ridsår *ajaj*

S

__Stilett__

har fått ridsår. Bränner och svider som in o bomben, efter att jag försökte rida i en ny sadel idag som jag inte kunde sitta i. Nu gör det jätteont.

är det potatismjöl som funkar eller? finns det andra huskurer?

Sv: ridsår *ajaj*

tror jag haft helosan på när jag fått det.. iaf har de försvunnit väldigt snabbt som tur är :)

Det där med ridsår är aldrig kul, det gör ju så fruktansvärt ont!
Jag har ofta ridsår och vet inte riktigt hur jag får dom, rider i samma sadel men ibland så kommer dom. Jag brukar försöka använda boxer trosa med lite längre ben. Drog med mej sambon in på kalsong avdelningen på Gekås för att få hjälp med att köpa kalsonger till mej:D
Sen brukar jag smörja med helosan och nu den senaste gången baddade jag även med Jodopax, ja det funkar nog på människa också! Svider lite men inte så mkt som hästen tycker det gör. Plåster är bra att ha på så inte byxorna fastnar när såret börjar läka, det gör ont att få loss byxorna från såret kan jag säga.

ja suck...jätteont! tack för era tips.
kom o tänka på barnolja...är det bra kanske? :laugh:

det bör ju mjuka upp lite :)

jag tycker fan det är värst i duschen... usch vad det kan svida då.

Barnpuder och annat mjöligt kan med lite otur förvärra dina sår, i varje fall om du utsätter dom för mer friktion.
Tvätta med tvål och vatten, håll torrt. Om de smärtar väldigt mycket, kan Xylocain hjälpa till, men det svider för :devil: när man lägger på men avtar eftersom gelen är lokalbedövande.

Helosansalva när du inte sitter på häst och Xylocain när du sitter på häst. En smörjning räcker ca 15 min.
Med lite övning kan man diskret larva in i ett hörn och aplicera en ny dos:p

tack för tips!

får skippa att rida några dagar minst,,,det svider ju som :devil:

Jag använder lillgrabbens stjärtsalva :idea:
Inotyol heter den och finns på apoteket. Superbra och lägger sig som en skyddande hinna! :laugh: :laugh: :laugh:

Sov luftigt inatt...
Själv använder jag vaselin innan ridningen, då brukar det inte bli så mkt skav. Beror ju på sadel och ridning förståss.

Mitt tips till dig är att använda äggvita funkar jättebra på olika slags brännsår och även hudutslag det är rena mirakelkuren och det försvinner bara på några dagar.
Du gör så här tar äggvitan och vispar kraftig upp det tills det blir skum sen lägger du ett lager på utstatt ställe och låter det torka sen när det torkat lägger du en ännu ett lager så håller du på så tills det går bort helt 1-2 ggr per dag. Äggvitan lägger sig som en hinna över brännsåret och jag lovar det funkar.

Kalkpastan som såldes förr på apoteket var oslagbart på ridsår. Torkade ut såren över natten. Nu har ju apoteket slutat med kalkpasta vilket suger. Men de har ersatt det med zinkpasta. Kan vara värt att pröva.

Mycket att någon vågar ta upp detta problem. Dock tycker jag att det behövs ännu öppnare disskutioner i detta ämne. Det handlar inte bara om att man kanske har en ostadig sits eller att man glider i sadeln. Skavsår mellan skinkorna får man ju självklart ganska lätt om man bli svettig och det blir friktion, likaså i troskanten. Men mitt problem disskuteras väldigt sällan eller aldrig. För er som är pryda, sluta läsa nu, men det är ett viktigt ämne som någon kanske har bra tips till! Jag har, särskilt efter barnafödande olika stora blygläppar varav den ena hänger ganska mycket utanför :o . Denna stackare kommer ofta i kläm eller blir irreterad med skav. Om jag smörjer in mig funkar det hyfsat, men tror ni inte att det är dags för sadeltillverkarna att titta lite mer på den kvinnliga anatomin? Undrar också varför det alltid är tjejer som tar upp dessa problem, har killarna inte detssa eller är de för pryda att tala om det? Jag skulle vilja ha tips från killar hur de gör med "apparaten" vid ridning för att inte skada den, så jag kan förmedla det till mina manliga elever.
Härlig sommar på er!

va på aptoteket idag, dom gav rådet om salvan : Bepanthen.
Skulle tydligen funka på ridsår o även massa andra saker.

Idominsalva tycker jag är bra. Har hittat världens bästa trosor också. Köpte på Kappahl för 29 kronor, hängde på ett reaställ. Köpte dom för jag gilla färgen, men sen när jag kände materialet, Halleluja!
Det är det skönaste jag haft på mig och är oslagbara vid ridning.

Bepanthen är fantastisk salva! Vi tog alltid med oss från Tyskland ett lager förr innan de började sälja i Sverige!

3 sportande barn, hund och häst... :D

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 087
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 535
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag håller nu på att bli galen. Har diskbråck sedan några år tillbaka och just nu är det riktigt jobbigt. Det gör egentligen inte...
Svar
19
· Visningar
1 707
Senast: manda
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat