coari
Trådstartare
Sv: Ridolyckorna måsta minska.
Jag tror att det brister på att dagens hästägare har av ngn underlig anledning försökt gå förbi ledet hästhantering och förståelse för hästens naturliga instinkter och för dagen mer ser hästen som en programerbar maskin.
Jag tycker det pratas mycket nuförtiden om det stora antalet olyckor i samband med ridning. Jag undrar vad som hänt och varför det är så mycket mera olyckor nu jämfört med för 15-20 år sen.
När jag var aktiv på ridskola i 15 år, både som elev och instruktör vet jag att vi hade ytterst få olyckstillbud. Det är ändå en stor ridklubb med ca 400 - 500 ridande varje vecka. Det var ett par brutna ben, ett par brutna fingrar, någon tramp/sparkskada, ett par stukade armar och en hjärnskakning. Så mycket mera var det inte under dessa år. (något har jag säkert glömt, men det kan inte vara mycket) Vi hade ett stort säkerhetstänkande på den ridklubben. Tummas det på säkerheten oftare nu eller är det bland privatryttare de flesta olyckor händer? Är det för att det är så vanligt att ryttare som inte ridit på ridskola (och fått lära sig säkerhet i samband med häst) skaffar häst?? Säkerheten är otroligt viktig att lära ut. Det är stora flyktdjur vi hanterar. Vart felar det?
Jag tror att det brister på att dagens hästägare har av ngn underlig anledning försökt gå förbi ledet hästhantering och förståelse för hästens naturliga instinkter och för dagen mer ser hästen som en programerbar maskin.