Ridolyckorna måsta minska.

Sv: Ridolyckorna måsta minska.

*KL*

En tanke som slår mig, vi talar här om att man skall lära och träna hästen inför olika uppgifter som gör den "säkrare". Menar vi då att få den så säker att vi inte själva behöver tänka på våran egen säkerhet eller bara att vi skapar en större hästkunskap och säkerhet för både oss som ryttare, hästskötare, och främst utifrån hästens naturliga beteende för främst hästens säkerhet.

Detta är precis vad jag menar. Självklart skall man träna hästen så gott det går. Men skall man göra det för att man kan göra saker som är farliga eller för att om man glömmer en säkerhetsdetalj så skall det inte braka åt skogen för det? Dvs man har ett "nödstopp" som finns där för att förhindra olyckor i fall säkerheten sätts åt sidan.

Mvh

Tora
 
Senast ändrad:
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Jag kan inte komma fram till något annat än att om man fullt ut ska tillämpa ditt resonemang om förebyggande säkerhetstänkande kan man omöjligt sätta sig på en hästrygg! I princip håller jag med om resonemanget om att förebygga, ingen av oss accepterar "ickeridandet" som en rimlig nivå, men sedan har vi olika resonemang.

Resonemanget om att aldrig galoppera hemåt måste bygga på helt andra förutsättningar än jag haft i mitt ridande. Till att börja med får man väl fundera på vad som är hemåt. Är det när man ridit mer än exakt 50% av sin runda, eller när hästen råkar ha nosen i riktning mot stallet, oberoende av om vägen gör en stor sväng åt ett annat håll framöver? Självklart sitter man inte och funderar över sådant när man gör huvuddelen av sin träning utomhus, och rättar träningen mer efter var underlaget är lämpligt för galopp än riktningen på den sträckan.

För mig är det lika självklart att man tränar på att ha kontroll på hästen i detta läge som att man tränar så att man kan galoppera i riktning mot och förbi ingången till ridbanan/manegen. Underlaget tillåter sällan att man galopperar förbi stallet, men jag har tränat ett antal hästar att inte ha en massa förutfattade meningar om hur och när en ridtur avslutas genom att trava förbi...

Om jag däremot ska låta en ovan ryttare galoppera första gången, väljer jag gärna långsidan från ingången om det inte är en slöfock till häst som behöver draghjälpen mot ingången för att överhuvudtaget iddas galoppera...

Jag har dessutom uppfattat den där benhårda regeln på ett lite annat sätt, nämligen att man inte galopperar så man kommer hem med en varm och svettig häst, utan ser till att man har skrittat av den...
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Nej tanken är inte att man skall undvika att rida utan tanken är att man skall minimera helt onödiga olyckor. Precis som man minimerar olycksrisken när man har vinterdäck på vintern och inte sommardäck.

Problemet är som sagt när är hemmåt. Min häst vet i alla fall klart och tydligt när den räknar vägen som hemmåt. Från att gå och dra benen under sig så börjar hon att gå mycket friskt framåt.

Men återigen har du tränat på att hästen skall vara lydig. Alltså inget man kan förutsätta att hästen är. Att man inte skall rida hästen svettig är också självklart en bra anledning till att inte rida för fort på vägen hem.

Poängen i det hela är att det säkraste är att inte gallopera hemåt.

Jag vet att det är svårt att börja tänka på "rätt sätt" när det gäller olycksförebyggande arbete. Mycket utav reglerna känns konstiga, onödiga och till och med barnsliga (har ju själv varit där) men efter att man har varit med och utrett en del olyckor och försökt att införa åtgärder för att förhindra att de överhuvudtaget sker så börjar man se lite annorlunda på saker och ting.

Mvh

Tora
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Detta är precis vad jag menar. Självklart skall man träna hästen så gott det går. Men skall man göra det för att man kan göra saker som är farliga eller för att om man glömmer en säkerhetsdetalj så skall det inte braka åt skogen för det? Dvs man har ett "nödstopp" som finns där för att förhindra olyckor i fall säkerheten sätts åt sidan.

Men enligt mitt synsätt så ska man träna hästarna så att sakerna inte blir "farliga", inte farligare än andra aktiviteter med hästen. Hästen ska inte lyssna mindre på hemväg. PUNKT. Och så länge det inte funkar får man ta det försiktigt och jobba med det.

Jag menar inte att man ska träna hästen och sedan göra dumma saker bara för sakens skull.
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Problemet är som sagt när är hemmåt. Min häst vet i alla fall klart och tydligt när den räknar vägen som hemmåt. Från att gå och dra benen under sig så börjar hon att gå mycket friskt framåt.

Mina hästar är trötta på hemvägen.
Så de fungerar inte så.
De är piggast och livligast i början på en ridtur.
Jag kanske skall ha en regel att man inte får galoppera från stallet?

Om en häst beter sig som din, betecknar jag den som lat och ovillig till arbete.
En inställning till arbete som måste ändras.
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Men enligt mitt synsätt så ska man träna hästarna så att sakerna inte blir "farliga", inte farligare än andra aktiviteter med hästen. Hästen ska inte lyssna mindre på hemväg. PUNKT. Och så länge det inte funkar får man ta det försiktigt och jobba med det.

Jag menar inte att man ska träna hästen och sedan göra dumma saker bara för sakens skull.

Men det är ju hela grejen att det måste tränas. Alltså är det inget man kan förutsätta att hästen kan det. Jag tycker inte heller att hästen skall lyssna mindre på vägen hem eller någon annanstans men hästen är piggare på vägen hem det är lättare att man tappar kontrollen. Och det är den grejen som är saken. Att man lär sig att man skrittar hemmåt för säkerhets skull.

Mvh

Tora
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Mina hästar är trötta på hemvägen.
Så de fungerar inte så.
De är piggast och livligast i början på en ridtur.
Jag kanske skall ha en regel att man inte får galoppera från stallet?

Om en häst beter sig som din, betecknar jag den som lat och ovillig till arbete.
En inställning till arbete som måste ändras.

Så du är alltid ute så mycket med dina hästar så att det blir trötta? Aldrig några skritturer? Jag kan säga att jag skulle få rida ganska så rejält innan min häst skulle visa trötthet på vägen hem.
Om det är så att dina hästar är pigga från början så är det så att en sån regel mycket väl kan vara på plats.

Sen är frågan vad du vill lära dina elever: Att de bara skall kunna rida säkert på dina egna hästar eller att de också skall kunna rida säkert på alla andra hästar.

Det är ett ganska vanligt fenomen att hästarna går fortare på vägen hem. Trodde att du som har hållit på med hästar så länge viste om det. Jag finner det inte besvärande på något sätt så varför skulle jag vilja ändra på det? Så stora kontraster är det inte att jag får sitta och driva henne framåt hela tiden på vägen bort och hålla igen på vägen hem. Men visst är det skillnad. Om jag tex tar transporten till en annan ridväg så finns inte den skillnaden då går hon med samma tempo hela tiden utan att öka på skritten.

Mvh

Tora
 
Senast ändrad:
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Så du är alltid ute så mycket med dina hästar så att det blir trötta? Aldrig några skritturer?
Inga uppsuttna skritturer nej.
Hästarna är inga fotöljer.
De leds ut i skritt.
Vi går mycket på våra fötter.
Ridning i skritt betyder träning i skritt.
Av det blir hästen både trött i huvudet och i sina muskler.

Men visst skrittar jag ut med elever.
Men de som är på skrittstadiet börjar på ridbanan så hästarna vet att de har "ägg i lasten".
Och då så använder jag ju bara säkra och färdigtränade hästar.

Om det är så att dina hästar är pigga från början så är det så att en sån regel mycket väl kan vara på plats.
Det löser sig iofs med regeln "skritt första 15 minutrarna för att smörja upp lederna".

Sen är frågan vad du vill lära dina elever: Att de bara skall kunna rida säkert på dina egna hästar eller att de också skall kunna rida säkert på alla andra hästar.
Jag vill lära dem att "så här skall hästar vara" och att "så här får man dem att bli så".
Enligt varianten "gör din egen säkra häst".

Det är ett ganska vanligt fenomen att hästarna går fortare på vägen hem. Trodde att du som har hållit på med hästar så länge viste om det. Jag finner det inte besvärande på något sätt så varför skulle jag vilja ändra på det?
Jag anser att det är ett otyg och ett beteénde som skall tränas bort.
Hästen skall gå i det tempot som jag har satt och inte byta det förrän jag ber om det.

Så stora kontraster är det inte att jag får sitta och driva henne framåt hela tiden på vägen bort och hålla igen på vägen hem. Men visst är det skillnad.
Aldrig att jag skulle acceptera att rida på det viset.
Hästen skall alldeles av sig själv hålla det tempot som jag har bett om.
Och varken öka eller minska det på eget bevåg.
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Om det är så att dina hästar är pigga från början så är det så att en sån regel mycket väl kan vara på plats.

Vi får nog snart vara överens om att vi har två helt olika angreppssätt i frågan.

Men till en definition som jag ofta stör mig på. Om jag kallar en häst PIGG betyder det att det är en ALERT häst med stor VILJA att jobba och med bra FRAMÅTBJUDNING. Inte att den är OLYDIG. Då kallar jag den OLYDIG.

Så en pigg häst (som IU:s i början av ridningen) ska man utnyttja och vara himla glad för och använda i träningen, samt behålla hästarna i den statusen!

Alla hästar borde vara "pigga"..... Inte stifta regler mot.

Min tes:
Undvik inte vardagliga händelser för att hästarna KAN uppleva de som farliga. Träna hästarna så att de inte reagerar med olydnad i vardagliga händelser. För vardagliga händelser inträffar ofta.
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Jag vill att de människor som jag lär rida skall klara av att rida alla hästar på ett säkert sätt. Inte bara min häst. Alltså lär jag dem hur hästar kan vara så att de kan rida även de hästar säkert. Inte bara de snälla och lydiga.

Jag ser ingen mening i att arbeta min häst trött. Vare sig fysiskt eller mentalt. När jag är klar med mitt ridpass så vill jag att hästen tänker "vad vill du mer göra" inte "gud vad trött jag är".

Jag arbetar min häst mycket i skritt. Att leda runt den ute i skogen är inte samma sak som uppsuttet arbete.

Om jag sitter upp på min häst och begär att den skall skritta så börjar den att gå. Om jag sen låter den fortsätta skritta i det tempot som hästen valde utan att begära att den skall öka eller minska tempot ja då får den göra det. Om jag sen tex travar en bit och saktar av till skritt och låter hästen välja tempo utan att jag begär ändring ja då får den göra det då.

Varför i hela friden skulle jag hålla på och begära att hästen går i precis samma tempo hela tiden. Det viktiga är att om jag vill ändra tempo så gör den det. Problemet hade varit om jag var tvungen att sparka på hästen hela tiden för att få den att gå framåt eller sitta och dra i tyglarna hela tiden för att få den att gå i skritt. Om jag är nöjd med tempot som hästen väljer så varför skulle jag vilja påverka det?

Mvh

Tora
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Problemet är som sagt när är hemmåt. Min häst vet i alla fall klart och tydligt när den räknar vägen som hemmåt. Från att gå och dra benen under sig så börjar hon att gå mycket friskt framåt.
Poängen i det hela är att det säkraste är att inte gallopera hemåt.

Då är din häst en sådan häst jag skulle rida massor av 8-or med stallet i mitten med... Och skritta fram med 14 turer fram och tillbaka vid stallet med en bit åt ena hållet, en bit åt andra hållet, en bit åt ena hållet osv osv och framför allt avsluta med att skritta av på samma sätt.

Det är möjligt att jag är präglad av att använda häst i jordbruket, men lika lite som det betyder slut för idag när första hölasset står på gårdsplan behöver det betyda slut för idag när ridhästen närmar sig stallet!

Dessutom är ridning utomhus är det jag i första hand väljer för dressyrträning, ridhus är något man tvingas ta till när underlaget inte tillåter annat! Men då kan det vara väldigt bra att kunna komma inomhus och låta hästen busa av sig lite i fri form utan krav och utan risk för halkskador! I dressyrträningen ingår självklart att kunna fatta galopp och göra halt på godtycklig plats.
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Varför i hela friden skulle jag hålla på och begära att hästen går i precis samma tempo hela tiden.

Därför att då så kan jag koncentrera mig på nästa del av ridningen.
Böjningen i öppnan/slutan, formen, undertrampet, schwungen o.s.v.
Och hästen håller sitt tempo under tiden.

Less is more.

Nästa steg så begär jag att öppnan skall hållas tills att annat är sagt.
Så kan jag ägna mig åt öppnans kvalité.
Det som hästen kan, tempo, böjning, form etc det skall jag inte behöva påminna den om hela tiden.
Det kan den ju redan.
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Ja i körning så måste ju hästen kunna hålla sitt tempo av sig själv obrutet.
Hur i hela världen skulle man annars kunna plöja?

Vissa saker förstår inte jag.
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Jag uppfattade det som att de är så pigga i början att de kan bli svåra att hålla i gallopen då det var det vi diskuterade.
Självklart skall en häst vara pigg och glad.


Svårigheten med att gallopera på vägen hem finns där då man måste träna med hästen. Så frågan är om det är ett stort åsidosättande av säkerheten att gallopera hem eller om det inte spelar någon roll. Det viktiga är ju vad vi lär de som börjar rida och att då lära ut att det är helt okej att gallopera på hemväg när risken är så pass överhängade att hästen måste tränas för det....? Det tycker jag är ett stort problem.

Svårigheten är ju som sagt att veta när man är på väg hemmåt. Om man rider på en väg och sen bara vänder och rider hemmåt. Ja då är det ju ganska så tydligt. Men om man rider runt en skog tex när är man på väg hem? Då kan det vara en bra regel att lära ut att man skrittar de sista 15 minutrarna hem. Jag tex tänka mig att IU säkert har en regel att man skrittar de sista 15 minutrarna till stallet (eller liknade).

Mvh

Tora
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Då är din häst en sådan häst jag skulle rida massor av 8-or med stallet i mitten med... Och skritta fram med 14 turer fram och tillbaka vid stallet med en bit åt ena hållet, en bit åt andra hållet, en bit åt ena hållet osv osv och framför allt avsluta med att skritta av på samma sätt.

Det är möjligt att jag är präglad av att använda häst i jordbruket, men lika lite som det betyder slut för idag när första hölasset står på gårdsplan behöver det betyda slut för idag när ridhästen närmar sig stallet!

Dessutom är ridning utomhus är det jag i första hand väljer för dressyrträning, ridhus är något man tvingas ta till när underlaget inte tillåter annat! Men då kan det vara väldigt bra att kunna komma inomhus och låta hästen busa av sig lite i fri form utan krav och utan risk för halkskador! I dressyrträningen ingår självklart att kunna fatta galopp och göra halt på godtycklig plats.

Skall bara förtydliga att jag inte har några problem med detta. Vill jag ändra tempo så gör hästen det. Jag använde det bara som ett förtydligande exempel.

Men frågan är vad man skall lära ut? Att det är helt okej och ingen skillnad att gallopera hemmåt eller att man skall veta att det kan vara en viss skillnad i hästarnas uppträdande.

Mvh

Tora
 
Senast ändrad:
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Att det är helt okej och ingen skillnad att gallopera hemmåt eller att man skall veta att det kan vara en viss skillnad i hästarnas uppträdande.

Men nu börjar vi vara på samma våglängd. Självklart ska man lära sina elever vad man bör aktsam på när det gäller hästar, även hästar man inte känner så väl. Och att det KAN vara viss skillnad, på hemväg, i trafik, m.m m.m. Men inte att det SKA vara det och därför låta bli det helt.
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Men det är här skillnaden är i säkerhetsaspekterna. Jag har inte alltid haft den förmånen att få rida väluppfostrade hästar. Jag förstår mycket väl varför den regeln finns. För att de jag lär att rida aldrig skall behöva fundera på om det går att rida i gallop på just den hästen de rider nu på vägen hem så är det alltid förbjudet att rida i gallop på vägen hem. Helt enkelt för att de inte skall välja fel. Det är just det man gör när man gör en riskanalys man eliminerar alla möjligheter att välja något annat än ett alternativ nämligen det rätta och mest säkra.

Detta är ju vad man lär ryttare. Man lägger sig på en väldigt strikt säkerhetsnivå. För i den artikeln var det ju mest ungdomar mellan 14-20 (har jag för mig att det var) som råkade ut för mest olyckor. Det är efter dem man måste lägga säkerhetsribban. Alltså de som har en tendens att mest råka illa ut.

Mvh

Tora
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Men att resonera på ditt sätt skapar hästar och ryttare som tror att det SKA vara problem att galoppera mot stallet. Vilket i sig är ett GIGANTISKT säkerhetsproblem på sikt, därför att då lär man aldrig hästarna att acceptera dessa situationer. Undviker man det konsekvent, så tränas aldrig hästen på det. Så enkelt är det. Och den dagen hästen utsätts för händelsen KAN vad som helst hända. För ingen har brytt sig om att lära känna och träna hästen.

Det är som att säga att "backa aldrig" för det är ju något svårare än att köra rakt fram med bilen och vissa individer kan ha problem med det. Men en förare som kan backa är en säkrare förare än den som inte kan. Halvtaskig liknelse....

Man ska inte lägga ribban alltif på de som kan minst, för då kan hästarna också minst, vilket ger farligare ridning/hantering. Ribban anpassas efter häst och ryttare, i varje situation.
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Jag har inte ridit ut som ledare för grupper särskilt många gånger, och då har jag inte vågat galoppera alls med hela gruppen, utan stannat på lämpligt ställe och låtet eleverna galoppera en och en, så gäller det elever är jag nog ännu fegare än du.

Men för mig, som fokuserar mer på utbildning av hästen (= mig själv!) än av nya ryttare, ligger detaljen om galopp på hemvägen som en fråga, varken mer eller mindre viktig än en massa andra frågor:
Vågar jag sitta upp på den här hästen?
Vågar jag rida den utan ledare?
Vågar jag försöka trava på den här hästen?
Vågar jag galoppera på den här hästen?
Vågar jag rida den här hästen utan att någon annan person är närvarande?
Vågar jag rida ut på den här hästen med en "gammelhäst" som stöd?Vågar jag rida ut ensam?
Vågar jag använda den här hästen som stöd för en unghäst?
Vågar jag rida den här hästen på ett främmande ställe tex en tävlingsplats?
Vågar jag hoppa den här hästen i terräng?
Vågar jag rida den här hästen i ett jaktfält?

Regeln "rid aldrig jakt" eller "hoppa aldrig fasta hinder" är minst lika berättigade ur säkerhetssynpunkt för orutinerade ryttare som regeln att aldrig galoppera hemåt, men samtidigt kan det ses som något den mer utbildade ryttaren tränar sin häst för att göra, utan att direkt bryta mot säkerhetsregler.
 
Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Jag förstår mycket väl varför den regeln finns. För att de jag lär att rida aldrig skall behöva fundera på om det går att rida i gallop på just den hästen de rider nu på vägen hem så är det alltid förbjudet att rida i gallop på vägen hem. Helt enkelt för att de inte skall välja fel.
Jamen, då lär du dom ju inte att rida!?!

Att kunna rida är väl inte bara att sitta med rätt sits och "komma fram i lätt trav-nedsittning"?
Det är väl minst lika mycket att lära känna varje hästs egenskaper innan man sitter upp, bedöma hur man ska bära sig åt i olika situationer, känna vad hästen gör/tänker göra och vad det innebär för en själv. Att vara observant och lösa alla små problemungar innan dom verkligen blir till problem. Att behärska hästen. Att ha omdöme och själv kunna avgöra när det är lämpligt att galoppa eller när det inte är det. Osv, osv, osv.

Det var angående ridelever det. Självklart tillkommer för hästägarna (och därmed även ridskolors/ridlärares ansvar) uppfostran/träning/immunicering/inlärning/tillvänjning/avvänjning osv av hästen.
För båda parter, människa-häst, tillkommer det ömsesidiga förhållandet med allt vad det innebär av rang, tillit, förståelse, bestämmande osv.

Vad jag vill ha sagt med detta, är ...
att det är varje ryttares ansvar att leva upp till aktuella krav, att veta sin begränsning, att inneha kunskap och att informera sig om ev ny häst innan ritt.
att det är lärares ansvar att eleven kan/gör det.
att det är hästansvarig som ska se till att hästen lever upp till självklara och rimliga krav.
att det är hästansvarig som informerar ny elev/ryttare om hästen.
att man inte ska vara curlingperson här heller. Ställ krav!
att det ska vara skit samma vilket håll man galoppar åt.

Då ökar man säkerheten! Inte genom att försöka elliminera alla tänkbara risker. För då hamnar morgondagens ryttare till slut instängda i ridhus, bolstrade som michelingubbar och sittandes på IT-kontrollerade, supersäkra, hästliknande maskiner.
Medan såna som Sjoberga och jag far omkring ute i det fria och löser situationer. :d

F ö undrar jag om inte Murphys Law är ungefär: Om något bara kan gå åt helvete, så gör det det!? Vilket givetvis inkluderar att välja fel varje gång man har möjlighet. :crazy:

LIA
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Konsumentverket) Hästar och ridning orsakar varje år cirka 13 000 olyckor. Bland sporter är det bara fotboll som ställer till med fler...
Svar
1
· Visningar
837
Senast: Pandoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp