Ridning efter betäckning ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare gylle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 5 689

gylle

Trådstartare
Hur lägger man upp arbetet för hästen efter betäckning. Kan man rida som vanligt efter betäckning fram tills man kollar dem om de tagit sig eller inte eller utsätter man ett ev embryo för risker då eller spelar det ingen roll i detta skede ? Och när man väl konstaterat en dräktighet när är det man skall ta det riktigt lugnt är väl någon gång runt 30:e dygnet dom är som känsligast eller ? Och vad menas med riktigt lugnt, ett av mina ston behöver ju röra sig varje dag med tanke på sin mage, är en stunds arbete i lina för mkt just runt de kritiska dygnen ? Något annat speciellt man skall tänka på ?

Sv: Ridning efter betäckning ?

Jag hade ett sto som jag red under betäckningen för några år sedan. Stationshållaren menade att det inte hade någon som helst betydelse för dräktighetsresultatet om hon reds under tiden, men att just dygn 20-40 så ska man ta det lite lugnare. Jag skrittade bara då, men antar att man kan göra mer. Sedan var vi i full gång igen efter 40 dygn - inga problem alls.

Det viktigaste är väl att man inte stressar dem, men vanlig motionsridning ska väl inte vara några problem:)

Våra dräktiga ston rids och körs under hela dräktigheten, men självklart anpassat tempot och längden efter hästen och hur långt gången den är.

Förra året tävlade vårat ena russsto dräktig i fjärde månaden, hon vann två starter och kom tvåa i en. Idag är håller hon igång själv med våran unghäst hon går med, drar minst en galopprepa per dag i hagen och hon är beräknad till den 15 maj.

Jag visste inte att man inte fick rida hästarna som vanligt efter dom blivit betäckta? Jag hade ju planerat att tävla med min häst i mitten på juni, är betäckt nu idagarna. Är det kanske inte så bra då? Skulle vara tacksam för svar.

Måste få komma med ett litet inlägg bara.

Generellt tycker jag att det går lite hysteri i hur man ska sköta sin ston som ska bli/precis har blivit dräktiga. Så länge stoet mår bra, är i fint hull, bjuds kvalitativ mat och är i bra hull normalt musklad och i övrigt inte har några anmärkningar, rid på som ni brukar och förändra inget större i hästens tillvaro.
Smittor ska man såklart fortsätta undvika, men det är ju en yttre faktor, jag syftar på de inre faktorerna nu och hur man ska/inte ska sköta sitt sto.

Kvinnor som försöker bli gravida lägger sig inte på sofflocket i väntan på nästa BIM "utifallomatt". undvika alkohol, ja, men det är ju ett gift. Tycker det går till sån överdrift ibland, menar inte att du Gylle är pjåskig, inte alls för du frågar ju bara, men generellt här på Buke förekommer en hel del hysteri och pjåskighet.
Är jag verkligen ensam om att tycka så ? :crazy:

Måste få komma med ett litet inlägg bara.

Generellt tycker jag att det går lite hysteri i hur man ska sköta sin ston som ska bli/precis har blivit dräktiga. Så länge stoet mår bra, är i fint hull, bjuds kvalitativ mat och är i bra hull normalt musklad och i övrigt inte har några anmärkningar, rid på som ni brukar och förändra inget större i hästens tillvaro.
Smittor ska man såklart fortsätta undvika, men det är ju en yttre faktor, jag syftar på de inre faktorerna nu och hur man ska/inte ska sköta sitt sto.

Kvinnor som försöker bli gravida lägger sig inte på sofflocket i väntan på nästa BIM "utifallomatt". undvika alkohol, ja, men det är ju ett gift. Tycker det går till sån överdrift ibland, menar inte att du Gylle är pjåskig, inte alls för du frågar ju bara, men generellt här på Buke förekommer en hel del hysteri och pjåskighet.
Är jag verkligen ensam om att tycka så ? :crazy:

Jag håller med dig.. kunde inte formulerat det bättre själv!!!

Du är inte ensam!

Jag anser att man ska ändra så lite som möjligt i hästens rutiner. Rids den innan så kan man rida den efter betäckning. Mitt ena sto red jag under HELA dräktigheten, sista skogsturen var kvällen innan fölning. Självklart skall tempot anpassas efter hästens förutsättningar (precis som människor så påverkas hästarna olika mycket av dräktigheten (graviditeten)) Vissa har inga problem alls att hålla igång precis som vanligt, andra får väldiga besvär.

Det enda jag brukar undvika är att stressa upp stoet (vilket inte har varit några problem, eftersom mina ston varit väldigt coola).
Har t.o.m. varit ute på tävlingar med mina andra hästar trots dräktiga ston i stallet.

Jag visste inte att man inte fick rida hästarna som vanligt efter dom blivit betäckta? Jag hade ju planerat att tävla med min häst i mitten på juni, är betäckt nu idagarna. Är det kanske inte så bra då? Skulle vara tacksam för svar.
OM stoet är betäckt nu så skulle jag ha låtit bli att tävla i mitten av juni.
Men jag anser ju generellt att man ska välja, antingen tävlar man eller också betäcker man.
Man lägger stora pengar och mycket möda på att betäcka stoet och få henne dräktig, varför äventyra dessa pengar för att få tävla några gånger extra?
Valet är ditt, men var medveten om att en tävling alltid innebär extra stress för stoet och framförallt en stor smittrisk.

Här vaknar det gamla trådar på löpande band verkar det som, tråden är två år gammal ;)

Det som blev till på den betäckningen går här ute i hagen och mumsar gräs och busar nu över 1 år gammal :D

Men jag kan faktiskt förmedla det svar jag fick från min seminvet ang detta. Detta sto som denna tråd handlade om var ett topptränat tävlingssto som var i full gång, så pass igång att hon tävlade på söndagmorgon när hon sedan kördes bort för koll på seminstationen på söndagkväll då vi icke sett någon brunst, mkt riktigt hade hon inte kommit igång och hon fick en spruta då för att få igång henne, gick i brunst betäcktes onsdag, fredag och vid koll på söndagen hade ägget gått. Koll på 16 dgn och dräktig, smidigt kan man lugnt säga. I alla fall denna märr tyckte seminvet att hon skulle totalvila (med skritt 30 min i skrittmaskin för att det inte skulle bli för häftig övergång) iom att hon var så högt i kondis och dessutom en vildpanna att rida så rekommenderades som sagt att hon fick totalt sommarlov fram tills 45 dgn för att varva ner.

Så det är nog väldigt olika från sto till sto vad man borde rekommendera. Men att ge sig ut och tävla på en "ny"dräktig häst skulle jag aldrig göra speciellt inte i år när det graserar extremt mkt skit på tävlingsplatserna, man hör folk över allt som fått smittor med sig hem klart mer än vanligt så väl influensa, kvarka OCH även abortvirus har jag hört folk fått hem i år så iår gäller det nog att vara väldigt försiktig.

Hade tänkt att hålla igång henne efter betäckningen. Så skrittade henne fram till första UL (dag 17). Dagen efter hade vi positivt för A2 virus :crazy: Så då ställde jag av henne för säkerhets skull. Annars tror jag bara att det är positivt att hålla igång ett dräktigt sto. Man ska tänka på att försöka undvika det som hästen stressas av. Självklart funderar man ju lite på hur pass mkt man kan rida:angel: Fast det kan nog bara hästen tala om:d

Jag anser att man borde ta det lugnt och inte rida stoet före 46 dygnet, eftersom det är runt 30-40 dygnet som fostret fäster sig i livmodern och är då extra känslig.

Naturligtvis är de extrakänsliga under de dagarna. Men om man inte kan skritta o jogga sin häst lite så borde den inte heller gå i hage? Min tokade runt i hagen som en tok en dag när jag skulle ta in henne (några dagar före första UL), hon var flåsig o svettig, såg ut som en travare som hade gått jobb. Det är ju skillnad på att ta det lugnt i ridningen och hårdträna;)

Jag anser att man borde ta det lugnt och inte rida stoet före 46 dygnet, eftersom det är runt 30-40 dygnet som fostret fäster sig i livmodern och är då extra känslig.

Men alltså, hur har hästarna klarat av att föröka sig i det vilda om de inte kan gå ett lugnt motionspass? :crazy:

Men alltså, hur har hästarna klarat av att föröka sig i det vilda om de inte kan gå ett lugnt motionspass? :crazy:

Fast å andra sidan, 10-20 dagar att ta det lite lugnt är ju ingen lång tid...

Mitt ena sto gick ner sig på gammal åkermark som inte bar henne en månad efter seminering i förfjol :crazy: , och det får man väl kalla ett rejält stressmoment, men klarade det fint och fortsatte vara dräktig efter det.

Är det så att de resorberar tror jag det finns en anledning till det, och att de hade gjort det oavsett - ridning eller inte. Men eftersom jag inte gillar att chansa heller så tar jag hellre det lite stilla ett par veckor, än att behöva gå och tänka "varför gjorde jag si eller så" OM hon nu skulle resorbera.... :smirk:

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 795
Senast: _Taggis_
·
Avel På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då...
Svar
13
· Visningar
2 772
Senast: Packipim
·
H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre... 35 36 37
Svar
735
· Visningar
67 414
Senast: Hemlig21
·
Avel Vårt 5 år gamla sto väntar/väntade sitt första föl och är idag på dygn 90. Hon ultraljudades på dygn 55 och konstaterades dräktig. Såg...
Svar
7
· Visningar
2 068
Senast: Toudi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31