Ridning under gravititet

S

shallow_xx

Hej hopp alla glada!
Första gången jag är inne på "föräldrasidan" på buke:p

Tänkte höra lite om hur det var för er med ridningen under graviditeten, alla är ju individuella, men jag är "bara" i vecka 17 och tycker redan att det känns konstigt i magen att rida ett ordentligt pass... Känns som att det gör ont i magen och lite som en tvättmaskin därinne :o

Trodde iaf att jag skulle kunna rida till 7e månaden eller liknande men börjar tappa hoppet nu...

Så, hur var det för er?
Ha en bra dag:bump:

Sv: Ridning under gravititet

Jag säger som jag brukar :D Det vet BARA DU, hur länge du skall rida. Känns det inte okej, så låt bli. Du har hela livet på dig att rida men är bara gravid i några månader! Oavsett vad någon annan 'tycker' skall du lyssna på vad kroppen säger. Den verkar veta sånt där :)

Jag har precis gått in i sjunde månaden och jag rider fortfarande. Men jag rider inga rejäla pass utan tar det lugnare och känner efter vad som känns bra.
Så jag håller med Mitten om att lyssna på kroppen så blir det bäst :)

Jag har bara ridit i min andra graviditet och då red jag tills foglossningarn blev förjävliga, vilket var runt vecka 16-18 nånting om jag minns rätt.

Jag red t.o.m. graviditetsvecka 34, på den islandshäst jag då hade på foder. Tävlade även under graviditeten, vill minnas att "sista" tävlingen var i sjunde månaden nån gång. Islandshästar har väl två fördelar gentemot andra hästar när det gäller ridning under graviditeten: Dels har de tölt, som inte är en så skumpig gångart, och dels har de ju inte fullt så stora rörelser som t.ex. halvblod. Jag tyckte att det kunde göra ont i bäckenet om jag red länge (mer än 45-60 min) och hade även lättare att få "håll" i magen/sidan när jag red. Men i övrigt red jag "som vanligt", dvs i alla (fem!) gångarter och både på bana och i terrängen. Dock kändes hoppning inte helt stabilt, så det lade jag ner i kanske femte eller sjätte månaden.

Jag upplever att jag hade mycket gott av att jag både red och höll igång med hundpromenader under i stort sett hela graviditeten. Jag gick inte upp så mycket i vikt, kände mig någorlunda rörlig hela tiden, och tappade inte nämnvärt i kondis och muskelstyrka. Det tror jag var en av anledningarna till att jag återhämtade mig snabbt efter förlossningen!

Okay, min första graviditet och jag har inte lärt mig så mycket än... :angel: Vad är foglossning :crazy: idiotförklara mig gärna:laugh:

Jag red "som vanligt", men skippade hoppningen, fram till v 20. Sen började foglossningen kännas av ordentligt så jag undvek att sitta ner i trav och så. Skritt och galopp funkade bra länge dock.
I v 26 började magen bli rätt mycket ivägen, funkade inte med lättridning mera (rider i en ST Espaniola med högt framvalv). Kort efter det började magen vara i vägen vid avsittningen, sen tyckte jag balansen började kännas sämre också. Det kändes inte bra helt enkelt mera. Så jag red sista gången i v 28-29 nångång.

Jag har en kompis som hållit igång ena hästen 2-3 ggr/vecka, andra hästen har jag hållit igång med tömkörning och longering, iofs fick jag lämna tömkörningen också nu sista tiden, eftersom jag inte kan gå så mycket pga fogarna.

Och det är ju inte hela världen om hästen står 2-3 månader heller, bara den har daglig utevistelse med kompisar? Man är ju inte i bästa form själv heller när man väl kan börja rida sen efter förlossningen, så det blir ju ändå att ta det ganska lugnt i början;).

Lycka till!

Hoppas jag förklarar rätt annars får någon annan idiotförklara mig ;)

Foglossning är när något hormon som mjukar upp leder i kroppen så att ditt bäcken ska bli mer elastiskt och det blir då lättare att föda barnet.

Det är jätteolika när man får det och hur ont man har det. De som har det värst sitter i rullstol till slut :crazy: Men en del får det väldigt lindrigt och sent i graviditeten.

Du kan nog se att en del gravida tar väldigt små steg och vaggar liksom fram - de har nog foglossning. Det gör ont att rida om man har foglossning för att man sitter brett så det blir liksom att göra det som gör allra värst ont.

Hittills har jag klarat mig *peppar, peppar* utan det gör mest ont i mina ligament runt livmodern när mitt halvblod vill kliva på i trav och galopp.

Tack tack, jag gick in på gravid.se och slog upp det direkt :)

Jag har bestämt mej för att skritta på pållen från nu och köra mycket tömkörning m.m. tur att man har medryttare ;)

Jag had een rid paus kring v. 20 då jag tyckte de kändes så obehagligt när bebisen i magen skumpade runt och jag fick samandragningar så fort jag travade (kände som världens håll..)

kl

Jag red inte så mycket de första tre månaderna eftersom jag mådde så sjukt illa och i princip var säng- och soffbunden... men sen satte jag igång och red som vanligt. Nu är jag i v 24 och skulle lätt kunna fortsätta rida i några veckor till (iaf som det känns nu). Jag lyckades dock trilla av min unghäst för två vekor sedan och då blev jag faktiskt lite skraj. Det känns inte rätt att äventyra vår lilla bebis bara för att jag vill rida. Nu var det verkligen ingen fara, men jag fick ändå en hel del obahgskänslor, så sen dess har jag hållit mig på marken. Jag kanske rider någon mer stabil häst, men när det gäller unghästen får han tränas från marken from nu.

Jag har inga som helst besvär av fogarna ännu. Jag kan ibland känna att det drar lite i magen och trycker neråt om jag ger mig ut på en lång, ordentligt rask promenad, men då hjälper det att jag håller ett stadigt tryck under magen och liksom lite uppåt, så släpper det. När det gäller ridningen så kände jag av något runt v 15 när jag suttit av. Då gjorde det rejält ont på undersidan av ena skinkan, som en kniv som stack rätt upp. Men det försvann av sig självt sen...

//Julia

Jag är i v. 19 och har de senaste 4 veckorna varit på tre helgclinics... :)
Det har gått bra (och gör fortfarande) att rida, under själva ridpassen känner jag just ingenting. Däremot känner jag av svanskotan efter längre stunder i sadeln. Svårt/obekvämt att sätta sig i bilen t.ex.
Det har dock inte varit just nått problem när jag ridit "som vanligt" hemma utan när jag varit på kurs och ridit två pass om dagen...
Jag rider ganska korta och intensiva ridpass och det går bra.

Bebis verkar inte ha något emot att jag rör på mig, rider, promenerar... däremot när jag slutar med aktiviteten och slappnar av/tar det lugnt blir det ett himla liv och ibland spänner det till och drar i magen.
Skulle linda av benen efter ett ridpass häromdagen och det tyckte inte bebis om! Det var ett helt projekt att vara så nära marknivå tills alla benen var avlindade. :)
Får köpa nya benskydd så det går lite snabbare! Måste ju ha skydd åtminstonde ibland nu, annars får jag inte träna spin. ;)

Jag hoppas oxå på att kunna rida till typ 7:e månaden men antar att jag får ge mig när magen tar i sadelhornet. :D
Har fått massor med tips/övningar jag kan jobba på i skritt när jag inte vill rida fortare så det känns bra.
Hoppar gör jag inte annars heller men annars hade jag nog slutat med det typ nu. :)

Hoppas jag förklarar rätt annars får någon annan idiotförklara mig ;)

Foglossning är när något hormon som mjukar upp leder i kroppen så att ditt bäcken ska bli mer elastiskt och det blir då lättare att föda barnet.
Jag ska inte idiotförklara dig, bara korrigera en aning...
Det är inte leder som mjukas upp utan det är bäckenfogarna. Bäckenbenet har alltså tre stycken "sömmar" - en mitt fram på blygdbenet och en på vardera sidan om ryggraden - och det är dessa sömmar som är bäcken fogarna och DE luckras upp för att bäckenet ska kunna vidgas och barnets passage ut underlättas.

Annars är det helt korrekt uppfattat att vi far olika illa av detta fenomen, vissa blir alldeles handikappade medan andra knappt märker det.
Det kan också variera från graviditet till graviditet.

Usch och fy, mina fogar började i v 10, från v 16 gick jag på kryckor och de sista 2 månaderna satt jag tvärstill :( Jag som verkligen ville vara aktiv under graviditeten! Ridningen var tortyr då.

Det där med hur länge man kan/vill rida är jätteindividuellt, och man får bestämma precis som man vill - inga "duktighetskrav :)"!

Själv red jag som vanligt till ungefär v 27-28. Hoppade eller red inte unghäst alls dock, men hoppar inte heller så ofta normalt sett numera. Tränade dressyr och red ut däremot gjorde jag tills dess, tävlade gjorde jag redan sista gången i v 19, men det hade blivit ett par gånger till om inte hästen hade fått en liten luftvägsinfektion med tillhörande skrittvila som satte P för tävlandet den här säsongen (jag hann precis debutera msv dressyr med skapligt resultat, så gissa om jag var taggad att fortsätta....).

I v 28 ungefär kände jag att jag inte orkade rida ordentligt längre, varpå jag tappade motivationen, och utan motivation kändes det inte värt risken det trots allt innebär även om man har en snäll, vuxen häst. Nu hålls han igång på halvfart av en medryttare samt att jag longerar eller tömkör någon gång i veckan. Dock TROR jag att jag fysiskt sett hade kunnat rida lättare pass fortfarande (v 35), då jag har haft tur och mått väldigt bra hela grav, men känner inte ett dyft för att göra det just p g a risken. Är däremot grymt sugen på att sätta i gång på riktigt någon gång efter jul..,

Lycka till och gör precis som du känner! Vissa får lägga ner redan i andra månaden och andra rider till en vecka innan BF...

Hej
Jag är i vec 19+3 och jag rider precis som vanligt! Har inga känningar alls! :laugh:
Dock har många i stallet kommenterat att min mage börjat synas dom senaste två dagarna, så jag antar att det hände mkt där inne from nu!
Kan tänka mig att tyngdpunkten kommer ändras rejält snart, och då kan man nog få känningar lite varstans i kroppen...

Hoppas jag kan rida länge, för jag har en gammal häst som jag helst inte vill ställa av, känns som han kan tappa formen fort och bli svår att få igång igen... (Tror det är samma sak med oss och våra kroppar:))

Har iafl bestämt mig för att bara rida min egen häst resten av graviditeten, känns säkrast så...

Lycka till och hoppas du orkar hålla igång!

jag är i v.30 och rider lite efter hur kroppen känns för dagen, det blir inga hårdare pass men det passar men och min 4-åring aldeles lagom.

Min förra graviditet slutade jag rida runt vecka 17. Tyckte inte det kändes bra.
Nu har jag knappt hållt igång min häst senaste månaderna pga att jag tappat intresset. Är nu gravid igen och typiskt nog så har hästintresset kommit tillbaka så smått och nu vill jag dra igång ridningen igen. Vet dock inte omd et är så smart...

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
9 181
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 160
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 788
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Valp 2024