ridsemester med egen häst

panzy

Trådstartare
finns det intresse för det? Vad är man beredd att betala för boende o hage till sig o sin häst? Vad vill man ha för bekvämligheter för sig själv (frukost? helpension? restauranger i närheten? andra aktiviteter?) Vad vill man ha åt hästen/ridningen (krävs stall el räcker bra hage? paddock och tillgång till tränare? bra ridvägar? arrangerade långritter el självständig ridning?)

Jag o en kompis + hennes mamma satt o spånade lite härromdagen. De bor på gård med bra hagar (finns bra bete för både lättfödda o svårfödda hästar). Riktigt bra ridvägar, med många skogsvägar, inte spec mkt trafikerade vägar, tror de finns möjlighet att bada med häst också. Mamman bedriver redan Bed and Breakfast i ena huset (plats för 8 pers). Tanken är isf att "ta emot" folk som vill tillbringa ett par dagar på landet med sin häst, rida långa härliga uteritter, antingen själva el med sällskap, ta det lugnt, osv.

Vad tror ni? Finns intresse för nått sånt? Krävs det mer? Vad tycker ni känns som rimligt pris för boende, frukost, hage åt hästen? Med helpension?

Detta är troligtvis bara nån sjuk idé som aldrig kommer bli nån verklighet av, som mest grundar sig i att min kompis tycker det är så tråkigt att rida själv på sommaren. Men samtidigt så kändes det värt att börja undersöka vad folk kan va intresserade av eftersom "allt" redan finns på gården..

Sv: ridsemester med egen häst

finns det intresse för det? Vad är man beredd att betala för boende o hage till sig o sin häst? Vad vill man ha för bekvämligheter för sig själv (frukost? helpension? restauranger i närheten? andra aktiviteter?) Vad vill man ha åt hästen/ridningen (krävs stall el räcker bra hage? paddock och tillgång till tränare? bra ridvägar? arrangerade långritter el självständig ridning?)

Jag o en kompis + hennes mamma satt o spånade lite härromdagen. De bor på gård med bra hagar (finns bra bete för både lättfödda o svårfödda hästar). Riktigt bra ridvägar, med många skogsvägar, inte spec mkt trafikerade vägar, tror de finns möjlighet att bada med häst också. Mamman bedriver redan Bed and Breakfast i ena huset (plats för 8 pers). Tanken är isf att "ta emot" folk som vill tillbringa ett par dagar på landet med sin häst, rida långa härliga uteritter, antingen själva el med sällskap, ta det lugnt, osv.

Vad tror ni? Finns intresse för nått sånt? Krävs det mer? Vad tycker ni känns som rimligt pris för boende, frukost, hage åt hästen? Med helpension?

Detta är troligtvis bara nån sjuk idé som aldrig kommer bli nån verklighet av, som mest grundar sig i att min kompis tycker det är så tråkigt att rida själv på sommaren. Men samtidigt så kändes det värt att börja undersöka vad folk kan va intresserade av eftersom "allt" redan finns på gården..

Det finns ett antal ridleder som ordnar liknande runt om i landet. De flesta har mycket, mycket svårt med att få ihop ekonomin men det finns några bra exempel.

Jag, personligen, tror inte på ekonomi i denna form av hästturism - eftersom vi i Sverige inte har något allmänt problem (än) med ridvägar för hästägarna. Allemansrätten gör att de flesta har ganska bra ridvägar i närheten av hemmaplan. Men som sagt, det finns de som lyckats, men då har de satsat mycket medvetet och hittat betalningsmodeller som fungerat.

Som "komplement" till den B&B som bedrivs kan det säkert finnas ett antal gäster varje år som vill boka. Och egentligen tror jag mer på att ni skulle kunna ordna "träningshelger lyx" eller liknande, men jag vet ju inte riktigt vilka förutsättningar ni har.

Vi driver ett annat koncept sedan 5 år som däremot fungerar riktigt bra....

Sv: ridsemester med egen häst

Finns redan det mesta klart så tror jag absolut att man kan få ekonomi i det hela. Själv skulle jag gärna ta med mig hästarna ut och semestra.

Det kanske även skulle funka att hyra ut stallplatser & boende till tävlingsryttare om ni har någon större ridklubb i närheten som har större tävlingar över flera dagar.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 309
Senast: Raderad medlem 149524
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 358
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 390
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 214

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sundsvall?
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat