Ridbaneregler. Överdriver jag?

Sv: Ridbaneregler. Överdriver jag?

Kommunikation är oftast enklast live, inte på lappar, whiteboardtavlor, SMS eller annat;)
[/QUOTE] Det är svårt med livekommunikation för jag jobbar oftast på kvällarna och det är då de andra rider.

[
QUOTE=Lavinia;14727509]Hej!

Jag förväntade mej att dina regler skulle vara helt "over the top", när jag läste kontrollfreak, men dina regler är ju helt normala!
Tack. Jag är dock lite kontrollfreak. Det kan jag inte neka till. Jag blir irriterad om jag ser att en grep hänger åt fel håll på kroken, att grimskaften på uppställningsplatsen inte hänger på rätt sätt osv. Det är lite stört, det är jag medveten om.
Du kanske kan göra nåt schema över de som rider på volten och när de ska kratta den, och även tala om exakt vad det innebär? Jag tolkade kratta gropar mer som om man hoppat och gjort nåt grop i underlagt ska den krattas igen, men du kanske har skrivit tydligt vad som gäller i verkligheten?
Ja jag måste nog vara mera tydlig för jag tror jag och de andra har olika uppfattning om vad som är gropar och spår. där har du en poäng.
/
Lavinia, som brukade sladda volten på förrförra stallet, bara för att hästen skulle få träning i att dra.
De sladdar ridbanan ibland och plogar den på vintern för att de får använda den så de ger också någonting tillbaka.

[QUOTEAng krattningen så tycker jag att det beror på om det är gratis att rida på din bana och om inte, vilka summor det handlar om. Att kratta hela spåret varje gång man ridit tycker jag är att ta i, stora gropar är en annan sak.[/QUOTE]

Nej jag menar inte att de ska kratta efter varje gång de ridit. Bara kratta när de ridit så att det blir ett "nybörjarspår". Jag vill inte ha en vall i utkanten och ett spår innanför. Det tar nog ett par veckor innan de ridit upp ett sådant spår och det är bara en långsida och en kortsida där det inträffar.

KL
Tack för alla tankar och förslag. Jag ska se till att vara mera tydlig. Det kan nog göra skillnad.

Gör det, var gärna övertydlig för det är alltid någon som är lite trögfattad (antingen som person eller pga trötthet, förkylning eller liknande...). Dina krav är inget konstiga men det gäller att kommunicera dem, min erfarenhet är att stallfolk generellt är väääldigt dåliga på att vara tydliga med vilka regler som gäller...

Jag tror problemet är att de som rider längs spåret inte tycker att det behöver krattas. De ser helt enkelt inte att det blivit ett spår längs med staketet.

Precis min uppfattning, och jag har exakt samma problem på min ridbana när andra använt den. Jag rider själv INTE runt runt runt i galopp med en utåtställd häst som hasar utmed staketet, men är stundtals hjärtligt trött på att åtgärda vallarna och "ridskolespåret" som andra skapar på det sättet. Det måste ju skottas för hand när underlaget har tryckts utåt för att det ska bli jämnt och bra igen.

När jag hade inackorderingar så beskrev jag fenomenet så pedagogiskt jag bara kunde, både muntligen och skriftligen, och uppmanade alla att försöka hjälpas åt och åtminstone bara åtgärda en 10-20 meter var då och då så att jag skulle slippa ta + 120 meter själv var och varannan vecka. Och gärna kanske försöka variera sina ridspår något mer. Men det verkade ändå aldrig vara någon som uppfattade att det var något problem.

Och sedan slutade jag hyra ut stallplatser av flera skäl så nu har det lättat åtminstone lite. Men jag är övertygad om att det fortfarande bara är jag som överhuvudtaget ser när spåret är sönderridet....

Jag tycker som andra att det inte är några orimliga krav och det är ju din bana så du bestämmer ju reglerna.
Vad gäller hindret håller jag med andra att förmodligen har någon trott att hindret blivit glömt och tagit bort det. Kanske skriva på whiteboarden eller lämna en lapp vid banan att hindret ska stå kvar för att det ska användas sen?

[QUOTEAng krattningen så tycker jag att det beror på om det är gratis att rida på din bana och om inte, vilka summor det handlar om. Att kratta hela spåret varje gång man ridit tycker jag är att ta i, stora gropar är en annan sak.

Nej jag menar inte att de ska kratta efter varje gång de ridit. Bara kratta när de ridit så att det blir ett "nybörjarspår". Jag vill inte ha en vall i utkanten och ett spår innanför. Det tar nog ett par veckor innan de ridit upp ett sådant spår och det är bara en långsida och en kortsida där det inträffar.[/QUOTE]

ja det är ju lite annorlunda.

I mitt förra stall hade vi ett krattschema i ridhuset - de som red där turades alltså om att kratta igen spåret som blev längs väggarna. Det fungerade väldigt bra. Jag kan tänka mig att det är lätt att det inte blir gjort när det inte är någons specifika ansvar.

Hade gått i taket :devil:
Förutser alltid att paddocksägaren ställt fram utrustning som ska lämnas framme. Vid lån av utrustning ska detta plockas bort direkt efter användning.

Precis min uppfattning, och jag har exakt samma problem på min ridbana när andra använt den. Jag rider själv INTE runt runt runt i galopp med en utåtställd häst som hasar utmed staketet, men är stundtals hjärtligt trött på att åtgärda vallarna och "ridskolespåret" som andra skapar på det sättet. Det måste ju skottas för hand när underlaget har tryckts utåt för att det ska bli jämnt och bra igen.
Exakt den problematiken är det. När jag periodvis har varit den enda som använder ridbanan behöver jag aldrig kratta. Det blir inga ridskolespår eller vallar då. Jag rider alltid innanför långsidan istället för att rida vid staketet och jag varierar spåren mycket mera. De som sitter runt fyrkanten mycket gör dessa spår och det är inte alls roligt att behöva kratta eller skotta igen efter andra. Nu fryser det på snart och jag hoppas verkligen de reagerar innan för det är inte roligt om det fryser som det är nu. (har sagt till extra)
När jag hade inackorderingar så beskrev jag fenomenet så pedagogiskt jag bara kunde, både muntligen och skriftligen, och uppmanade alla att försöka hjälpas åt och åtminstone bara åtgärda en 10-20 meter var då och då så att jag skulle slippa ta + 120 meter själv var och varannan vecka. Och gärna kanske försöka variera sina ridspår något mer. Men det verkade ändå aldrig vara någon som uppfattade att det var något problem.
Precis så gör jag också och får samma resultat. Undrar om alla tror att någon annan ska göra det? Det kanske är bättre att införa att alla skottar/krattar en bit var 14:e dag eller liknande? Då kanske man kan förebygga?

Hade gått i taket :devil:
Förutser alltid att paddocksägaren ställt fram utrustning som ska lämnas framme. Vid lån av utrustning ska detta plockas bort direkt efter användning.

Ja, jag går också i taket. Det är jobbigt att göra det så fort det inte stämmer, men det måste vara ordning. Häromdagen hade någon plockat ut grejorna vid ridning (fattar inte varför eftersom de inte är i vägen) och ställt tillbaka dem igen. Det var ju bra i och för sig, men sakerna var inte tillbakaställda på rätt platser så jag fick gå in och flytta på allt ändå:mad:
Det var ett steg i rätt riktning i alla fall.

Allt som används tillfälligt ska tas bort efteråt och allt som står där ska stå kvar. Så är rutinerna.

Jag tror att hindren var bortplockade för att någon försökte vara snäll. Det är svårt att veta om det är du som ställt fram eller någon annan som glömt. Angående krattningen tror jag ett schema kan vara bra. Eftersom spåret byggs upp successivt är det nog ingen som känner att det är dennes fel att spåret är där och därför krattar ingen.

[QUOTEAngående krattningen tror jag ett schema kan vara bra. Eftersom spåret byggs upp successivt är det nog ingen som känner att det är dennes fel att spåret är där och därför krattar ingen.[/QUOTE]

Ja jag misstänker att det är så. Vissa av ryttarna rider mycket längs spåret och andra inte alls, men utan fasta rutiner så blir det nog såhär. Ska försöka införa regelbunden krattning.

KL
Angående ridbanan i övrigt så är jag lite förvånad över hur olika man ser på detta med ridning där. Det material jag har stående där alltid är till för dressyrpassen. När några av de andra ska rida ett dressyrpass flyttas sakerna eftersom de anser att de ibland är ivägen. Ivägen för vad undrar jag? Man kan rida på volter, på medellinjen, kvartslinjen, hörnlinjen osv utan att de är i vägen. Jag rider alla mina dressyrpass med materialet på banan för att det är till hjälp i dressyarbetet, medan andra tycker att det är i vägen. Vi ryttare ser olika på saker helt klart. Men det är klart, det handlar väl om hur man ser på saker i allmänhet. (ex om jag vill rida övningar på en carré eller på ruter ess, så blir dessa övningar inte speciellt bra och inte så exakta om jag inte stället ut koner.)

Senast ändrad:

Ja, jag går också i taket. Det är jobbigt att göra det så fort det inte stämmer, men det måste vara ordning. Häromdagen hade någon plockat ut grejorna vid ridning (fattar inte varför eftersom de inte är i vägen) och ställt tillbaka dem igen. Det var ju bra i och för sig, men sakerna var inte tillbakaställda på rätt platser så jag fick gå in och flytta på allt ändå:mad:
Det var ett steg i rätt riktning i alla fall.

Personen som plockade ut grejorna ansåg nog att de var i vägen, det låter ortoligt att någon släpar ut och in för nöjes skull. Alla rider/tömkör inte på samma vis.

Då antar jag att det alltid står ett hinder där?

Senast ändrad:

Hade blivit vansinnig om det varit min paddock. Har möjlighet att låna en paddock av en hästgård i närheten om jag vill, och även om det inte finns några klara regler där är det självklart att återställa paddocken i det skick den var när man kom dit, dvs kratta igen eventuella spår och gropar, mocka bort hästskit, plocka undan saker man använt och återställa eventuella hinder/bommar osv man ändrat på medan man varit där. Tycker det är synd att det inte är lika självklart för alla...

Personen som plockade ut grejorna ansåg nog att de var i vägen, det låter ortoligt att någon släpar ut och in för nöjes skull. Alla rider/tömkör inte på samma vis.

De är inte ivägen. Jag rider alltid mina dressyrpass med dessa på banan. De kan användas i dressyrträningen om man vill, men annars är det ju bara att strunta i dem. Igår var vi flera som dressyrade samtidigt och inte var de ivägen då.

Då antar jag att det alltid står ett hinder där?

Nej hindret står inte alltid där. Det hade jag ställt upp för att använda nästa ridpass. Detta stod skrivet så att ingen missuppfattning skulle ske.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 982
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka