Rider du hästen svettig?

Sv: Rider du hästen svettig?

Har man hästar som svettas mycket så har man ett ansvar att se till att de torkar också. Jag måste ärligt erkänna att jag tycker det är jobbigt att leda runt dem tills de är torra.

:bow:

Fatima "hatar" att skrittas av uppsuttet och "stresskrittar" alltid hem, efter ridpass, för att få komma hem så fort som möjligt och in till sina kompisar, kisstund i boxen och mat. Därför brukar jag alltid försöka hoppa av ett par hundra meter hemifrån, lossa sadelgjord och leda henne hem, småpratande, med halter och tempoväxlingar. Ja, jag ökar och minskar min gånghastighet och då följer Tima mina växlingar. När vi kommer hem, hänger jag in sadeln, lägger på ett täcke och går en bit till. Men Tima är oftast väldigt kissnödig och stressar i alla fall hem. Då blir det kisspaus i boxen och sen en promenad till.

Nu, när höstrusket börjat komma blir Timas päls väldigt tät, hon blir inte direkt långhårig, men tätpälsad och svett. Därför helklipper jag. Vi har en bit att åka till stallet, både jag och mina stallkompisar. Så jag försöker verkligen promenera Tima så torr jag kan efter ridpass, även om damen inte är särskilt samarbetsvillig, och sen på med torrt täcke. Sist i stallet byter täcke igen om hästarna har eftersvettats.

Vi i stallet har samma syn på hästhålling och brukar alltid även ta hand om varandras hästar, på samma sätt som våra egna, eftersom vi bara är tre i stallet. Så det är täckesbytning, visitering och hovkratsning vid in och utsläpp oavsett vems häst det gäller. Och innan vi åker hem på kvällarna, brukar vi "trivselmocka" det som blivit hos hästarna, sen insläppet. Det funkar kanon och känns tryggt, de gånger man reser bort ett par dagar.
 
Senast ändrad:
Sv: Rider du hästen svettig?

*kl*

Min pålle svettas nästan aldrig efter ett ridpass på ridbanan om det inte är väldigt varmt ute. Rider sällan längre än en halvtimme och har mycket skritt inlagt. Han är inte heller den lättstressade typen som svettas av psykiskt ansträngning.

När vi är ute i skogen och rider/kör så kan han bli ganska svettig beroende på vad vi har gjort osv. Mycket trav och galopp resulterar i en rätt så svettig häst. Nu när han har vinterpäls kan han bli ganska så sjöblöt så jag funderar på att klippa honom.
 
Sv: Rider du hästen svettig?

Jag tror inte att det har nåt med hur hästen jobbar eller inte. Min häst (f.d travare) Blir svettig efter kanske 10min ridning. Hon svettas jätte mkt och hon svettas direkt när hon rör sig typ.

//Diana
 
Sv: Rider du hästen svettig?

min häst är nästan alltid svettig. hon har nog extremt lätt för att börja svetta.
hon är i kanonkondition, men alla svettas väl olika,.,
 
Sv: Rider du hästen svettig?

Fick en fundering när jag läste en annan tråd om just svettning...

När ni rider ett pass på bana tex..är er häst alltid svettig när ni är klara?

Alla hästar svettas ju olika...en del mindre andra lättare.
Att det är ett tecken att hästen jobbat vet jag men har ni det som "mått" liksom under er ridning?

Haha...svårt att skriva vad jag vill få fram...

Om jag säger så här då...
Min häst har inte svettats när jag ridit...har hon jobbat mindre än sin kondis och styrka då? Har jag ridit "snällt" då?

Ja, ja...hoppas ni förstår vad jag menar :D


Om hästen svettas eller ej, beror mycket på vädret för dagen och hur mycket päls den har. Hästen svettas om den behöver det för att kyla sina muskler när den arbetar. Det behöver inte alls vara så att hästen arbetar väldigt hårt eller på gränsen till sin förmåga. En svettande häst har helt enkelt ett fungerande avkylningssystem.

Hästar som tränas regelbundet och för att komma upp på en hög träningsnivå har en tendens att börja svettas tidigare, då deras kropp lärt sig att förbereda sig väl för arbetet.

Själv svettas jag ymning när jag löptränar och det svalkar gott en varm sommardag och gör att jag inte blir för varm och mår bra.

Hälsning Maja
 
Sv: Rider du hästen svettig?

min häst är nästan alltid svettig. hon har nog extremt lätt för att börja svetta.
hon är i kanonkondition, men alla svettas väl olika,.,

Min svettas också jättemycket och har alltid gjort oavsett kondition. Har fått rådet att ge extra salt då min dessutom är rätt dålig på att använda saltstenen, hur gör ni?
 
Sv: Rider du hästen svettig?

Min svettas också jättemycket och har alltid gjort oavsett kondition. Har fått rådet att ge extra salt då min dessutom är rätt dålig på att använda saltstenen, hur gör ni?

Borde man inte kunna ge lite extra salt direkt i maten till hästen. Dvs om den godkänner de. Sen finns det ju olika saltsorter som passar till häst, kanske de smakar olika. :confused:

Funderar lite på det här med salt. Har man som människa fått i sig mycke salt så svettas man väl mer... Man svettas ju ut saltet eller vad man ska säga.

Men tillskillnad från din häst så kan min ena häst periodvis missbruka saltstenen. :crazy: Och när man jämför mina hästar i svettning så är det klart den som "missbrukar" saltstenen som svettas mest. Vet inte varför om det är för att återrättställa saltbalansen efter svettningarna ellerom hon bara tycker det är gott och eftersom hon kanske får i sig lite för mycke så sköter kroppen om det genom att transportera bort saltet genom att hon svettas lättare... :confused:

Bara liten fundering...
 
Sv: Rider du hästen svettig?

han blir svettig ibland när jag rider lektion, men då lite på bringan och under sadelgjorden. är väl då vi gör lite jobbigare grejjer. han blir nästan aldrig svettig när jag rider själv. det beror iof på vad jag gör och hur länge jag rider. (rider runt 30 min på banan när jag rider själv)
 
Sv: Rider du hästen svettig?

Borde man inte kunna ge lite extra salt direkt i maten till hästen. Dvs om den godkänner de. Sen finns det ju olika saltsorter som passar till häst, kanske de smakar olika. :confused:
Funderar lite på det här med salt. Har man som människa fått i sig mycke salt så svettas man väl mer... Man svettas ju ut saltet eller vad man ska säga.
Men tillskillnad från din häst så kan min ena häst periodvis missbruka saltstenen. :crazy: Och när man jämför mina hästar i svettning så är det klart den som "missbrukar" saltstenen som svettas mest. Vet inte varför om det är för att återrättställa saltbalansen efter svettningarna ellerom hon bara tycker det är gott och eftersom hon kanske får i sig lite för mycke så sköter kroppen om det genom att transportera bort saltet genom att hon svettas lättare... :confused:

Bara liten fundering...

Hon får extra salt i maten när vi jobbat hårt, 1-2 msk ungefär.
Är det hönan eller ägget som kommer först då:confused:
Om man som människa får i sig för mkt salt så dricker man väldigt mycket, svettas man verkligen mer av saltet? Tycker annars det låter sunt att den hästen som svettas mest är den som använder saltstenen mest eftersom det borde vara det naturliga behovet. Mitt problem är just att hon som vettas mest äter minst saltsten. Saltbrist kan ju leda till orkeslöshet och att man inte kan tillgodogöra sig andra näringsämnen om jag förstått saken rätt.
 
Sv: Rider du hästen svettig?

Min häst blir svett av att bara skritta fram. Nu är det visserligen en långhårig islandshäst. Men om man jämför med kompisens islandshäst som bara är lite varm efter en långritt så är min häst så det rínner av henne. Det liksom skvätter ut droppar från ansiktet och halsen är genomblöt. Även uppe på rumpan kan det sippra fram droppar som rinner ner för benen. Jätteskumt. Även sommartid blir hon så svett utan vinterpäls. Nu är hon lite av den hetsiga typen när man rider. Avsuttet är hon den coolaste jag har träffat på.
 
Sv: Rider du hästen svettig?

apropå det här med saltsten och svettning/vatten, kanske inte ett givande inlägg, men min häst fick iaf ofta vätskebrist på vintern. vi hade väldigt dåligt flödei vattenkopparna etc, och då fick jag rådet att ge extra, löst salt för att hon (självklart) skulle dricka mer, men också för att vattnet skulle tas upp och "bindas" i kroppen. iofs är det väl vätska som binder salt ochi nte tvärtom, men det borde kanske gå på ett ut? :confused:
 
Sv: Rider du hästen svettig?

om min häst blivit väldigt svettig efter en ridtur brukar jag efter att ha spolat henne och när hon lugnat sig (min häst har svårt att gå ner i varv efter ridning) brukar jag ge henne en vattenhink och ha i salt, det tycker hon är gott.
Min häst svettas jättemycket, speciellt när hon stressar vilket hon gör ofta, dessutom är hon nordsvensk och har lite mer päls, speciellt sommartid är det varmt för henne.

Däremot spelar det ingen roll hur mycket jag skrittar av henne, hon är ALLTID flåsig när jag kommer hem från en ridtur, oavsett om jag skrittat hela turen, vilket är nackdelen med en häst som är het. Men jag pratade med en veterinär om det eftersom det oroade mig mycket, och hon sa att det inte var några problem så länge jag skrittat av ordentligt, att hon hade scårt att gå ner i varv och behövde komma in för att göra det. Läste att det va nån mer som hade lite problem med en häst som är för stressig för att skrittas av ordentligt.
 
Sv: Rider du hästen svettig?

Min travare blir nästan jämt svettig vid sadelgjorden nån som vet hur man kan motverka det?:p (så svårt att få bort sen)
Och efter en hoppträning ser det ut som om han har badat men han e absolut inte trött;)
 
Sv: Rider du hästen svettig?

Ett bättre mått på om hästen blir anfåd är att lysna på hästens andning...

En del svettas för inget, och en del för allt... :)
 
Sv: Rider du hästen svettig?

Min häst svettas nåt kopiöst!

Det händer att jag får ta svettskrapan på han efter ett 30 minuter ridpass!
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 594
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 784
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 031
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp