Rider ni i sommarvärmen?

Heulwen

Trådstartare
Jag tycker mig märka att vissa människor rider mitt på dagen när solen står högt och det är så varmt ute att man bara vill stanna i vattnet.
Jag brukar alltid vänta till kvällarna då temperaturen har gått ned, jag tycker det är rent av taskigt mot hästen att rida ut eller t.o.m. köra ett träningspass när det är som varmast.
Oftast är ju även bromsarna och flugorna som värst på dagen och gillar svettig häst.

Hur tänker/gör ni?

Kanske finns det dem hästar som knappt påverkas av värmen?

/Heulwen

Sv: Rider ni i sommarvärmen?

Tja, just nu sover jag till två (nattjobbare) och syster ridsällskap jobbar till fyra så vi är inte i stallet förrän på eftermiddagen.
Det är ingen sommar att tala om för den delen heller :D Men när det väl är det brukar vi ta det lite lugnt med "mitt-på-dagen-ridning". Hennes nordsvensk har lite ont av värmen, min blekfis däremot verkar inte bry sig speciellt.

jag red min då 4-åring i paddock förra sommaren söder läge säkert 60 grader varmt och min häst gick omkull ,ALDRIG MER ,att jag gör om det!!

Nej, jag rider absolut inte om det är gassande hett ute.
Tycker synd om de hästar som måste jobba stenhårt mitt i den värsta hettan.

Om jag inte kan rida på kvällen av någon anledning, så rider jag tidigt på morgonen. Kan jag inget av det, så får han stå den dagen!

Är det något som händer när det är alldeles för hett ute, så är det grimma o grimskaft på, sen bär det av i sakta mak till badet:)

Jag red idag när det var ca 20 grader ute. Det var helt ok för min del, men jag märkte att min häst tyckte det var lite varmt. Brukar oftast rida när det är svalare.

När det är så varmt att det blir jobbigt att rida så rider jag antingen tidigt på morgonen eller sent på kvällen. Helst tidigt på morgonen för då slipper man värsta myggen också..

Brukar rida framåt eftermiddagen, mest i skogen och där är det lite svalare...jobbar även i dressyr där.

Rider inte direkt stenhårt nu när det är lite varmare, det är ju ändock inte så jättevarmt och det blåser och fläktar lite ju. :)

När det är så varmt nu på sommaren mitt på dagen rider jag inte, utan rider senare på ef.middagen eller kvällen..

Jag rider i värmen ibland. Men då kräver jag inget av hästen utan vi lullar i skogen. Massa flugspray på så slipper man insekter.

Jag rider min på dagen runt 10-11 tiden kanske. Jag rider ganska hårt. Hur jag resonerar. Hon tränas för att ev starta FT och ska jag tävla henne så finns det inte många tävlingar som går på kvällen. Hon har inte svårt för värmen och bryr sej inte mycket om broms och flugor. Hon får en skön dusch och ett flugtäcke på sej innan hon går ut i hagen igen. Har alltid ridit mina hästar när det varit varmt

jag rider på förmiddagen som jag alltid gör. visst det är varmt men wtf. bättre det än 10 minus. min häst bryr sig inte om värmen, han tycker det är skönt.

broms kan vara ett problem men ska man undvika dom så får man ju rida efter solnedgång.^^ massa flugspray på och hålla lite tempo så går det bra.

jag red min då 4-åring i paddock förra sommaren söder läge säkert 60 grader varmt och min häst gick omkull ,ALDRIG MER ,att jag gör om det!!

60 grader varmt överlever du knappt i, så det tvivlar jag starkt på att det var : )

KL
För att svara på frågan så rider jag när jag behöver rida.
Helst inte för min egen skull i gassande sommarsol mitt på dagen. Men måste jag så gör jag det. Hästarna klarar värme väldigt bra, det är väl isåfall flugor och bromsar som är problemet, men det undviker jag rätt bra med ordentlig flugspray. Det jag undviker är att ta hästen direkt från hagen utan att ge den en paus med lite vila inne, räcker med ngn halvtimma bara så är de i regel svala och pigga och redo att jobba ett pass. samma sak efter, kyler av och sen är det klart.
har aldrig upplevt det som ett problem, utom för mig själv att jag tycker det blir varmt och äckligt. Folk förmänskligar hästar för mycket och tror de känner av värme som vi.

Senast ändrad:

Jag rider sena eftermiddagar... Tycker det är skönare så, plus att sambon jobbar på dagarana.

Jag satt och funderade lite över då jag var i Tunisien, där reds det iaf när som helst på dygnet.
Inte ställer de väl av hästarna i tex Spanien hela den varma årstiden?
Man får väl ha koll på hur hästen mår, kanske är skillnad mellan olika raser också?

Jag rider mest på kvällarna. Men då oroar jag mig istället för att temperaturen ska sjunka snabbt efter att jag ridit, att det varit ganska varmt, hästen har blivit varm, o så skymmer det och sjunker med 10 grader - hästen blir kall.

rider aldrig mitt på dagen, varken hästen eller jga klarar det..

Rider antingen på morgonen eller kvällen. Om jag absolut måste så rider jag på dagen, men kanske inte rider lika hårt då och många pauser.
Men det är ju sällan så varmt att det verkligen är outhärdligt för både häst och ryttare att rida på dagen.

Jag rider ibland mitt på dagen i smällheta värmen, och ibland lite senare runt 16. Hästar han inget problem att klara av värmen som är just nu, eller att jobba hårt i den. Det är snarare vi själva som gnäller.

Det viktiga är att hästen inte har vätskebrist innan (det gör man klokt i att kontrollera), att den får tillfälle att svalka av sig efter passet samt att den har gott om tillgång på friskt vatten efteråt.

Sen skall man ju såklart inte pressa en häst utöver vad den har kondition för (när det är varmt eller annars). Sunt förnuft så ordnar sig det mesta.

;)

60 grader varmt överlever du knappt i, så det tvivlar jag starkt på att det var : )

KL
För att svara på frågan så rider jag när jag behöver rida.
Helst inte för min egen skull i gassande sommarsol mitt på dagen. Men måste jag så gör jag det. Hästarna klarar värme väldigt bra, det är väl isåfall flugor och bromsar som är problemet, men det undviker jag rätt bra med ordentlig flugspray. Det jag undviker är att ta hästen direkt från hagen utan att ge den en paus med lite vila inne, räcker med ngn halvtimma bara så är de i regel svala och pigga och redo att jobba ett pass. samma sak efter, kyler av och sen är det klart.
har aldrig upplevt det som ett problem, utom för mig själv att jag tycker det blir varmt och äckligt. Folk förmänskligar hästar för mycket och tror de känner av värme som vi.

De gånger jag gett mig ut mitt i sommarvärmen med diverse hästar så har alla utom en, varit slöa. Där vet jag att jag inte förmänskligar dem på något sätt - de har helt enkelt varit piggare framåt kvällen.
Hästarna var i god kondition också.

Men då går det ganska bra att ha på täcken i flera plusgrader också? Har alltid tyckt synd om dem hästar som har det, men om hästar klarar av värme väldigt bra så kan jag sluta uppröras över det.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 060
Senast: cf234k
·
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 560
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar