Sv: Ridning med Bettlöst
Vad anser ni om ridning med bettlöst träns?
Det finns många alternativ av bettlöst. Två av dessa anser jag är vettiga alternativ att rida regelbundet på.
Sidepull och Kapson är de två alternativ som man bör börja med. Trycker är direkt vilket gör att chansen är mindre att du skadar hästan utan att veta om det. Kapsonet har fördelen att tygelns fästs på nosryggen vilket ger dig möjlighet att vara tydligare när du ställer och böjer hästen. Sidepullet är däremot ett ledigare huvudlag som jag tror att många hästar föredrar med tanke på att det inte behöver spännas runt nosen. Det ger hästen frihet att öppna munnen ordentligt.
Hackamore anser jag är väldigt dåligt anpassat med tanke på hur det inverkar på hästen. Det gör din hand starkare än vad som behövs vilket ger dig mäjlighet att skada hästen, och inverkar dessutom på punkter som man inte bör lägga tryck på. Bettlösa huvudlag inverkar inte bara på nosryggen.
Övriga varianter har jag inte ridit på själv men jag har studerat hur de inverkar på hästen. Allt som inverkar emd hävstångseffekt eller trycker på hästens känsliga område i nacken, bör helt undvikas enligt min mening.
Anledning till att jag rider bettlöst är att hästen föredrar det. Den slipper ha metall i munnen och jag kan ge total eftergift med mitt sidepull efter som att nosgrimman släpper allt tryck när jag släpper efter i tygeln. Det kräver också en del av sin ryttare, att man inte rider med hästen i tygeln och att sitsen är den som rider hästen, inte handen. Någon man dock MÅSTE vara medveten om är att genom hästens nosrygg går mängder av nervtrådar och man bör vara absolut försiktig när man använder bettlöst, precis som med bett. Våld ska aldrig användas mot hästens nosrygg för den är väldigt känslig. Det är alltså inte som att sätta tryck mot hästens hals eller liknande. Området är minst lika känsligt som munnen.
Fungerar det på hästar som blir väldigt heta direkt man tar i tyglarna i trav & galopp. Har funderat på att testa på pojken min eftersom han alltid blir väldigt het då man travar & galopperar. Eller först ska jag iaf testa rida med grimma och se om han går nå bättre och sen eventuellt köpa bettlöst. Löns det?
Det är ju så att tränset ska aldrig vara till för att tvinga en häst med. Om du inte kan hantera din häst i alla gångarter med ett milt bett så ska du absolut inte hantera hästen med ett skarpt bett. Det är inte meningen att man ska göra illa djuren med bettet.
Jobba med din häst istället och få honom att vilja lyssna på dina signaler. Jag tycker inte att du ska byta över till bettlöst om du har för vana att rycka eller dra i din häst. Om skräckhistorierna om brutna nosryggar pga dålig användning av hackamore stämmer och låte grymt så kan jag säga att du skadar hästar långt innan du kommer dit. Hästens nosrygg är jättekänslig.