Ridolyckorna måsta minska.

Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Min häst har jag ganska hårt hållen. dvs han måste gå ordentligt när han leds. Får absolut inte sparkas, hota eller bitas. Många i stallet har sagt till mig att min häst är så snäll. Det kvittar hur mkt han busar o brallar i hagen, när man sätter grimma o grimmskaft på honom går han som ett ljus fast han e jätteladdad. Han vet att när han är "kopplad" är det människan som bestämmer och han "uppför" sig. = mindre skade/olyksrisk. Många olyckor inträffar nog tyvärr pga att hästarna inte är tillräckligt stabila i sin lydnad.

Hej(alla), intressant läsning och tråden utvecklar sig som jag hade hoppats på.

Vill bara poängtera att hur uppfostrad och hanterad häst man har så är det fortfarande ett levande flyktdjur man arbetar med och inget ledarskap i världen kan garantera att detta djur aldrig kommer att bete sig naturligt. Tyvärr har jag sett mer än en olycka med svåra skador till följd, oftast på "sk" idiotsäkra hästar där man förvånat efteråt stått frågande till vad som utlöste denna reaktion.
Folk har plötsligt blivit sparkade i huvudet när dom i boxen lindat benen på hästen trots att dom har gjort så varje dag i flera års tid utan att ngt tidigare har hänt.Hästar som aldrig vid ridning tidigare har snubblat snubblar plötsligt till och stupar. osv,,,, listan kan göras lång..

Vem hade för två veckor sedan trott på mig om jag skrivit att en os ryttarinna skulle trilla ner från Globens scen med över ett halv tons Freeser häst stupande över sig.???

Hantering,rutiner,ledarskap,förtroende och hästkunskap är grundläggande regler när det gäller hästhantering i förebyggande olycks syfte enligt min ståndpunkt. Man bör dock aldrig invagga sig i en tro om att en häst aldrig under några villkor kommer att kunna bete sig "som en häst" med försvar eller flycktbeteende.

Är det så att bara dom som är medvetna om att dom bara har ett huvud även använder hjälm???

Vad jag förstår så ligger det på förslag att man inom travet även funderar på att införskaffa säkerhets väst obligatoriskt utifrån den ökade olycks statestiken man där har, och där är hjälm obligatoriskt i alla samanhang och uppvisningar.

Galoppen har obligatorisk hjälm och säkerhets väst krav både i träning och tävling. Hade den regeln funnits även inom ridsporten för tre år sedan och alla aktiv följt reglerna så hade jag enligt akutläkarna sluppit bli delaktig i ett dödsfall på en dressyrträning.

Jag tycker vi borde tänka efter och som vuxna föregå med gott exempel för alla barn och ungdomars förståelse för sin egen säkerhet i stället för att ha massa "jippon" med huvudlösa aktörer.
Det är min uppfattning och viss respekterar jag andras uppfattningar, tyvärr brukar sällan den som har en annan uppfattning behöva ta del och reda upp den "mess" som blir vid en sådan olycka då den inte brukar vara vid medvetande.

Vill bara poängtera att hur uppfostrad och hanterad häst man har så är det fortfarande ett levande flyktdjur man arbetar med och inget ledarskap i världen kan garantera att detta djur aldrig kommer att bete sig naturligt. Tyvärr har jag sett mer än en olycka med svåra skador till följd, oftast på "sk" idiotsäkra hästar där man förvånat efteråt stått frågande till vad som utlöste denna reaktion.
Folk har plötsligt blivit sparkade i huvudet när dom i boxen lindat benen på hästen trots att dom har gjort så varje dag i flera års tid utan att ngt tidigare har hänt.Hästar som aldrig vid ridning tidigare har snubblat snubblar plötsligt till och stupar. osv,,,, listan kan göras lång..

Hantering,rutiner,ledarskap,förtroende och hästkunskap är grundläggande regler när det gäller hästhantering i förebyggande olycks syfte enligt min ståndpunkt. Man bör dock aldrig invagga sig i en tro om att en häst aldrig under några villkor kommer att kunna bete sig "som en häst" med försvar eller flycktbeteende.

Nej, man kan aldrig garantera att en häst aldrig reagerar som man inte hade förväntat. Min poäng var att man med en lydig och väluppfostrad häst fick en minskad olycksrisk. inte en obefintlig. Många av de olyckorna du beskriver med hästar som är "idiotsäkra" beror på att människan litar för mkt på en sån häst. Människan brister helt enkelt i uppmärksamheten i hanteringen. Någon man inte kan lasta hästen för.

Trotts att min häst är jätte stabil och lydig hanterar jag honom på samma sätt som jag gör med alla andra hästar. Jag försöker ligga ett steg före hela tiden och i mina tankebanor se och undvika farliga situationer. Det är vår skyldighet som högre sående väsen med större hjärnkapacitet att göra.

Om ridskolorna lär ut ett högt säkerhetstänkande med:
-hjälm vid allt hanterande
_att man inte går in i hagar utan vuxen med o har hjälm på huvudet
-att man inte leker med hästarna
-inte springer i stallet
-att man inte rider precis bakom framförvarande, likväl som att man inte går o står bakom.

Att lagstadga hjälmanvändande för vuxna är lite lagförmynderi, däremot för omyndiga.
Det värsta är när ungdomar lär sig att rida hos grannen, ofta planlös utbildning o obefintligt säkerhetstänkande.

Att lagstadga hjälmanvändande för vuxna är lite lagförmynderi, däremot för omyndiga.

Nja, jag tycker man kan jämföra det med bilbälteslagen. Finns det en tillräckligt stor samhällelig vinst så kan det vara värt att ha lagkrav på hjälmanvändning.

Då är det betydligt mer skattebesparande att hindra bilar från att gå fortare än 110 km/h.
Svenskar som vill bli helt detaljstyrda:crazy:

Visst finns det mycket ridolyckor..
fast på shower är det ju bara en undantag och hästarna är så drässerade chansen är såå liten att det händer något!
Isåfall kan de lika väl hända att man blir påkörd av bil när man går över gatan men nog tycker jag att man ska hålla sej till jälm alltid annars, en show blir ett undantag!

Svarar på dina inlägg men riktar mig egentligen allmänt.

Jag vill lyfta fram det aktiva säkerhetsarbetet/ vs lagkrav på hjälmanvändning.
Ryckta ur sitt sammanhang, jag vet! Men på sätt och vis den här diskussionen i ett nötskal.

En enkel fråga: Vilket skulle totalt sett innebära störst konsekvensminskning av hästrelaterade olyckor? Alltså inte bara ridolyckor. Vilket som mest skulle minska antalet är väl ingen tvekan om.
1/ Om man införde hjälmtvång vid ridning?
2/ Om man utbildade folk i häst samtidigt som dessa utbildades i folk och uppförande (ledord KOMMUNIKATION)? Hästtillstånd kanske?

Ta händelsen i Globen. Olyckshändelse? Tycker inte det.
Hästen var mycket tydlig i sitt budskap till ryttaren om att den var både osäker och fann situationen otrevlig, liksom att den inte var överens med henne om vad som skulle göras.
Att den ramlade ner från podiet var en olycka i sig, men hade inte hänt om ryttarinnan läst och lyssnat på sin häst. Hjälm hade varken gjort till eller från.

För att så anknyta till TS.
Hästar är levande flyktdjur och kan vid en stressad situation bete sig naturligt
Vad sänder det för signaler till alla dagens ungdomar????
Vad man här gjorde, var att visa alla barn hur man inte ska göra. Och då menar jag förstås hanterandet och inte hjälmavsaknaden. Frågan är bara vad man efteråt säger till dom unga ryttarna. "Tänk på att hästar är farliga och oberäkneliga och använd alltid hjälm". Eller "lär dig att läsa och lyssna på din häst och att tala till den".

LIA

Trot att det viktigaste är att satsa på utbildning av häst och ryttare. Om man ramlar av är det naturligtvis mkt bra att ha hjälm och säkerhetsväst för att minska eventuella skador, men bäst vore det väl om man istället inriktade sig på att minimera avramlandet. En häst kan naturligtvis alltid bli skrämd och få panik, men en välutbildad häst är oftast en säkrare häst. Om jag har förstått det rätt så är unga flickor överrepresenterade i skadestatestiken vilket inte förvånar mig det minsta då man allt för ofta ser barn som inte är varken speciellt gamla eller rutinerade bli utsläppta själv i skogen osv och sedan dessutom busrider. Jag är ibland snarare förvånad över att det inte händer mer olyckor.
Sedan händer det mycket olyckor vid hanterandet av hästar, dels för att folk är orutinerade och sedan tycker att just deras häst är så snäll så att man kan passera med andra hästar med bara millimetrar imellan, hoppa över tusen rykthinkar som belamrar stallgången osv.

Frågan är bara vad man efteråt säger till dom unga ryttarna. "Tänk på att hästar är farliga och oberäkneliga och använd alltid hjälm". Eller "lär dig att läsa och lyssna på din häst och att tala till den".

LIA

Vad sägs om Lär dig läsa och lyssna på din häst, lär din häst att bete sig på ett bra sätt och använd all tillgänglig säkerhetsutrustning?

Tycker jag är en bra instruktion i alla fall. Ser alldeles för många, även erfarna hästmänniskor som missar delar av alla de tre grundstenarna där...

By the way - med tillgänglig säkerhetsutrustning menar jag inte vad man har tillhands utan vad man kan få tag på! Inkluderar även reflexer, lampor, säkerhetsväst, skor med stålhätta etc.

Inte fel alls. Skodon med stålhätta är självklart. :)

Men frågan min var vad man (troligen) sa (signalerade) till ungarna på ridskolor och annorstädes efter händelsen. Dvs vilka konsekvenser man drog av vad som visades. Det vore intressant att veta.

LIA

Statistik! (tysk studie publicerad Ridsport 12/95, dvs inte helt färsk)

Omfattning 800 olyckor som krävde sjukhusbesök.

40% olyckor vid ridning.
60% olyckor vid annan hantering.

Av 800 olyckor, 2 dödsfall, båda i samband med ledning av häst.

För nybörjare, var avramling vanligaste ridolyckeorsak. Rutinerade ryttare oftare "omkullridning", ofta med svårare skada som följd.

Av de (vid ridolyckor) skadade hade 1/4 skallskador. Mindre än 50% av dem bar hjälm. (Motiven för att INTE bära hjälm var 1/3 = obekvämt, 1/3 = hade ingen, 1/3 = ingen förklaring alls). Av dem som HADE hjälm hade många inget hakband.

40% av de som hade hjälm MEN inte hakband tappade hjälmen vid olyckan, den gav då ändå inget skydd.

Så ett bra tips: Hjälm med bra spänt hakband vid hästanvändning!

*KL*

Läste detta på Ridsports hemsida:

"
Ett exempel på en typolycka är två flickor som har tillgång till varsin häst/ponny och som rider ut tillsammans. På hemvägen mot stallet rider de ikapp, och så plötsligt tappar de kontrollen över hästarna. Det vet ju alla att man inte galopperar på hemvägen mot stallet.
"

Jag skulle INTE vilja rida på en häst som jag INTE kan galoppera mot stallet med under kontroll! Min åsikt är att man inte ska acceptera ett sådant beteende från hästen, utan träna hästen till att faktiskt kunna göra det! Nu är det väl korrekt att den träningen inte ska utföras av unga flickor med väldigt begränsad erfarenhet, men jag hoppas ni förstår poängen med mitt inlägg.

Jag galopperar ofta på hemvägen mot stallet, hästarna tycker inte att det är konstigare än att galoppera på utvägen från stallet. Och varför skulle de tycka det? Och varför skulle de sluta att lyssna på sin ryttare därför? Då brister det i kommunikation och ledarskap, enligt mitt sätt att se det.

Sedan tycker jag att man ska vara noggrann överhuvudtaget med att "rida ikapp" om man inte verklgen är säker på sin kommunikation med hästen. Just "rida ikapp" och tävla blandar in många instinkter och känslor hos hästen och det gäller det att man har full kontakt med hästen.

Det finns ju bara ett sätt! Förbjud alla hästar!!! Förbjud all hantering och all ridning så har vi ju löst problemet, eller hur??!!

Det var inte Frieserns ryttare som gjorde ngt tokigt, utan medhjälparen som gick emot hästen 3 ggr fast den klart o tydligt visade att den var rädd för henne.

Du har rätt i att medhjälparen bär sig dumt åt och är en faktor i händelsen, om än inte den enda, som påverkar hästen.
Oavsett, så läser inte ryttaren sin häst och anpassar sitt handlande till den. Redan efter den första incidenten borde hon ha reagerat och bett hjälparen gå undan= avlägsnat trycket.

LIA

Säkerhet med häst är inte = bärande av hjälm.
Det är framför allt att inte hamna i en situation där hjälmen behövs.
Unvikande av olyckor alltså och inte bärande av skydd.

Att ha hjälmtvång vid uppvisningar vore ju som att ha hjälmtvång vid konståkning.
Ungarna har i alla fall hjälm när de åker skridskor.

Det var inte Frieserns ryttare som gjorde ngt tokigt, utan medhjälparen som gick emot hästen 3 ggr fast den klart o tydligt visade att den var rädd för henne.

Att man inte lärde sig något utifrån hästens signaler redan på Torsdagens genrep då, både som medhjälpare och ryttare.

Jag tycker det pratas mycket nuförtiden om det stora antalet olyckor i samband med ridning. Jag undrar vad som hänt och varför det är så mycket mera olyckor nu jämfört med för 15-20 år sen.
När jag var aktiv på ridskola i 15 år, både som elev och instruktör vet jag att vi hade ytterst få olyckstillbud. Det är ändå en stor ridklubb med ca 400 - 500 ridande varje vecka. Det var ett par brutna ben, ett par brutna fingrar, någon tramp/sparkskada, ett par stukade armar och en hjärnskakning. Så mycket mera var det inte under dessa år. (något har jag säkert glömt, men det kan inte vara mycket) Vi hade ett stort säkerhetstänkande på den ridklubben. Tummas det på säkerheten oftare nu eller är det bland privatryttare de flesta olyckor händer? Är det för att det är så vanligt att ryttare som inte ridit på ridskola (och fått lära sig säkerhet i samband med häst) skaffar häst?? Säkerheten är otroligt viktig att lära ut. Det är stora flyktdjur vi hanterar. Vart felar det?:confused:

Säkerhet med häst är inte = bärande av hjälm.
Det är framför allt att inte hamna i en situation där hjälmen behövs.
Unvikande av olyckor alltså och inte bärande av skydd.

Att undvika att hamna i en olyckssituation med hästar skulle väl i så fall vara att helt enkelt inte arbeta med hästar. Hjälm och säkerhetsväst undviker naturligtvis inte olyckorna men orsakar förmodligen mindre skador. Är det fel tänkt att bara behöva bryta ett par ben i stället för att bli hjärnskadad och ett kolli resten av livet.

Vi får aldrig glömma att det är ett levande flycktdjur vi arbetar med och flycktbeteendet kan vi aldrig oberoende på hantering programera bort från hästen helt. Va rädda om Er alla och respektera hästen så som den utifrån den respekt Ni ger den respekterar Er.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Konsumentverket) Hästar och ridning orsakar varje år cirka 13 000 olyckor. Bland sporter är det bara fotboll som ställer till med fler...
Svar
1
· Visningar
837
Senast: Pandoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama