Ridskoleryttare..

Sv: Ridskoleryttare..

Har ej läst tråden så det kanske är någon som redan sagt det här, men jag får ofta tipset av min ridlärare att hellre peta med spöet en gång än att sitta och hacka med skänklar osv som man gärna vill göra på sega/okänsliga hästar. Uppmärksama hästen på detsamma om den inte går fram tex, och funkar det inte säger du till ännu mer på skarpen. Och på ridskolehästar kan man aldrig sitta och slappa (inte ens när det funkar skitbra), man måste vara väldigt uppmärksam på hur hästen gör när den tex vill slippa ifrån arbete eller tänker sakta ner. Däremot märker jag själv mer och mer hur jag inte behöver vara lika sträng längre mot dom hästarna jag rider på ridskolan, tror att mycket har med inställningen man har redan när man hoppar upp på hästen. Tänker man "aah sega tröga ridskolehäst" så blir det ju också så. Lycka till med ridningen! Vet hur jobbigt det kan vara.
 
Sv: Ridskoleryttare..

hehe jaa.. Det är redan sagt :D Men tack ändå ;)
O god jul :)
 
Sv: Ridskoleryttare..

"segdra" var ett vädligt dumt utryck. När man tar ett ledande tygeltag på en privat häst behöver man ofta bara vinkle tummen utåt och krama en gång...

På en ridskolehäst behöver man ofta både vinkla tummen utåt och "leda".. Därför känn det som man segdrar.

Jag har oxå skrivit att jag i början av passet får hästen uppmärksam på vad jag vill. Start-stopp-sidvärtes.

Samma med eftergiften, jag VET att när hästen gör rätt och att jag ska släppa efter, men det är en träningsak och jag är fortfarande dålig på att ge eftergiften iexakt rätt sekund..

Ja men då så? Då förstår jag inte riktigt problemet? Om det är timingen du har problem med borde du ju ha det på privathästar också? Vad gäller tydligheten i hjälperna du ger till lektionshästar i jämförelse med de mindre hjälperna du behöver ge till en privathäst kan jag bara säja att det är ganska självklart att du behöver vara tydligare med en lektionshäst med tanke på att de har hundra olika ryttare på ryggen med hundra olika utgångspunkter. En nybörjare ger ju "hjälper" de absolut inte menar något med pga sin ovana. Om en lektionshäst skulle reagera på minsta rörelse hos sin ryttare skulle vi behöva öppna ett mentalsjukhus för lektionshästar. :D

God jul på dig och lycka till med ridningen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: cassiopeja
·
B
Utrustning Kimblewick, pelham, fullcheek, kandar, postkandar, jaktkandar, gagbett ... Det finns mängder av olika bett och hävstångsbett, och det...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: Belleriet
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp