Jag tror problemet är att de som rider längs spåret inte tycker att det behöver krattas. De ser helt enkelt inte att det blivit ett spår längs med staketet.
Precis min uppfattning, och jag har exakt samma problem på min ridbana när andra använt den. Jag rider själv INTE runt runt runt i galopp med en utåtställd häst som hasar utmed staketet, men är stundtals hjärtligt trött på att åtgärda vallarna och "ridskolespåret" som andra skapar på det sättet. Det måste ju skottas för hand när underlaget har tryckts utåt för att det ska bli jämnt och bra igen.
När jag hade inackorderingar så beskrev jag fenomenet så pedagogiskt jag bara kunde, både muntligen och skriftligen, och uppmanade alla att försöka hjälpas åt och åtminstone bara åtgärda en 10-20 meter var då och då så att jag skulle slippa ta + 120 meter själv var och varannan vecka. Och gärna kanske försöka variera sina ridspår något mer. Men det verkade ändå aldrig vara någon som uppfattade att det var något problem.
Och sedan slutade jag hyra ut stallplatser av flera skäl så nu har det lättat åtminstone lite. Men jag är övertygad om att det fortfarande bara är jag som överhuvudtaget ser när spåret är sönderridet....