Ridskolehäst från sommarbetet

Sv: Ridskolehäst från sommarbetet

skillnad på å "tuffa på" och verkligen arbeta. som någon ovan skrev, kvalitet å kvantitet :)


Javisst är det så. ;)

Måste nog ändå säga att ridskolorna här har god kvalité på sina lektioner, och att ridläraren alltid stödjer upp schema och planering så att alla hästarna får både "vanka runt"-lektioner, och "arbeta"-lektioner varje dag.

Min gamla klubb har ett tiotal hästar som tävlas aktivt, några på mvs-nivå. Så nog får de en bra grundträning på lektionerna. :bow:

Men visst, det beror givetvis på klubben och hur engagerade ridlärarna faktiskt är i hästarna. De ska byggas upp, och ridas igenom av utbildad personal, samtidigt som de ska vara såpass okänsliga och coola att de pallar lektionsryttare som är både klumpiga och obalanserade.

De bästa ridskolehästarna är de som kan gå allt från nybörjare till dressyrspecial, de som klarar att "växla" mellan att lunka runt och mestadels ignorera sin ryttare, till att vara helt fokuserade och lydiga. Aha, den där skänkelhjälpen och trycket berodde på att ryttaren tappade balansen, den ska ignoreras. Men den kommande hjälpen betyder någonting, den ska jag lyssna på...

Rdiskolehästarnas arbete bygger upp Hästsverige. Hurra för dem! :banana: :bump:
 
Sv: Ridskolehäst från sommarbetet

Håller med dig till fullo!

Vi har 28 lektionshästar, nu har vi några nya men annars är det typ 2-3 stycken av dem som INTE har tävlat. De har alltså tävlat lokalt och regionalt i dressyr med massor av placeringar så nog har de grundkondition alltid! Jag själv tävlar en av dem i msv c med mestadels placeringar. Jag rider honom 1-3 dagar i veckan annars går han bara vanliga "lunk-lektioner".

Har också hänt flera gånger att privathästar följt med grupper ut och klättrat, när de kommer tillbaka har privathästen varit svettig och våra inte ens andfådda. Så att påstå att ridskolehästar har sämre kondis är ren lögn. Det varierar lika mycket mellan olika ridskolor som det varierar mellan privata.

Våra är inte jätte-igång när höstterminen drar igång men det är inte eleverna heller så det brukar inte vara några problem. Mycket fokus på sits, balans och grundhjälper.

Hos oss får skötare och stalltjejer skritta och rida igång dom, gratis och helt frivilligt.
Till ts håller jag med de som skrivit att personalen måste ju ha någon plan dom vill att ni följer?!
 
Sv: Ridskolehäst från sommarbetet

Jag tycker det låter jätte kul med egen häst en vecka!
Jag tycker det är bra att ridskoleelever får lära sig att hästar går på bete och behöver sättas igång.
Jag tycker det är ganska självklart att hästen tappat muskler, kondis och lagt på sig några kilon. Även om det kanske vart magert bete och kuperad terräng! Jag tycker inte hästar leker så mkt, kanske de första timmarna, sen är det ju fri tillgång till gräs, dygnet runt!! :P
Jag hade kört på en lugn igångsättning. I skogen!
Skritt 2-3 dar.
Dag 4 vila.
Dag 5 skritt + lite trav
Dag 6 ca 40% skritt 60% trav
Dag 7 vila
Sen börjar allvaret igen.
Hästen kommer inte vara igångsatt till 100% men man har förhoppningsvis inte gett hästen muskelbristningar, träningsverk mm.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 532
Senast: Cambrie
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 629
Senast: fixi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp