Ridhus-sarg, ridhussarg, ridhus sarg?

Sv: Ridhus-sarg, ridhussarg, ridhus sarg?

Det enda bra jag tar med mig från förra matteläraren som var från vitryssland och därmed hade lite språkliga hinder ibland. Vid sidan av de andra hindrena hon hade :angel:
 
Sv: Ridhus-sarg, ridhussarg, ridhus sarg?

Då var det som jag trodde, det ser ju för himla konstigt ut bara.
 
Sv: Ridhus-sarg, ridhussarg, ridhus sarg?

Vissa ord ser verkligen lustiga ut :D Eller, upprepa ett ord tillräckligt ofta så blir det också lustigt ;)
 
Sv: Ridhus-sarg, ridhussarg, ridhus sarg?

Men en glasspinne är ju en pinne till för att hålla glassen= en sak, som gräsklippare = en klippmaskin för gräs och klippmaskin är en maskin som klipper :p.
 
Sv: Ridhus-sarg, ridhussarg, ridhus sarg?

KL

Men glasstrut då? Jag vet att det stavas så, men egentligen så är ju grundformen av orden glass-strut, så HUR gör man om man måste dela ordet? Alltså såhär:
glass-
strut

Är det rätt så då? eller hur ska man göra? Det känns som att man borde göra så, men på något vis så blir ju stavningen "fel" då... :confused:
 
Sv: Ridhus-sarg, ridhussarg, ridhus sarg?

Skriver du med bindesträck kan du skriva glass-strut. Men ja, de ser dumt ut :D
Om man skriver glas-strut, så läser i alla fall jag det som en strut i glas och skulle inte alls fatta vad som egentligen menades.
 
Sv: Ridhus-sarg, ridhussarg, ridhus sarg?

KL

Men glasstrut då? Jag vet att det stavas så, men egentligen så är ju grundformen av orden glass-strut, så HUR gör man om man måste dela ordet? Alltså såhär:
glass-
strut

Är det rätt så då? eller hur ska man göra? Det känns som att man borde göra så, men på något vis så blir ju stavningen "fel" då... :confused:

Jag har fått lära mig att det är max 2 konsonanter i den typen av ord, man tar alltså bort ett s i ordet glasstrut. Skriver man med bindestreck blir glass-trut :D
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 857
Senast: Freazer
·
Hästvård Är det normalt att dom kan få svårt att få fram ett "rejält" gnägg, typ som gamla msk:or som får svagare röst också? Det är liksom ingen...
Svar
2
· Visningar
607
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hästen har traktbroddar på alla fyra, isbroddar. Jag funderar på om man bör brodda av eller inte för att rida i ridhus? Hör så många...
Svar
16
· Visningar
1 693
Senast: zarmino
·
Hemmet Våra gamla fönsterlås börjar ge upp och brista. De är av modell 280, är vad jag har lyckats klura ut (det är i alla fall samma modell)...
Svar
9
· Visningar
376
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp