Ridning med Bettlöst

M

minnisjasmin

Vad anser ni om ridning med bettlöst träns?

Fungerar det på hästar som blir väldigt heta direkt man tar i tyglarna i trav & galopp. Har funderat på att testa på pojken min eftersom han alltid blir väldigt het då man travar & galopperar. Eller först ska jag iaf testa rida med grimma och se om han går nå bättre och sen eventuellt köpa bettlöst. Löns det?

Sv: Ridning med Bettlöst

Jag älskar mitt Sidpull, och det gör min travare också :love: !
Min häst är väl inte diräkt het, men pigg och gillar att springa fort. Har hänt några gånger när han är väligt pigg och galopperar fort och inte riktigt vill lyssna med en gång på sidpullet. Men jag tror inte situationen hade blivit bättre med bett, snarare sämre med min polle. Han hade nog blivit sur/irriterad över att jag tagit i bettet och börjat springa fortare eller bråka. Så vi rider alltid på sidpullet, i skogen, när vi hoppar och när vi tränar dressyr. Han är mycket mjukare och följsam utan än med bett. Och vi båda trivs jätte bra med det. Med det är vi det.

Jag tycker du ska prova med bettlöst, det är jätte härligt om man kan rida med det. Kanske blir din häst stressad av bettet och lugnar ner sig? Annars så får man öva på inhägnade områden och känna sig för hur det känns. Vill man ha en billigare variant av bettlöst kan man köpa en remontgrimma, sätta den högre upp på nosryggen än vad den brukar sitta (ska sitta ungefär där den engelska sitter) och sen kan man knäppa fast tyglar i ringarna på sidan.

Här är mitt Sidpull, och min häst

Lycka till!

Jag rider visserligen på hackamore som är lite skarpare men det är knappt spänt över huvud taget. Jag tycker mycket om bettlöst och jag kan slå vad om att det hade gått minst lika bra med ett sidepull på min totto. Nu har jag ju möjligheten att använda det som skarpt om det skulle behövas (busponnyn har sina sidor). Dessutom är det praktiskt när man rider distans och inte behöver vara orolig när de käkar med bett i munnen.

Vad anser ni om ridning med bettlöst träns?
Det finns många alternativ av bettlöst. Två av dessa anser jag är vettiga alternativ att rida regelbundet på.

Sidepull och Kapson är de två alternativ som man bör börja med. Trycker är direkt vilket gör att chansen är mindre att du skadar hästan utan att veta om det. Kapsonet har fördelen att tygelns fästs på nosryggen vilket ger dig möjlighet att vara tydligare när du ställer och böjer hästen. Sidepullet är däremot ett ledigare huvudlag som jag tror att många hästar föredrar med tanke på att det inte behöver spännas runt nosen. Det ger hästen frihet att öppna munnen ordentligt.

Hackamore anser jag är väldigt dåligt anpassat med tanke på hur det inverkar på hästen. Det gör din hand starkare än vad som behövs vilket ger dig mäjlighet att skada hästen, och inverkar dessutom på punkter som man inte bör lägga tryck på. Bettlösa huvudlag inverkar inte bara på nosryggen.

Övriga varianter har jag inte ridit på själv men jag har studerat hur de inverkar på hästen. Allt som inverkar emd hävstångseffekt eller trycker på hästens känsliga område i nacken, bör helt undvikas enligt min mening.

Anledning till att jag rider bettlöst är att hästen föredrar det. Den slipper ha metall i munnen och jag kan ge total eftergift med mitt sidepull efter som att nosgrimman släpper allt tryck när jag släpper efter i tygeln. Det kräver också en del av sin ryttare, att man inte rider med hästen i tygeln och att sitsen är den som rider hästen, inte handen. Någon man dock MÅSTE vara medveten om är att genom hästens nosrygg går mängder av nervtrådar och man bör vara absolut försiktig när man använder bettlöst, precis som med bett. Våld ska aldrig användas mot hästens nosrygg för den är väldigt känslig. Det är alltså inte som att sätta tryck mot hästens hals eller liknande. Området är minst lika känsligt som munnen.

Fungerar det på hästar som blir väldigt heta direkt man tar i tyglarna i trav & galopp. Har funderat på att testa på pojken min eftersom han alltid blir väldigt het då man travar & galopperar. Eller först ska jag iaf testa rida med grimma och se om han går nå bättre och sen eventuellt köpa bettlöst. Löns det?
Det är ju så att tränset ska aldrig vara till för att tvinga en häst med. Om du inte kan hantera din häst i alla gångarter med ett milt bett så ska du absolut inte hantera hästen med ett skarpt bett. Det är inte meningen att man ska göra illa djuren med bettet.

Jobba med din häst istället och få honom att vilja lyssna på dina signaler. Jag tycker inte att du ska byta över till bettlöst om du har för vana att rycka eller dra i din häst. Om skräckhistorierna om brutna nosryggar pga dålig användning av hackamore stämmer och låte grymt så kan jag säga att du skadar hästar långt innan du kommer dit. Hästens nosrygg är jättekänslig.

Tack för alla svar :)

Om du inte kan hantera din häst i alla gångarter med ett milt bett så ska du absolut inte hantera hästen med ett skarpt bett. Det är inte meningen att man ska göra illa djuren med bettet.
Har just köpt honom, ca 3-4 månader sedan och vi har först och främst börjat muskla upp honom och lära känna varandra och ridit mest ut. Nu så har vi mer börjat rida dressyr och att få honom att lyssna på mig. Han går allti väldigt fint i början då man rider (i både skritt och trav) men alltid då man ska börja galoppera så tänder han till och tar till ett snabbare tempo.

Jobba med din häst istället och få honom att vilja lyssna på dina signaler. Jag tycker inte att du ska byta över till bettlöst om du har för vana att rycka eller dra i din häst.
Håller på att jobba med honom att få honom att lyssna på mig. Har då ingen vana av att rycka eller dra i min häst. vet då inte varifrån du har fått det? försöker rida väldigt mycket med sitsen, vikten och rösten.

Vi ska förrästen kanske åka till en väldigt duktig tränare och träna lite och hoppas att vi båda får lite hjälp :)

Vill man ha en billigare variant av bettlöst kan man köpa en remontgrimma, sätta den högre upp på nosryggen än vad den brukar sitta (ska sitta ungefär där den engelska sitter) och sen kan man knäppa fast tyglar i ringarna på sidan.
Så där har jag ridit min ena häst i flera år och det fungerar mycket bra. Han är också en sån där het typ...

Detta går även bra att kombinera med bett om man vill, dvs man sätter en tygel till remontgrimman och ett till bettet. Spänn i så fall remontgrimman ovanför bettet (som en engelsk nosgrimma) och välj en nosgrimma där remmen som går över nosryggen är tillräckligt kort, så att inte ringarna kommer precis under sidostyckena.

Billigt och enkelt :idea:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 802
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar