Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har man hästar som svettas mycket så har man ett ansvar att se till att de torkar också. Jag måste ärligt erkänna att jag tycker det är jobbigt att leda runt dem tills de är torra.
Fick en fundering när jag läste en annan tråd om just svettning...
När ni rider ett pass på bana tex..är er häst alltid svettig när ni är klara?
Alla hästar svettas ju olika...en del mindre andra lättare.
Att det är ett tecken att hästen jobbat vet jag men har ni det som "mått" liksom under er ridning?
Haha...svårt att skriva vad jag vill få fram...
Om jag säger så här då...
Min häst har inte svettats när jag ridit...har hon jobbat mindre än sin kondis och styrka då? Har jag ridit "snällt" då?
Ja, ja...hoppas ni förstår vad jag menar![]()
min häst är nästan alltid svettig. hon har nog extremt lätt för att börja svetta.
hon är i kanonkondition, men alla svettas väl olika,.,
Min svettas också jättemycket och har alltid gjort oavsett kondition. Har fått rådet att ge extra salt då min dessutom är rätt dålig på att använda saltstenen, hur gör ni?
Borde man inte kunna ge lite extra salt direkt i maten till hästen. Dvs om den godkänner de. Sen finns det ju olika saltsorter som passar till häst, kanske de smakar olika.![]()
Funderar lite på det här med salt. Har man som människa fått i sig mycke salt så svettas man väl mer... Man svettas ju ut saltet eller vad man ska säga.
Men tillskillnad från din häst så kan min ena häst periodvis missbruka saltstenen.Och när man jämför mina hästar i svettning så är det klart den som "missbrukar" saltstenen som svettas mest. Vet inte varför om det är för att återrättställa saltbalansen efter svettningarna ellerom hon bara tycker det är gott och eftersom hon kanske får i sig lite för mycke så sköter kroppen om det genom att transportera bort saltet genom att hon svettas lättare...
![]()
Bara liten fundering...