P
Paradis
Sv: Ridolyckorna måsta minska.
Kan inte annat en hålla med om allt du skriver .
Kram
Kan inte annat en hålla med om allt du skriver .
Kram
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du har riktat ditt inlägg till IU, men jag antar att det är ämnat som svar på mitt svar.
Om vi ska kunna ha en meningsfull diskussion, måste jag be dig att läsa igenom och ta till dig de tidigare inläggen. Det du framför här, har ingen förankring i dom!
LIA
Vart har du läst ut dessa två i mina inlägg eller för den del någon annans inlägg?
Ang 1: Säkerheten skall vara anpassad för de som kan minst. När de som kan minst rider. Inte när de som kan mer rider. Så jag håller med till fullo i din mening, men inte i det du lägger som konsekvens.
Ang 2: Vem har sagt att de enda säkerhetsåtgärderna är att hästarna ska vara rätt tränade??????? Hästarna är EN del. Med dina metoder kommer de aldrig att bli rätt tränade, eftersom man hela tiden undviker vardagliga händelser som bedöms som någon risk för något överhuvudtaget. Ryttaren ska vara tränad. Ryttaren ska bära passiv säkerhetsutrustning. Ryttaren ska inse sina begränsningar. Ryttaren ska ha kunskap och omdöme att förutse saker. Hästen ska utrustas med säker utrustning. Ryttaren skall informeras om hästen. Ryttarens kunskaper ligger till grund för vilken häst de rider. Och i vilka situationer de rider.
Man kan inte göra en lista som täcker allt, och be alla avstå, bara för att 5-åriga Anna inte bör göra det som står på listan.
Den bästa säkerheten uppstår hos medvetna individer med kunskap och erfarenheter. Då kan man faktiskt till och med lösa situationer som inte finns på listan.....
Och när man KAN sammanfatta allt på en lista, bör man robotisera förfarandet för då kan man likaväl programmera en dator. Inte blanda in människor i stereotypa uppgifter.
Det är nog du som borde läsa om inläggen. För det första så står det *lånar* längst uppe i det inlägget som du refererar till. För det andra så står det inte att det är riktat till någon specifik.
Det andra du skriver fattar jag ingenting om överhuvudtaget. Du måste förklara mer.
Mvh
Tora
*KL* Blir det "strul" här så är risken att tråden blir låst. Vill vi det??? Inte jag i alla fall då jag tycker den är en av dom mest intressanta här på länge.
Tora, jag fattar inte heller exakt alla inlägg här men ser det som så att det finns ngt lärorikt utifrån så många olika åsikter här och hoppas på ännu flera.
Kan vi inte vidareutveckla tråden i stället för att komma in i en ren "privat" diskution mellan två nick..
Så Tora utifrån mina tio frågor,,,, hur skulle du göra????
Vore kul med just ditt svar utifrån dina erfarenheter.
Vissa läser inlägg som krattor, jag stavar som en kratta, sorry
En allmän fråga där det råder delade meningar och jag är lite brydd över vad som är den säkraste lösningen.
Du rider på en trafikerad grusväg och enligt dom regler som gäller för ditt "fordon". Du får möte av en bil som saktar ner och passerar dig, vad gör du strax innan mötet.
1. Stannar hästen på långa tyglar och låter bilen passera.
2. Stannar hästen på tygeln och låter bilen passera.
3. Fortsätter i skritt på långa tyglar och låter bilen passera.
4. Fortsätter i skritt men tar tyglarna och låter bilen passera.
5. Ger tecken till bilisten att stanna så du kan passera.
6. Rider rakt ut i vägen och tvingar bilisten att stanna så du kan passera.
7. Rider ner i diket eller försöker ta dig av vägen.
8. Blundar och hoppas på att ni inte ska krocka.
9. Kliver snabbt av och leder hästen förbi mötat.
10. Kliver snabbt av och stannar hästen inför mötet.
Vilket alternativ är mest lämpligt.
Jag kanske är väldigt konstig men jag försöker alltid lära ut någon form av kunskap som kan fungera på de flesta hästar inte just en viss sort eller ras elller temprament eller........
Oh ja, det har jag.Jag har alltid trott att du har en mycket stor erfarenhet av hästar av alla de slag (det är vad jag har läst mellan raderna på dina inlägg men det kan jag ha tolkat helt fel ioförsig).
Så frågan är om man måste göra en sak bara för att man kan det. Speciellt som det är förknippat med en förhöjd säkerhetsrisk. Är nyttan större än säkerhetsrisken. För är det verkligen så viktig att gallopera på hemväg eller är säkerheten viktigast?