• Avel
  • Trådstartare Trådstartare GiG
  • Startdatum Startdatum
Sv: Ridbarhet

Det går inte att komma ifrån att topphästarna i dressyr i världen har en hel del nerv, jag har svårt att se amatören rida på Salinero, Rusty, Beauvalais, Briar, Farbenfroh (+), Weltham, Zancor mm mm. Möjligtvis kan dom rida på Guiness och Tristan, men vem i världseliten skulle vilja ha dom :smirk:

Rufsan. skrev:
Det går inte att komma ifrån att topphästarna i dressyr i världen har en hel del nerv, jag har svårt att se amatören rida på Salinero, Rusty, Beauvalais, Briar, Farbenfroh (+), Weltham, Zancor mm mm. Möjligtvis kan dom rida på Guiness och Tristan, men vem i världseliten skulle vilja ha dom :smirk:

Nej, men de har BÅDE ridbarhet OCH nerv, vill man bara har ridbarhet kan man undvika de som också har nerv så har man en himla trevlig ridhäst. Undrar också om amatören skulle klara att rida istadige Guinness, inte så bra ridbarhet där inte.

Mitt perspektiv är avel och det finns alltid extrema undantagshästar som tex Salinero som har en enorm energi och nerv. Dessa hästar är dock så gott som omöjliga att avla fram och är oftast slumpskott. Jag tycker dock att grunden för en bra ridbarhet är att hästen har bra framåtbjudning och känslighet som ofta medför lite nerv. Denna framåtbjudning och nerv hos en häst som tex ska gå nationell Intermediare är i mångt och mycket densamma som toppryttarna letar efter. Många av GP hästarna som tävlar internationellt har just ett mycket bra temperament och det är långt ifrån alla som är lika hetlevrerad som ovan nämnda. Man måste också komma ihåg att de är toppade och är i mycket hög kondition och står på höga energigivor.

//Tess

Nu var det ju inga undantag jag la fram utan dom bästa i världen. Jag kan fylla på den där listan med ett tiotal namn till så det är nog ingen slump att just dom bästa hästarna har detta tempramentet.

Anky tex letar ju enbart efter sådana hästar , Bonfire och Krack C är ju 2 st fantastiska hästar till som har nerv och lyft i sig. Det finns säkert snälla lugna hästar men då blir dom som Guiness och TRISTan, lika tråkiga så man somnar när man ser dom:D

Jag tänker betäcka mitt sto med Donnerhall-blod. Jag tycker att han har gett förträffliga avkommor både vad gäller ridbarhet och det de har i skallen... :smirk:

Liknande trådar

Avel Vet att jag ställde frågan tidigare här i forumet vad som hänt med det svenska halvblodet som inte längre verkar riktigt slagkraftigt...
Svar
10
· Visningar
1 401
Senast: athena
·
Hästhantering Jag kikar efter häst/ponny, i en relativt moderat prisklass. Dvs om man inte köper en riktigt ung (oinriden) eller en som börjar närma...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
31 870
Senast: Unafraid
·
Gnägg Jag har en alldeles underbar, fantastisk häst med kapacitet utöver det vanliga. Vi har gjort en lång resa tillsammans och jag har haft...
Svar
11
· Visningar
1 923
Senast: Cilva
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 184
Senast: fridshem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb