ridning på engelska

pudsey

Trådstartare
Hej på er.

Jag ska börja rida igen efter ett par års underhåll, ridningen är nog inga problem att komma in i men språket. Bor i England och talar flytande engelska utan problem men inte när det kommer till ridningen.
Så det jag behöver hjälp med är alla ord jag kan tänkas behöva lära mej, nästan allt känns nytt, tänkte kolla på några lektioner för att lära mej lite ord också.


Någon som har några bra ord som jag kan tänkas behöva kunna innan jag tar första lektionen?
 
Sv: ridning på engelska

har inga tips på ord tyvärr, men det du kan göra är ju att gå till ridläraren och be om att vara med på ngn lektion och då ha antecknings block med och skriva upp de ord som förekommer och sen fråga ridläraren om betydelse. och kanske hänga lite i stallet och terrorisera häst skötarna och andra elever om namn på allt från hovkrats till hästens delar.
tror inte folk kommer att ta illa upp ^_^, i gengäld kan du ju lära ut svenska häst ord :p
 
Sv: ridning på engelska

Har för mej att det finns en bra hästordbok, fanns i alla fall för ett par år sedan... Den är som ett språklexikon med hästord.

Du kanske kan googla fram ett resultat?

Lycka till!
 
Sv: ridning på engelska

Gå till överrubriken Hästforum, välj funktionen "sök i detta forum" och skriv hästord engelska i sökrutan så får du upp en hel drös med trådar som du kan botanisera i.

Annars - gå till biblioteket och låna några böcker om ridning, och läs några hästtidningar som Your Horse och kika på deras sajter. Du lär dig orden snabbt, det är inte så svårt.

Jag har engelska som modersmål och hade samma problem som du fast omvänt, när jag återupptog ridningen här i Sverige. T ex, a leg var inte ett ben längre utan var plötsligt en skänkel :p Det går fort att lära sig, det mesta brukar vara jättetydligt i sitt sammanhang.
 
Sv: ridning på engelska

Hehe, jag var i samma sits förra året fast i Tyskland. Jag hade suttit på läktaren under ett par lektioner innan jag satt upp själv och såg sedan till att jag aldrig var först in i en ny övning (grupplektion). Det gick jättebra förutom ett mindre missförstånd och då var det ju bara att hojta att man inte förstod så gick det vägen.

Då var det värre att själv hålla lektion utan att veta vad gångarterna hette :crazy:
 
Sv: ridning på engelska

Tänkte tipsa om två engelskspråkiga böcker som tar upp många olika delar av utrustningen och olika delar av hästen samt annat smått och gott. Den första är The essential book of horse tack and equipment, skriven av Susan McBane. Här nämns diverse olika utrustningsdetaljer såsom saddles and accessories, bridles and bits, stable and yard equipment mm. Man förklarar även hur de används och deras funktion, bra att veta vad det heter också:)

Eyewitness guides Horse av Juliet Clutton-Brock handlar mer om hästens historia, beteende, färger och raser, men här finns också bilder med pilar till olika saker där namnet står.
 
Sv: ridning på engelska

Min erfarenhet är att man begriper blixtsnabbt, och då har jag ridit lektion på holländska utan att kunna ett ord av språket :p (vänliga lektionsdeltagare förklarade ibland iofs). England var inget problem alls efter första lektionen.
 
Sv: ridning på engelska

Jag lärde mycket via barn-ridböcker när jag kom hit först. dvs böcker med bilder och som har pilar som visar till diverse saker. Det var kalas!
Det jag märkte också är att ord kan variera mycket inom tex ameikansk engelska vs. engelsk/irländsk.
Det första jag kommer ihåg att jag missförstod var när läraren sa "change your diagional" vilket för mig betydde snett igenom (= "change your/the rein on the diagional") men på engelska är att byta sittben.

Annars bara fråga din instruktör, de hjälper gärna till. Alla instruktörer jag ridit för hittills har haft full förståelse att man kanske inte kan alla fackord och har tycket att det var jätteroligt att ha /utländska/svenska ryttare i sina grupper! Vi svenskar har ju överlag ett väldigt bra rykte inom hästvärlden.
 
Sv: ridning på engelska

jag kampar fortfarande med spraket.. jag kan skriva det nu men prata och framfor allt prata med hastarna och hastsprak kan jag inte svenska orden. sa mina pallar ar engelsksprakiga.. jag red haromdagen och skulle forklara for en tjej och helt plotsligt var det bara engelska.. min tranare ar vansinnig pa mig for hon sager ngt och jag sitter dar som en fane och forstar inte alls..
men till amnet. barnbocker ar jattebra, det finns en serie av bocker som ar mer som haften dar saker och ting ar forklarade, kommer forstas inte ihag vad de heter.. det ar allt fran stall utrustning till hinder till klippning av hast till mane och tail skotsel. men kika pa ditt biblioteck och om du inte hittar, fraga.. att sitta pa laktare och sen vara en "pest" i stallet hjalper ocksa..
och som en extra bonus.. tacke= rug, blanket=tacke i usa, cover=filt (ull), grimma=headcollar(?),halter i usa.
sa checka var boken ar skriven annars kan det bli alldeles fel. lol..lycka till med ridningen..
 
Sv: ridning på engelska

*KL

-Barnböcker är utmärkta för att lära sig, de brukar ju vara väldigt basic och lätta att förstå. Gå sen över till böcker för vuxna.
-Kolla också om det finns någon vettig hästtidning/bok med instruktioner och tips på övningar -där kan man lära sig mycket.
-Leta reda på någon butikssajt så kan du se en hel del uttryck/namn för utrustning.
-Fråga instruktör och folk i stallet om du undrar över specifika ord/saker.
-Finns det någon engelsk översättning på Ridhandboken (den är ju tysk i original) så kanske den kan vara till hjälp?
-Finns det något liknande forum som det här fast på eneglska så kan det kanske vara ett ställe att läsa/fråga på?

Lite basic:
walk=skritt
trot=trav
canter=galopp
extended =ökad
collected=samlad
(Man kan lära sig en hel del rörelser etc från de olika dressyrprogrammen).

//LillaGubben
 
Sv: ridning på engelska

Jag red "WAY back when" i Sverige och har sedan kommit tillbaka till hasteriet i USA och har samma problem som dig. Jag forstar inte ett smack pa Svenska.:p Jag forsoker ibland folja vissa interesanta tradar har ... men da jag bara begriper binde orden ger jag oftast upp ganska snabbt.:o
 
Sv: ridning på engelska

Canter ar en "three beat" gangart medan gallop ar "four beat". Canter ar alltsa mycket langsammare an gallop ocksa.

Sa man hor 3 hovslag i canter och 4 i gallop.

Precis. Det är en lustig skillnad att ett hästtokigt engelskspråkigt barn lär sig att hästen har 4 grundgångarter medans ett svenskt lär sig att den har 3 :)
 
Sv: ridning på engelska

heter det inte samlad galopp och okad galopp, alltsa samlad ar nar man har "kontroll" av hasten och okad ar nar hasten tar 4 sprang istallet.. vilket man inte ofta ser i vanlig ridning.. har sakert fel men...

hastflicka, nar kommer du tillbaka till sverige igen? jag var hemma och aven i florida sa tankte jag skulle akt up och halsat pa men har tappat bade ditt svenska nummer och american nummer..nu aker jag inte pa ett tag igen men hor av dig.. send pm nar du har tid.. facebook sander dig loginname...
 
Sv: ridning på engelska

kl

Canter brukar motsvara vanlig 3-taktig galopp. Varianter på canter kan vara collected (samlad) och extended (ökad)
Galopp brukar motsvaras av 4-taktigt "fyrsprång" (kapplöpningsgalopp) även kallad "karriär" .

Shoulder in = öppna
Travers = sluta
Renvers = förvänd sluta
Half pass = sluta längs diagonalen
Leg yielding = skänkelvikning
Flying change = enkelt galoppombyte
Tempi change = galoppombyten i serier
 
Sv: ridning på engelska

KL ... eftersom allt inte ar riktat till Moholmsarabs.

Canter AR "3 taktig" gallop och gallop AR 4 taktig. Man HOR skillnaden.

Som Tussinussen sa sa far Engelsk sprakiga barn lara sig att en hast har 4 gangarter; walk, trot, canter, gallop. For mig som red som barn i Sverige och kom tillbaka till hastar som 50 aring i USA var det hela mycket forvirrande kan jag ju tillagga.:grin:

Vad synd att vi fortsatter missa varandra moholmsarabs ... det hade varit kul med en buke traff "over here".:p Jag har ju familj i Florida sa jag har "mamma's rum" dar. Det drojer nog tills nasta gang jag aker till Sverige. Om svarmor lever sa lange aker jag nog inte dit pa ett par ar ... eller sa. FB message mottaget.;)
 
Sv: ridning på engelska

Håller med cettan och Tussinussen ! Man fattar "passivt" väldigt snabbt och lär sig direkt ! Är man total nybörjare är det ju en annan sak då har man ju inte ens greppat riktigt i sig hur ridning funkar osv , men är man inte det går det bra utan att ha koll direkt och du har lärt sig på en lektion Max :)
Bodde utomlands 11 år (USA) och pratar engelska lika lätt som svenska men facktermer är ju annorlunda och inget man kan från första början . Men som sagt tog typ en träning så hade man koll sen . Oroa dig inte !
 
Sv: ridning på engelska

Canter ar en "three beat" gangart medan gallop ar "four beat". Canter ar alltsa mycket langsammare an gallop ocksa.

Sa man hor 3 hovslag i canter och 4 i gallop.

Yep - betydelsen gallop är ekvivalent med vårt "fyrsprång" som är en rätt gammal term och som öht inte används i skolridningsvärld . Blir bakvänt eftersom
Canter på svenska ekvivalerar en ökad galopp , om än inte fyrtaktig :)
 
Sv: ridning på engelska

Hmmm, jag har lärt mig
canter - galopp
collected canter - samlad galopp
extended canter - ökade galopp
galopp - den ökade galopp man kanske har i löp eller sträckorna mellan hindren i fälttävlan etc
 
Sv: ridning på engelska

Det har helt med takten att gjora. 3 'beats', det vill saga att de diagonala hovarna slar ner samtidigt ar Canter. 4 'beats', dar alla hovar slar ner independent ar gallop.
Det innebar att det ar lite olika beroende pa langden av hastens "stride" (steg?) hur snabbt hasten cantrar och var gallopen tar vid. Man kan hora det om man lyssnar och se det om man tittar ... de flesta byter mellan 10-17 miles per hour (16-27 km/tim). Det finns bade collected canter och collected gallop ... likaval som extended canter och gallop.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 824
Senast: BornAgain
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
583
Senast: Shaggy
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 451
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
640
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp