Ridolyckorna måsta minska.

Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Nej vad man lär sig att när man backar så backar man så lite som möjligt.

Klart att man skall lägga ribban så att den passar den som kan minst. Hur skulle det annars fungera ute i arbetslivet? Om man la säkerheten på den nivån så att endast de bästa lätt kunde följa säkerhetinstruktionerna så skulle det bli fruktansvärt många olyckor.

Man måste alltid lägga sig på den nivån så att man gör det säkrast för den som kan minst.

På en anläggning där hästarna rids av många olika ryttare som alla är olika erfarna så fungerar det inte att lägga sig på en säkerhetsnivå som passar den mest erfarna utan du måste lägga dig på en nivå som passar den minst erfarna.

Mvh

Tora
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Jag har inte ridit ut som ledare för grupper särskilt många gånger, och då har jag inte vågat galoppera alls med hela gruppen, utan stannat på lämpligt ställe och låtet eleverna galoppera en och en, så gäller det elever är jag nog ännu fegare än du.

Men för mig, som fokuserar mer på utbildning av hästen (= mig själv!) än av nya ryttare, ligger detaljen om galopp på hemvägen som en fråga, varken mer eller mindre viktig än en massa andra frågor:
Vågar jag sitta upp på den här hästen?
Vågar jag rida den utan ledare?
Vågar jag försöka trava på den här hästen?
Vågar jag galoppera på den här hästen?
Vågar jag rida den här hästen utan att någon annan person är närvarande?
Vågar jag rida ut på den här hästen med en "gammelhäst" som stöd?Vågar jag rida ut ensam?
Vågar jag använda den här hästen som stöd för en unghäst?
Vågar jag rida den här hästen på ett främmande ställe tex en tävlingsplats?
Vågar jag hoppa den här hästen i terräng?
Vågar jag rida den här hästen i ett jaktfält?

Regeln "rid aldrig jakt" eller "hoppa aldrig fasta hinder" är minst lika berättigade ur säkerhetssynpunkt för orutinerade ryttare som regeln att aldrig galoppera hemåt, men samtidigt kan det ses som något den mer utbildade ryttaren tränar sin häst för att göra, utan att direkt bryta mot säkerhetsregler.

Jag galloperar tex själv med min häst på vägen hem men om någon som inte är så fullt duktig lånar min häst (vilket inte är helt omöjligt då hon anses vara en så kallad säker häst) så är instruktionen gallopera inte på vägen hem. Anledningen till det är att det är en viss höjd risk att göra det = riskeliminering.

Men hade jag tex haft en ridskola med ansvar för en massa elever så hade jag aldrig galloperat på vägen hem för att föregå med gott exempel och inte sätta onödiga ideer på huvudet i unga oerfarna ryttares huvud.

Det som jag framför allt vänder mig emot är att man lär ut att det är helt okej att man galloperar på vägen hem. Men ändå så verkar problemet vara så pass stort att de flesta hittills har skrivit att de tränar hästen så att den kan gallopera på vägen hem. Så om det är ett moment man måste träna hästen på är det då okej att lära ut att det är inget konstigt alls med att gallopera på vägen hem.

Speciellt det du skriver längst ner är ju väldigt tänkvärt.

Mvh

Tora
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Så olika vi ser på saken.

Du anser att den som kan minst ska styra nivåer.
Jag anser att den som kan minst ska lära sig! Tills den kan tillräckligt mycket så blir det att hålla sig från vissa moment.

När det gäller hästar och ridning, så lägger man sig på nivåer som passar varje ryttare. Olika för varje ekipage (förutsätter tillräckliga grundkunskaper hos hästarna). Annars kommer du ju aldrig vidare från "skritta runt på fyrkantspåret".

LIA
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Jag galloperar tex själv med min häst på vägen hem ....

Ap, ap, ap hur var det nu med reglerna, gällde de bara för vissa då?

Aldrig galopp på hemvägen - betyder ALDRIG galopp.
Inte galopp för vissa utvalda.

Då så gör du ju skillnad på olika hästar och olika ryttare.
Det är ju inte bara ridskoleryttare som säkerheten handlar om.
Utan alla ryttare.
De mest olycksdrabbade är nyblivna hästägare.
Och de måste veta varför du kan galoppera på hemvägen, eftersom du nu gör det.
De måste veta vad som krävs för det.
Inte att "ridskoleryttare inte får galoppera på vägen hem".
De har ju egen häst nu bevars och då så gäller inte längre reglerna för dem.

Precis som de inte gäller för dig.
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Jamen, då lär du dom ju inte att rida!?!

Att kunna rida är väl inte bara att sitta med rätt sits och "komma fram i lätt trav-nedsittning"?
Det är väl minst lika mycket att lära känna varje hästs egenskaper innan man sitter upp, bedöma hur man ska bära sig åt i olika situationer, känna vad hästen gör/tänker göra och vad det innebär för en själv. Att vara observant och lösa alla små problemungar innan dom verkligen blir till problem. Att behärska hästen. Att ha omdöme och själv kunna avgöra när det är lämpligt att galoppa eller när det inte är det. Osv, osv, osv.

Det var angående ridelever det. Självklart tillkommer för hästägarna (och därmed även ridskolors/ridlärares ansvar) uppfostran/träning/immunicering/inlärning/tillvänjning/avvänjning osv av hästen.
För båda parter, människa-häst, tillkommer det ömsesidiga förhållandet med allt vad det innebär av rang, tillit, förståelse, bestämmande osv.

Vad jag vill ha sagt med detta, är ...
att det är varje ryttares ansvar att leva upp till aktuella krav, att veta sin begränsning, att inneha kunskap och att informera sig om ev ny häst innan ritt.
att det är lärares ansvar att eleven kan/gör det.
att det är hästansvarig som ska se till att hästen lever upp till självklara och rimliga krav.
att det är hästansvarig som informerar ny elev/ryttare om hästen.
att man inte ska vara curlingperson här heller. Ställ krav!
att det ska vara skit samma vilket håll man galoppar åt.

Då ökar man säkerheten! Inte genom att försöka elliminera alla tänkbara risker. För då hamnar morgondagens ryttare till slut instängda i ridhus, bolstrade som michelingubbar och sittandes på IT-kontrollerade, supersäkra, hästliknande maskiner.
Medan såna som Sjoberga och jag far omkring ute i det fria och löser situationer. :d

F ö undrar jag om inte Murphys Law är ungefär: Om något bara kan gå åt helvete, så gör det det!? Vilket givetvis inkluderar att välja fel varje gång man har möjlighet. :crazy:

LIA

Nej mycket riktigt här är det inte fråga om regelrätt ridkunskap utan mer frågan om regelrätt säkerhetskunskap.

Ja i grund och botten skall det vara skitsamma vilken håll man galloperar åt men hästar är som de är. De flesta skriver här att jag lär mina hästar att kunna gallopera hemmåt. Vad händer den dagen ryttaren sitter på en häst som inte är så välriden och inte har en aning överhuvudtaget att hästar har en tendens att vara mer ivriga åt hemhållet till än borthållet till.

Det finns en annan regel som jag kom i håg just nu. Det är att man alltid skall skritta på den väg som går mot en bilväg. Varför? Jo för i fall det händer något och man tappar kontrollen så skall inte hästen rusa ut bland bilarna.

Detta är regler som jag fick lära mig på teorilektionerna när jag började rida för över 20 år sedan. Våran lärare var en föredetta militär som hade väldigt strikta regler för hur man skulle uppföra sig ute när man red.

Nej det är en vanlig missuppfattning när det gäller Murphys lag. Det som han igentligen myntade som en lag är att om det finns mer än ett sätt att koppla något och varav det ena är fel så kommer någon till slut att koppla fel.
Det var som sagt någon tekniker som hade kopplat en kontakt fel i samband med en rymdfärja. Det fans två sätt att koppla kontakten på. Det ena sättet var rätt och det andra sättet var fel. Ingen brydde sig om att ta bort det felaktiga sättet för varför skulle någon koppla det på det sättet om det var fel?
Det är därifrån modern riskanalysering och riskreduktion härstammar. Man tar alltså helt enkelt hänsyn till den så kallade mänskliga faktorn och gör det i princip omöjligt att göra fel. Fast tro mig människor är fruktansärt duktiga på att lyckas med det helt otroligt konstiga saker. Att följa normala instruktioner verkar vara bland det svåraste man kan begära av någon. Tyvärr är folk som tänker själva en större riskfaktor än de som följer instruktioner.

Mvh

Tora
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Nej vad man lär sig att när man backar så backar man så lite som möjligt.

När man tar tunga kökort så håller man på och tränar på att backa i flera dagar.
I alla fall så gjorde vi det.
Vi backade timvis i cerpentiner.
För att det skulle sitta till de gånger som det kunde behövas.
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Ap, ap, ap hur var det nu med reglerna, gällde de bara för vissa då?

Aldrig galopp på hemvägen - betyder ALDRIG galopp.
Inte galopp för vissa utvalda.

Då så gör du ju skillnad på olika hästar och olika ryttare.
Det är ju inte bara ridskoleryttare som säkerheten handlar om.
Utan alla ryttare.
De mest olycksdrabbade är nyblivna hästägare.
Och de måste veta varför du kan galoppera på hemvägen, eftersom du nu gör det.
De måste veta vad som krävs för det.
Inte att "ridskoleryttare inte får galoppera på vägen hem".
De har ju egen häst nu bevars och då så gäller inte längre reglerna för dem.

Precis som de inte gäller för dig.

Om du fortsätter att läsa lite till i det du citerar så kommer du se att jag är medveten om dubellmoralen i det hela. Jag skulle tex aldrig göra något sådant om en mindre erfaren ryttare var med. Men samtidigt är detta något jag gör med min häst. Skulle aldrig drömma om att göra det med någon annan häst just för att jag vet att det är ett ökat riskmoment.

Mvh

Tora
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Vad händer den dagen ryttaren sitter på en häst som inte är så välriden och inte har en aning överhuvudtaget att hästar har en tendens att vara mer ivriga åt hemhållet till än borthållet till.

Det är den hästägarens ansvar att informera om sin häst.
Jag kan ju inte ta ansvar för alla andras ouppfostrade hästar.
Hästar kan vara behäftade med massor av olater.
Jag kan inte behöva ha som uppgift att informera om sådant.
Utan det blir i sådana fall överkurs.

Min ridverksamhet är just av modellen "säker ridning för dummies".
Och där ingår inte någon typ av uppfostrande verksamhet.
Det skall bara vara trevligt.

Ryttare och hästar i träning är en annan sak.

Det är som att säga att min bil som du nu får låna, den har bromsar och en fungerade styrning.
Men det kan du ju inte vara säker på att en annan bil har.
Det är ju "verkstadskursen".
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Jag skulle tex aldrig göra något sådant om en mindre erfaren ryttare var med.

Men när är ryttaren "mindre erfaren" då?
Och vilka ryttare kan få galoppera hemåt?

I början på diskussionen så skulle ingen få göra det.
Inte ens jag.
Men nu så får du göra det, men inte jag.

Ditt resonemang håller inte ihop.
Och resonemang som inte håller ihop är i sig en riskfaktor.
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Så olika vi ser på saken.

Du anser att den som kan minst ska styra nivåer.
Jag anser att den som kan minst ska lära sig! Tills den kan tillräckligt mycket så blir det att hålla sig från vissa moment.

När det gäller hästar och ridning, så lägger man sig på nivåer som passar varje ryttare. Olika för varje ekipage (förutsätter tillräckliga grundkunskaper hos hästarna). Annars kommer du ju aldrig vidare från "skritta runt på fyrkantspåret".

LIA

Hade jag tänkt så när det gäller säkerheten på arbetsplatser så skulle jag antagligen få sparken för det skulle resultera i en enorm ökning i antal olyckor.

Vad man måste förstå är att med sådan här regler försöker man minska olycksfrekvensen utan att ta bort det roliga med att rida.

Jag ser en ridskola/turverksamhet/ett vanligt privatstall som vilken arbetsplats som helst. Eftersom det är så pass många ridolyckor som det är (man har ju faktiskt reagerat på det) så är det tydligen något som inte riktigt är som det borde vara. Misstänker dock att det inte är främst ridskolorna som har så stor olycksantal utan säkert när folk rider/hanterar sina hästar privat. Därför att där inte finns någon ridlärare som håller eleverna i korta tyglar (:D) och ser till att de följer uppsatta säkerhetsregler som tex gallopera på väg hem.

Måste säga att jag får nog ta en rejäl funderare på det där med att jag gallopera på hemväg. Man vill ju inte bidra till olyckstatistiken :o.

Mvh

Tora
 
Senast ändrad:
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Det är den hästägarens ansvar att informera om sin häst.
Jag kan ju inte ta ansvar för alla andras ouppfostrade hästar.
Hästar kan vara behäftade med massor av olater.
Jag kan inte behöva ha som uppgift att informera om sådant.
Utan det blir i sådana fall överkurs.

Min ridverksamhet är just av modellen "säker ridning för dummies".
Och där ingår inte någon typ av uppfostrande verksamhet.
Det skall bara vara trevligt.

Ryttare och hästar i träning är en annan sak.

Det är som att säga att min bil som du nu får låna, den har bromsar och en fungerade styrning.
Men det kan du ju inte vara säker på att en annan bil har.
Det är ju "verkstadskursen".

Med andra ord så lär du dina elever att rida på dina säkra hästar. Den dagen de sätter sig på någon annan häst än din så är risken stor att de bidrar till olyckstatistiken. Anser man sig vara en seriös ridlärare så borde man faktiskt tänka lite längre än bara ridning på de egna hästarna.

Jag vill att de människor som jag lärt rida skall kunna rida säkert på alla hästar.

Mvh

Tora
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Men när är ryttaren "mindre erfaren" då?
Och vilka ryttare kan få galoppera hemåt?

I början på diskussionen så skulle ingen få göra det.
Inte ens jag.
Men nu så får du göra det, men inte jag.

Ditt resonemang håller inte ihop.
Och resonemang som inte håller ihop är i sig en riskfaktor.

Precis där satte du fingret på problemet och det är det som jag hela tiden har försökt få fram. Man kan göra en sak på mer än ett sätt varav det ena är fel. Till slut så kommer jag att missbedöma kunskapsnivån på ryttaren och risken finns att en olycka händer helt i onödan. Men jag hade så svårt att få fram det synsättet.

Så med andra ord för att undvika olyckor så mycket som möjligt men ändå inte ta bort all det roliga med att rida så skall ingen gallopera på vägen hem under mitt ansvar.

Mvh

Tora
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Den dagen de sätter sig på någon annan häst än din så är risken stor att de bidrar till olyckstatistiken.

Jag kan ju bara utbilda på att rida på mina hästar på mitt vis.
Andra får sköta att utbilda på opålitliga hästar på deras vis.

Mina hästar är så udda tränade att andra hästar ändå inte går att rida när man har ridit hos mig.
Och det är heller inte målet med min verksamhet.
Utan jag visar på ett sätt att rida och utbilda som ger säkra hästar och inga olyckor.
Samt snabb utveckling i ridning för båda häst och ryttare.

Om alla gjorde som jag så skulle olyckorna minska drastiskt.
Därför så är det inte intressant att lära ut hur man rider illa tränade hästar.
Det hör liksom inte hit.
Illa tränade hästar skall tränas, och hästtränare blir man inte av några år på en ridskola eller som nöjes-ryttare hos mig.
Jag utbildar den som vill lära sig träna också.
Men det är en annan sak.
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Och jag lär de personer som jag har lärt att rida så att de i alla fall har en möjlighet att rida något så när säkert på alla hästar med enkla grundregler. Inte så att de bara kan rida säkra hästar. Jag känner som lärare att jag har ett visst ansvar att även förbereda eleven för den inte alltid så perfekta sidan av hästuppförandet.

Hade världen varit perfekt så hade alla hästar varit välridna och väluppfostrade och då hade hela saken hamnat i ett annat läge. Men nu är det inte så. I en perfekt värld så hade det bara räckt med den enkla instruktionen "tryck inte på den röda knappen förren maskinen har stannat helt". Jag ser det hela som en väldigt enkel och fruktansvärt kristallklar regel. Men trots det så blev kostnaden för att någon gjorde fel många hundratusen kronor.

Mvh

Tora
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

*kl'

Har inte läst hela tråden... men en vän sa en gång till mig när vi såg en ryttare utan hjälm

"väljer man att inte använd hjälm så har man ändå inget att skydda!"

Vill inte med detta säga att man inte ska använda hjälm när man rider, för det SKA man!!! Men lite rätt hade hon nog allt tycker jag.....
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Nej vad man lär sig att när man backar så backar man så lite som möjligt.

....

På en anläggning där hästarna rids av många olika ryttare som alla är olika erfarna så fungerar det inte att lägga sig på en säkerhetsnivå som passar den mest erfarna utan du måste lägga dig på en nivå som passar den minst erfarna.

OT: [Då blir det som en gång här i krokarna. Två personer av samma kön (obs ej givet vilket :smirk: ) möts på smal väg, den ena med hästtransport den andra med ett mindre släp. Båda vägrar backa för att de inte vågar, eller kan. De har inte provat och övat, för det är ju farligt. Historien slutar med att de får ringa sin partner (av ett annat kön i detta fall) för att lösa deadlock-situationen.]

Du kan inte alltid lägga dig på en säkerhetsnivå för den minst erfarne vid all hantering med hästarna FÖR DÅ BLIR ALDRIG HÄSTARNA SÄKRA OCH UTBILDADE!

I vår verksamhet är de säkraste hästarna de som är äldst och har upplevt mest "situationer" och tränats i mest "situationer". De reagerar inte med dåliga beteenden som t.ex olydnad eller flykt vid "situationer" vare sig med nybörjare eller erfarna, eftersom de tränats trygga till situationen. En unghäst har inte den erfarenheten och får den aldrig heller om man jämt undviker alla "situationer". Så därför utsätter jag gärna våra yngre ridhästar (eller för den delen äldre som mjäkats med tidigare enligt dina ideer) för "situationer" under kontrollerade former, givetvis efter att man etablerat en stabil grundkommunikation med hästen i "säkra" situationer. Då kan man (1) läsa deras reaktion (2) träna dem till trygghet (3) göra en bedömning över hur man mer ska träna dem säkra.

För om inte annat, om jag ska använda hästarna i verksamheten till kunder, så vill JAG veta med god sannolikhet hur hästen reagerar i olika "situationer".

Sedan kan ingen förutse allt och hästar kan reagera på ett oväntat sätt. Så passiv säkerhet är också viktigt.
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Tyvärr är folk som tänker själva en större riskfaktor än de som följer instruktioner.

Nu sätter jag något i vrångstrupen. Ryckt ur sitt sammanhang kommer direkt storebrorstanken. Vi (läs de enda som kan tänka "rätt") vet vad som är bäst för DIG (tänk inte, följ instruktionen). Man får obehagliga vibbar....

Men jag gillar att vara en riskfaktor. Jag riskerar till och med att få säkrare och mer utbildade hästar, eftersom jag väljer att både läsa, lyssna och tänka själv.

Du pratar om löpande band arbete i industrin (som inte ens är speciellt effektivt i längden, bättre med arbetare som TÄNKER, enligt många undersökningar!). Jag pratar om samspelet mellan djuret häst och människan. Det senare kan du inte skriva en exakt instruktion som är optimal att följa, en häst är ingen maskin, varje häst är en individ. Man måste lära sig att läsa VARJE individ till häst och göra det bästa man kan därifrån i samarbete och med stor lyhördhet till med hästen, inte traggla enligt någon instruktion. Givetvis behöver man en massa kunskap att ösa ur, men det är en annan femma.
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Och jag lär de personer som jag har lärt att rida så att de i alla fall har en möjlighet att rida något så när säkert på alla hästar med enkla grundregler.

Och det är inte vad man kommer till mig för att få uppleva.
Till mig så kommer man för att man vill ha något annat än det vanliga.
Man vill ha säkra hästar för alla och ägna sig åt ridning med kommunikation och samförstånd mellan häst och människa.

Och detta på alla nivåer från att nybörjare bara nyttjar de säkra hästarna till att man lär sig att träna en häst till att bli säker från föl till vuxen häst.
Olika mål helt enkelt.

Och jag har inte heller några olyckor med ovana till normalryttare.
Det är bara jag och de som tränar unghästar som råkar litet illa ut ibland.
Men då så har vi också skyddskläder upp över öronen.
Hjälm, väst, skor - ja hela kittet.
För i det läget vet vi att vi sysslar med lättflyktigt sprängämne.
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Utan jag visar på ett sätt att rida och utbilda som ger säkra hästar och inga olyckor.

Om alla gjorde som jag så skulle olyckorna minska drastiskt.


Hej, vilken bra tråd det här blev,, KUL!!

Om alla gjorde som Inte-Ung så skulle förmodligen antal olyckor minska drastiskt, javisst men knappast helt avta då vi aldrig får glömma att det inte finns några "säkra" hästar. Den dagen vi glömmer bort att det är ett levande flycktdjur som oberoende av ålder och hantering plötsligt kan uppvisa sitt naturliga beteende ofta p.g.a. yttre omständigheter invaggar vi oss själva i en falsk tro och omedvetetet tappar säkerhetstänkandet utifrån vilken enorm explosivitet samt reaktionshastighet en häst besitter.

Garanterat säkra hästar och inga olyckor??? Kommer vi ngn gång få uppleva det???

Rider man ut med en grupp elever så är det väl självklart att man måste lägga ribban till den minst rutinerade deltagaren i denna grupp. I annat fall så är det just den deltagaren som kommer bli den utlösande faktorn när den tappar kontrollen över sin häst.

I dessa fall rider jag i täten på den "säkraste" hästen som oxå har mest rutin vid dessa uteritter samt hög i rang, den minst rutinerade ryttaren vill jag ha som först bakom i ledet och den mest rutinerade rider alltid sist.

Visst rider vi även i galopp hem mot stallet men vi gör det aldrig om det sker i samband med fodring vilket hästarna är mkt väl medvetna om vilka tider det sker på. Vi har tidigare tränat och lärt dessa hästar med att galoppera hemmåt enbart med instruktörer som har en högre ridkunskap och förmåga att korrigera en häst som plötsligt blir lite överladdad.

Vi rider alla med hjälm och många har även säkerhetsväst (vilket alla borde ha). Vi har även oxå noterat att en häst som blir skrämd,flyr eller "förlorar" ryttaren ALLTID springer hem till stallet och sin trygghet i boxen.

Min lärdom av hästars naturliga beteende, flockinstingt och trygghet är att den naturligt kommer vara lite mer gåvillig i riktning mot stallet än den är ifrån stallet. Träning och åter träning ger en säkrare häst och träning är enda sättet att få en häst säkrare, däremot så tror jag att man aldrig kommer få en säker häst.
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Hade jag tänkt så när det gäller säkerheten på arbetsplatser så skulle jag antagligen få sparken för det skulle resultera i en enorm ökning i antal olyckor.
Tror jag inte, för det är just så man gjort på dom arbetsplatser jag varit på. Man börjar med sånt man kan göra utan risk, och går succesivt över till mer avancerade (svårare/farligare) uppgifter varefter kunskapen tillåter. Man ställer inte tillbaka alla anställda på noll varje gång det kommer en ny.

Vad man måste förstå är att med sådan här regler försöker man minska olycksfrekvensen utan att ta bort det roliga med att rida.
Vad du måste inse, är att du tar bort det roliga för alla utom möjligen för dom som kan allra minst! ;)

Jag ser en ridskola/turverksamhet/ett vanligt privatstall som vilken arbetsplats som helst.
Nej, gör inte det. Det stora flertalet är inte anställda- med allt vad det innebär.


Nej mycket riktigt här är det inte fråga om regelrätt ridkunskap utan mer frågan om regelrätt säkerhetskunskap.
:confused: Ser du inte kopplingen?? + att det var en hel del till jag tog upp.

Ja i grund och botten skall det vara skitsamma vilken håll man galloperar åt men hästar är som de är. De flesta skriver här att jag lär mina hästar att kunna gallopera hemmåt. Vad händer den dagen ryttaren sitter på en häst som inte är så välriden och inte har en aning överhuvudtaget att hästar har en tendens att vara mer ivriga åt hemhållet till än borthållet till.
Här måste jag ställa en enkel fråga. Diskuterar du ridande idioter eller totalt inkompetenta? I så fall är vi på helt olika spår.

Vad gäller hästarnas kunnande, så tror jag inte att man menar "att man lär dom gallopera hemåt". Vad man "lär" dom är att vara helt kontaktbara och "lydiga" oavsett var man rider och åt vilket håll hemma är. Att hästar ofta är ivrigare hemåt håller jag med om, men dom varierar på olika sätt varje dag och på varje ställe. Dom är inga maskiner! Alltså måste man som ryttare vara beredd på olikheter hela tiden och också kunna klara av dom. I annat fall har man lämnat ridskolan för tidigt. Eller lärt sig i en skyddad verkstad.

Det finns en annan regel som jag kom i håg just nu. Det är att man alltid skall skritta på den väg som går mot en bilväg. Varför? Jo för i fall det händer något och man tappar kontrollen så skall inte hästen rusa ut bland bilarna.
Så om man skrittar kan inget hända? :confused: I st f såna yx-regler vore det väl bättre att man lärde ut observation, kalkylering plus naturligtvis hästkunskap?

LIA
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Konsumentverket) Hästar och ridning orsakar varje år cirka 13 000 olyckor. Bland sporter är det bara fotboll som ställer till med fler...
Svar
1
· Visningar
837
Senast: Pandoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp