Sv: Ridförmåga vid 1:a egna hästen
Kunde väl grunderna inom både ridning och skötsel och var ganska tuff. Ridit många busiga ponnys
men jag köpte mig en lugn, trygg läromästare på 20 år. Det är viktigt för mig.
Var 14 år och hade ridit på ridskola ï totalt 3 år bara. Tyckte ändå inte man lärde sig något där mer än balans och skänkelvikning typ. Jag visste inte vad "gå på tygel/i form" egentligen var (kröka på nacken räcker ju inte) men jag lunkade bara i skogen då så det kändes inte så viktigt
hade hand om hela stallet själv (in, utsläpp, fodring, mockning). Tycker man kan lära sig "finliret" i den gren man är intresserad av i efterhand med sin egen häst som man kan rida varje dag och verkligen lära känna på djupet och vara ett team. Vissa vill ju bara kunna ha en vän att "promenera" med.
Idag har jag egen häst, men har inte tränat för instruktör på många år. Kan inte mkt alls inom dressyr osv. tyvärr. Men har läst mkt på internet, sett lite videoklipp osv. och får hjälp av mina stallkompisar. Men så fort jag har råd kommer jag nog börja träna för instruktör ibland, annars kommer en av stallkompisarna kunna hjälpa till ibland (duktig i dressyr, tävlar MSV, FEI).
Jag är inte intresserad av hoppning, även om jag har tävlat på klubbnivå. Men har inte hoppat på ca 5 år! I sommar ska jag testa på för första gången på min egna häst haha. Jag tycker dock det är läskigt med högre höjder.
Min häst är inte så mkt för att träna på bana men jag vill gärna lära mig litegrann även om jag inte ska tävla.
Jag får han i rätt form i galopp, traven arbetar jag fortfarande med (haft han ett par månader bara) han känns inte lika arbetsvillig och engagerad i traven
men går urfint i galoppen när han väl går rätt, fantastiskt känsla har jag märkt
Så jag hoppas på att isen smälter så jag kan rida han på banan och trimma han ordentligt för nu blir det bara promenader i skogen.