ridsår *ajaj*

Sv: ridsår *ajaj*

Barnolja är oslagbart bäst, det finns en oljegel som är väldigt lättapplicerad och som håller fukten lääänge. Funkar både i förebyggande syfte och som lindring utav svidet när man väl fått det. Men om man får ridsår så kan man smörja med gelen innan VARJE ridpass, jag kan nästan garantera att du slipper besvären. Allra bäst funkar det förstås att byta sadel...:angel:

ja,,,jag slås ur sadeln hela tiden, kan inte sitta still alls. inte konstigt man får sår. Blir nog till o hitta annan sadel.

Jag har, särskilt efter barnafödande olika stora blygläppar varav den ena hänger ganska mycket utanför :o . Denna stackare kommer ofta i kläm eller blir irreterad med skav.
Härlig sommar på er!

Jag får oxå skav på blygläpparna och aldrig är man väl så kissnödig som då, kissar oftast i duschen då men det svider ju ändå. Det viktigaste för mig är att ha rätt trosor men även rätt sadel är viktigt vilket jag kännt idag när jag ridit en annan häst än mig egen. Aj aj aj.

jag får åsså ridsår (dom kom för ca 10-12år sedan) och jag hade samma sadel sen innan?? och nu har jag som ärr på båda "sittknölarna" så det behövs inte såå mycket ridning förrens dom går upp igen..har kommit på att jag mest får skav i skritt (då jag antagligen blir varm och gungar lite väl mycket??)funderar på om det har med rumpmusklerna at göra??då jag nu blivit äldre..för jag hadde inte problem innan trotts att jag då hade fött 3 barn men sen efter jag födde det 4de så började dom (har nu 6 barn)men det har iaf inte blivit värre med åren eller antal barn. men sadeln är nog jätte viktig??!!(eller vilken sadel till vilken häst, då jag får skav av sadeln på ena hästen, men inte på den andra hästen som har samma sadel??)..det är ju lite jobbit då jag rider minst 2 hästar om dagen.(det går ju inte att rida efter att man har fått ett blödande sår juu??kan man träna upp rumpmusklerna igen och hur i så fall??!!(jag kan ej göra sittupps, pga ryggen) om det nu kan bero på dåligt med muskler i rumpan??

Är väl ridsåret där så är det compeed som gäller, ett slags "andrahudplåster" som finns på apoteket. Finns något annat märke också. För mig har det varit så att om jag haft ridsår som läkt ut så blir huden tjockare sedan och då går det bättre :angel:

Jag får sår mellan skinkorna på sommaren när jag skrittar länge,
För att slippa det tejpar jag med skavsårstejp som fotbollsspelare använder,den är 4cm bred och nästan vit,finns att köpa på sportaffärer för 30-40 kr rullen och den räcker länge,det som man får göra är att tvätta bort lite tejprester sedan.
Bomullstrosor med plattsydda sömmar är också ett måste.

Jag får oxå skav på blygläpparna och aldrig är man väl så kissnödig som då, kissar oftast i duschen då men det svider ju ändå. Det viktigaste för mig är att ha rätt trosor men även rätt sadel är viktigt vilket jag kännt idag när jag ridit en annan häst än mig egen. Aj aj aj.

OT: Min favorit på ridskolan hade en superskön och bra sadel där man satt som ett smäck och genast fick fyra gånger bättre sits och jättebra kontakt med säte och skänklar. Problemet var bara att sadeln var alldeles för hög i fram så ridsåren brukade dyka upp redan under framskrittningen... Kanske inte så konstigt att jag var det i princip enda som ville rida honom... :angel: Gällde att vara snabb med att låna en dressyrsadel som man visserligen satt sämre i men som man inte fick de där hemska såren av!

Apropå zinkpasta: var det inte det de larmade om i olika tidningar för att det på något vis skulle vara skadligt om det fanns med i solskyddskräm? Då kanske man inte vill smörja sår med det heller... Jag använder för övrigt aloe vera på det mesta, då läker det oftast fortare men det svider som :devil: att smörja på.

jag får åsså ridsår (dom kom för ca 10-12år sedan) och jag hade samma sadel sen innan?? och nu har jag som ärr på båda "sittknölarna" så det behövs inte såå mycket ridning förrens dom går upp igen..har kommit på att jag mest får skav i skritt (då jag antagligen blir varm och gungar lite väl mycket??)funderar på om det har med rumpmusklerna at göra??då jag nu blivit äldre..för jag hadde inte problem innan trotts att jag då hade fött 3 barn men sen efter jag födde det 4de så började dom (har nu 6 barn)men det har iaf inte blivit värre med åren eller antal barn. men sadeln är nog jätte viktig??!!(eller vilken sadel till vilken häst, då jag får skav av sadeln på ena hästen, men inte på den andra hästen som har samma sadel??)..det är ju lite jobbit då jag rider minst 2 hästar om dagen.(det går ju inte att rida efter att man har fått ett blödande sår juu??kan man träna upp rumpmusklerna igen och hur i så fall??!!(jag kan ej göra sittupps, pga ryggen) om det nu kan bero på dåligt med muskler i rumpan??

Är det sittbenen du får sår på så tycker jag det låter som brist på stoppning i antingen sadeln eller så är det som du skrev att du har lite dåligt med muskler i baken. Fast vi är ju olika - en del har mer utstickande sittben än andra. Du får bli lite tjockare så att du har lite att sitta på

:angel:;)

Mycket att någon vågar ta upp detta problem. Dock tycker jag att det behövs ännu öppnare disskutioner i detta ämne. Det handlar inte bara om att man kanske har en ostadig sits eller att man glider i sadeln. Skavsår mellan skinkorna får man ju självklart ganska lätt om man bli svettig och det blir friktion, likaså i troskanten. Men mitt problem disskuteras väldigt sällan eller aldrig. För er som är pryda, sluta läsa nu, men det är ett viktigt ämne som någon kanske har bra tips till! Jag har, särskilt efter barnafödande olika stora blygläppar varav den ena hänger ganska mycket utanför :o . Denna stackare kommer ofta i kläm eller blir irreterad med skav. Om jag smörjer in mig funkar det hyfsat, men tror ni inte att det är dags för sadeltillverkarna att titta lite mer på den kvinnliga anatomin? Undrar också varför det alltid är tjejer som tar upp dessa problem, har killarna inte detssa eller är de för pryda att tala om det? Jag skulle vilja ha tips från killar hur de gör med "apparaten" vid ridning för att inte skada den, så jag kan förmedla det till mina manliga elever.
Härlig sommar på er!

Har kommit på att sömmen på ridbyxorna kan nog bidra till skav oxå.
Sömmen går ju från baken och upp till gylfen och så sticker det ju upp tyg som ligger och skaver "i" rumpan och kissemurran :p
Så är det i alla fall på alla mina ridbyxor.

Har man nu en och annan blygdläpp som sticker ut så kan man ju kanske prova att klippa bort det där tyget som sticker upp :)

Håller absolut med om att sömmen måste kontrolleras/tas bort! Har även märkt att det är bättre att rida i icke helskodda byxor. Man slipper då att fastna i sadeln. Man blir mer följsam, men ändå stadig. Är det ingen annan som är inne på min andra linje om sadeltillverkarna och deras syn på den kvinnliga anatomin? Där tror jag att det finns en hl del att utveckla. Jag vet att det var Kyra, Lussan eller Ulla eller någon annan svens internationell dressyrrytare som hade samma problem som oss och bad sin sadelmakare att "gröpa ur" sadel bla. Nån som kommer ihåg mer om det?

Undrar också varför det alltid är tjejer som tar upp dessa problem, har killarna inte detssa eller är de för pryda att tala om det? Jag skulle vilja ha tips från killar hur de gör med "apparaten" vid ridning för att inte skada den, så jag kan förmedla det till mina manliga elever.
Härlig sommar på er!
Skav kan vi också råka ut för, särskilt nu på sommaren när det blir varmt och svettigt. Rumpan och ljumskarna är mina känsligaste områden. Fast jag tycker att cykelsadeln är långt mycket plågsammare för rumpan. Jag använder vanliga kalsonger som håller "paketet" på plats. Lösa boxershorts kan jag inte tänka mig, mest för att det blir tygveck och för att "saker" kan komma i kläm mellan sadel och lår. :eek: Helt går det inte att skydda sig. Jag har haft några mindre lyckade landningar som gjort ont som :devil: Djuuuuupa andetag och sedan på't igen :rofl: "Apparaten" är däremot inte jättekänslig för skav eftersom den inte har några slemhinnor som nöts mot sadeln.

Tack! stadig kalsong är alltså att rekommendera tll män!:idea:

Kära maken har tajta kalsonger som håller allt på plats och han har inte klagat än i alla fall...

Med risk för viss trådkapning:
Vi ska till Polen och rida en vecka. Det sägs att det blir 5-6 timmars ridning per dag. Vad ska man ha med sig för salvor och plåster för att överleva? Kan man använda något i förebyggande syfte? Jag brukar inte få ridsår i vanliga fall (förutom i de ädlare delarna men där kan man ju inte sätta plåster), så jag är novis på området. Alla tips mottages med tacksamhet.

/K

Kanske inte plåster ,men tejpen jag beskrev igår i denna tråd går att använda överallt,har tejpat ihop hela paketet en gång när jag hade kraftiga skav och det funkade.
Trevlig resa =skavfri

Kanske inte plåster ,men tejpen jag beskrev igår i denna tråd går att använda överallt,har tejpat ihop hela paketet en gång när jag hade kraftiga skav och det funkade.
Trevlig resa =skavfri

Tack för hjälp, tips och lyckönskning! :bow:

/K

Känns ju förstås lite när man drar bort tejpen,men bättre det än brännblåsor o variga sår:cool:

Du har fått mängder med bra tips, och jag med! Ytterligare några: Jag brukar sätta kirurgtejp över mina skav innan jag duschar, då svider det inte. Och för att förebygga så har jag en gelpad på sadeln, det minskar skavrisken. Skritt är fakttiskt den värsta gångarten för mina skavsår, trav under lättridninge ger minst skav för mig.

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 087
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 532
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag håller nu på att bli galen. Har diskbråck sedan några år tillbaka och just nu är det riktigt jobbigt. Det gör egentligen inte...
Svar
19
· Visningar
1 707
Senast: manda
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka