Ridförmåga vid 1:a egna hästen

Sv: Ridförmåga vid 1:a egna hästen

Vilket ju är anledningen till att man får rida olika hästar hela tiden på ridskola. Kan nästan tycka att en del ridskolehästar är mer svårridna är många privathästar då de verkligen testar vad ryttaren går för.
 
Sv: Ridförmåga vid 1:a egna hästen

Jag tycker faktiskt att det är viktigare att man är kunnig i hästhantering, skötsel mm för att det är det som är avgörande för hästens välbefinnande (och säkerheten). Ridning kan man bli duktigare på allt eftersom.

Det viktiga är att man har en häst som man funkar ihop med ridmässigt. Dvs en lagom utmanande läromästare om man själv är lite grön.
 
Sv: Ridförmåga vid 1:a egna hästen

Du bör utan problem kunna rida en häst i form, hoppa en liten bana på 50-60 cm, rida ut avslappnad och med kontroll. Hästen bör vara lugn, inte alltför känslig och väl grundriden. Då finns alla förutsättningar för att ni ska ha kul tillsammans!

Oj jag är på min andra häst och kan fortfarande inte hoppa en bana, knappt ett kavaletti. :O ;) Utan problem med formen är också ett stort back för ibland har vi problem eftersom min uvarande häst år så ung.

Tur jag har hjälp då. :D Jag tror att allt är individuellt. Jag kan mer fakta och hantering i vardagsskötsel och skador än just ridmässigt, en grundutbildning vid marken är a och o för mig :D
 
Sv: Ridförmåga vid 1:a egna hästen

Du skall kunna så mkt att du känner dig bekväm med att ha eget ansvar för din häst, i alla situationer. Och vara ödmjuk nog att inse att ingen någonsin är fullärd och vara villig att ta hjälp.

En sund inställning och en klar bild av vad du vill uppnå med din hästhållning.
 
Sv: Ridförmåga vid 1:a egna hästen

Kunde väl grunderna inom både ridning och skötsel och var ganska tuff. Ridit många busiga ponnys ;) men jag köpte mig en lugn, trygg läromästare på 20 år. Det är viktigt för mig.
Var 14 år och hade ridit på ridskola ï totalt 3 år bara. Tyckte ändå inte man lärde sig något där mer än balans och skänkelvikning typ. Jag visste inte vad "gå på tygel/i form" egentligen var (kröka på nacken räcker ju inte) men jag lunkade bara i skogen då så det kändes inte så viktigt :) hade hand om hela stallet själv (in, utsläpp, fodring, mockning). Tycker man kan lära sig "finliret" i den gren man är intresserad av i efterhand med sin egen häst som man kan rida varje dag och verkligen lära känna på djupet och vara ett team. Vissa vill ju bara kunna ha en vän att "promenera" med.

Idag har jag egen häst, men har inte tränat för instruktör på många år. Kan inte mkt alls inom dressyr osv. tyvärr. Men har läst mkt på internet, sett lite videoklipp osv. och får hjälp av mina stallkompisar. Men så fort jag har råd kommer jag nog börja träna för instruktör ibland, annars kommer en av stallkompisarna kunna hjälpa till ibland (duktig i dressyr, tävlar MSV, FEI). :) Jag är inte intresserad av hoppning, även om jag har tävlat på klubbnivå. Men har inte hoppat på ca 5 år! I sommar ska jag testa på för första gången på min egna häst haha. Jag tycker dock det är läskigt med högre höjder.

Min häst är inte så mkt för att träna på bana men jag vill gärna lära mig litegrann även om jag inte ska tävla. :) Jag får han i rätt form i galopp, traven arbetar jag fortfarande med (haft han ett par månader bara) han känns inte lika arbetsvillig och engagerad i traven ;) men går urfint i galoppen när han väl går rätt, fantastiskt känsla har jag märkt ;) Så jag hoppas på att isen smälter så jag kan rida han på banan och trimma han ordentligt för nu blir det bara promenader i skogen.
 
Sv: Ridförmåga vid 1:a egna hästen

När vi (familjen) skaffade häst hade syrran och jag ridit sex år på ridskolor (av mkt varierande kvalitet vill jag tillägga). Jag var 17 år då och hade varit helfodervärd i tre år eftersom ägaren själv var för gammal och stor för ponnyn. Jag fick följa med på tävlingar och blev hyfsat insatt i det som följer med runt hästarna. Syster yster, som var 12 år, hade varit helfodervärd åt två ponnyer i ett år och sommaren det år vi skaffade häst hyrde vi en för att våra föräldrar skulle se att vi verkligen ville detta och inte bara "ville ha". Vår mamma hade i unga år själv ridit på ridskola i 10 år och jobbat med galoppörer.
Så åkte vi ut och tittade på en familjehäst och kom hem med ett helt grönt varmblod :p Han kunde skritta och trava under ryttare i princip. Inte alls vad vi tänkt oss egentligen men det bara klickade :love:
Så vi hade ridkunskaper att påbörja hans utbildning men tog hjälp ganska snabbt av duktiga människor och tränare.

Det som jag tycker att man borde kunna är ffa skötseln kring hästen, säkerhetstänk och att kunna hästens primära signaler. Klart är också att man absolut ska kunna känna sig så självsäker att man klarar av hästen själv på en ridbana och i stallet. Det andra kan man få hjälp med efterhand.
 
Sv: Ridförmåga vid 1:a egna hästen

KL

Jag skaffade häst alldeles för tidigt om man endast tänker på ridkunskapen. Jag hade gallopperat ett fåtal gånger, det är läskigt, jag gillar inte fart. Form visste jag vad det var men inte hur man red den. Dock är jag otroligt tacksam att mamma fick mig att börja på en NH ridskola, de ridskolor vi tittade på var i miserabelt skick. På den ridskolan lärde man sig hur man startar och stoppar en häst endast med säte. Det var som magi.

Dock har jag alltid haft djur omkring mig, både stora och små.

Hantering har väl det jag brann mest för, långpromenader på en mil i solnedgången. Toleransträning osv.
Vanliga sjukdomar hade jag stenkoll på.

Det var just ridkunskapen som var lite efter på mig. Men har man en bra känsla och vilja att lära är det klart det går.
Jag hade en tränare som kom 1 gång i veckan, samt granntjejen som hjälpte mig med både ridning och lite annat.
 
Sv: Ridförmåga vid 1:a egna hästen

Det viktigaste tycker jag är att man granskar sig själv och har insikt på sina egna "kunskaper". För mig finns det inget värre än när man tror att man är duktig när man egentligen inte är det. Sedan att man hamnar i "rätt händer". Att man tar hjälp av någon som man får rekommendationer (inte rekommenderar sig själv). Även att man inte skaffar en häst som är för svår, det kan sluta illa och att man tappar intresse över det man gör. Jag anser att det är inte lämpligt att man köper en oinriden unghäst efter att ha gått några år på ridskola.
 
Sv: Ridförmåga vid 1:a egna hästen

Kl. Bland det viktigaste ridmässigt är (imo) att man kan rida ut och reda ut när olika hästar taggar till, skyggar, stannar eller är istadiga och att man kan läsa av vilket sätt man ska bemöta den häst man för tillfället sitter på. Då har man grunden för att undvika problem ute och utomhus kan man ha mkt trevligt och bygga upp hästen på ett skonsamt sätt. Resterande ridning inom resp. Disciplin kan man ta hjälp av tränare med
 
Sv: Ridförmåga vid 1:a egna hästen

Fast skaffar man en egen häst så behöver man inte kunna rida ut på olika hästar, det räcker gott att man klarar det på sin egen.
 
Sv: Ridförmåga vid 1:a egna hästen

Vad man borde kunna ridmässigt beror ju så mycket på vad du ska ha för häst. Sitter och tittar på häst för fullt även om det egentligen borde få dröja några år. Jag vill ha en häst att skogsrida, träna lite smått dressyr och kanske western med och hoppa småhinder för att det är kul. Hobbyridning på låg nivå helt enkelt. Känner att för de flesta hästar jag faller för duger jag absolut som ryttare, känner mig nästan överkvalificerad ibland till och med med tanke på vad jag vill ha hästen till och alltså letar efter för typ av häst. :o

Det jag känner att jag saknar är snarare hästhållningskunskap. Tror att har man ett sunt tänkande, hittar en typ av häst som man klarar av och är ödmjuk nog att ta hjälp så kan man vara precis hur dålig som helst på att rida, bara man har någon som hjälper en med att se till att hästen har det bra i övrigt. :)

Sen kanske man ska se till att inte skaffa en "problemhäst" som står på bakbenen mer än på marken som förstahäst om man inte har någon vidare vana, utan snarare en snäll läromästare, men det faller sig ju förhoppningsvis naturligt ;)
 
Sv: Ridförmåga vid 1:a egna hästen

Jo, men jag tycker att det är viktigt för jag har sett många få problem med en snäll häst som råkat hamna i en ny situation som lett till att den skyggat, när den nya ägaren då inte vetat hur manska reagera så har det sedan vuxit till ett problem. Så även om man köper en snäll häst som man har provridit ute så kan man lätt få problem om man inte vet hur man reder it sådant från början.

Sen är det inte sagt att man nödvändigtvis får sådana problem men jag tycker att det är en bra sak att kunna och ha lite rutin på så att man inte blir rädd för sin häst om en dylik situation skulle uppstå
 
Sv: Ridförmåga vid 1:a egna hästen

Fast jag tror att det där med att hästen gör någonting man inte vet hur man ska reagera på kan uppstå med vilken häst och vilken ridförmåga man än har. Tycker själv inte att en häst som på en "normal" nivå skyggar/studsar litegrand är ett problem öht, det har jag rett ut hur många gånger som helst. Däremot är jag helt övertygad om att det kan dyka upp tusen andra problem som jag inte har en aning om hur jag ska lösa, även om jag ridit sen jag var liten.

Då är det ju snarare viktigt att ha lite "jävlar annama" och någon kunnig människa som kan vägleda en.
 
Sv: Ridförmåga vid 1:a egna hästen

ja fast då kan ju du reda ut om hästen skyggar, kastar sig eller studsar. Det är många jag vet om som skaffat häst utan att kunna det. Då har små problem vuxit och blivit till stora problem. Man har blivit rädd för sin egna häst och inte vågat rida ut och för många är det lättare att hitta hjälp med dressyren inne i ett ridhus än att hitta hjälp med att lösa uterittsproblemet. Har man ständigt kunnigt folk som kan hjälpa en så behöver man faktiskt inte kunna någonting om en häst för att köpa sin första pålle.

Skrev på mobilen förut och då blev det kanske lite trubbigt. Det jag menade är att man borde veta hur man hanterar en istadig häst, en som snurrar och vänder, en som sticker eller studsar på stället - dvs de ganska så vanliga sätten hästar brukar reagera på - därför att första gången ens nyinköpta häst reagerar på sin omgivning med sin nya ägare i sadeln är det svårt att veta hur hästen reagerar. Om jag till exempel bara tidigare ridit ut på en medryttarhäst som ibland får för sig att frysa fast i marken och jag kan hantera just det så kanske jag sitter handfallen och vet inte hur jag ska göra om min nya häst reagerar med att försöka stegra lite lätt eller med att vända runt och sticka. Eller så kanske jag inte vet hur jag ska hantera hästen om den bockar i galoppen.

Att ha lite rutin (rutinen är ju ofta det som ger en lite jävlar anamma också) på de bitarna tycker jag är viktigare än att veta hur man rider skolor eller skänkelvikning.

Sedan behöver man självklart kunskap om hästens skötsel, sjukdomar etc men det var ju inte vad ts frågade efter =)
 
Sv: Ridförmåga vid 1:a egna hästen

Samma sak kan hända även om man klarar av smärre problem, det är viktigare med inställningen till hästägandet och att välja rätt häst än exakta kunskapen. Färdigheter kan man förvärva mycket lättare än rätt inställning till ridning och hästar
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 229
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
647
Senast: Miingla
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 299
Senast: Raderad medlem 149524
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp