer, lite mer tills du känner att du får respons.
 
Sv: Ridskoleryttare..

Ah! En som känner som jag. Att man faktiskt m.å.s.t.e ta i mer på ridskolehästarna.. Och ge dom mer beröm när dom gör rätt oxå =D
 
Sv: Ridskoleryttare..

Ptja, jag lärde mig av ett sursto som dessutom var galet het. Om jag gjorde det minsta fel så snörde hon antingen av mig eller också stack hon med mig. Så jag har inte fått några instruktioner om hur man gör, det har jag fått lista ut själv med hjälp av avbockningar och omkullridningar ;) Men om hästen inte lyssnar, använd spöt. 1 pet/rapp (dask? :D) tills den svarar frammåt, om du så får rappa 5 gånger. När hästen går frammåt, beröm massor och ta tillvara på energin så att du får den frammåt/nedåt istället för bara rusning rakt fram..

Ridning handlar mycket om känsla. Berätta för din ridlärare att du tycker att du rider hårt och att du vill bli mjukare i handen.


men det här med spö och så.. Det är där jag känner mig hård.. Även fast jag når fram till det jag vill genom att väcka dom på detta sättet är då min fråga om det är rätt sätt? typ? ^^
 
Sv: Ridskoleryttare..

Jag tycker nästan att det är en självklar sak. Bara för att man måste ta i mer, så betyder inte det att man inte rider följsamt och mjukt. Inte heller att man kanske måste ha hård hand, utan med mer kraft. Mer kraft överhuvudtaget i sina hjälper. Skulle jag rida på ridskolehästarna som jag gör på medryttarhästen så skulle vi inte ens komma fram en meter..
 
Sv: Ridskoleryttare..

hmm jaa.. bara man vet vad man gör kanske det är ok...? Om ja fattade vad du mnea?
 
Sv: Ridskoleryttare..

Ja, alltså jag rider ju precis som på medyttarhästen men med lite mer "kraft". Typ, "trycker" till lite extra med skänklarna, övertydliga ledande tygeltag med mera. Medryttarhästen är såpas känslig att man bara behöver göra små "lätta" förhållningar medans ridskolehästarna så måste man ju rida en hel del mera för att något ska hända..som jag upplever det i alla fall.
 
Sv: Ridskoleryttare..

Precis så upplever jag det med.. Fast mitt problem är nog i det att jag har svårt att anpassa om hjälperna itll min medryttarhäst..

:idea:
 
Sv: Ridskoleryttare..

Bra att vi förstår varandra!

Jag har ridit min medryttarhäst mycket mer än ridskolehästarna så för mig var det inga som helst problem..

En kompis till mig hade nästan samma problem, hon tog aldelles för hårda tygeltag. Hon köpte en gummigrej som hon satte mellan bettringen och tyglarna så att tygeltagen inte blev lika hårda. Då hade hon tid på sig att anpassa utan att hästen upplevde det för hårt..
 
Sv: Ridskoleryttare..

Yes indeed :D
Gummigrejj, oj.. Så farligt är det inte.. :) men tack för tipset...

Vart red du förut då? Ridskola alltså?
 
Sv: Ridskoleryttare..

Haha, nej det var som en nödlösning för henne..men det funkade ju bra.

Jag red på Bulycke Ridklubb. Var red/rider du någonstans?
 
Sv: Ridskoleryttare..

Min halvfoderhäst är också privathäst, men han är VÄLDIGT bekväm av sig.

Det spelar ingen roll vilken häst jag rider - den SKA lyssna på mig. Jag ska inte behöva ta i hårt för att den ska lyssna på mig. Det blir så mkt trevligare för både dig och hästen om den lyssnar direkt, utan hård hand eller gnatande skänklar. Varje gång medryttarhästen inte svarar på det jag vill förtydligar jag med spö/sporrar. Jag tycker att det är schysstare att göra så att "tjata" hela tiden. Och det har funkat på varje häst jag har ridit de senaste åren, inklusive ridskolehästar

Men det beror ju på hur man vill rida också :p
 
Sv: Ridskoleryttare..

My god, vad har ni för ridskolehästar? Haha. Jag tror det kanske är..4 hästar på min ridskola som skulle lyssna direkt. Det för att dom är någorlunda nya och inte blivit förstörda ännu..
 
Sv: Ridskoleryttare..

Ptja, dom är väl bättre än era isf :p

Det handlar ju, som sagt, hur man själv vill rida. Vill man sitta och tjata med skänklarna och vara hård i handen - fine. Men ett betydligt skonsammare sätt mot både ryttare och hästar är att kräva svar direkt.
 
Sv: Ridskoleryttare..

I ett annat stall :) Vad har du för medryttarpålle då?
 
Sv: Ridskoleryttare..

Nu struntar jag helt och hållet i rätt fel eller liknande. MEN:

Om du vet att du är för hård i dina hjälper så måste du lära dig att kontrollera det. Det finns många olika ridstilar och Om vi förutsätter att man måste rida ridskolehästar och privathästar på olika sätt så måste du lära dig att ställa om när du byter häst, simple as that!

Sen visst är det lätt i teorin men inte i praktiken... Det VET jag av egen erfarenhet. Men det går. Och det bästa sättet är att börja i skritt varje gång och försiktigt känna sig fram. Lugnt och fint.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: cassiopeja
·
B
Utrustning Kimblewick, pelham, fullcheek, kandar, postkandar, jaktkandar, gagbett ... Det finns mängder av olika bett och hävstångsbett, och det...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: Belleriet
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp