Ridolyckorna måsta minska.

Sv: Ridolyckorna måsta minska.

Jag tycker det pratas mycket nuförtiden om det stora antalet olyckor i samband med ridning. Jag undrar vad som hänt och varför det är så mycket mera olyckor nu jämfört med för 15-20 år sen.
När jag var aktiv på ridskola i 15 år, både som elev och instruktör vet jag att vi hade ytterst få olyckstillbud. Det är ändå en stor ridklubb med ca 400 - 500 ridande varje vecka. Det var ett par brutna ben, ett par brutna fingrar, någon tramp/sparkskada, ett par stukade armar och en hjärnskakning. Så mycket mera var det inte under dessa år. (något har jag säkert glömt, men det kan inte vara mycket) Vi hade ett stort säkerhetstänkande på den ridklubben. Tummas det på säkerheten oftare nu eller är det bland privatryttare de flesta olyckor händer? Är det för att det är så vanligt att ryttare som inte ridit på ridskola (och fått lära sig säkerhet i samband med häst) skaffar häst?? Säkerheten är otroligt viktig att lära ut. Det är stora flyktdjur vi hanterar. Vart felar det?:confused:

Jag tror att det brister på att dagens hästägare har av ngn underlig anledning försökt gå förbi ledet hästhantering och förståelse för hästens naturliga instinkter och för dagen mer ser hästen som en programerbar maskin.

Hästar räknas som fordon, när vi åker bil är vi enligt lagen skyldig att använda säkerhetsbälte. För cykel finns ett hjälmtvång för mideråriga, moped och MC är det hjälmtvång på så varför skulle det vara märkligt med hjälmtvång under ridning?:confused:
Alla andra sporter har sin skydd, ridning anses som balnd de mera riskfyllda. Så för mig faller det onaturligt att en hobby, sport, arbete eller vad det nu må vara skulle vara helt befriad från krav av säkerhet.

PS: Detta var inte riktat till dig, men ett förtydligande av ditt inlägg.

Hastighetsgränserna finns för allmänhetens säkerhet samt andra trafikanter. Visst håller man dom? Inte kör man 190 på en smal krokig väg om man förstår riskerna varifall... Dessutom har man på bältet fall i fall man skulle krocka, det behöver ju inte vara ens eget fel.

När det gäller mc o moped så har jag inte heller hört många som har klagat över hjälmtvånget. De har bara accepterat att så är läget. Det gör ju rätt ont att skada huvudet. Behöver som sagt inte vara ens eget fel för man kan kanske behärska fordonet på ett korrekt sätt men det var någon annan som orsakade olyckan och man själv får lida.

Egentligen borde det det inte behövas något hjälmtvång eller någon lag som är till för vår säkerhet. Alla människor borde förstå och använda sunt förnuft - därmed inte sagt att man eliminerar olyckorna. Man blir bara inte lika skadad.

Är det fel tänkt att bara behöva bryta ett par ben i stället för att bli hjärnskadad och ett kolli resten av livet.

Det är fel tänkt att sätta hjälm, säkerhetsväst och grova skor med stålhätta på voltigörer, cirkusartister och artister på uppvisningar för att det skall bli mindre olyckor i övrigt.
Rätt tänkt att sätta det på alla riskole-elever utom vid voltige samt vid ridning där allmänheten har tillträde.
D.v.s. utanför inhägnat område.

När det gäller mc o moped så har jag inte heller hört många som har klagat över hjälmtvånget. De har bara accepterat att så är läget.

Och det beror på att man är ute och rör sig bland andra i trafiken.
Under samma omständigheter med häst, så bör man ju ha hjälm och säkerhetsväst.
Ute i trafiken då.

Jag tror att det brister på att dagens hästägare har av ngn underlig anledning försökt gå förbi ledet hästhantering och förståelse för hästens naturliga instinkter och för dagen mer ser hästen som en programerbar maskin.
Ungefär så. En annan faktor är att antalet hästar ökat på 20 år och därmed antagligen antalet ridande och hanterande= ökande antal risktillfällen.

Som lök på laxen har vi kommit ytterligare en generation längre bort från gårdagens husdjursvana. Dagens 10-15-åringar har oftast ingen koppling alls till natur och djurliv. Man tror på fullaste allvar att mjölken produceras av en maskin, att fisk är fyrkantiga bitar mm. En häst ÄR en hobby/tävlings-apparat!

Här har ridskolorna en stor uppgift att fylla, men hur många gör det? Det borde f ö heta och vara "hästkunskapsskola" eller nåt liknande.

LIA

Det var intressant läsning det där. Där stod det bla det vanligast olyckan var avramling från häst vilket resulterade i ett ben/arm brott dessutom det vanligaste av det var att hästen trampat/sparkat ryttaren (alltså efter avramling). Den största gruppen var ungdomar under 20 år.

Att det är främst ungdomar är kanske inte så konstigt. Dels för att det kanske är den största gruppen som rider och för att man mins själv vilka dumheter man hittade på i den åldern. Dessutom har man oftast en helt annan självbevarelsedrift när man blir lite äldre (kan kanske säga att man blir fegare med åldern :D).

Jag arbetar en hel del med skyddsförebyggande åtgärder på min arbetsplats. Är det något som jag har lärt mig med åren så är det att finns det två val att göra varav det ena är fel så kommer någon tillslut att välja det felaktiga valet (hur konstigt det valet än är). Detta är också känt som Murphys lag.

Så med andra ord är det mycket bättre att alltid ha hjälm vid all slags ridning/uppvisning osv än att ha massvis med undantag. Dessama gäller det där med att galoppera hemmåt. Visst är det bra om man lär hästen det men det absolut bästa är att helt enkelt låta bli då slipper man fundera på om denna hästen är tillräckligt trändad eller inte.

Sen är det mycket gamla regler som plötsligt hastigt och lustigt har blivit förkastade med motiveringen "hästen skall kunna tåla det"

Tex:
galoppera aldrig hemmåt
spring inte i stallet
lämna aldrig en häst ensam i hagen
rid inte fort förbi en annan häst och om du rider förbi en häst se till att den inte blir tokig när du rider förbi
rid inte nära en häst
osv, osv

Detta är enkla regler som gör det mycket säkrare att rida/hantera sin häst men som många gånger har debaterats hej vilt här på Buke. Ta tex den att man inte lämnar en häst ensam eller att man inte skall trava förbi en häst när man är ute och rider. Motiveringen har alltid varit "min häst klarar det minsan och om inte din gör det så det bryr jag mig inte". Vad dessa människor totalt har missat är att man måste sätta lägsta nivån på säkerheten efter den häst som tål minst inte efter att din häst minsan klarar av det.

Mvh

Tora

Många börjar att rida på Turridning på Islandshäst.
På hästar som är specialtränade i att vara säkra.
Och sedan så går de och gör likadant med otränade hästar.

Kan det blir annat än fel?

Visst är det bra om man lär hästen det men det absolut bästa är att helt enkelt låta bli då slipper man fundera på om denna hästen är tillräckligt trändad eller inte.

Här är vi definitivt inte överens. Man SKA fundera på om hästen är tillräckligt tränad för att ridas på och i vilka situationer man kan och inte kan lita på hästen. Det är liksom en väsentlig del av det aktiva säkerhetsarbetet! Och för de situationer där hästen inte är 100%, jobba, träna tills hästen accepterar situationen tillsammans med dig som ledare.

Annars kan man som vissa i tråden genast dra slutsatsen att "det bästa är att låta bli all kontakt med hästar, så slipper man fundera på om hästen kan bete sig farligt eller ej".

Och ja, jag vill bara rida hästar som man kan galoppera åt vilket håll som helst utan att det finns stor risk för att de inte stannar vid mitt kommando. Och när det inte fungerar (dvs hästen inte lyder) då måste man backa och träna det istället, innan man återigen försöker avancera träningsmässigt.

Ibland önskar man att mer av gamla tiders hästhantering inte skulle glömmas bort. Inkörning av hästar för skogsarbete var en riktigt bra skola för hästarna, där man metodiskt arbetade igenom alla moment som hästen bara måste klara av.

Jag tränar då mina hästar att klara av det som står på Toras "inte"-lista.
Spring i stallet vill jag inte ha, men det andra skall fungera.

*kl*

Jag har varit en som ridit utan hjälm men jag har "valt" vilka hästar jag ridit utan hjälm på. Jag sitter tex aldrig på en unghäst utan hjälm, jag hoppar inte utan hjälm (har gjort det en gång och det kändes olustigt). När jag ska sitta och rida 6 hästar i rad i ett ridhus under sommaren för tränare så har jag valt att ta av mej hjälmen. Jag har ridit min egen häst i ridhuset utan hjälm. Jag skulle aldrig komma på tanken om det hade varit barn och tittat.

Jag skulle aldrig rida min nuvarande utan hjälm, jag leder henne till och med med hjälm. Men henne har jag till och med säkerhets väst på när hon är på riktigt humör.

Jag har fått en häst över mej som spräckte mitt skallben och skadade lilla hjärnan på mej. När det hände rann det blod och hjärnvätska ur örat på mej. Jag är glad att jag kan gå idag och framför allt att jag lever, för hade det inte varit för hjälmen så hade jag varit död. Jag brukar "skrämma" ungar med det när de klagat på att hjälmen är för varm etc och det har funkat.

Men jag kan väl tycka att på shower kan det vara befogat att rida utan hjälm för som nån sa, det är ju hästen man tittar på. Hoppning tycker jag att hjälmen ska sitta på även om det är maskerad hoppning eller bara visa några få hopp.

*riktat till sjoberga också*

Det är precis det här jag menar. Era hästar kanske klarar av det. Men vad händer nu om den personen som är van vid era hästar rider en häst som den inte är tränad på detta. Jo risken är att hästen sticker. Det är därför man skall lära ut man inte galopperar hemmåt osv.

Alla sådana här regler har inte tillkommit för att någon tyckte det var roligt att skriva upp en massa regler och sätta upp på väggen.

Att tex inte galoppera hemåt eller lämna en häst ensam är så grundläggande saker. Hästar är stora och farliga om det händer något. Det är därför man måste vara så försiktig och tänka sig för både en och två gånger.

Ta tex en liten tjej som läser här på Buke att det skall minsan gå att lämna en häst ensam i hagen. Den skall kunna det. Sen åker hon till sitt stall och tar in sin sköthäst från hagen och lämnar den sista hästen själv. Resultatet blir en sjöblöt häst som springer igenom staketet och skadar sig själv och/eller någon annan.

Skulle man ha tänkt säkert så skulle man inte ha utgått från att hästen kan stå kvar själv. Det är säkerhetstänkade.

Även om 98% av alla hästarna kunde stå kvar ensamma i hagen så måste man utgå från att 100% av hästarna inte kan stå kvar ensamma i hagen. Det är säkerhetstänkande för man vet aldrig när man råkar ut för de två procenten.

Nu är det självklart skillnad om man känner hästarna runt omkring. I tex mitt stall vet jag vilka som kan gå kvar ute själva men om jag kommer helt ny till ett stall så måste jag utgå från att ingen kan lämnas kvar själva. Inte att alla kan lämnas kvar själva. För vad händer som sagt den gången man råkar på 2-procentaren.

Eftersom man måste träna på dessa saker så kan man inte utgå från att alla hästar klarar av det.

Mvh

Tora

Nej det tycker inte jag.
De skall i stället lära sig att hästar är olika.
Så att de närmar sig varje häst helt förutsättningslöst.

Jag håller helt med Sjoberga och IU.
Den väg du förespråkar leder till okunskap för både folk och hästar och därmed till ännu större risker.

Vad dessa människor totalt har missat är att man måste sätta lägsta nivån på säkerheten efter den häst som tål minst inte efter att din häst minsan klarar av det.
Man anpassar säkerheten efter hästindivid och övriga omständigheter. Att förbjuda hemgalopp bara för att en del hästar inte är kontrollerbara då, ger fel signaler. "Utbilda" dessa hästar! Dom individer som fortfarande visar sig omöjliga att kontrollera ska särbehandlas, men bara dom.
Detsamma gäller "ensam häst i hage". Dom flesta klarar efter tillvänjning av det i olika grad, men dom som inte gör det tar man in.

Många hästar reagerar när man kommer i sin vagn, eftersom dom inte sett ett ekipage tidigare och tycker det ser skrämmande ut. Då har hästägaren 2 grundalternativ. Antingen acceptera att ha en vagnrädd häst även framöver, eller lära hästen att ett ekipage är lika naturligt som allt annat. Vilket ger mest säkerhet?
Vad ska jag som kusk göra? Ta långa omvägar varje gång jag ser en ridhäst, eller förutse att ryttaren sitter på en vagnsäker häst alt själv rider undan om hästen inte är det?

Det borde vara krav på att varje person ska lära sig vad häst är och fr a att inte finns 2 hästar som är lika. Dom är individer!
Det är den enda säkerhetsregel som verkligen behövs!

LIA

Nej det tycker inte jag.
De skall i stället lära sig att hästar är olika.
Så att de närmar sig varje häst helt förutsättningslöst.

Precis! :bow:

Innan man rider en häst på egen hand borde man ta sig gott om tid att lära känna hästen, från marken, i hanteringen och vid uppsittning och genom kontakt med ägare mfl. Då vet man träningsläget, vad som är befäst, vad som behövs jobbas med och eventuellt också vad man bör undvika ett tag framöver. Sedan borde man jobba metodiskt från den punkten och inte alls börja med "flängridning" och galopprace.

Den statistiken har jag tyvärr inte läst i någon olycksfallsstudie, hur väl ryttaren kände hästen vid olyckstillfället.

Det är sant som du skriver. Det skulle inte skada om skärpte åt hjälmregeln. Det jag är mest förvånad över domarna på tävlingsplatserna. Jag vill minnas att det står i TR att hjälm skall bäras vid all ridning på tävlingsområdet vilket även gäller framridning och ärvarv. Kanske det är dags att sätta en rejäl bötessumma på ridning utan hjälm. Du får saftiga böter om du inte betalar alla höga tävlingskostnader eller tippar din häst!

Barn gör inte som vi säger utan som vi gör. Jag har stått i skottzonen för barnen hemma för att jag inte använder säkerhetsväst. Mycket säkerhetsmedvetna barn!

Hej!

Men i arbetet med att lära hästen måste man ju också vara lite ödmjuk, klarar JAG av att lära denna häst detta?

Tycker man alltför ofta ser övermodiga ryttare som "visst" klarar av att galoppera över en gräsäng på en nyss igångsatt ponny.. Ja, dom brukar åka i backen med buller och bång.

Själv ser jag det som en självklarhet att min häst ska kunna galoppera hemåt, lämnas i hagen själv och kunna bli förbiriden. Nu har vi inte lyckats träna fram allt detta ännu, mest pga dåliga ridförutsättningar på tidigare stall (jag riskerar inte en skenande häst som ska över en 70-väg där alla kör 110), men nu är vi på god väg. Däremot vill jag inte att någon vilt främmande person (för häst alltså) ska galoppera henne hemåt, och jag kollar alltid om det är ok att rida förbi andra hästar ute och saktar alltid av tilll skritt vid möte.

/ Lavinia, som bara för någon dag sen såg en tjej på en vilt galopperande häst "för den klarar minsann att du rider iväg".. Jo, jag märkte det..

*KL*

Hej, jag tycker den här tråden är väldigt kunskapsgivande och intressant. BRAVO!!! Mera inlägg och åsikter tack.

En tanke som slår mig, vi talar här om att man skall lära och träna hästen inför olika uppgifter som gör den "säkrare". Menar vi då att få den så säker att vi inte själva behöver tänka på våran egen säkerhet eller bara att vi skapar en större hästkunskap och säkerhet för både oss som ryttare, hästskötare, och främst utifrån hästens naturliga beteende för främst hästens säkerhet.

Visst ska alla hästar tränas och hanteras i utvecklingssyfte för att bli mindre "naturliga" alla är dock barn i början och ju mer omogna barn man arbetar med ju högre säkerhetskrav bör man väl endå ställa egna krav på att uppfylla utifrån hjälm, säkerhetsväst.

Min hovis "som verkar lite senil" brukar ofta mummla om att slår man ihjäl sig på en häst som man skor, så är det aldrig på en unghäst utan just på den mest rutinerade, lugna hästen i ens kundkrets. Varför??? Jo därför ju "säkrare" häst man arbetar med, ju mer sänker man sitt eget säkerhetstänkande. Jag är fullt benägen att hålla med hovis och dessa ord följer alltid med mig i mitt arbete med ett levande flyktdjur.

Senast ändrad:

därför ju "säkrare" häst man arbetar med, ju mer sänker man sitt eget säkerhetstänkande.
Vilket ju visar på brister hos en själv och inte på att "säkrare" hästar skulle vara någon nackdel.

LIA

*riktat till flera*

Det märks att vi ser det hela med olika ögon. Jag har som sagt nu arbetat med säkerhetsförebyggande åtgärder på arbetsplatser i flera år. Jag känner så igen mig i erat tänkande när jag började arbeta. Men efter några år på nacken så har jag ett helt annat sätt att se på saken.

Ta tex ett exempel. Vi hade en maskin på jobbet där det stod klart och tydligt att "Tryck aldrig på den röda knappen förren maskinen helt har stängt av sig". Inget konstigt med det. Allt var frid och fröjd i över ett år. Sen var det någon mindre smart person som självklart tryckte på den röda knappen innan maskinen helt hade stängt av sig och orsakde skador för bortåt 200 000 på maskinen + kostnaden för produktionsbortfallet. Nu när jag har mer erfarenhet så skulle jag förstås ha sett till att man överhuvudtaget inte kunde trycka på den röda knappen innan maskinen stod helt stilla (observera att detta är en förenklad histori, den helt tekninska förklaringen är mer teknisk då detta rörde en maskin som bara hanterades av ingenjörer). Så med andra ord om det finns mer än en valmöjlighet varav den ena är fel så kommer någon till slut att välja den felaktiga (också känd som Murphys lag). Så när man arbetar med säkerhet så försöker man göra så att det bara finns ett alternativ att välja dvs det rätta. Och om man mot förmodan skulle välja fel (ni skulle bli förvånade vad folk kan hitta på när det tänker själva) så skall det finnas ett säkerhetssystem som förhindrar att det hela spårar ut.

På detta sätt började man faktiskt tänka just efter att en tekniker kopplade två kontakter fel (det fans två val varav ett var fel och ett var rätt) när han jobbade för Murphy. Tror det var i samband med en rymdfärja och strul i samband med det (någon kanske vet mer detaljer).

Hur skulle jag då översätta detta till hästar? Jo du har en säkerhetsrisk i att gallopera hämåt. Vad gör man åt det? Jo man förbjuder det (för att sänka olycksfallsbenägenheten). Vad har man för säkerhetsbackupp? Jo man har tränat hästen till att trots allt klara av det i fall ryttaren skulle göra fel och glömma.

Jag tycker det är mycket bra att ni tränar era hästar på för hästen svåra situationer. Men just därför att hästen måste tränas så är det det som gör att man måste se det som säkerhetsrisk.

Någon skrev att man skall närma sig varje häst helt förutsättningslöst. Ja och det stämmer mycket riktigt. För hur vet jag om denna hästen är tränad eller inte? Det har jag ingen aning om. Alltså måste jag utgå från en väldigt högt säkerhetstänkande.

Om man tex lär ut att man inte skall gallopera på vägen hem så har man eliminerat en del av olycksrisken. Att man tycker att hästen skall klara av det eller att man till och med har tränat den för det är bara ett nödstopp (dvs om någon trots allt gör fel). Detta är så man får tänka när det gäller olycksfallseliminering.

Då hästar mer och mer blir till erkända arbetsplatser så kommer också kraven att höjas på utbildning och olyckfallseliminering. Det jag tänker mest på är tex ridskolor, turridningstall, gymnasium osv. Kan man lära ut "säkerheten först" på alla de möjliga utbildnings platserna vi har i landet dessto större chans är det att våra ryttare har ett sunt säkerhetstänkade i bagaget.

Frågan är vad som är mest säkert för eleven? Att lära ut att på mina hästar är det okej att gallopera hemåt eller gallopera aldrig hemåt då du inte vet om hästen klarar det eller inte.

Tycker dessa diskussioner är mycket bra då just säkerheten när det kommer till hästar kan vara skrämande låg.

Mvh

Tora

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Konsumentverket) Hästar och ridning orsakar varje år cirka 13 000 olyckor. Bland sporter är det bara fotboll som ställer till med fler...
Svar
1
· Visningar
837
Senast: Pandoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama