Ridning under gravititet

Sv: Ridning under gravititet

KL

Jag är bara i vecka 14, får fruktansvärt ont i höfterna efter ridningen. Har haft lite jobbigt innan också men inte alls i samma utsträckning, kan det ha med graviditeten o göra?

Sån blev jag förra graviditeten när jag red. Kändes för påfrestande tillslut. Nu har jag ju inte testat man funderar på att göra det.

Sån blev jag förra graviditeten när jag red. Kändes för påfrestande tillslut. Nu har jag ju inte testat man funderar på att göra det.

Så det beror förmodligen på graviditeten? Vissa gånger kan jag nästan inte gå efter o alla gånger har jag problem o ändra läge från liggande-sittande-stående när jag har kommit hem.

Förmodligen graviditetan ja...
Jag började ju helt plötsligt känna av svansen efter längre ridpass. Aldrig hänt förut så det direktrelaterar jag till graviditeten.
Man kan skylla allt på graviditeten. ;) Fast, mycket vill man ju verkligen inte ska bero på grav, för man vill fortsätta med dem. Som tex att svansen gör ont när jag ridit. Det är ju roligare en någonsin att rida just nu. :)

Förmodligen graviditetan ja...
Jag började ju helt plötsligt känna av svansen efter längre ridpass. Aldrig hänt förut så det direktrelaterar jag till graviditeten.
Man kan skylla allt på graviditeten. ;) Fast, mycket vill man ju verkligen inte ska bero på grav, för man vill fortsätta med dem. Som tex att svansen gör ont när jag ridit. Det är ju roligare en någonsin att rida just nu. :)

Eller hur! Jag tänker inte ge mig :D Om det däremot börjar kännas i magen ska man nog passa sig :angel: Då får man inse fakta.

Eller hur! Jag tänker inte ge mig :D Om det däremot börjar kännas i magen ska man nog passa sig :angel: Då får man inse fakta.

Fast var lite försiktig om du får ont! Jag har två kompisar som båda gav sig 17 på att rida trots foglossning och väekande höfter under graviditeten, och båda har fortfarande problem med värk långt efter att barnen är födda. Läkare säger att det inte är otroligt att det har samband, så lyssna på kroppen för din egen skull! Det finns ju tid att rida sen!

Fast var lite försiktig om du får ont! Jag har två kompisar som båda gav sig 17 på att rida trots foglossning och väekande höfter under graviditeten, och båda har fortfarande problem med värk långt efter att barnen är födda. Läkare säger att det inte är otroligt att det har samband, så lyssna på kroppen för din egen skull! Det finns ju tid att rida sen!

Usch :crazy:

Jag ska ge det ett par gånger till o se hur det känns efter!

Jag red normalt fram tom vecka 24 på min egen häst som skyggar ganska mycket. Sen tog en kompis över och jag bara skrittade honom lite då och då. Har inte haft några foglossningar alls, utan kände mer att jag fick ont i benen av att rida ordentligt.
Provred dock min mammas isis när den köptes och har även ridit den lite när mamma inte har klarat henne då hon varit för stark. Red sistagången i vecka 38..
Är nu på BF+3 och duktigt trött på att vara gravid väntar bara på att få börja rida igen.

Vissa gånger kan jag nästan inte gå efter o alla gånger har jag problem o ändra läge från liggande-sittande-stående när jag har kommit hem.

Det är foglossning. Jag fick också problem där runt v 14-15, men sedan liksom "stabiliserade" det sig ett bra tag; jag kände av det, men det gick att leva med. Sen från v 28-30 ungefär blev det bara värre ju tyngre jag har blivit:crazy:.

Jag slutade rida helt i v 28.

Berätta för din BM hur det känns, det finns en del hjälp att få, bl.a. stödbälte, akupunktur, vattengympa. Det finns också rörelser man helst helt ska undvika, BM kan säkert ge dig en lista på dem.

Men det bästa för fogarna är faktiskt vila, hur tråkigt det än är.

Var försiktig med din kropp, så blir du förhoppningsvis av med besvären snabbare efter förlossningen.

Jag är i v 26, jag har ridit hittills under graviditeten men nästan bara skrittat. Det beror på att jag blev gravid genom IVF så första veckorna ville jag inte riskera något, då red jag inte alls. Hästen var inte igång direkt heller, så när jag började rida i ca v 10 så skrittade jag pga hästen. Sen började jag trava lite i v 12 - då "skumpade" magen så det kändes obehagligt, så då blev det fortsatt skritt. Sen var det semester = hästen fick gå på bete, sen började jag rida igen i skritt och lite trav, funkade ganska bra, men jag kände att jag blivit feg. Det går ganska bra att trava kortare sträckor nu men jag känner att jag inte vill riskera något så det blir nog inte många fler ridpass.

Hur går det med ridningen? Jag har varit ute lite nu och efter att ha bytat bort westernsadeln till en mer uppbyggd så känns det jättebra. Var precis som jag satt alldeles för brett i westernsadeln.

Känns jättebra att komma igång lite smått med hästarna igen trots att jag är gravid.

Vad trist! Men det är ju bäst att lyssna på kroppen... Får väl se hur länge jag kan fortsätta, hoppas det blir ett tag till.

Usch vad jobbigt! Stackars!
Jag red igår och har inte kännt av någonting.

Idag har jag varit på vattengympa, får se hur kroppen känns imorgon. :)

Rasmus blir snart 1 år, jag har fortfarande ont i mina fogar. Dock kände jag ingenting i dem efter ridningen. Och jag hoppas att jag nästa gång jag blir gravid, kommer kunna rida oftare och längre för att hålla musklerna i trim. Så fogarna inte påverkas i onödan pga dålig hållning.

(Min mamma har if fortfarande väldiga problem och hon red inte när hon var gravid, slutade jobba redan i v.10 pga foglossningarna och brorsan fyller 18 om dryga halvåret!!)

Oj vad tokigt att din mamma fortfarande har ont. Visserligen har min mamma massa höftproblem sen oss (tror jag).

Jag kan verkligen inte fortsätta rida, jag får underhålla mina muskler på annat sätt.

Jag kan verkligen inte fortsätta rida, jag får underhålla mina muskler på annat sätt.

Det har gått lite fram och tillbaka för mig hur ont det har gjort i höfterna. Så jag har haft perioder med uppehåll, men sen har det gått att rida igen. Tyvärr är jag inne i en upphållsperiod igen, men jag tror faktiskt att jag kommer att bli bättre så jag kan skritta och trava lite. Jag är i v29.
Så du kanske inte behöver ge upp hoppet helt ännu? :)

Jag vet inte om jag vill betala runt 230:-/gång för att skritta o trava alternativt utebli helt :D Men annars var tanken god!

Sälj iväg alla dina ridlektioner, finns de inte nån som behöver en skötare om du känner att du vill pyssla och skritta lite ibland?

Hörru U know me, här ska inte skrittas ;) Det ska hoppas o gärna tävlas!
Jag sa upp lektionerna o får pengar tillbaka så det är lugnt :)

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
9 181
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 160
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 788
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Storlek röd Kong?
  • Valp 2024