Ridning & foglossning

P

PayWay

Hur dumt är det egentligen att rida när man har foglossning? Är det dumt om man bara skrittar?
 
Sv: Ridning & foglossning

Jag red, värken kom efteråt när man kom hem från stallet och blev helt handikappad ;)

Nu 3½ månad efteråt börjar äntligen värken bli mindre efter att ha vart värre än under själva graviditen, ingen aning om det beror på ridningen.
 
Sv: Ridning & foglossning

Det är dumt om det gör ont. Ligamenten är ju inte lika starka under en graviditet så det kan hända att du skadar dem för resten av livet om du har otur. För min del var det inte värt att chansa. Finns flera här på buke som har problem år efter de har fött barn. Låter inge trevligt tycker jag.

Har du inte ont när du skrittar är det nog ingen fara.
 
Sv: Ridning & foglossning

Än så länge så känner jag inget när jag rider. Jag tänkte skritta en sväng imån så får vi se hur det går!
 
Sv: Ridning & foglossning

Jag hade knappt någon foglossning undr någon av graviditeterna, men nu har jag det. Skitskumt, varför blir det så? Är det för att jag tränar mycket men kanske inte repat mig helt efter förlossningarna? Kan får grymt ont, och bli helt förlamad av det.
 
Sv: Ridning & foglossning

Min BM sa att det blir så när fogarna drar ihop sig igen. Och inte alls ovanligt att det blir värre än under graviditeten.
 
Sv: Ridning & foglossning

Än så länge så känner jag inget när jag rider. Jag tänkte skritta en sväng imån så får vi se hur det går!

Jag kände inte så mycket när jag red - men EFTERÅT!! Ojojoj... man särar ju på bäckenet och gungar, inte så bra egentligen... hoppas du har en smal häst :D
Jag skulle vara försiktig, man kan som sagt få problem i ÅR efteråt om man inte tar hand om fogen!
 
Sv: Ridning & foglossning

Frun till en fd arbetskamrat till mig, jag känner alltså inte henne alls, var sängliggande 1 år efter förlossningen pga fogarna!!! What a nightmare!
 
Sv: Ridning & foglossning

Jodå min pålle e inte speciellt bred faktiskt! Men har jag ont på freda så slutar jag å rida! Men jag testar iallafall imån!

Tack för alla svar!
 
Sv: Ridning & foglossning

Jag hade foglossning, men inte ont när jag red - bara när jag skulle sitta upp eller av. Jag fick olika svar av sjukvården när jag ville veta om det kunde vara farligt att fortsätta rida. Jag valde att rida, och foglossningen blev inte värre och har inte gett mig några problem efter graviditeten.
 
Sv: Ridning & foglossning

Låter ju lovande! Ska till bm nästa vecka så jag tänkte fråga henne å se vad hon säger!
 
Sv: Ridning & foglossning

Låter ju lovande! Ska till bm nästa vecka så jag tänkte fråga henne å se vad hon säger!

Jag ringde runt till en massa olika, för jag hade nämligen anmält mig till en distanstävling (8 mil) och min man nästan förbjöd mig att delta. Han trodde jag skulle bli invalid efteråt, eftersom jag hade riktigt ont på kvällarna när jag kom hem från jobbet. Men det var ju helt andra rörelser på jobbet.

En sjuksköterska sa att jag inte borde tävla, och "dessutom kan man ju få missfall av att rida". Då tyckte jag inte att hon var trovärdig längre, för det stämmer ju inte alls.

Till slut fick jag prata med en barnmorska som sa att man kan få komplikationer efter foglossning oavsett om man rör sig mycket eller inte, men att man ska lyssna på sin egen kropp. Det är bara du som kan veta om det känns okej att rida eller inte.

Jag hade jätteont i hela kroppen efter tävlingen, för jag var väldigt otränad sedan förra graviditeten, ammade under tävligen och dessutom gravid igen. En riktig utmaning. Men foglossningen var exakt likadan som innan.
 
Sv: Ridning & foglossning

Jag tyckte inte att det blev värre av att rida men mocka däremot var det som sänkte mig förra graviditeten.
 
Sv: Ridning & foglossning

Hejsan hejsan! Här är en som haft foglossning både tidigt och kraftigt! Började i v 10 senaste gången.:(
Jag vet ju att det drabbar olika hårt och så, den som klarar att rida har nog inte jätteproblem vill jag påstå.

Men en sak: OM du överanstränger dig kanske du inte känner det samma dag! För mig var det alltid värst dagen eller dagarna efter. Det är olika orsaker till smärtan, både ligament som stäcks (vilket gör ont direkt) och "träningsvärk" och inflammationer i omgivande muskulatur vilket kommer dagen efter ansträngning.

Av denna anledning kan det vara dumt att ta smärtstillande för att kunna göra en viss sak, man känner inte när det börjar göra ont och tar därför i för mycket och sen pinas man efteråt!:crazy:

Så känn efter noga...
 
Sv: Ridning & foglossning

Jag har haft foglossninar under båda mina graviditeter. Under första graviditeten funkade det med stillsam, nedsittande ridning. Jag satt upp och av från pall, och satt ner i sadeln hela tiden. Trav och galopp fick vara mycket samlat, sedan fick hästen sträcka ut i den fria skritten istället.

Under den andra graviditeten kom foglossningsrna mycket tidigare, och jag tvingades sluta rida nästan omedelbart. Det gjorde inte så ont att rida, men eferåt var jag nästan invalidiserad.

Nu är jag och hästen igång igen (Idun är 4 månader nu.), och det är himla skönt att kunna rida utan foglossningar. Jag är glad att jag inte fortsatte att rida trots smärtan, för då hade jag kanske haft ont nu med.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år När började ni rida igen efter graviditet och förlossning? Hur kändes det? Skrittade du bara i början eller red du i alla gångarterna...
2
Svar
29
· Visningar
2 487
Senast: McFlurry
·
  • Artikel
Dagbok Egentligen bestämde jag mig för att helst inte logga in här på ett tag, och särskilt inte skriva något här på några månader. Detta då...
Svar
2
· Visningar
631
Senast: Luff
·
Ridning Låter dumt, men jag får jättedåligt samvete om jag inte rider/går med min häst. Värst är det om jag inte känner för att rida...
Svar
13
· Visningar
1 776
Senast: MiniLi
·
Western Rider en sadel med Ruf side out läder och nu har den ätit upp 2 helt nya ridbyxor :(. Reklamerade de första och fick likadana men dessa...
Svar
3
· Visningar
1 578
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Byta försäkringsbolag
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp