Lektion i går på en gråsvart leopardtigrerad nykomling. Hon är bara 6 år och kom till ridskolan felinriden. Hon hade paus ett tag och har nu sedan i somras börjat om lite med inridningen.
Satt upp på henne och kände direkt att hon är yngre och därmed lite vingligare än jag ridit på på sistone. Till och med stillastående. Hann inte riktigt med att prata med ridläraren om hur jag skulle tänka när jag red henne så skrittade iväg och tänkte att det går nog bra ändå.
Väldigt mycket handbroms i men mycket energi. På något vis lite istadig? Spänd och lite urgröpt i ryggen, nosen uppe i vädret och behövde mycket stöd i sidorna för att inte råka vingla iväg lite. Jag började med att ta itu med handbromsen så att hon kunde skritta på lite och bjuda på lite längre kliv och på så sätt kanske även slappnade av.
Det funkade faktiskt mycket bra och efter ett tag kom hon ut lite i kliven och började slappna av i ryggen och vingla lite mindre. Fick dock verkligen jobba mycket för att komma dit. Sen var det dags för övningen.
Övningen var att rida i en stor båge på ena långsidan och annars massa tempoväxlingar och övergångar. På långsidan där bågen inte var var det två par koner i början och i slutet kanske med 5 skrittsteg mellan där vi skulle sakta av från trav till skritt. Mitt i långsidan var det en kon. Sen en kon vid början av bågen, en i toppen, och en i slutet. Vi skulle göra ett skrittsteg vid de ensamma konerna och vid de som stod i par skritta de 5 skrittstegen emellan.
Vi hade det lite kämpigt i början då hon tog alla skänkelhjälper med att liksom dra i handbromsen lite och samtidigt spänna sig, eller med att spänna sig och springa iväg. Ner till skritt gick bättre men krävde att jag förberedde henne mycket på att det skulle bli skritt.
Tyckte ändå att vi hittade varandra efter en stund när jag hade varit konsekvent med hur jag ville ha svar på skänkeln, då var hon väldigt fin och började även slappna av och då kom även lite bakbensaktivering och massor med frust. Jättefint gick hon och var väldigt härlig. Kunde till slut sitta upp lite och med sitsen lura in henne lite mer i att jobba med bakbenen och hon verkade tycka det var kul att skjuta iväg i form och känna sig lite maffig i övergångarna. Så gullig!
Vi utökade övningen med galopp efter sista skritten på långsidan och sedan in i bågen. Det gick tyvärr inte. Reaktionen på fattningen blev en väldigt spänd stjärnkikare som rusade iväg i trav. Fick tipset att rida lätt in i fattningen men nix, inte heller gick det att stå i lättsits. Kämpade på men kände inte att jag fick någon ordning alls på henne. Dock var det lätt att komma tillbaka sedan till fin skritt och trav med trevlig avslappning
Vi gjorde övningen i båda varven.
Sedan skulle vi galoppera lite på volterna men nix, jag fick inte till det. Prövade att lägga till spöt lite försiktigt vid rätt tillfälle/rörelse med bakbenet för att lura in henne i en galopp när vi var väldigt nära men då fick jag mig en liten bock i stället.
Så ja, jag kämpade på och ridläraren försökte vägleda men det blev inte jättemycket bättre.
Hjälpte väl inte att hon liksom var så vinglig och slängtravade så fort att jag blev lite halvt ur balans.
När vi skulle jogga av dem var hon så där fin igen. Väldigt med på hjälperna, ambitiös och lugn.
En mixad lektion. Vissa saker var jättejättebra (ridläraren sa det också). Just att jag fått henne att jobba korrekt och fick så trevliga responser på hjälperna i skritt och trav till slut var jättebra. Annars kan hon vara en spänd stjärnkikare som bara sprattlar i bland. Så toppen att hon var nöjd med mig där och fick lite "utbildning" där och att det befästes trevliga saker
Men sen var det galoppen. Jag ska inte bli allt för besviken över hur den gick, men jag hade hoppats på att få några vettiga galoppsprång i alla fall. Dock är det här hon är mest åt fanders felinriden enligt ridläraren och hon är dessutom inte riktigt stark nog och inte helt klar med utbildningen där. Inte jättekonstigt att jag, som faktiskt är svagast i just galoppridningen (även om jag tar sjumilakliv där nu), är ny på henne, och dessutom inte är jätteerfaren med unghästar som behöver ridas in på nytt, inte lyckades 100%.
Så jag är halvnöjd med lektionen och lite besviken på att jag inte löste problemet med galoppen.
Tycker dock att hästen är helt underbart trevlig, det märks att hon tycker livet är roligt och vill hänga med i ridlektionen och även att hon tycker det är kul att samarbeta med sin ryttare. Det kommer bli en utmärkt häst av henne