Ridskolehäst från sommarbetet

Sv: Ridskolehäst från sommarbetet

beror nog på... tror min häst har bra mkt bättre kondis än en ridskoleponny som harvar runt i seg trav med någon nybörjare...


men men, tur för ridskolorna att det finns folk som vill betala för att skritta igång deras hästar. win-win!
Men ridskolehästar brukar normalt ha väldigt bra kondition. De går 2-3 timmar varierande arbete varje dag. sånt ger en jäkla bra grundkondition. Många privathästar ligger långt efter där.
 
Sv: Ridskolehäst från sommarbetet

Vill inte ridskolan ha lite koll på hur hästarna sätts igång? Har de inte lämnat några tydligare direktiv på hur de vill att ni ska sätta igång dem? Det låter som ett underligt upplägg för mig. På min tid satte vi igång ridskolehästarna gemensamt. Instruktörerna var tydliga med hur respektive hästa skulle gå varje dag och det var en viss tid alla skulle rida. Inte tog de betalt för det heller.
Vill man att hästarna ska få sättas igång mera fritt så visst, men jag tycker ridskolan då ska var väldigt tydlig med hur ingångsättningen ska se ut.


Tänkte precis samma sak...


TS:
Jag är rätt säker på att ridlärarna har ett lämpligt igångsättningschema för lektionshästarna, som ni ryttare borde få tillgång till. Det är ett väldigt tufft jobb hästarna genomför under terminerna och de ska få bästa möjliga förutsättningar för det. :)

Skritta ute i skogen, de första dagarna, korta travpass. Tänk på att den ska in i manegen och harva under vinterhalvåret så skippa ridbanan när det nu är så vackert och skönt utomhus. Trav och skritt ute, mjuka serpentiner och stora böjda spår. Lite galopp på slutet av veckan kanske.

Kul att få vara "hästägare" en vecka. :laugh:
 
Sv: Ridskolehäst från sommarbetet

beror nog på... tror min häst har bra mkt bättre kondis än en ridskoleponny som harvar runt i seg trav med någon nybörjare...


/.../



Är du säker på det? :angel:

Lektionshästarna här har fantastisk kondis - de rids som sagt cirka 3x45 min per dag, varierat arbete. Ibland tuffare i de högre grupperna, ibland lite lugnare. Inte musklade som en GP-häst givetvis, men oj vad de orkar tuffa på. :love:
 
Sv: Ridskolehäst från sommarbetet

skillnad på å "tuffa på" och verkligen arbeta. som någon ovan skrev, kvalitet å kvantitet :)
 
Sv: Ridskolehäst från sommarbetet

Det förekommer ridskoleryttare som faktiskt klarar av att rida (fler än en!) hästar trevligt och i bra arbetsform. (Fantastiskt va? :grin: ) Vilken form av arbete menar du att dessa hästar ska gå i för att du ska anse dem "arbeta"? Tävlingsform? De är ridskolehästar för att de klarar av att gå med olika typer av ryttare, där även en duktig ryttare ska kunna få ut något av sin lektion. Hästar på en ridskola lär få jobba på ordentligt då och då eftersom det finns skickliga ridskoleryttare och ridinstruktörer med bra upplägg som ser till att så blir fallet.

/V
 
Sv: Ridskolehäst från sommarbetet

Kl
Och att gnälla för att man får skritta de första lektionerna - jag lovar att jag skulle kunna fixa en grym träningsvärk på en lektionsryttare på en timmes skrittpass - verkligen ett tillfälle att trimma sits och balans.
 
Sv: Ridskolehäst från sommarbetet

Tog du åt dig???

Klart jag vet att det finns bra ridskoleryttare, men MÅNGA är det inte... räcker med att kila ner till ridhuset där jag står å kolla på en lektion eller två... många lunkar runt på bogarna... sen som sagt så finns de sådana i dressyrgruppen osv som självklart är bra mycket duktigare. Men "snitteleven" är ingen stjärna som får hästen att gå i en korrekt form.
Allt för många verkar tro att "gå på tygeln" är samma som att "böja på halsen"... ställa = böja på halsen i sidled osv...
 
Sv: Ridskolehäst från sommarbetet

Håller med du!

Sen ska man ju också betänka att även om ridskolehästarna inte jobbar i form balanserar de upp både sig själv och sin obalanserade ryttare. Kvalitet på arbete gör mindre skillnad än kvantitet- 3 timmar är fortfarande 2 mer än 1 timme och de flesta lektionshästar skrittar verkligen inte hela lektionen. Hur förklarar man annars tex distanshästarna som går hur jäkla långt som helst och får grym kondition utan att krulla runt på ridbanan (de är såklart där också, men nog 17 är dom oftare ute i skogen utan något som helst krav på "gå på tygeln").

Lektionshästarna där jag jobbade gick 2-3 timmar/dag och behövde klart mer foder än de fina MSV/Svår-klass-hästarna vi också hade i stallet.

/Lavinia, vars arabfröken efter snart 1 års vila fortfarande har bättre ork och kondis än kompisens welsh-cob-korsning som enligt förra ägaren ska vara i "tävlingskondition".
 
Sv: Ridskolehäst från sommarbetet

Fast du kan ju inte jämföra en distanshäst med en ridskolehäst?

Du skriver ju till å med själv att distanshästarna är ute i skogen. Runt runt runt på plan mark i trav är det mest slitsamma du kan göra.
Ut i skogen över stock och sten i skritt är superbra uppbyggnad (fråga min fd galopphäst som tyckte det var jättejobbigt att lyfta fötterna å titta vart man går helt plötsligt).

Men om vi utgår från en ridskolehästs huvudsyssla, att gå 2-3 lektioner/dag, 90% av tiden är förmodligen i ridhus/på utebana. Då är 1v igångsättning lite för att vara igång för ett 2-3h pass. Ska du rida 10 min första dan, 30, andra, 1h 3:e å 1.5h 4:e osv eller?
Sen - självklart får ridlärarna anpassa lektionerna!

Jag håller bara fast vid min första kommentar, att JAG tycker det är dåligt å hyra ut hästarna för igångsättning efter 5-6v bete. Så som JAG uppfattade det.
Det är möjligt att det stod på lappen "vill du skritta igång en häst efter bete? Du får rida ut i 30min/dag, främst i skritt, 50kr/gång"... jag vet inte...
Jag tolkade uthyrning som när vi fick hyra under jullovet och delta på aktiviteter, galoppera längs staketet i snön på stora hagen, rida lektion för stallägaren, rida ut osv... å den typen av aktiviteter är ju inte lämpligt på en häst som vilat i 5-6v, enligt MIG...
 
Sv: Ridskolehäst från sommarbetet

Det förekommer ridskoleryttare som faktiskt klarar av att rida (fler än en!) hästar trevligt och i bra arbetsform. (Fantastiskt va? :grin: ) Vilken form av arbete menar du att dessa hästar ska gå i för att du ska anse dem "arbeta"? Tävlingsform? De är ridskolehästar för att de klarar av att gå med olika typer av ryttare, där även en duktig ryttare ska kunna få ut något av sin lektion. Hästar på en ridskola lär få jobba på ordentligt då och då eftersom det finns skickliga ridskoleryttare och ridinstruktörer med bra upplägg som ser till att så blir fallet.

/V

Men det är otroligt olika beroende på vad det är för ridskola. När jag gick på ridskola så gick jag i dressyrspecialen och hoppspecialen. Jag kan säga att ingen av dom hästarna var fysiskt egentligen redo för den sortens arbete under den tiden. Det var inte rättvist mot dom. Dom arbetade i den sortens form alldeles för lite för att hinns bygga upp sig.

Dom andra "vanliga" grupperna så är arbetet oftast alldeles för monotont för att det ska ge hästarna någonting.
 
Sv: Ridskolehäst från sommarbetet

Kl
Och att gnälla för att man får skritta de första lektionerna - jag lovar att jag skulle kunna fixa en grym träningsvärk på en lektionsryttare på en timmes skrittpass - verkligen ett tillfälle att trimma sits och balans.

Då tycker ändå jag att dom borde gå ut med det att dom första lektionerna så är det att skritta på långa tyglar som gäller, ifall ridlärarna är såpass kreativa och aktiva när det gäller att hitta på saker att göra även när hästarna skrittas igång så hade det inte varit något problem.

Och vad är det som säger att just en lektionsryttare har sämre muskulatur och har ridit mindre under sommaren än någon annan? Även om så oftast är fallet men ändå.

Betalar jag för en dressyrspecial så förväntar jag mig också en häst som är redo för det. Inte en tjock häst som kommer direkt från betet. Eller i mitten av terminen en häst som inte har muskler eller flås för att orka ett 75min dressyrpass.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridskolehäst från sommarbetet

Vi har 8 ridskolehästar på 4 veckors bete just nu - ingen av dom kommer att vara fet när dom kommer tillbaka. Men blanka och välmående av att ha vilat från ridningen. Dom går på 5 ha varierad terräng - gräs och skog - och är i rörelse i princip hela dygnet.
Dom kommer inte ha tappat kondition över huvud taget.

Idag vill ingen att en ridskolehäst kom tillbaka från betet som en tunna - bara onödigt slitage att få en fet häst.
 
Sv: Ridskolehäst från sommarbetet

Hehe jag skulle nog kunna fixa en grym träningsvärk på en privatryttare också - jag menar att med lite fantasi så kan ett skrittpass på långa tyglar användas till att finslipa detaljer hos ryttaren.
Balansövningar tex är inte en lek - idag läggs alldeles för lite tid på detta utmärkta instrument för att komma ner i sadeln, få korrekt handställning, skänklar som slutar knipa osv vilket jag kan se brister på hos många ryttare - privata och lektions.
 
Sv: Ridskolehäst från sommarbetet

Om en häst blir fet eller inte beror på hur lättfödd hästen är. Och även om dom inte tappar särskillt mycket kondition och muskler så är dom inte redo för ett tuffare dressyrpass. Jag skulle aldrig även om min häst inte tappar särskillt mycket muskler på den tiden sätta mig och rida dressyrlektioner på honom det första jag gör.

Och som jag skrev, med fantasi och ork hos ridläraren att engagera sig och hitta på olika övningar på långa tyglar så visst.

Det kostar såpass mycket att rida lektion och då vill jag iallafall ha ut något av det. Att sitta och skritta igång hästar är ingenting jag betalar för. En aktiv sitsträning däremot är bara bra men då vill jag även där ha ut mera av den träningen i alla gångarter och inte bara i skritt på långa tyglar.

Och om du kan fixa träningsvärk eller inte hos någon har inte med göra om personen är privatryttare eller lektionsryttare att göra. Det beror på helt och hållet vad personen har gjort och inte gjort innan.
 
Sv: Ridskolehäst från sommarbetet

Men det är ju ridskoleryttare som sätter igång hästarna. Det är ju så diskussionen om få valuta för pengarna kom upp. Många ryttare skulle få extremt mycket nytta av dessa lektioner.
De flesta lektionsryttare rider mindre under sommaren och kan också dom behöva komma igång lite lagomt - komma ner i sadeln - bli påmind om sin hållning osv. Det går ju inte att jämföra äpplen och päron - dvs den lektion man som privatryttare tar för sin tränare vs en motionsryttare som rider en gång i veckan för att det är kul och mysigt.

Och jag vägrar att tro att ridskolehästana kommer tillbaka som feta, okonditionerade invalider - dom har troligtvis inte tappat i kondition alls. Vår ridskola har 4 veckors totalvila, grannkommunen har en veckas totalvila då hästarna är uthyrda 4 veckor och en av dom ska hästarna bara vara - de 3 andra veckorna får dom ridas ca 1 h dag 5 dgar i veckan.
Det är inte alltid som förr då ridskolorna stängde vid skolslutet och öppnade i augusti och hästarna gick och blev feta under 8 v.
 
Sv: Ridskolehäst från sommarbetet

Men det är ju ridskoleryttare som sätter igång hästarna. Det är ju så diskussionen om få valuta för pengarna kom upp. Många ryttare skulle få extremt mycket nytta av dessa lektioner.
De flesta lektionsryttare rider mindre under sommaren och kan också dom behöva komma igång lite lagomt - komma ner i sadeln - bli påmind om sin hållning osv. Det går ju inte att jämföra äpplen och päron - dvs den lektion man som privatryttare tar för sin tränare vs en motionsryttare som rider en gång i veckan för att det är kul och mysigt.
Det är en såpass stor variation på ridskoleryttare att inte jag tycker att det är något att anta. Att anta att ridskoleryttare rider för att det är mysigt eller för att dom faktiskt vill ha ut något och utvecklas. Man betalar för en tjänst och ridskolan ska ha hästar som klarar av den typen av ridningen som många betalar för.
Och jag vägrar att tro att ridskolehästana kommer tillbaka som feta, okonditionerade invalider - dom har troligtvis inte tappat i kondition alls. Vår ridskola har 4 veckors totalvila, grannkommunen har en veckas totalvila då hästarna är uthyrda 4 veckor och en av dom ska hästarna bara vara - de 3 andra veckorna får dom ridas ca 1 h dag 5 dgar i veckan.
Det är inte alltid som förr då ridskolorna stängde vid skolslutet och öppnade i augusti och hästarna gick och blev feta under 8 v.

Det finns många fler ridskolor än din, och på dom jag känner till kommer hästarna tillbaka antingen magra/omusklade eller feta och flåsiga och även där omusklade. Det är min erfarenhet av ridskolor och jag tycker inte det är okej att låta eleverna sätta igång hästarna i skritt. Det bör ridskolan ordna på något sätt innan lektionerna drar igång.

Jag påstår inte att alla ridskolor låter eleverna skritta igång hästar på lektionstid, jag vet en "ridskola" som har välutbildade hästar på högre nivåer där det inte är tal om att eleverna ska betala för igångsättandet av hästen. "Ridskolan" har inte många hästar därav att jag inte riktigt kan kalla det för en riktig ridskola.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridskolehäst från sommarbetet

Hej!

Där jag jobbat har hästarna gått ca 1 vecka i skogen med eleverna efter betet (ca 1.5 månad) nybörjarna får ta skritten och de mer kunniga eleverna trav och galopp. Efter den max 1 vecka har lektionerna varit i full gång men i lite lugnare tempo. Igångsättning?? Va??

Jag minns när min kompis hyrde ponny från ridskolan jag red på, dom skulle vila minst 1 månad och sen var det fullt ös medvetslös. Jag åkte och hälsade på och det var inga lugna turer kan jag säga.

Och jag jämför inte distanshästar med ridskolehästar, jag konstaterar att distanshästar går rakt fram (utan svängar dessutom) medan lektionshästarna går runt runt runt.. Gissa vad som blir jobbigast i längden??

/Lavinia, med viss insyn i lektionshästars kondition, det ÄR jobbigare än man tror att släpa runt nybörjare.
 
Sv: Ridskolehäst från sommarbetet

Hej!

Håller med du! Som ridskoleelev betalar man för en tjänst- att få lära sig rida, hästarna bör vara igång för den uppgiften.

Sen dräller det förstås av elever som faktiskt gillar att rida ut i skogen och bara skritta och för dom är ett igångsättningsupplägg strålande. För de elever som vill utvecklas i sin ridning är det "värdelöst" eller hur man nu ska uttrycka det. Jag vet att jag hade perioder när uteritt var meeningslösa, jag betalade för att rida lektion inte flumma i skogen. Det beror ju helt på vad man är för typ av person och vad saker och ting kostar. 300 kr för skritt 1 h i skogen betalar ju inte många och då får man sätta igång hästarna lite fortare efter betet..

/Lavinia som inte saknar att jobba i stall och duscha alla ridskolehästarna efter betet, fixa alla manar och svansar och servera hästarna till hovslagarna som körde rullande band för att få på alla skor.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 532
Senast: Cambrie
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 629
Senast: fixi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp