Ridponnyhingsten Power Boy

poloplayer

Trådstartare
Jag var i helgen med en kompis och tittade på en ponny efter Power Boy, jag har letat i tävlingstatistiken för ponnyer men hittar inga placerade avkommor till Power Boy,
ni som har avkommor efter honom eller känner till några, hur är dom i temprament, bra hoppförmåga? osv, alla upplysningar är välkomna.
 
Power Boy har givit en massa fina avkommor i Tyskland, men här verkar stomaterialet passa sämre, jag har inte heller sett nån statistik på jätte-framgångsrika avkommor till honom här.
 
I en artikel i tidningen Ridsport (9/04) presenteras ponnyhingstarnas livstidsstatistik när det gäller förärvning av poängtagande tävlingsavkommor t o m 2003.

Power Boy skall enligt denna lista ha 62 avkommor födda tom 1998, av dessa är 9 poängtagande, varav 5 i högre klass. Det ger 14,52% poängtagande tävlingsavkommor, 8,06% poängtagande avkommor i högre klass. Denna statistik gäller för avkommor till Power Boy födda i Sverige 1994-1998.

Power Boy återfinns på plats 93 av 138 hingstar.

Hlsn Helena
 
Power Prince

..är ju en framgångrik avkomma till Power Boy, född i Sverige undan ett svenskt ponnysto (Jasmine)
 
Har träffat både Power Boy himself. Skött om honom lite när han stod på ridskolan jag red. Och träffat många av hans avkommor. Alla lika trevliga och mysiga att ha och göra med.

Han har en egen sida på nätet. Power Boy
 
Nodrog gick elit allsvenskan i hoppning i år u. WM e. Power Boy.
Jättegullig.
Man behöver ett ädelt sto för att få en bra Power Boy avkomma, inget grövre eller NF, connemara eller liknande då blir det för grovt.
Förra årets Rikschampion föl i Sverige var ett sto vid Namn EG Phoebe
e.Power Boy u. ett mycket bra tyskt elitsto :cool: :love:
 
*Lånar knapp*
Jag har ridit in två helsyskon efter PB.
Den ena var verkligen PONNY, hon var rund i formen, lite envis, trippig i gången, hoppade med benen under sig men var väldig snäll! När jag ridit 10 gånger så kunde mindre rutinerad ryttare rida henne utan problem! Blir nog en trevlig barn/familjeponny!
Valacken var helt tvärtom! Har väligt bra gång, smidig och spänstig och hoppar bra. Däremot ganska tuff men försiktig, eller hur man nu ska förklara honom :confused: Alltså lite harig, rädd om öronen, lite bakskygg och så men samtidigt väldigt stark som individ. Han flyttar sig inte gärna för en osv. blir lite arg om man ber honom flytta sig åt sidan när han står på gången eller när man säger till att han inte får springa om en när man leder honom etc. Blir nog en ganska bra sportponny.
 
Låter som han är istadig i mina öron! Mina Power Boy avkommor är väldigt känsliga med oehört fin gång och mycket högställda. Men de är undan ett mycket bra ridponnysto från Tyskland!
 
Ja det trodde jag med i början men nu har jag ändrat uppfattning om honom! Gillade honom inte alls i början, nu är han trevlig och känslig att rida men fortfarande lite "istadig" på marken. Tror det beror ganska mycket på att han var nästan helt ohanterad när han kom, hade nästan aldrig haft grimma osv :crazy: Systern däremot var mycket jobbad med. Jag har verkligen inget emot Power Boy om du trodde det, tänkte mest "visa" att det kan bli så olika fast de är helsyskon!
 
Jag tror att stoet har STOR betydelse. jag har inte sett en enda PB avkommor som är riktigt fin om inte stona har varit det och då kan man ju undra vart det kommer ifrån. Min uppfattning är helt enkelt att hingsten ger bra med rätt ston med med mediokra ston blir det mediokra avkommor.
 
Precis min uppfattning, jag har sett många dåliga avkommor i Sverige, men mycket bra utomlands med bra ston.
Jag har sett kanske ett 10 tal bra avkommor i Sverige.
Man får inte glömma att han är 20 år gammal och aveln har kommit långt på 20 år särskilt ute i Europa bland ridponnyerna.
 
Är det inte ganska fantastiskt att en hingst som Power boy, som tydligen inte har nån placerad avkomma i sverige, och är av en gammaldags omodern typ, och inte tävlat själv, kan bli Elit-premierad? Det säger nog en hel del om det svenska systemet med en avelsvärderingsnämnd/svågerpolitik. :bump:
 
Var står det att han r Elit? På Flyinges sida och hans egen står det att han är A-prem?
Och dessutom står det på Flyinges sida att han själv har tävlat och har segrar upp till FEI mot ponny och MSV mot stor häst.

Funderar lite på var du tog dina uppgifter ifrån när ingen verkar rätt?
 
Jag håller med, men han är endast A-prem. som enda ridponnyhingst i Sverige.
men av alla de ston han betäckt borde det finnas många bra avkommor, men tyvärr har vi ca 20 bra avelsston i Sverige i avel som är ridponnyer, de andra är dessvärre endast korsningsponnyer eller ponnyer med okänd häsrstamning. I Europa har de betydligt bättre ston i Ridponnyaveln och de får betydligt bättre avkommor.
Men vi börjar vakna, flera bra hingstar finns nu tillgängliga i Sverige samt importeras en del bra ston både från Holland och Tyskland.
Power Boy bör väl ganska snart få en godkänd son som kan föra hans gener vidare.
Jag instämmer fullständigt med att vår avelsvärdering är rena svågerpolitiken, det gäller att ha de rätta kontakterna! :crazy: ;)
 
Som någon nämnde tidigare så är han far till bla Power Prince (u.Jasmine (Candide RW72-Ekelunds Anjo RW30)) som tog individuellt brons på NM som 6-åring. Han vann dessutom ungponnychampionatet som både 5- och 6-åring. Är inte det en meriterad avkomma?

Dessutom är han ju tex far till Power and Paint som tagit tre individuella EM-medaljer.

Jag tror snarare det beror på det svenska stomaterialet att han inte fått så många framgångsrika ekipage här...
 
Det är ju det vi har sagt hela tiden :)

Hingsten ger bra, men bara med BRA ston. Det borde betyda något :) Själv skulle jag aldrig använda honom, det finns många ridponnyhingstar som tilltalar mig mycket mer - å andra sidan vet jag väldigt lite om hur de nedärver.
 
Precis, vände mig till de som hävdade att han inte hade några placerade avkommor i Sverige/att han inte borde vara A-premierad.

En häst är ju aldrig mer än 50% sin pappa så stoet har ju alltid en stor roll (sen nedärver en del hingstar vissa egenskaper starkare än andra, jag vet :)). Tex så är inte Jasmine (Power Princes mamma) något toppsto. Väldigt trevlig och korrekt, men inte extrem exteriör eller gång.

Personligen kan jag inte mycket om avel, men jag tycker nog att tex en hingst som Vermont är mer intressant än PB.
 
Jo Power Boy är det nog inget fel på, men bra sto måste det vara.
Själv föredrar jag de Hollänska Ridponnyhingstarna finns 4 st häsr i Sverige, eleganta med bra gång och bra typ samt hoppförmåga!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 477
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 531
Senast: Lhas
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 515
Senast: Ajda
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp