Ridbaneregler. Överdriver jag?

bigganl

Trådstartare
Jag vill ha ordning och reda i stallet och bland hästarna. Jag vet att jag är något av ett kontrollfreak ibland. Jag undrar vad ni har för regler på er bana och om jag reagerar överdrivet.
Bakgrund: Just nu är vi fler som använder min ridbana än vanligt och därför satte jag upp regler för ca 1,5 år sedan. (och givetvis pratade jag med alla inblandade) För tillfället är vi 6 olika ryttare som använder ridbanan. (ryttare från mitt stall + grannens stall) När jag varit ensam eller vi bara varit 2-3 ryttare har detta aldrig ens blivit någon diskussion. Då fungerar det bara bra.
De regler som sitter på staketet är att de ska mocka efter hästen, kratta igen gropar eller spår i underlaget, samt ställa tillbaka det som plockats bort och ställa tillbaka det som plockats fram tillfälligt.
I paddocken står ett par cavaletti + 3 bildäck. Dessa står alltid där eftersom de används dagligen. Detta vet alla. Alla vet också att om de undrar över något är det bara att ringa mig eller skriva frågan på whiteboarden i stallet. Nu har jag kommit hem sent en kväll efter jobbet och funnit att allt blivit utplockat från banan. Ingen har lämnat meddelande och inte ställt tillbaka något. Sånt gör mig arg. Det är inte första gången.
Denna gång hade jag även ställt i ordning ett hinder för att ha idag. Eftersom jag har så ont om tid idag ville jag ha allt färdigt. Inget av de saker som står på banan är ivägen på något sätt. Allt är placerat så att man kan rida ett dressyrpass utan att prylarna krånglar till det. (red två dressyrpass där igår själv)
Jag blir jäkligt irriterad när någon bara flyttar allt och inte ställer tillbaka. Överdriver jag? Ska jag bara strunta i det eller ska jag prata med dem? Känns ju fånigt att gå till var och en och fråga om det är de som flyttat på sakerna.(jag har ingen aning om vem av de andra det är) Detta händer dessutom bara när jag jobbar sent. Det är min ridbana som jag låter andra använda. Det får de gärna, men jag vill ju inte att de ska krångla till det för mig. Om de flyttat på sakerna av en anledning vore det bättre att ringa mig eller skriva upp det så jag vet varför tycker jag. Får jag en förklaring så blir jag inte upprörd. (det brukar ju finnas orsak bakom handlande)
Mockning efter hästarna fungerar oftast bra. Däremot kratta igen gropar och spår funkar väldigt dåligt. Det är jag som får gå ut med krattan och kratta igen spåret som blir runt staketet.. Det är extra trist eftsom jag i stort sett aldrig rider längs staketet, utan innanför. Ändå det är jag som får kratta efter de som rider längs staketet hela tiden. Har pratat med alla och alla säger sig göra det de ska, men det stämmer ju inte för spåren efter dem talar sitt tydliga språk. Jag hatar när det är ett spår längs fyrkanten. Sånt vill jag inte ha. När jag red själv ett par år fanns inte det problemet alls. Då blev inga spår. Hur får jag ordning på detta?
Vad har ni för tankar kring detta?

Sv: Ridbaneregler. Överdriver jag?

hade du sagt till alla innan att du skulle använda hindrena sen? annars kunde det vara ett missförstånd.

Det med krattningen.. hmm tjata,tjata,tjata;) nä jag vet tyvärr inget svar på det:confused:

Jag hade ställt ett ultimatium. Krattar ni inte eller/och inte följer reglerna, så får ni se er efter en annan ridbana.

Finns möjligheten att hindret(hindren?) blev bortplockade av någon som trodde att någon annan glömt dem framme? Och därmed bara ville vara hjälpsam, menar jag.

Finns någon typ av whiteboardtavla vid ridbanan (alltså inte inne i stallet, ifall alla inte hör till ditt stall) där du kan skriva meddelanden i stil med "låt hindren STÅ, jag ska använda dem ikväll" etc?

Ang. krattningen (och liknande problem, ifall det fortsätter trots förtydligande) så är jag på IronWills linje, det är din ridbana och dina regler. Passar det inte så kan de rida någon annanstans.

Håller med!

Dert är ju inga svåra eller konstiga regler du har TS.

Jag hade blivit störtsur om sådana enkla regler inte kunde efterföljas. Antingen följer man dina regler, eller så anlägger man en egen ridbana. Herregud alltså. Att kratta lite och ställa tillbaka grejer är väl det minsta man kan göra om man får låna någon annans ridbana.

Det är ju din bana och då får folk rätta sig efter dina regler, hur orimliga de än måtte vara i deras ögon. Annars är det ju bara att hitta någon annanstans att träna.

Jag lånar inte ut öht.

Det där är inte alls några orimliga krav du har! Och du får givetvis ställa vilka krav du vill. Följer man inte dina regler kan man rida på en annan bana. Otroligt irriterande när det innebär merjobb!

I min paddock rider bara jag och min medryttare, och jag blir inte direkt mer sugen på att låta andra hyra in sig när man hör sånt här.

Jag skulle stänga av ridbanan för andra.
Hade paddock i mitt förra stall och det var ju mer kaos än ordning..
Hade det varit min paddock så hade jag inte låtit någon annan än dom i stallet rida på den..

Hellre en snygg och fräsch paddock som blir omskött, än några hundralappar extra i manegehyra..

Mina tankar: Nej du överdriver inte. Släng ut folket från ridbanan om dom inte sköter sig eller följer dina regler!

Jag är ju en sån som tror gott om de flesta tills motsatsen bevisats, och jag skulle nog tro att de plockat undan hinderna för att vara snälla. Kanske nån har haft med nån kompis som hjälpt till med hoppning, och sen varit "duktig" och ställt undan allt. På de allra flesta ställen vill man ju inte ha nåt framme.

Vad det gäller krattningen är jag mer inne på att de slarvar. Jag hade tagit ett möte och lugnt förklarat hur jag villa ha det på MIN ridbana, och sett till att alla var på det klara med vad som SKA finnas framme, och vad som ska ställas tillbaka. Kommunikation är oftast enklast live, inte på lappar, whiteboardtavlor, SMS eller annat;)

Hej!

Jag förväntade mej att dina regler skulle vara helt "over the top", när jag läste kontrollfreak, men dina regler är ju helt normala!

Du kanske kan göra nåt schema över de som rider på volten och när de ska kratta den, och även tala om exakt vad det innebär? Jag tolkade kratta gropar mer som om man hoppat och gjort nåt grop i underlagt ska den krattas igen, men du kanske har skrivit tydligt vad som gäller i verkligheten?

Annars är det ju din volt och om dom inte betalar för att rida får dom ju acceptera dina regler.

/Lavinia, som brukade sladda volten på förrförra stallet, bara för att hästen skulle få träning i att dra.

Är det DIN ridbana tycker jag att du har all rätt att sätta dom regler du vill, sköts dom inte så har du rätt att "sätta ner foten"

Passar det inte att följa regler så kan dom ju söka upp någon annan bana att rida på.:idea:

Själv är jag så otroligt less ryttare/hästägare som t.ex. inte orkar plocka upp skithögar efter sin häst. :devil: Som inte respekterar bokningskalendern som finns utan kommer och går som dom vill. På ridbanan är det stenhårda regler! (på pappret i alla fall) Bland annat debiteras man 300 kr om man lämnar träckhögen! Men, men hur det är med den s.k "bestraffningen" vet jag inte för det verkar då inte avskräcka användarna att lämna högarna *suck*:grin: Dock äger jag själv inte denna ridbana, men jag blir fruktansvärt irriterad att betala hyra för att nyttja nåt där jag får börja städa upp efter andra. :(

Håller med de andra, det är din bana - dina regler, är det svårt att följa dem så är det bara att stänga den.

Vi har tyvärr samma problem hos oss, dett är ett inackorderingsstall där ägarna har anlagt en fin bana för alla att använda, men trots regler och tjat på tavlan så är det fortfarande svårt att mocka i den. Jag har själv fått mocke ett flertal gånger efter andra, det är mindre kul. Samtidigt gör jag det om jag ser det alternativt säger till den som är "skyldig" för ägaren "hotar" med att stänga banan, och det vill jag inte. Tråkigt förr dom som sköter sig men jag förstår dom verkligen..oerhört tråkigt för ägaren av banan att behöva städa upp efter andra hela tiden..

Ett tips är ju att börja ta bra betalt för dem om du inte redan gör det, alternativt en straffavgift för arbetet! Tråkigt att behöva göra det, men tyvärr ibland nödvändigt!

Jag hade kallat till ett väldigt inofficiellt möte och meddelat att jag överväger att stänga av all ridning i paddocken (de som kommer utifrån) eftersom de enkla regler som finns inte fungerar.

Utifrån reaktionerna (är det någon som börjar mopsa sig t ex) hade jag där och då beslutat om jag skulle fortsätta hålla öppet eller om det nu var slut med förtroendet.

Tydligt meddelat VAD som inte fungerar, HUR det ska fungera och VARFÖR detta möte är nödvändigt.

Gilla läget eller stick är undermeningen ;)

Ang krattningen så hade jag nog antingen satt upp en lapp att om det inte krattas stängs paddocken för de andra, eller anordnat ett möte.

Ang det det att någon plockade ner ditt hinder - jo där tycker jag nor att du överdriver ;) Den som plcokade ner det kunde ju inte veta att du satt upp det för att du skulle ha det dagen efter utan trodde säkert att någon glömt ta ner det och ville hjälpa till.

I övrigt tycker jag du har helt normala regler som gällt på alla ställen där jag ridit.

Du får läl påminna/sätta en större lapp.

Jag tror ju knappast att nån plockar undan grejerna från ridbanan för att jäklas. Om det står grejor i vägen så släpar ju inte jag ut dem från ridbanan, då ställer jag dem i mitten så jag tror snarast att nån försökte sköta sig.

Ang krattningen så tycker jag att det beror på om det är gratis att rida på din bana och om inte, vilka summor det handlar om. Att kratta hela spåret varje gång man ridit tycker jag är att ta i, stora gropar är en annan sak.

Personen som tog bort hindren trodde säkerligen att de glömts framme.

Angående krattningen -kalla till möte som någon skrev ovan. Gå igenom reglerna igen, och låt det framgå tydligt att du kan stänga paddocken för utomstående om inte reglerna följs. Tar du ut någon terminsavgift? Om inte är det en god idé, då brukar paddocken "plötsligt" värderas högre. Behöver inte handla om några stora summor.

Finns möjligheten att hindret(hindren?) blev bortplockade av någon som trodde att någon annan glömt dem framme? Och därmed bara ville vara hjälpsam, menar jag.

Finns någon typ av whiteboardtavla vid ridbanan (alltså inte inne i stallet, ifall alla inte hör till ditt stall) där du kan skriva meddelanden i stil med "låt hindren STÅ, jag ska använda dem ikväll" etc?
Nej tavlan är inne i stallet och alla vet att information står där ochatt de ska skriva där om det är någonting.
Ang. krattningen (och liknande problem, ifall det fortsätter trots förtydligande) så är jag på IronWills linje, det är din ridbana och dina regler. Passar det inte så kan de rida någon annanstans.
Jag har pratat med dem många gånger och alla säger sig vara väldigt noga med att kratta. Jag tror problemet är att de som rider längs spåret inte tycker att det behöver krattas. De ser helt enkelt inte att det blivit ett spår längs med staketet.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 982
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka