Ridförmåga vid 1:a egna hästen

finapina

Trådstartare
Hej! Jag undrar hur "duktiga" ni var på ridning när ni skaffade 1:a hästen. Tänker främst på er som skaffat häst i vuxen ålder? Var det stor skillnad på er ridförmåga o hästens utbildning? Vad BORDE man åtm kunna?
 
Sv: Ridförmåga vid 1:a egna hästen

Du bör utan problem kunna rida en häst i form, hoppa en liten bana på 50-60 cm, rida ut avslappnad och med kontroll. Hästen bör vara lugn, inte alltför känslig och väl grundriden. Då finns alla förutsättningar för att ni ska ha kul tillsammans!
 
Sv: Ridförmåga vid 1:a egna hästen

Du bör utan problem kunna rida en häst i form, hoppa en liten bana på 50-60 cm, rida ut avslappnad och med kontroll. Hästen bör vara lugn, inte alltför känslig och väl grundriden. Då finns alla förutsättningar för att ni ska ha kul tillsammans!

Hm. Öppnor, slutor o bakdelsvändningar? Bör man behärska det väl?
 
Sv: Ridförmåga vid 1:a egna hästen

Jag tycker att man ska kunna rida hästen i en hälsosam form,; ha bra balans och grundsits , och klara av att rida alla grundgångarter.
Sen måste man kunna flera saker utöver själva ridningen; som enkla sjukdomssymtom (behandling får man hjälp av veterinären, men man ska kunna se om något inte står rätt till), kunna grunderna i hur hästen beter sig och vad den har för instinkter. Man ska också kunna hantera en häst på marken, på ett säkert sätt.

Vad man ska ha för häst beror på hur erfaren och kunnig man är. En grön häst ska ha en erfaren ryttare; en grön ryttare ska ha en erfaren häst.
Köp en häst som passar dig och dina mål med ridningen; och en häst du klarar av. (Finns många som köper för svåra hästar..)


Jag själv köpte min första häst när jag var 18år. Hade ganska mycket erfarenhet och relativt duktig på att rida. Köpte mig en oinriden unghäst; dock i efterhand skulle jag nog inte gjort det, eftersom jag inte ridit in någon häst innan. Jag fick dock mycket hjälp av min tränare. Hon var med från dag1 och jag "red"/tränade för henne flera dagar i veckan från första början. Utan henne hade det inte blivit så bra. Så tackvare all hjälp blev han en riktigt trevlig ridhäst! :) men skulle inte rekommendera någon annan att köpa unghäst utan unghästvana -om man inte har den hjälp jag haft eller har möjlighet&råd med att lämna hästen i träning hos duktig tränare.
 
Sv: Ridförmåga vid 1:a egna hästen

Du bör utan problem kunna rida en häst i form, hoppa en liten bana på 50-60 cm, rida ut avslappnad och med kontroll. Hästen bör vara lugn, inte alltför känslig och väl grundriden. Då finns alla förutsättningar för att ni ska ha kul tillsammans!

Varför måste man kunna hoppa en bana? Har man inget intresse av hoppning så finns det inte någon anledning.
 
Sv: Ridförmåga vid 1:a egna hästen

Undrar samma sak. Jag är rädd för att hoppa även små hinder (och gör det därför inte) men ser mig inte som en olämplig hästägare för det.
 
Sv: Ridförmåga vid 1:a egna hästen

Kanske inte kunna behärska en bana, men nog kan jag tycka det är bra om man hjälpligt kan ta sig över eventuella hinder av hinderkaraktär (hehe) vid behov när man t.ex. är ute i skogen. Så hade jag nog tänkt. Till husbehov, liksom!
 
Sv: Ridförmåga vid 1:a egna hästen

Håller med sandraandersson. En grön häst till en erfaren ryttare och tvärt om.

Ska man lära sig rida på hästen så ska hästen redan kunna det.! Ska du lära dig öppna och sluta så är det en fördel om hästen inte är en oriden 3 åring s.a.s :)
 
Sv: Ridförmåga vid 1:a egna hästen

Jag tycker det viktigaste är att man är säker i att hantera och sköta en häst på ett säkert och bra sett så att man kan se om hästen är dålig och vet vad den behöver i form av skötsel, foder. Man kan alltid ta hjälp men måste kunna avgöra vad som är bra och dålig hjälp.

Ridmässigt så spelar det inte så stor roll så länge man kan ta hjälp. Jag vet en som inte vågade varken galoppera eller rida ut. Hon red i skritt och trav på ridbana ett par dagar i veckan och tog hjälp med uteridning, hoppning, dressyr. Hon var en väldigt noggrann och kompetent hästägare ändå och hennes häst mådde utmärkt. Hon red regelbundet för instruktör och idag vågar hon galoppera och rider hästen i en trevlig form.

Det beror ju på vad man vill, många hästar går aldrig på tygeln men håller ändå. Det beror på hur den är byggd och hur man använder den.

Men har man bara ridit t ex på ridskola ska man veta att det är ett stort kliv och då tycker jag att man ska a varit medryttare eller liknande först, så att man vet vad man ger sig in i. Det är trist om man har en bild av hur det ska bli och så blir det inte så för att man blir skrämd/sätter sig i farliga situationer. Man får nog roligare med sin häst om man inte blir rädd för ett litet bocksprång, en skyggning etc och klarar att reda upp situationen om hästen t ex blir skrämd och backar/lättar/vägrar gå. För de flesta vill nog klara av att kontrollera sin häst i den vardagliga ridningen utan hjälp, det tekniska är ju sånt man lär sig om man vill och tränar för instruktör.
 
Sv: Ridförmåga vid 1:a egna hästen

Undrar samma sak. Jag är rädd för att hoppa även små hinder (och gör det därför inte) men ser mig inte som en olämplig hästägare för det.

För att inte tala om alla som pysslar med western, islandshästar och dressyr. Visserligen skulle jag förmodligen kunna ta mig runt 60 cm banor på en snäll häst (har hoppat en bit högre banor tidigare) men jag har bara hoppat småskutt med min islandshäst och så kommer det att förbli
 
Sv: Ridförmåga vid 1:a egna hästen

Det jag tror är viktigast när man ska äga häst är att man är ödmjuk, medveten om sina mindre bra sidor och är villig att ta hjälp för att bli bättre (och att man faktiskt gör det också).

Man bör självklart ha grundläggande kunskap om hur hästen ska skötas, hanteras och tränas. Har man en ridhäst och ämnar rida bör man kunna rida med OK balans iaf i skritt och trav, ska man köra med hästen bör man kunna grunderna i körning osv, samt veta hur man hanterar hästen på ett säkert sätt. Man bör också vara tillräckligt kunnig för att se om hästen inte är sig själv till följd av skada eller sjukdom. Man behöver inte vara veterinär man man ska ha så pass god kunskap att man märker om något inte står rätt till.

Dock tycker jag som sagt att mycket vikt ligger vid ens vilja att lära sig och ens handlingskraft att lära sig. Det är bättre med en mindre kunnig person som är medveten om sina brister och därmed vidtar lämpliga åtgärder genom att t.ex. stalla upp hästen i ett bra stall med kunniga och hjälpsamma människor, rida för tränare osv, än en mer kunnig person som tror sig veta allt och inte anser att denne behöver någon som helst hjälp med något.
 
Sv: Ridförmåga vid 1:a egna hästen

Jag försöker beskriva en nivå på den ridfömåga som jag rycker är lämplig att ha när man skaffar häst. Vill man inte hoppa så behöver man givetvis inte det, men jag tror att en ryttare m god balans nog kan ta sig runt en liten bana på en trygg häst om man skulle vilja även om man sysslar med en disciplin där man i tegel inte hoppar
 
Sv: Ridförmåga vid 1:a egna hästen

Det krävs mer än balans för att ta sig runt en hoppbana, det krävs teknik också.

KL
Jag tror det är omöjligt att säga vad man behöver kunna, allt beror på hästen, eventuell hjälp man har, talang och inte minst hur mycket energi man är villig att lägga ner på projektet. Har man rätt uppbackning och den rätta viljan behöver man inte ens ha suttit på en häst förr och det finns duktiga ryttare som inte klarar ut det.
 
Sv: Ridförmåga vid 1:a egna hästen

När jag fick min första ponny var jag 12år. Kan inte påstå att jag var speciellt duktig, men jag hade känslan :) Hade ridit på ridskola ca 4-5år tror jag, hoppade clearrounder på 50-60cm, och dressyr clearrounder i LC (kan inte påstå att hästen gick i form). Men i stallet vi flyttade till fanns en duktig tränare som jag tränade för 1gång i veckan och där utvecklades jag väldigt fort. Ponnyn i sig var inte heller speciellt utbildad, men vi utvecklades tillsammans :)
 
Sv: Ridförmåga vid 1:a egna hästen

Fast jag hade inte rekommenderat ngn som inte kan rida att köpa egen häst. Visst kan det fungera m massor av lektioner och en ursnäll häst, men risken att man tröttnar och / eller blir rädd är ju ganska stor.
 
Sv: Ridförmåga vid 1:a egna hästen

Jag hade inte rekommenderat det heller, men jag har sett det fungera, likaså har jag sett duktiga misslyckas.
 
Sv: Ridförmåga vid 1:a egna hästen

Om man har en bra tränare som man tänker träna för regelbundet, typ varannan vecka, så tycker inte jag att den tekniska biten behöver vara så viktig.
Man behöver vara trygg och ha bra balans, och självklart en bussig läromästare till häst.
Sedan finns det ju massor med saker man behöver kunna om hästens hälsa, skoning, foder osv.

Jag hade väl ridit ganska många år på ridskola, men att ha en egen häst var väldigt mycket mer. Mitt största misstag var att inte direkt hitta en bra tränare.
 
Sv: Ridförmåga vid 1:a egna hästen

Kl
Jag har precis skaffat min första egna häst. Jag var ridit mycket men kan inte påstå att jag är duktig. Kunde absolut inte rida en häst stadigt i form varje gång även om det hände då och då. Mitt syfte med att skaffa häst var bl.a. att kunna träna privat och äntligen lära mig på riktigt. Det har gått mkt bra och jag har på dessa sex månader tagit stora steg framåt i min ridning. Jag har i alla år ridit för tränare men det ger mer med egen häst och möjlighet att träna själv mellan gångerna.

För sin egen skull tror jag det underlättar om man är hyfsat sadelfast och kan hantera hästen i alla gångarter. Däremot tycker jag inte att man behöver kunna finliret. Vill man bara rida ut behöver man faktiskt inte kunna rida en häst i form även det naturligtvis är bra att kunna. Jag tycker dessutom det är lättare att lära sig finliret på en egen häst som man lär känna.

Jag köpte en riktig läromästare, dvs. en välutbildad och rutinerad häst som kan allt det jag vill lära mig. Han är min bästa lärare. När jag gör rätt visar han det direkt, samtidigt som han är lagom förlåtande mot mina misstag. Är också stencool, vilket gör att man blir trygg. Jag är mkt nöjd med mitt hästköp och tror att just en sådan häst är perfekt för den som inte är världens bästa ryttare. Köper man däremot en outbildad eller känslig häst så kan det gå åt skogen.
 
Sv: Ridförmåga vid 1:a egna hästen

Fast även ridskolehästar bockar, skyggar osv, så att vara ridskoleryttare innebär inte att man är ovan vid sånt. Det är ju inte alla ridskolehästar som är lämpliga nybörjarhästar, långt ifrån.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 229
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
647
Senast: Miingla
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 299
Senast: Raderad medlem 149524
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp