Ridolyckorna måsta minska.

Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Jag anser att det är farligare att kommunicera med hästar på Kavallerivis.
D.v.s. på ridskolevis, där hästarna skall lära sig att lyda signaler som människorna har hittat på.
Än att människorna lär sig de signaler som är naturliga för hästarna och som därför alla hästar redan kan.
Eller i alla fall bör kunna om de har vuxit upp bland hästar som har kunnat lära dem det.

Och sedan att ,am tränar hästarna till att bli lojala och orädda i stället för att sätta upp en massa regler om vad man skall undvika.
En lojal häst är bussig även om man stöter på en ny situation som man ännu inte har hunnit med att skriva några regler om.
Vänner de sviker liksom inte.

Men har du inget mer säkerhetsupplägg annat än att hästen är tränad?

*svar på ditt andra inlägg också"

Jag har löst det genom att man alltid rider i paddocken lite efter uteritterna. Just för att minska risken ännu mer.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Och så hjälm och väst för det oförutsedda.

Mina hästar tar hand om sina ryttare, så mera behövs inte.
Inte när hästen är färdigtränad.
De sparkar inte, bits inte, trampar inte på folk.
Saktar av om en ryttare kommer i obalans så att den kan sätta sig tillrätta igen.
Stannar vid korsningar och ser sig för i trafiken.
Och bär resolut hem ostyriga ryttare som inte kan uppföra sig.

Det värsta som kan hända är att de går i strejk och vägrar att fortsätta med en ryttare som inte är hänsynsfull mot dem.
Då så får ryttaren sitta av och gå hem.

Däremot innebär ju träningen en lång tid av säkerhetsarbete.
Men det är ju en annan fråga.

En gång så lånade jag ut en häst till en duktig ryttare som var för hård för hästens smak.
Hästen gick sedan inte att fånga på flera dagar.
Den ridturen var ju inget rolig - för hästen.
Sådant tycker vi inte om.

KL

Jag sitter och funderar på sådant som till stor del är borta av "militärdiciplinen" som jag delvis skulle vilja ha tillbaka på ridskolorna, i alla fall för större grupper och orutinterade ryttare.

När jag började rida gjordes hästarna färdiga och ställdes upp bakochfram i spiltorna. Ridläraran gav signal och alla gick in samtidigt och ställde upp på jämna avstånd på medellinjen. När alla hästar var uppställda satt ryttarna upp samtidigt, men ingen gick ut på spåret innan alla var klara och ridläraren gav kommando. Lektionen avslutades på motsvarande sätt.

På något sätt försvann det som var vettigt i de här reglerna samtidigt som avarterna rensades ut. Jag har genom åren sett en del på ridskolor som fått mig att vlija tillbaka till "den gamla goda tiden". Jag har tex sett ridskolor där hästar tas ut och in på ett ganska planlöst sätt vid lektionern. En riktig rysare är ungen som absolut ska ha boxdörren öppen när hästen görs i ordning. Eftersom hästen inte är tränad på detta far den ut och hugger efter en antagonist som redan är klar och på väg in i ridhuset, den huggna far iväg och skrämmer nästa häst som försöker haka på och halvt mosar en stackars barnunge i väggen...

Inne i ridhuset ställs hästarna upp lite hipp som happ och ryttarna skrittar fram när de är klara, utan att ens fundera på om ryttaren bredvid just satt foten i stigbygeln och är på väg upp. Antingen går den hästen också iväg, eller så passar den på att försöka ta en ny tugga ur rivalen, eftersom den är uppställd för nära och i vinkel mot den första hästen, och den klättrande ryttaren har ingen ordning på tyglarna...

Jag är inte särskilt mycket ute på ridskolor nuförtiden, men visst har pendeln svängt tillbaka en hel del, och en del av reglerna införts igen? Inte ser det ut så här på ridskolorna längre?

*kl*

Jättemycket intressanta diskussioner i tråden. Jättekul att läsa verkligen.

Jag har dock funderat på en sak. Hur ser svensk statistik ut om man jämför med andra länder, där man har lite annat sätt att se på saker. I sverige idag kan vi ibland jaga säkerhetsrisker till oändligheten, men vi lär inte barn och ungdomar att handskas med de problem som kan uppstå. Många har dålig balans och klarar inte av att räta upp sig och hålla sig kvar i sadeln om hästen får dem lite ur balans, utan då är det kört.

När jag växte upp och red lektioner fick vi avsluta lektioner med att rida damsadel, sitta baklänges, leka lekar osv. Idag tas allt sådant bort och ses som säkerhetsrisker. Vi red med handhästar och fick ibland leda ut två hästar samtidigt. Idag ses det som riskmoment på många ställen. Man ska avar tyst på läktaren, ja visst, men om hästarna aldrig för ha ljud ikring sig så bli explosionrisken desto större den gången det är ett snöras på taket, eller när någon råkar snubbla till och stampa lite hårt i läktargolvet.

Jag pratade med en bekant som bott i England, hon berättade om hur de lekt hela havet stormar, ridit jakter, gjort allt möjligt som ses som farligt här i Sverige idag. Men har de verkligen mer och allvarligare olyckor än oss?

Jag som håller på med voltige blir ofta utfrågad varför och hur vi kan vara utan hjälm, det är ju så farligt, så högt, inga skydd osv. Men då tänker man inte på att en hjälm som fastnar i en gjord kan vara livsfarlig. Voltigören rör sig på ryggen, och framför allt, vi tränar på att förflytta oss på hästen under rörelse, att gå av under rörelse. Men vi tränar även på att OM det händer något så ska vi veta hur vi räddar oss ur knipan, och det ska sitta i ryggmärgen.

Vi måste öka kunnandet och ha ett säkerhetstänkande, men i mångt och mycket ligger det i andra saker än hjälm och väst. Istället i träningen och handhavandet av hästar. Istället för att undvika att rida de tider det är liv och rörelse runtikring så kanske det är just precis det vi ska göra.

Säkerhet är viktigt och när det gäller barn och det är föräldrarnas yttersta ansvar. Victor Hansson som är 6 år är väl rustad inför sin ridlektion i Stora Herrestad. Godkänd hjälm och godkänd säkerhetsväst. BILD: GERD CRONESTÅL

http://www.ystadsallehanda.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20061220/SPORT/112201058/1013

Ridsporten – enskadedrabbad sport

Publicerad: 20. December 2006 02:00

RIDSPORT SYDÖST
Ridsporten är ingen riskfri aktivitet. Det krävs att man använder sig av alla säkerhetsåtgärder som rekommenderas. För-äldrar som har barn som rider måste hjälpa till med säkerheten och ta ansvar för sina barn så långt det är möjligt.Fotboll är den mest utövade sporten i Sverige. Som tvåa kommer ridsporten i båda sporterna skadas många varje år.

Runt 13000 personer uppsöker varje år sjukvården för skador i samband med ridning. Dessutom tillkommer cirka 700 som skadas i samband med stallarbete. Det är flest flickor som skadas och de värst drabbade är flickorna mellan 10 och 14 år.

Fotboll har högre antal skadade 30000 och inom fotbollen är det till största delen pojkar som blir skadade.

I år har det varit både dödsfall och svåra skador bland utövare av ridsporten. I Sverige har det varit en dödsolycka så sent som nu i höst. En 39-årig kvinna omkom i Skåne. Kvinnan fick en häst över sig och avled av de svåra krosskadorna som uppkom.

En fälttävlansryttare omkom i Qatar och mycket pekar på att det var arrangörernas fel. Det regnade kraftigt och banan blev mycket hal och tävlingen borde ha avbrutits.

En olycka som hade kunnat få mycket tragiska konsekvenser var Minna Teldes ridolycka i Globen under Stockholm Horse Show.

Sjöboryttaren Minna är glad att hon lever i dag. Hästen föll från en cirka två meter hög sarg. Minna satt på hästryggen och inför den skräckslagna publikens åsyn föll Minna så olyckligt att hon fick hästen delvis över sig. Olyckan såg mycket värre ut än den var och Minna klarade sig förhållandevis bra med bara en ledbandsskada.

Ragnar Bengtsson, också boende i Sjöbo, råkade ut för en olycka för ett halvår sedan. Ragnar fick en flygtur över ett hinder och skadade sig i bäckenet. Nu i höst satt han åter på hästryggen och plötsligt small det bara till. Bäckenskadan från tidigare i år slets upp och han går fortfarande på kryckor.

– Det har gjort djävulskt ont och i början fick jag gå på morfin men hade ändå ont, berättar Ragnar.

Ragnars fru Paula fick också en bäckenskada alldeles före OS i Sidney men kunde klara tävlingarna i alla fall.

Olyckor avskräcker inte ridfolket.

– Livet kan ju inte bara stanna upp man måste gå vidare och fortsätta, berättar Ragnar, som om någon månad räknar med att vara uppe på hästryggen igen,

Olyckan kan vara framme när som helst. Hästen är ett vänligt djur men på grund av att det är ett kraftfullt och tungt djur kan olyckorna bli allvarliga.

Blåmärken är den vanligaste skadeorsaken 227 uppsökte sjukvård. 164 uppsökte sjukvården för frakturer och 73 sökte för hjärnskakning. Urledvridningar, senkador, sår och andra skador står för ett 100-tal.

Professionella och vana ryttare sägs råka ut för mindre skador men när olyckan är framme brukar de bli allvarliga.

Barn och då främst flickor mellan 10 och 14 år är de mest olycksdrabbade.

Vad kan man då göra för att minimera riskera. Använda hjälm är ett måste och det rekommenderas också att man använder ridstövlar eller annan sko med klack. Detta för att förhind-ra att foten fastnar i stigbygeln. Att använda stallskor med stålhätta är också något som kan skydda.

Vid ridning i terräng krävs fälttävlansväst. Västen är perfekt för barn vid vanlig ridning, hemma eller på tävling och det finns även västar för små barn.

Föräldrar har ansvar för sina barn och deras ponnyer. Viktigt är att inte lämna barn ensamma vid ridning och även i stallet bör en vuxen finnas med i synnerhet för de mindre barnen.

Rutinerade ryttare har som regel att rida med huvudet och att inte ta inga risker.

När det gäller barnen så måste de vuxna ta det ansvaret.

Gerd Cronestål

Vad kan man då göra för att minimera riskerna. Använda hjälm är ett måste och det rekommenderas också att man använder ridstövlar eller annan sko med klack. Detta för att förhind-ra att foten fastnar i stigbygeln. Att använda stallskor med stålhätta är också något som kan skydda.

Vad är det man minimerar riskerna för här ovan? Jo, skaderisken när väl olyckan är ett faktum. Det är självklart så att man ska ha hjälm.

Men den största vinsten är om man jobbar aktivt med AKTIV säkerhet, det som kommer innan olyckan inträffat. Och det missas gång på gång i liknande artiklar.

Jag vill lyfta fram minimerandet av risken för att en olycka alls inträffar!

Det är som att påstå att man minimerar risken bäst vid bilkörning genom att sätta på sig ett bilbälte, istället för att laga de trasiga bromsarna!

Senast ändrad:

Jag förstår inte den direkta kopplingen mellan att "Ridolyckorna måste minska" och hjälmanvändandet?

Om ridolyckorna skulle minska skulle vi ju i teorin inte behöva använda hjälmen lika mycket.....

Missförstå mig rätt, jag är för hjälmkrav vid ridning men det är sällan en häst beter sig underligt bara för att ryttaren saknar hjälm.

Det här har diskuterats i tidigare (hetsiga) trådar, och jag står fast vid min åsikt. Alla inom hästsporten måste jobba med både ett aktivt och ett passivt säkerhetstänkande om vi ska få en acceptabel risknivå för hästanvändningen i landet. I det aktiva tänkandet ingår träning av hästen (en häst SKA inte reagera med flykt på vardagshändelser, då måste den tränas), förutseende vid ridning, lära känna hästen ordentligt. I det passiva tänkandet ingår skydd på hästen, hjälm, säkerhetsväst m.m.

Risktagandet vid ridning är också en viktig fråga, helt enkelt en fråga om intelligens och kunskap. Att alltid rida efter sin egen och hästens förmåga och träningsläge. Att inte börja hoppa fälttävlansbana i skogen på en häst som inte är hopptränad och van vid skogen.

Håller helt med dig! Jag är också emot hjälm-krav! Oftast får bara vi som rider dressyr, hoppning och mer traditionella grenar pikar på oss för att inte vi har hjälm på träning, men aldrig westernryttare (..iaf. oftast inte).. Jag tycker man ska få bestämma själv om man ska ha hjälm eller inte, precis som i mycket annat. :banana:

Jag tycker man ska få bestämma själv om man ska ha hjälm eller inte, precis som i mycket annat. :banana:

Hej, håller helt med dig så länge alla vi andra som inte tänker lika som du behöver ta hand om "resterna" av dig som du själv slipper se.

Jag har tyvärr mött på en som resonerade som du och tänkte lika egoistiskt och inte fick uppleva sin egen verklighet.

I artikeln inte en bokstav om säkerhetsprylar, utan man koncentrerar sig på säkerhet vid källan, dvs hästen. :bow:

LIA

Ryttare arbetar med säkerheten.
Nio av tio skadade är flickor eller kvinnor.

http://sydsvenskan.se/sverige/article207901.ece

Och se där, en riktigt skräckartikel i ämnet.

"
Under de senaste dagarna har två unga kvinnor dött i ridolyckor.
– Det är obehagligt. Men det är sådant som händer, säger Siri Bååth, 19, som ridit i flera år.
Man blir ryttare först efter att ha blivit slängd av hästen hundra gånger, fick Sydsvenskan höra under gårdagens besök på Malmö ridklubb.
"

"
Tjejerna berättar att säkerhet är A och O när de rider.
Alla tre har flera års erfarenhet och ser alltid till att ha hjälm, rätt kläder och skor på sig, vissa bär även säkerhetsväst.
"

Jag ryser. Återigen (visserligen ett par unga tjejer) som helt missförstått vad säkerhet till häst betyder. De har löst den passiva säkerheten, verkar så himla nöjda med det och nämner inte med ett ord den aktiva. Till och med LÅTER det i reportaget som de "skrattar" bort den delen.

Med denna inställning kommer olyckorna att fortsätta inträffa i ökande grad.

Det kommer alltid att finnas en risk för olyckor, men den är kontrollerbar!

Så naiva och så tragiskt att de inte förstår vad säkerhet med häst egentligen handlar om.

Ärligt talat skiter jag i om jag är någon förebild för småbarn eller inte. Det är föräldrarnas ansvar att deras barn skyddar sej på det sätt som dom tycker är lämpligt.

Däremot tycker jag inte man varken ska släppa in någon i en hästbox/spilta eller, ännu värre, upp på en häst innan dom har en gedigen kunskap om hur en häst fungerar. Inför minst tio teorilektioner på ridskolorna innan ni släpper in barnen till hästarna och ett antal lektioner i hur man leder och hanterar en häst från marken (gärna NH-tränade hästar) innan dom får lära sej rida!

Mycket skador skulle förebyggas om hästarna var bättre utbildade både vad gäller ridning och hanteringen från marken! Och kunskapen hos ryttare om hästars naturliga beteende är ibland skrämmande dålig!:eek:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Konsumentverket) Hästar och ridning orsakar varje år cirka 13 000 olyckor. Bland sporter är det bara fotboll som ställer till med fler...
Svar
1
· Visningar
837
Senast: Pandoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama