Ridolyckorna måsta minska.

Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Kan inte annat en hålla med om allt du skriver :bow: :bow: :bow: .

Kram
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Regel nr 38: Bär alltid hjälm och säkerhetsväst varje gång tre bilar seriekrockar precis bredvid hästen.

Den kan jag faktiskt hålla med om.
Jag rider f.ö. alltid ut med både hjälm och väst.
Men jag vill inte ramla och slå mig i alla fall.
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

En allmän fråga där det råder delade meningar och jag är lite brydd över vad som är den säkraste lösningen.

Du rider på en trafikerad grusväg och enligt dom regler som gäller för ditt "fordon". Du får möte av en bil som saktar ner och passerar dig, vad gör du strax innan mötet.

1. Stannar hästen på långa tyglar och låter bilen passera.

2. Stannar hästen på tygeln och låter bilen passera.

3. Fortsätter i skritt på långa tyglar och låter bilen passera.

4. Fortsätter i skritt men tar tyglarna och låter bilen passera.

5. Ger tecken till bilisten att stanna så du kan passera.

6. Rider rakt ut i vägen och tvingar bilisten att stanna så du kan passera.

7. Rider ner i diket eller försöker ta dig av vägen.

8. Blundar och hoppas på att ni inte ska krocka.

9. Kliver snabbt av och leder hästen förbi mötat.

10. Kliver snabbt av och stannar hästen inför mötet.

Vilket alternativ är mest lämpligt.:confused:
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Regel nr 01: Förutse alltid det oförutsedda här du arbetar med ett levande flyckt djur. DÅ först arbetar man med en säker häst.;)
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Olika beroende på var i utbildningan hästen befinner sig.
Målet är nr. 3.

Men nr. 8 har jag inte provat.
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Varierar mellan punkt 1 och 4 beroende på omständigheterna vilken häst jag sitter på och vad jag gör för tillfället. Har jag t.ex. travat eller galopperat fortsätter jag hålla den tygellängd jag hade. Generellt tycker jag inte att man ska göra något större väsen av möten, om man börjar trixa i bestämda situationer inbillar jag mig att man stjälper mer än man hjälper. På väldigt smala vägar med farliga saker på sidorna på en nervös häst eller vid andra olämpliga omständigheter gör jag halt men bibehåller tygellängden jag hade innan.

OM det kommer något som jag tycker är riktigt läskigt och sitter på en häst jag inte litar på så sitter jag av. Händer kanske en gång om året och då pratar vi fyrhjuliga motorcyklar i full fart, travare med sulky *huga* eller annat läskigt. Inbillar mig dock att jag signalerar starkt till hästen att det är läskigt och inget jag rekommenderar i inlärningssyfte (rider dock andras hästar som ägarna får uppfostra, jag försöker bara motionera dem och vara rädd om mitt skinn :o ).
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Detta stämmer nog mest på mig:

4. Fortsätter i skritt men tar tyglarna och låter bilen passera.

Har alltid funkat bäst att kunna gå förbi bilen tycker jag, på så sätt håller sig oftast hästen lugn. Håller man på och ska stanna så gör man det till en så stor grej, och för mig är det troligare att det skulle hända nåt om man ska rida ner i diket/stannar varje gång.
Att rida på lösa tyglar skulle nog inte vara några problem, hästen är inte rädd för bilen. Men av det skälet av att nåt skulle kunna dyka upp till höger om hästen, som kanske hoppar till ut i vägbanan vill jag ha lite koll iaf och kunna parera så att vi inte blir påkörda.

/Sanna
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Du har riktat ditt inlägg till IU, men jag antar att det är ämnat som svar på mitt svar.

Om vi ska kunna ha en meningsfull diskussion, måste jag be dig att läsa igenom och ta till dig de tidigare inläggen. Det du framför här, har ingen förankring i dom!

LIA

Det är nog du som borde läsa om inläggen. För det första så står det *lånar* längst uppe i det inlägget som du refererar till. För det andra så står det inte att det är riktat till någon specifik.

Det andra du skriver fattar jag ingenting om överhuvudtaget. Du måste förklara mer.

Mvh

Tora
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Vart har du läst ut dessa två i mina inlägg eller för den del någon annans inlägg?

Ang 1: Säkerheten skall vara anpassad för de som kan minst. När de som kan minst rider. Inte när de som kan mer rider. Så jag håller med till fullo i din mening, men inte i det du lägger som konsekvens.

Ang 2: Vem har sagt att de enda säkerhetsåtgärderna är att hästarna ska vara rätt tränade??????? Hästarna är EN del. Med dina metoder kommer de aldrig att bli rätt tränade, eftersom man hela tiden undviker vardagliga händelser som bedöms som någon risk för något överhuvudtaget. Ryttaren ska vara tränad. Ryttaren ska bära passiv säkerhetsutrustning. Ryttaren ska inse sina begränsningar. Ryttaren ska ha kunskap och omdöme att förutse saker. Hästen ska utrustas med säker utrustning. Ryttaren skall informeras om hästen. Ryttarens kunskaper ligger till grund för vilken häst de rider. Och i vilka situationer de rider.

Man kan inte göra en lista som täcker allt, och be alla avstå, bara för att 5-åriga Anna inte bör göra det som står på listan.

Den bästa säkerheten uppstår hos medvetna individer med kunskap och erfarenheter. Då kan man faktiskt till och med lösa situationer som inte finns på listan.....

Och när man KAN sammanfatta allt på en lista, bör man robotisera förfarandet för då kan man likaväl programmera en dator. Inte blanda in människor i stereotypa uppgifter.

Men vad är det för andra åtgärder du har (borsett från hjälm)? Det enda jag har läst är att du tränar hästarna. Vad har du mer för säkerhetsarbete? Nu börjar tråden bli lång så det kan vara något jag har glömt som du har skrivit tidigare. Men upprepa dig gärna i så fall.

Mvh

Tora
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Det är nog du som borde läsa om inläggen. För det första så står det *lånar* längst uppe i det inlägget som du refererar till. För det andra så står det inte att det är riktat till någon specifik.

Det andra du skriver fattar jag ingenting om överhuvudtaget. Du måste förklara mer.

Mvh

Tora


*KL* Blir det "strul" här så är risken att tråden blir låst. Vill vi det??? Inte jag i alla fall då jag tycker den är en av dom mest intressanta här på länge.

Tora, jag fattar inte heller exakt alla inlägg här men ser det som så att det finns ngt lärorikt utifrån så många olika åsikter här och hoppas på ännu flera.

Kan vi inte vidareutveckla tråden i stället för att komma in i en ren "privat" diskution mellan två nick..

Så Tora utifrån mina tio frågor,,,, hur skulle du göra????

Vore kul med just ditt svar utifrån dina erfarenheter.

Vissa läser inlägg som krattor, jag stavar som en kratta, sorry:p
 
Senast ändrad:
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

*lånar*

Någon undrade varför man inte skall gallopera mot en trafikerad väg. Det är inte i första hand för att man inte skall skrämma andra utan för att i fall man tappar kontrollen så är chanserna mindre att hästen rusar ut på vägen. Speciellt om man nu tex galloperar på vägen hem.

Jag har skrivit flera gånger problematiken med vad som räknas när man är på väg hem. På min häst så märks det tydligt när hon tycker att vi är på väg hem. Nej hon blir inte olydig, nej hon sticker inte, nej det är inget problem, nej hon blir inte oridbar utan man märker helt enkelt på henne att nu tycker hon att vi är på väg hem.

Jag skulle personligen vilja ha ett ganska så stort avstånd till vägen när jag saktar av. Kanske några hundra meter. Men då har jag dålig erfarenhet av att hästen har stuckit mot en trafikerad väg (när jag var ung och dum och tyckte att säker ridning bara var för mesar :D).

Är det något jag har lärt mig genom åren så är det att hästar är just hästar. Min häst anses som sagt vara en så kallad säker häst. Men trots det så säger jag alltid till folk som vill prova rida henne att hästar är hästar. Risken finns att det kan hända något. Speciellt poängterar jag detta till småbarnsföräldrar när de frågar om barnen får rida på min häst.

Jag kanske är väldigt konstig men jag försöker alltid lära ut någon form av kunskap som kan fungera på de flesta hästar inte just en viss sort eller ras elller temprament eller........

Men hur man än vrider och vänder på argument hit och dit är det något som är fel. Varför är det så många olyckor bland unga ryttare? Är det något som vi bara rycker med axlarna åt och accepterar för att "de som kan mindre helt enkelt får lära sig". De flesta olyckorna var tramp och sparksador vid avramlingar(alltså betyder det att de flesta antagligen använder hjälm :). Vi har hela tiden diskuterat om det är en onödigt tråkig regel att man inte skall gallopera på vägen hem. Mitt förslag till att det var så olyckor var att många utav dessa "tråkiga gamla regler" har fallit i glömska. Vad kan det finnas för andra orsaker?

Mvh

Tora

:bump: (lägger till den för att min sambo tyckte att den skulle få vara med för att den är så söt :D)
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

*KL* Blir det "strul" här så är risken att tråden blir låst. Vill vi det??? Inte jag i alla fall då jag tycker den är en av dom mest intressanta här på länge.

Tora, jag fattar inte heller exakt alla inlägg här men ser det som så att det finns ngt lärorikt utifrån så många olika åsikter här och hoppas på ännu flera.

Kan vi inte vidareutveckla tråden i stället för att komma in i en ren "privat" diskution mellan två nick..

Så Tora utifrån mina tio frågor,,,, hur skulle du göra????

Vore kul med just ditt svar utifrån dina erfarenheter.

Vissa läser inlägg som krattor, jag stavar som en kratta, sorry:p

Du la in denna samtidigt som jag skrev ett inlägg till så jag hann inte läsa det du skrev. Det var inte meningen att "sno" ditt inlägg om att vi borde utveckla detta vidare i stället för att diskutera en regel vara eller inte vara. Känns som om det ämnet är uttömt nu.

Mvh

Tora
 
Senast ändrad:
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

En allmän fråga där det råder delade meningar och jag är lite brydd över vad som är den säkraste lösningen.

Du rider på en trafikerad grusväg och enligt dom regler som gäller för ditt "fordon". Du får möte av en bil som saktar ner och passerar dig, vad gör du strax innan mötet.

1. Stannar hästen på långa tyglar och låter bilen passera.

2. Stannar hästen på tygeln och låter bilen passera.

3. Fortsätter i skritt på långa tyglar och låter bilen passera.

4. Fortsätter i skritt men tar tyglarna och låter bilen passera.

5. Ger tecken till bilisten att stanna så du kan passera.

6. Rider rakt ut i vägen och tvingar bilisten att stanna så du kan passera.

7. Rider ner i diket eller försöker ta dig av vägen.

8. Blundar och hoppas på att ni inte ska krocka.

9. Kliver snabbt av och leder hästen förbi mötat.

10. Kliver snabbt av och stannar hästen inför mötet.

Vilket alternativ är mest lämpligt.:confused:

Om jag vet att vägen är ganska så trafikerad så är det faktiskt ingen utav de svaren. Jag har nämligen lärt mig att om man rider på en trafikerad väg så skrittar man inte på långa tyglar utan jag skrittar på korta tyglar. Så svaret blir att jag rider med korta tyglar utan att göra en affär utav det hela.

Sen är det en grusväg som sällan trafikeras av bilar så kortar jag tyglarna och skrittar på som vanligt. Eftersom min häst är välriden och lydig så lägger den inget speciellt i att jag kortar tyglarna utan den fortsätter att gå som vanligt medan hon väntar på vidare instruktioner.

Skall tillägga att jag också tackar bilisten ordentligt för visad hänsyn.

Problemet som uppkommer här är om man rider på en häst som inte är så välriden. Risken finns att om jag kortar upp tyglarna så blir den stressad av det och på det sättet kopplar ihop bilar med att något kommer att hända. Frågan är om man verkligen skall ge sig ut med en sådan häst på vägarna innan den är säker. Det finns mycket trafikträning man kan göra hemma innan man ger sig ut i den riktiga trafiken.

Däremot måste jag säga att jag nog har provat på alla dina exempel (oftast har det varit ofrivilligt pga halvt tokiga hästar). Så här när jag ser på det i backspegeln så undrar jag vad det var för vuxna som slängde upp mig på hästar som inte var helt riktiga uppe i knoppen/tillräckligt välridna. Kanske vågade de inte rida själva på hästarna eller så tyckte de attdet är helt okej att hästar uppför sig på det sättet. Problemet då var att man var överlycklig att man fick rida överhuvudtaget på något som ens liknade en häst.

Mvh

Tora
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Jag kanske är väldigt konstig men jag försöker alltid lära ut någon form av kunskap som kan fungera på de flesta hästar inte just en viss sort eller ras elller temprament eller........

Nu så börjar jag bli förvirrad.
Jobbar du med säkerhet inom tillverkningsindustrin eller är du ridlärare?

Jag lär ut "ridning och hästträning på mitt sätt", det är min affärsidé.
Och då så passar det inte att köra den vanliga ridskolevarianten.
Det är inte det som det går ut på.
Vill folk ha den varianten så får de anlita just de vanliga ridskolorna.
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Vare sig det ena eller det andra faktiskt.

Säkerhet är en del av mitt arbete men inte inom tillverkningsindustrin.

Jag arbetar inte som ridlärare i den bemärkelsen att jag får betalt utan det hela är på ideel basis. Tex som extra avlastning för ensamstående unga mammor, ungdomar på glid osv. Just hästar och ridning är många gånger väldigt bra för att få ordning på sitt liv. Pga elevernas utformning så måste säkerheten vara hög och strikt.

Jag förstår att du har en speciell profilering på din verksamhet. Det som jag blir väldigt förvånad över är att man bara lär folk så att de kan rida en viss sorts häst. Jag har alltid trott att du har en mycket stor erfarenhet av hästar av alla de slag (det är vad jag har läst mellan raderna på dina inlägg men det kan jag ha tolkat helt fel ioförsig).

Tycker som sagt att detta ämnet är lite uttömt och att vi bara tar upp samma sak igen och igen. Men du skrev att du tränar dina hästar att vara lydiga även på vägen hem. Då betyder det att det kan finnas ett problem med det. Inte på alla hästar, men tillräckligt mycket för att det skall ingå i träningen. Så frågan är om man måste göra en sak bara för att man kan det. Speciellt som det är förknippat med en förhöjd säkerhetsrisk. Är nyttan större än säkerhetsrisken. För är det verkligen så viktig att gallopera på hemväg eller är säkerheten viktigast?

Som jag skrev förut så kan jag nog tänka mig att du säkert har någon tumregel att alltid skritta 15 minuter innan man är hemma (eller något liknade). Då kommer man ju aldrig att hamna i den sistsen att man behöver fundera på om det skulle vara en säkerhetsrisk eller inte.

Mvh

Tora
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Jag har alltid trott att du har en mycket stor erfarenhet av hästar av alla de slag (det är vad jag har läst mellan raderna på dina inlägg men det kan jag ha tolkat helt fel ioförsig).
Oh ja, det har jag.
Och nu så har jag kommit fram till att jag vill göra detta på mitt sätt.
Som har sin grund i de läror som jag tror på.
Jag är klar, färdig och allmänt trött på många av de andra sätten.
Bl.a. för den stora skaderiskens skull.

Så frågan är om man måste göra en sak bara för att man kan det. Speciellt som det är förknippat med en förhöjd säkerhetsrisk. Är nyttan större än säkerhetsrisken. För är det verkligen så viktig att gallopera på hemväg eller är säkerheten viktigast?

Man skall kunna, men inte alltid nödvändigt göra.
Dvs, man skall kunna galoppera på hemvägen, även om man inte alltid gör det.
Just på hemvägen så är det ett ypperligt tillfälle att träna på precissionen i avsaktningarna.
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

"Man skall kunna men inte alltid nödvändigt göra" Det håller jag helt med om. Självklart skall man kunna gallopera på vägen hem. Tror nog att de flesta som kan rida någotsånär klarar av det (om det inte är en alldelles för tokig häst).

Nu blev jag lite nyfiken vad är det för andra sätt du inte tycker om och vad är det som gör de andra sätten farligare?

Mvh

Tora
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Hemma hos mig så måste man alltid rida på en väg för att komma till de andra vägarna när man rider ut. Så våran regel är att så fort man har ridit upp på den vägen igen så får man bara skritta tillbaka. Hos oss har detta fungerat väldigt bra. Det är en tydlig och enkel gräns. Lätt att följa och svår att missa.

Mvh

Tora
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Jag anser att det är farligare att kommunicera med hästar på Kavallerivis.
D.v.s. på ridskolevis, där hästarna skall lära sig att lyda signaler som människorna har hittat på.
Än att människorna lär sig de signaler som är naturliga för hästarna och som därför alla hästar redan kan.
Eller i alla fall bör kunna om de har vuxit upp bland hästar som har kunnat lära dem det.

Och sedan att ,am tränar hästarna till att bli lojala och orädda i stället för att sätta upp en massa regler om vad man skall undvika.
En lojal häst är bussig även om man stöter på en ny situation som man ännu inte har hunnit med att skriva några regler om.
Vänner de sviker liksom inte.
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Så är det inte här.
Vi har rundor som både börjar och slutar utanför stallet.
Och ibland så rider man dem flera gånger.
Och då så kanske man bara rider förbi stallet för att ta nästa varv.

Så hemma är inte ens säkert = färdigjobbat.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Konsumentverket) Hästar och ridning orsakar varje år cirka 13 000 olyckor. Bland sporter är det bara fotboll som ställer till med fler...
Svar
1
· Visningar
837
Senast: Pandoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp