Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men vad är egentligen problemet med de vanliga stigbyglarna? Är det att du tappar dem?Det hade ju varit skönt med egna (freejump). Får testa att haka av några stigbyglar och se om jag tycker att det är värt besväret. Jag tänker också på att de verkar rätt säkra förutom att de är skönare.
Det beror nog på att du är instabil i sitsen, går ju att förbättra med träningDe glider runt på foten. Men freejump gör inte det.
Tack för svar! Det med att inte luta sig har jag inte haft en tanke på. Ska försöka komma ihåg det. Annars tror jag att jag tenderar att fokusera mer på innertygeln än yttertygeln. Min ridlärare gjorde mig uppmärksam på att min yttertygel många gånger var helt slak. Jag får jobba vidare på det....
Tänk på så att du inte lutar dig inåt när du trycker med innerskänkeln. Luta hellre lite lätt utåt eller iaf ha kroppen lite lätt utåtvinklad. Tänk på att ha stöd i yttertygeln alltid men låt inte inner glappa. Det felet jag gjorde när hästar drog sig inåt i volter var att jag var så fokuserad på yttertygeln och innerskänkel att jag glömde resten av kroppen och speciellt innertygeln.
...
Jag ramlade av idag. Fick ganska ont i ryggen. Lite rädd för hur det kommer kännas när jag vaknar imorgon.
Jag var ganska stel i nacke och rygg den veckan men det blev bättre för varje dag som gick. Jag vill nog säga att var helt återställd till nästa lektion, nu i måndags.Ajajaj! Hoppas att det inte känns så illa när du vaknar!
Igår fick jag rida en äldre dam som är rätt svårriden. Speciellt i galoppen. I skritt och trav kan nybörjare rida henne men i galoppen blir hon pigg och vill springa fort och är väldigt känslig i munnen så det funkar inte att bromsa med tyglarna utan man får rida väldigt mycket med sätet och benen. Men jag gillar att rida lite svåra/annorlunda hästar så länge det inte blir farligt utan bara svårare att lista ut hur man ska rida dem. Hon är verkligen sån. Lite synd tyckte jag att det var att jag inte fick fortsätta med stora fina valacken jag haft några gånger nu :-(
Gick det bra för dig, även om du fick rida en svår häst?
Jag har varit borta en del från ridningen i början av vårterminen men förra veckan red jag igen en gång och igår red jag i min ordinarie grupp igen. Båda två av de senaste lektionerna har gått bra, jag har jobbat bra, övningarna har gått bra men jag har fått lite väl lite feedback från lärarna, de har mest fokuserat på de andra ryttarna. Jag hoppas att det ändrar sig, min lärare brukar vara duktig på att se alla även de som det går bra för.
Lite funderar jag över om jag kommer behöva byta grupp för att fortsätta utvecklas i den takt jag vill.
Trist när det känns så! Man vill ha feedback även när det går bra.
Jag har bestämt mig för att sluta rida på ridskolan och fokusera på min medryttarhäst. Det känns helt enkelt inte som att det är värt pengarna att rida på ridskola när jag får rida en välutbildad häst hur mycket jag vill och tävla henne. Men jag har trivts väldigt bra och igår red jag stora valacken igen. Han var helt underbar! Pigg och glad och har aldrig haft så fin framåtbjudning med mig innan! Vårkänslor kanske även om det var rätt kyligt ute just då? Honom kommer jag verkligen att sakna!!