ridning på engelska

Sv: ridning på engelska

Hmmm, jag har lärt mig
canter - galopp
collected canter - samlad galopp
extended canter - ökade galopp
galopp - den ökade galopp man kanske har i löp eller sträckorna mellan hindren i fälttävlan etc

Jo canter är galopp på svenska men grejen är att gallop är också galopp....snabbgalopp eller full galopp. Men likväl galopp.

Det är ganska fascinerande det här, det är som det där man har hört om att eskimåer har hundra ord för snö, dvs man ser den verklighet som språket beskriver och språket formar ens verklighet....för mig som är uppvuxen med 4 gångarter är canter och gallop 2 fundamentalt olika saker. Canter kan vara hur lugn och kort som helst, i gallop sträcker hästen ut och tar i, och (som hästflicka skriver) springer i 4-takt, dvs har bara en hov i backen samtidigt.

Viktigt att veta skillnaden för att inte bli missförstådd. Är man ute o rider med andra t ex och vill ta en liten lugn galopp ska man inte fråga "do you want to gallop", man ska fråga om canter.
 
Sv: ridning på engelska

Travers = sluta
Renvers = förvänd sluta
Flying change = enkelt galoppombyte
Tempi change = galoppombyten i serier

Flying change är galoppombyte, enkelt galoppombyte kallas logiskt nog simple change även på engelska.

Och för sluta/förvänd sluta så kan även haunches in/out användas.
 
Senast ändrad:
Sv: ridning på engelska

Flying change är galoppombyte, enkelt galoppombyte kallas logiskt nog simple change även på engelska.

Och för sluta/förvänd sluta så kan även haunches in/out användas.

Fast nu verkar det bli lite bekymmer med den svenska terminologin också. ;)

Vad menar ni med "enkelt galoppombyte"? Menar ni när man bryter av, tar några skrittsteg och sedan fattar ny galopp? För det kallas i svenskan för "enkelt byte". Så fort du lägger till ordet "galopp" tillsammans med "byte" så handlar det om byten i språnget.

Så jag tror att NiNi syftade på rätt sak men borde kanske ha uttryckt sig i termen av "enstaka" galoppombyten istället för "enkelt" galoppombyte.
 
Sv: ridning på engelska

Fast lite oavsett, det är knappast någonting man reglerar såvitt jag förstått. Man fattar galopp och så får man fyrsprång (eller mm karriär, läckert ord, "i vild karriär" :D) eller galopp lite beroende på.

Fyrtakt är väl för det mesta fel på en ridbana, i alla fall i dressyr.

Som ridläger i England när jag var liten (16), de kläckte ur sig canter på ridbanan och sa gallop utomhus. Fattningen var ju densamma men sedan blåste de på som sjutton utomhus (ingen frågade vilken takt hästen gick i utomhus :p ("ajabaja din vilda framfart var inte fyrtaktig").

Skulle säga det var den största chocken snarare än språket, man förväntade sig inte riktigt den hastigheten på en grupp med 10 eller fler elever. Jordkokor i näsan, driv ponnyn som sjutton så du inte kommer efter men reglera avståndet så kokorna går upp någon annanstans än i hästens eller din nos.:D (Rider man ut med ridskolan här håller man ju in hästen istället för driver på :angel:)
 
Senast ändrad:
Sv: ridning på engelska

Fast lite oavsett, det är knappast någonting man reglerar såvitt jag förstått. Man fattar galopp och så får man fyrsprång (eller mm karriär, läckert ord, "i vild karriär" :D) eller galopp lite beroende på.

Fyrtakt är väl för det mesta fel på en ridbana, i alla fall i dressyr.

Som ridläger i England när jag var liten (16), de kläckte ur sig canter på ridbanan och sa gallop utomhus. Fattningen var ju densamma men sedan blåste de på som sjutton utomhus (ingen frågade vilken takt hästen gick i utomhus :p ("ajabaja din vilda framfart var inte fyrtaktig").

Skulle säga det var den största chocken snarare än språket, man förväntade sig inte riktigt den hastigheten på en grupp med 10 eller fler elever. Jordkokor i näsan, driv ponnyn som sjutton så du inte kommer efter men reglera avståndet så kokorna går upp någon annanstans än i hästens eller din nos.:D (Rider man ut med ridskolan här håller man ju in hästen istället för driver på :angel:)

Nej när man fattar "vanlig" galopp så får man tresprång. Man övergår till fyrsprång när hästen sträcker ut och tar i. Jag tycker att skillnaden känns.

Det du skriver om "chocken" är precis det jag skrev ovan, att skillnaden är viktig och man ska veta vad man pratar om när man använder ordet gallop. Dom sa canter på ridbanan för att det var just canter, dvs tresprång, och när dom sa gallop utomhus menade dom gallop, dvs fyrsprång, springa fort, rejs, ös. Det går ju att ta en canter i skogen eller på en äng också. En lugn lunka lunka galopp är en canter.

På rakbanan hemma blir det lite tjafs, jag vill jag gärna canter, fröken vill gallop men det får hon inte, jag gillar inte tvärsvängen på slutet :D
 
Sv: ridning på engelska

Precis ... man "fattar en canter" och senare overgar den i gallop. Nar jag red mitt halvblod i skogen i en canter med min van som har en (150 cm) Quarter horse red jag i canter och hon i gallop. Det hela var valdigt controllerat, men hennes mindre hast's kortare steglangd gjorde att hon var i en "in hand gallop" nar min hast var i en (tamligen samlad) canter.

Jag har ocksa en Paso Fino som inte har nagon canter over huvud taget ... eftersom pasos har en egen 4-taktig gangart (inte tolt ... men mer likt det an trav) kan han inte forma sina ben att klara en 3-takt:grin: Han kan gallopera betydligt saktare an de flesta gor i canter. Canter eller gallop har inget med hastigheten att gjora, det ar allt om hur de satter ner hovarna.:cool:
 
Sv: ridning på engelska

Nej när man fattar "vanlig" galopp så får man tresprång. Man övergår till fyrsprång när hästen sträcker ut och tar i. Jag tycker att skillnaden känns.

Hmm jag har faktiskt aldrig känt någon skillnad. Utom hastigheten förstås, eller bara inte tänkt på det.
 
Sv: ridning på engelska

Håller med i princip, men om den ena av mina fullblodsaraber går över till fyrtaktigt går det rejält fort...

Den lite äldre damen skulle nog inte komma på tanken. :D
 
Sv: ridning på engelska

Hmm jag har faktiskt aldrig känt någon skillnad. Utom hastigheten förstås, eller bara inte tänkt på det.

Fast vissa hastar gar over nar det gar i "kryp fart" ... gallop eller canter ar olika gangarter beroende pa hur de satter ner hovarna ... och har ingenting att gora med hastigheten, de flesta valjer sjalva att bryta i hogre hastigt bara. Precis som de flesta okar farten for att fatta en canter fran en trav.
 
Sv: ridning på engelska

Jo men nu pratar vi egentligen om en person som ska ta lektioner på ett nytt språk. Det enda som är viktigt är att när någon säger canter eller gallop så ska hon ge en galopphjälp. Säger någon gallop kan hon förvänta sig att det är meningen att det ska gå snabbt.

Om sedan galoppen är fyrtaktig på ridskolehästen på lektion så är det nog ett problem de kommer att diskutera hur det ska åtgärdas. För det är oftast ett problem på ridbanan där man vill ha den tretaktig. Ingen kommer troligen att kontrollera takten när hon rider i full karriär, huvudsaken är då rimligen att det går i rätt hastighet.

Dessutom är fyrsprång inte så främmande i Sverige, det var en helt rimlig gångart för min farmor som red mycket i alla fall. Den har nog bara försvunnit på senare år i takt med militären och högre hastighet.
 
Sv: ridning på engelska

Jo men nu pratar vi egentligen om en person som ska ta lektioner på ett nytt språk. Det enda som är viktigt är att när någon säger canter eller gallop så ska hon ge en galopphjälp. Säger någon gallop kan hon förvänta sig att det är meningen att det ska gå snabbt.

Precis. :bow:
 
Sv: ridning på engelska

Absolut. Men vill man inte veta och forsta skillnaden nar man nu pratar om det? Atminstone jag tycker att det ar kul att lara mig nya saker och nar de kommer upp uppskattar jag nar folk forklarar sa jag forstar.:)
Och nu har jag ytterligare en fraga i brod traden.:grin:
 
Sv: ridning på engelska

Jovisst :) (Det kändes bara som vi höll på att trassla till det för lektionerna ;) )
 
Sv: ridning på engelska

kl

tack för alla tips

tog en privatlektion i helgen som gick riktigt bra, både ridningen och språket :) och fick en lagomt trevlig träningsvärk efter ;)

jag och pojkvännen diskuterade lite innan just om canter och galopp, han har lärt sej att det är 4 gångarter. Har turen att ha hans familj som har ett stort hästintresse och har haft uppfödning tidigare, så de har köpt en massa tidningaar åt mej :D

planerar att rida grupplektion nu i veckan och spendera en kväll på läktaren :bump:
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 824
Senast: BornAgain
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
583
Senast: Shaggy
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 451
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
640
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp