Ridskoleryttare..

Sv: Ridskoleryttare..

Det är väll klart. Jag vill ju inte rida hårdare på känsliga hästar.. Jag har bara svårt att anpassa mig, precis som jag har srkivit.
 
Sv: Ridskoleryttare..

Jag hade en helt underbar herre som var halvblod/fullblod. Jag red honom i ca 8 månader och han blev snabbt min bästa vän. Sen i torsdags bockar han som en galning i trapalanda och äter massa goda saker..
 
Sv: Ridskoleryttare..

Han hade dåliga ben som tyvärr inte höll längre. Så det var det bästa för honom, men det gör ju tyvärr inte saken lättare..saknar honom väldigt mycket..:(
 
Sv: Ridskoleryttare..

Förstår det : /
å så här inna jul oxå.. Fy.. Ska ägarn köpa ny häst...? Eller letar du ny medryttar påle nu då?
 
Sv: Ridskoleryttare..

Ägarn ska inte ha någon ny häst, men jag letar efter en ny foderhäst. Försöker också få den stallplatsen som medryttarhästen stod men det ser inte så ljust ut..får se hur saker och ting fungerar. Ska åka och provrida en dam på fredag i alla fall..=)
 
Sv: Ridskoleryttare..

Okej! Ja jag letar oxå foderhäst men jag hittar aldrig någon!

Hur tusan har du hittat någon så snabbt?! :)
 
Sv: Ridskoleryttare..

Jag har kikat på bukefalos radannonser! Där hittade jag min bästa vän, så jag tänkte att jag kunde se om det fanns några mer guldklimpar..:)
 
Sv: Ridskoleryttare..

ojdå, där kolalr jag varje dag :/

Får man fråga vikken det var? :D
 
Sv: Ridskoleryttare..

Det var en dressyrdam på 16 år, en sorts läromästare. Från väröbacka (utlånas bara i 6 mån). Känner att jag vill ha en snäll häst utan några krusiduller. Orkar inte med någon utmaning just nu, utan vill bara ha en go häst att rida och mysa med..
 
Sv: Ridskoleryttare..

Men hallåeee Jag med.. Fast jag vill inte börja än.. Typ inte fören i maj ngn gån.. så jag är väll lite tidigt ute. fast det vet iof inte dom som lägger ut annonserna så jag hittar inget :(
 
Sv: Ridskoleryttare..

Haha, du får nog vänta ett tag till om du vill börja i maj. Jag vill börja direkt..så för mig passar det väldigt bra :)
 
Sv: Ridskoleryttare..

Jag bor ute vid nya varvet typ..mot saltholmen (11ans spårvagn, hållplats Hagen)..i ett tre färgat fult radhus, haha :p

Du då?
 
Sv: Ridskoleryttare..

okej, ja tror ja vet på ett ungefär ^^
jag bor 4 mil utanför.. Bollebygd :D, mot borås...?
 
Sv: Ridskoleryttare..

Hej alla!

Jag har funderat på en sak.. Jag är ridskoleryttare men jag har ju en medryttarhäst och de flesta av mina kompisar har egna hästar.. När man rider på de hästarna hör man hela tiden att man tar i för mycket.. Är det bara jag som är hård eller kan man skylla på "ridskolebetteendet".

Ridskolehästarna är ju oftast mycket okänsliga och för att ens få igenom ett ledande tygeltag måste man ju seeeegdra får att få ens en liten eftergift.. (Detta gäller ju inte alla ridskolehästar!).
Nästan alla hjälper man ger är stora och okänsliga (!).

På då privathästar som ofta är lite mer följsamma har jag jättesvårt att rida med så lätta hjälper som möjligt.. De går ofta bakom handen eller lägg av att jobba helt.

Sen med ridskolehästarna... När man sitter upp på dom och tänker sig att det är en mjuk och följsam häst, och ger mjuka och fina hjälper, händer det absolut ingenting.. Vad gör man då? Är det då rätt att bli hårdare i sina hjälper? För när dom väl ger efter och blir sådär mjuka och föjsamma blir ju jag oxå det men det är frpgan om vägen dit... ^^

Nu vill jag att personer som har stor erfarenhet av ridskolehästar svarar. Jag har hört tusen gånger vad privatryttare tycker och tänker om detta, som ens aldrig har suttit på en ridskolehäst..

Hoppas på svar och itressanta synviklar..

/ PonnyBus

PS. Hopapr ingen dödar mig för detta inlägget :angel:

Nu rider ju inte jag ridskolehästar längre, men har ridit det väldigt länge också. Jag tror att man måste bli lite hårdare. Men att man inte får banka på dem. Utan man får försöka att göra hästen lite lyhörd i början av passet och så istället. Och försöka att rida så känsligt som möjligt. Men det är ju förståss svårt. Rider en privathäst nu, som är preciiiis som en ridskolehäst. = Gamla typen av halvblod. 170 cm hög. Jätte svår att rida ihop. Asvälutbildad och lite skänkeldöv. Och jag kämpar med renodlingen av hjälperna hela tiden. Men det är ju svårt på en ridskola. Så jag tycker att du gör rätt i att vara lite hårdare i hjälperna om det behövs! :D
 
Sv: Ridskoleryttare..

Hmm..jodå, det vet jag nog var det ligger..har åkt mot borås måååånga gånger..
 
Sv: Ridskoleryttare..

Jag tycker lektionshästar blir vad instruktörerna på ridskolan gör dem till..jag skulle personligen putta av mina elever om jag såg dem segdra i någon av våra hästar. Jag brukar lära mina elever att se sin hjälpgivning som ett samtal mellan två personer där en person är "överordnad" den andra, tex mor - dotter. Om mamma säjer att du som dotter måste städa ditt rum, ber hon dig förhoppningsvis första gången på ett mjukt och vänligt sätt. Om du totalignorerar henne lär hon inte ställa sig och halvskrika "städa ditt rum, städa ditt rum, städa ditt rum" i 45 minuter i samma tonfall. Detta kan jämföras med en ryttares bankande skänkel eller dragande hand, samma styrka, samma hastighet genom hela lektionen. Om det inte funkade första gången lär det inte funka den 76:e gången du gör det. Istället variera din hjälpgivning, utgå alltid från mjuka lätta hjälper, upprepa ytterligare en gång då hästen kan ha missuppfattat, sedan variera tryck och hastighet ganska kraftigt. Vid svar, beröm och lätta ur, både hand och skänkel. Var konsekvent, ge alltid en mjuk hjälp, följt av en markering om hästen ej svarar. De flesta hästar reagerar positivt på denna hjälpgivning, även lektionshästar. Och detta inom minutrar, ibland sekunder.

Till sist vill jag tillägga att man skall vara noga med att inte sitta och driva för att hålla en fart, och inte sitta kvar i en förhållning för att hindra att hästen ökar. Ge alltid din häst en chans att göra fel så att du kan korrigera den. Det värsta jag vet är att se en ryttare som bankar på sin häst konstant för att "om jag slutar att driva så minskar hästen så jag måste driva hela tiden!!"
Det är inte du som gör fel som lättar i handen, det är hästen som gör fel när den ökar på en eftergift exempelvis. Trots detta skall du ju naturligtvis inte sluta med att ge eftergift, nu blir det ju ännu viktigare att ge den och lära hästen vad den betyder. Du lättar, hästen ökar, du tar en förhållning och lättar igen. Efterhand förstår även den mest ointelligenta häst att man skall tydligen inte öka på en eftergift. Vänd på det hela och där hittar du drivning. Driv inte för att hålla en fart, driv för att få upp fart, sluta driva med skänkeln, låt hästen få göra misstaget att minska och korrigera detta genom att snabbt driva framåt när minskningen kommer. Sitt inte och driv för att dölja att hästen minskar om du slutar driva. Då har den ju inte lärt sig något alls.

När det jag skrivit om ovan sitter, skall det inte vara ett problem att arbeta hästen till lösgjordhet och eftergift, då detta är basen för att hästen skall kunna bli lösgjord och eftergiven. Funkar grundhjälperna så funkar det mesta.

Oj vad långrandig jag blev. :D Hoppas det kan vara till hjälp ändå.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridskoleryttare..

"segdra" var ett vädligt dumt utryck. När man tar ett ledande tygeltag på en privat häst behöver man ofta bara vinkle tummen utåt och krama en gång...

På en ridskolehäst behöver man ofta både vinkla tummen utåt och "leda".. Därför känn det som man segdrar.

Jag har oxå skrivit att jag i början av passet får hästen uppmärksam på vad jag vill. Start-stopp-sidvärtes.

Samma med eftergiften, jag VET att när hästen gör rätt och att jag ska släppa efter, men det är en träningsak och jag är fortfarande dålig på att ge eftergiften iexakt rätt sekund..
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: cassiopeja
·
B
Utrustning Kimblewick, pelham, fullcheek, kandar, postkandar, jaktkandar, gagbett ... Det finns mängder av olika bett och hävstångsbett, och det...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: Belleriet
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp