Lektion i går på kära lilla Bullen. Vi gosade massor innan, jag behövde gos
Han var lite förundrad över allt gos men gosade glatt tillbaka. Myspysig farbror Bulle
Han blev lite exhalterad av allt gullegullprat från mig om hur fin han var så han råkade skalla mig
Satt upp, till min förvåning var det perfekta stigläder från början? Händer ju typ aldrig.
Skrittade iväg och testade bromsen ett par gånger. Helt okej broms, och sen skrittade vi på lite friskt på fyrkanten utan att göra någon större affär av det. Gjorde några nersaktningar osv för att testa bromsen igen, och bad honom om lite form i kortsidorna.
När vi kortade tyglarna gick han plötsligt som en dröm? Fattade ingenting, men han gick i superfin form med lagom stöd i tygeln utan att vara tung och springig. Började febrilt tänka efter kring vad jag gjorde för att han skulle gå så. Kom fram till att det kanske var någon kombination mellan händerna och ett lagom tempo i skritten, med stöd från skänklarna? Tror jag blivit lite trevligare i händerna sedan jag börjat rida Krullen.
Vi började med skänkelvikningar längs med väggen. Inte min och Bullens starka sida, jag hade helt glömt hur han brukar vilja att man gör (han vill ha mycket mer ställning höger i vänsterskänkelvikning än andra hästar jag träffat på tex) och så är han himla bra på att göra något med kroppen så det känns som att han går i en skänkelvikning men det gör han inte.
Vi skulle göra en svag skänkelvikning längs med hela långsidan. Jag fick inte riktigt till det och Bullen fejkade ganska mycket, dock vet jag att jag alltid tyckt att det är svårare längs med väggen. Mycket lättare när man är fri från väggar. Så det var nog en kombo av att jag glömt Bullens knappar, och att jag har svårare för skänkelvikning längs väggar. Iom att det blev lite bråkigt och fel från min sida här tappade han dessutom lite av den fina formen han bjudit på innan.
Vi bytte varv och gick in på volterna, som vi gjorde fyrkantiga. Skulle göra framdelsvändningar i hörnen. Det gick helt okej för oss och jag fick lite av formen tillbaka men här någonstans började han tycka det var jobbigt och började med headbangandet. Jättetrist för när han väl börjar har jag svårt att få honom att lägga ner med headbangandet. Spelar ingen roll om jag tightar upp tyglarna, länger de lite, eller bjuder på enklare övningar/mindre krav så han han känna att det går okej med orken igen. Vi lyckades dock hålla headbangandet till ett minimum. Gjorde övningen i båda varv.
Efter det fattade vi galopp några gånger på fyrkant och böjt spår och här tappade jag och Bullen formen helt. Men han gick fint på i galoppen utan att rusa något och lyssnade jättefint på avsaktningar osv
Trevlig galopp med bra driv fram helt enkelt. Tyvärr tappade jag kontrollen på headbangandet här så resten av lektionen var full av headbangande.
Efter galoppen gjorde vi några kortare och brantare skänkelvikningar från kvartslinjen till långsidan. Under skänkelvikningarna var han mestadels stilla med huvudet men när vi bara skulle rakt fram började han med huvudet igen.
När vi skulle trava av dem självständigt längde jag på tygeln och red mest på böjda spår i olika varv. Alltså väldigt lite krav och då slutade headbangandet lite.
Pratade med ridläraren efteråt och hon tycker precis som jag att det är trist att han blir så där när han blir trött. Det går inte riktigt att säga om han är trött i skallen eller i kroppen heller. Tydligen trivs han bättre på bett och grejar inte med huvudet lika mycket då, men med bett får han sår i munnen (de har testat olika). Lite tricky. Hursomhelst tyckte hon att jag trots det red honom fint och utan handbromsen i, samt att jag sitter stadigt och har stilla händer trots att han grejar med huvudet, och blir tung.
Så inte en superbra lektion, men det var Bullen och vi hade inte en superbra dag helt enkelt. Kanske nästa gång